Bukefalos 28 år!

Dela av box

vippan

Trådstartare
Jag har en box som är 12 kvm (3x4) och tänkte dela den i två mindre åt en shettis och en liten c-ponny.

Shettisen kommer att stå längst in vilket innebär att man måste gå igenom den andra ponnyns box.

Hur delar man lättast av? Det måste ju vara en liten dörr in till shettisen och det här ska inte vara någon permanent installation (men för den saken skull säker såklart) utan jag vill kunna ändra tillbaka om ett par år utan att det blir en massa "bök".

Någon som har tips på smarta lösningar? :idea:
 
Sv: Dela av box

Jag har inte några tips på avdelning, men jag har för mig att man inte får ha det så att man måste gå igenom en box för att komma in till en annan box... Jag kan ha fel, men det kanske är värt att kolla upp innan du börjar bygga?
 
Sv: Dela av box

Det måste jag kolla! Jag har varit i många stall där man måste gå igenom en box för att komma till nästa men frågan är ju som sagt om man får ha det så... Det är ju inte optimalt men i mitt fall så skulle det bli en bra lösning :laugh:

Men smarta lösningar är ändå välkomna!
 
Sv: Dela av box

Kolla också upp vad som är godkända mått. Jag tror att kortaste sidan i boxen måste vara 1,60 för A-ponny och ännu längre för C-ponny, men jag är inte säker.
 
Sv: Dela av box

Kolla också upp vad som är godkända mått. Jag tror att kortaste sidan i boxen måste vara 1,60 för A-ponny och ännu längre för C-ponny, men jag är inte säker.

Det stämmer. De måtten har jag koll på och de kommer att bli enligt reglerna :laugh:
 
Sv: Dela av box

Har du funderat på att ha dom i samma box?

Det har jag haft flera gånger när jag har haft jätteboxar. På Island och även i andra länder är det vanligt att man har flera hästar i samma box. Boxarna är ju givetvis då större än våra vanliga 3*3 meter.

Bara en tanke för det verkar ju vara lite bökigt att bygga om din befintliga.
 
Sv: Dela av box

Jo, det har jag tänkt på men shettisen kan vara lite tjurig vid maten och då får den andra ponnyn nog inte äta ordentligt... :grin: även om de är kompisar annars!
 
Sv: Dela av box

Jag har två av mina boxar så och jag har vanlig front mellan boxarna, just för att dom ska kunna äta ifred ofta låter jag dörren stå öppen i mellan eller om jag bara har en häst inne

Och stallet är inspekterat och godkänt.
 
Sv: Dela av box

Aha.

Jag har delat av en box åt två ponnyer, då delade jag av med en rejäl planka (5 x 15 cm) som låg i ett "U" i varje ände, med ett boxlås som spärr så att de inte kunde lyfta upp plankan själva. När man skulle ta ut den innersta ponnyn behövde man bara ta ner ena änden av plankan. Yttersta ponnyn fiock lära sig att hålla sig i skinnet så att den innersta kunde gå förbi.
 
Sv: Dela av box

En mellanvägg som kan flyttas så att man kan använda samma öppning, ungefär som i en transport. En sådan konstruktion är besiktigad och godkänd.
 
Sv: Dela av box

Jag har två av mina boxar så och jag har vanlig front mellan boxarna, just för att dom ska kunna äta ifred ofta låter jag dörren stå öppen i mellan eller om jag bara har en häst inne

Och stallet är inspekterat och godkänt.

Jag skulle ju kunna sätta upp en front och dela boxen med den... Helst vill jag slippa borra och bulta i golvet men i värsta fall så... och de är så höga så då bli shettisen verkligen "instängd" (om det inte finns någon typ av ponnyvariant förstås, det måste jag undersöka :laugh:)
 
Sv: Dela av box

Jag har delat av en box åt två ponnyer, då delade jag av med en rejäl planka (5 x 15 cm) som låg i ett "U" i varje ände, med ett boxlås som spärr så att de inte kunde lyfta upp plankan själva. När man skulle ta ut den innersta ponnyn behövde man bara ta ner ena änden av plankan. Yttersta ponnyn fiock lära sig att hålla sig i skinnet så att den innersta kunde gå förbi.

Det var ingen som försökte krypa under? Annars lät det väldigt smidigt! :laugh:
 
Sv: Dela av box

En mellanvägg som kan flyttas så att man kan använda samma öppning, ungefär som i en transport. En sådan konstruktion är besiktigad och godkänd.

Det lät verkligen bra! Mellanväggen kommer bli nästan 3 m lång så det är frågan om det är för långt för stabiliteten...? Jag måste testa! :laugh:
 
Sv: Dela av box

29501568.jpg
[/url][/IMG]
min moster hade ett sv halvblod och en shettis i samma box, shettisens box var mycket liten men så här såg det ut ungefär. hästarna trivdes i alla fall med lösningen.
en annan gjorde spiltor av en box, genom att dela av med plankor och sätta in ringar,
och jag har mina små i samma box, sätter ut den ena i gången när de äter så de får sitt kraft foder ifred. höet bråkar de aldrig om.

varför vill du dela av boxen? har du för lite boxar?
 
Senast ändrad:
Sv: Dela av box

varför vill du dela av boxen? har du för lite boxar?

Jag har tre stora boxar i stallet och nu har jag fyra hästar... Shettisen har en utebox han kan stå i på nätterna, men då får han stå själv där ute. Inget han bryr sig så mycket om, det är mer jag som vill ha alla inne i stallet... :laugh:

Tanken från början när vi byggde stallet var att shettisen skulle få en egen liten box där han kunde titta ut och ha koll, men då blev stallgången så himla onödigt bred och jag valde att göra två av de stora boxarna större istället. Han har hittills bott i en 12 km box, lyxigt för en liten :D men nu har den andra ponnyn kommit och den behöver stå inne.
Så att dela av ena boxen skulle vara optimalt, just nu iaf! :laugh:
 
Sv: Dela av box

okej då förstår jag:), men du kan ju alltid ha dem i samma hage och avdelad box ett tag och sen vänja dem vid att gå tillsammans. det blir lättare att ha dem i samma box, och om den ena är grinig vid maten kan du ju binda upp dem när de äter, så de inte kan äta av varandra, eller sätt ut en av dem i gången, och ha 2 hö högar så det inte blir konkurens. det är ju synd om en av dem ska få stå ensam i utebox. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Dela av box

Det lät verkligen bra! Mellanväggen kommer bli nästan 3 m lång så det är frågan om det är för långt för stabiliteten...? Jag måste testa! :laugh:

Du kan alltid bygga en del av väggen fast, och en del som skjut/fösbar för att undvika instabilitet.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 685
Senast: Solis
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 732
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 435
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 179
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp