Dela en Monstera?

Kivina

Trådstartare
För ett år sen fick jag en Monstera av en kompis, den växer dock väldigt spretigt och blir därför väldigt svårplacerad..

Just nu lever den sitt eget liv, planterad i en korg. Jag vill dock dela den och plantera om den i fler krukor.

Hur handskas man med den? Den växer i två, eller tre "grenar", och har luftrötter. Se bild, lägger till fler i kommentarer..
20200914_214437.jpg
 
Du kan dela den i flera delar längs med stammen så att varje bit har både en nod (en sådan rand på stammen) och en luftrot, och gärna ett blad men det är inget måste. Sätt i vatten (stambiten ska vara så pass lång att luftroten är helt under vattenytan och att en bit stam sticker upp ovanför). För bästa resultat, när du kapat den i bitar, låt dem torka ca 12-24 timmar så snittytorna torkar till innan du sätter dem i vatten. Det minskar risken för röta men hinner inte döda växten. Och sätt i vatten i en mörk behållare för snabbare rotutveckling (det går långsammare i genomskinligt glas dit ljus når) och byt vatten ofta, flera ggr/vecka. Luftroten kommer bli till en vattenrot och det kommer utvecklas fler vattenrötter. Men det kan ta lång tid, upp emot 2 månader. Plantera i luftig jord (gärna blandat blomjord med barkbitar och kokosfibrer) när bitarna fått lite rötter. Sedan väntar du bara på att det ska börja skjuta ut ny stam och blad ur stambiten som sticker upp! Lycka till :)

Edit: är luftrötterna långa kan du kapa dem också i lagom längd.
 
Och vill du bara dela den så dra upp allt från jorden och sortera upp rötterna/ev klipp lite så du har tre separata plantor och plantera om. Är det långa stammar vill de gärna bindas upp mot stöd (mosspinne), men den ser lite ranglig ut så det kan vara vettigt att kapa i flera bitar som du sedan kan plantera ihop för en buskigare/inte lika ranglig planta.
 
För ett år sen fick jag en Monstera av en kompis, den växer dock väldigt spretigt och blir därför väldigt svårplacerad..

Just nu lever den sitt eget liv, planterad i en korg. Jag vill dock dela den och plantera om den i fler krukor.

Hur handskas man med den? Den växer i två, eller tre "grenar", och har luftrötter. Se bild, lägger till fler i kommentarer..
Visa bifogad fil 57238
Den ser dessutom ut att få för snålt med ljus? Går det att hänga en växtlampa över? Då växer den kompaktare, när den inte behöver leta efter ljus.
 
Jag tog mod till mig och tog en stickling från en gräsligt ful stor planta och tamme 17 så har det kommit flera blad på sticklingen. Så nu kanske jag vågar ta flera sticklingar, jag har ju lite att ta av.
 
oj.. Tror också på för lite ljus.

Jag är rätt brutal och hade nog tagit dom två tre yttersta bladen från varje ände och sticklat om dom, och satt en växtpåle bredvid samt gett den en växtlampa ovanför.

Allt det där rötet i mitten känns lönlöst att ta rätt på.

Jag använder vanliga golvlampor tillsammans med växtglödlampa och det funkar toppen för monstera.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 563
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 527
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp