Dela en Cola med Mohammed

Sv: Dela en Cola med Mohammed

Med tanke att Coca Colas anledning att ta bort det var den religiösa betydelsen så antar jag att dom har grund för att ta bort namnet. Jag är inte alls insatt i den religiösa betydelsen och kan därför inte uttala mig om just det.

Det som jag tycker är mer intressant är att dom också valt att "rata" Max och Felix, men vem bryr sig om det? Ingen, för det är ju tydligen inte lika laddat... :meh:
 
Sv: Dela en Cola med Mohammed

Fast det hade känts rätt trevligt med en svensk cola som heter Mohammed, tycker jag.

Har Fatima ingen religiös betydelse? Har för mig att jag läste att Fatima ska få vara med.
 
Sv: Dela en Cola med Mohammed

Fatima och ett mansnamn från arabländerna får vara med (kommer ej ihåg vilket)
Någon som vet hur cola valde namnen?
 
Sv: Dela en Cola med Mohammed

Fatima och ett mansnamn från arabländerna får vara med (kommer ej ihåg vilket)
Någon som vet hur cola valde namnen?

http://www.coca-cola.se/newsse/
I stället kommer de 150 vanligaste namnen stå på etiketterna

De 75 vanligaste man & kvinno -namnen enligt SCB antar jag?
Förnamn, kvinnor, topp 100 http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____31057.aspx
Förnamn, män, topp 100 http://www.scb.se/pages/tableandchart____286715.aspx
 
Sv: Dela en Cola med Mohammed

Det lär vara de 150 vanligaste namnen i Sverige, helt enkelt. Felix och Max har tagits bort av varumärkesskäl, och Mohammed är borttaget (jag har inte riktigt fattat varför).

Jag frågade inte om Fatima för att det är ett arabiskt namn, utan för att Fatima som Mohammeds yngsta dotter och symbolen Fatimas Hand, har en religiös roll i islam, precis om Mohammed själv.
 
Sv: Dela en Cola med Mohammed

Fast det är ju inte säkert att de 150 vanligaste namnen blir exakt lika många mans- som kvinnonamn.

Nix, jag tror helt enkelt inte det framgår tydligt ur CC's information hur de har tänkt. Fatima ser t.ex. inte ut att vara top 100 om jag tolkar SCB rätt, så CC kanske går efter någon annan lista.

(kan vara namn på personer i åldern 12-29 ev. )
 
Senast ändrad:
Sv: Dela en Cola med Mohammed

Och jag svarade på att Fatima skulle få vara med;)

Jag tror att vi i väst inte tycker Fatima är ett lika laddat namn som Mohammed, antagligen ville inte cola råka ut för någon bojkott eller få dåligt rykte.
 
Sv: Dela en Cola med Mohammed

Jag frågade inte om Fatima för att det är ett arabiskt namn, utan för att Fatima som Mohammeds yngsta dotter och symbolen Fatimas Hand, har en religiös roll i islam, precis om Mohammed själv.

Fast det är ju lite som att jämföra att Jesus skulle stå på en flaska - troligen skulle en hel del reagera på det - och att Lukas eller David eller Maria gör det. Knappast att någon skulle reagera på den religiösa betydelsen i de två senare namnen. :meh:

Delvis KL*

ALLTING behöver inte göras till en religiös/antiislam/rasistisk konspirationsteori. :banghead: Alldeles troligen har Coca-Cola valt att plocka bort Mohammed av RESPEKT för de troende i och med att namnet är känsligt laddat för många, inte kan väl det vara så himla svårt att räkna ut?
 
Sv: Dela en Cola med Mohammed

Jesus är väl ett vanligt namn i de spansk talande länderna? Iallafall i sydamerika? Vore kul att veta om de har med det på flaska där.
 
Sv: Dela en Cola med Mohammed

Jag vet inte. Mohammed är ju ett vanligt personnamn, även i Sverige, medan Jesus inte är det (i Sverige). I den katolska världen heter ju många Jesus, däremot. Så man skulle kunna tänka sig att Mohammed är lite neutraliserat i Sverige, medan Jesus inte är det.

Men alltså, för mig räcker det gott och väl att man tror/vet att muslimer inte vill att en colaflaska heter Mohammed. Snarare undrar jag väl varför det är ändå är ok med Fatima.
 
Sv: Dela en Cola med Mohammed

Men alltså, för mig räcker det gott och väl att man tror/vet att muslimer inte vill att en colaflaska heter Mohammed. Snarare undrar jag väl varför det är ändå är ok med Fatima.

För att det är en kvinna såklart
 
Sv: Dela en Cola med Mohammed

Eftersom det är en kampanj som jag är ganska säker även finns i USA, så borde den vara världsomspännande. Så då vore det roligt och veta om de har Jesus i sydamerika eller inte :)

Sen är också frågan om Mohammed finns i andra länder än Sverige.
 
Sv: Dela en Cola med Mohammed

Men jävla mohammed hit och jävla mohammed dit! Vafan spelar det för roll, måste allting vara sån stor grej hela tiden. Vad fan ska sverige alltid göra en sån stor sak av saker. Kan vi få lite riktiga nyheter istället för att blåsa upp gratisreklam för söeuhgsjkdjgökjsd företag?! I stora kvällstidningar dessutom. Altså jag blir fan tokig!
 

Liknande trådar

Samhälle Körde förbi på E6 nyss och det ryker fortfarande från oceana. Den försvann personen tydligen inte än hittad. Hur hemskt det än låter så...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 793
Senast: Lingon
·
Mat Man har tagit hjälp av AI för den nya Colan. Men usch vad äklig den var :yuck:. Hur kunde AI:n missa detta O_o. Har ni provat?
Svar
4
· Visningar
464
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
3 004
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Äter en del vitaminer i form av kapslar och det är hemskt! Kräks nästan av varje och det är flera stycken 😂 ibland ”fastnar” de halvvägs...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 675
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp