Dela häst, hur hade du gjort?

Jag skulle aldrig någonsin köpa häst tillsammans med någon annan. Men nu är det ju inte vad frågan gäller utan sakerna. Jag hade föreslagit att de tillsammans satt ner och pratade om vad hästen behöver - sadel, träns, schabrak, borstar, grimskaft, täcken, grimmor osv. Sedan får de väl chippa in hälften var liksom. Vill W ta av de saker hen äger, fine, annars får hen sälja av och köpa nytt. Den andra ägaren vill uppenbarligen shoppa och då kan man väl unna hen det, med första hästen liksom. W behöver inte lägga sig i det alls. Fick man sadel med köpet finns det ju rimligen minst två sadlar nu och fler känns kanske lite over the top? Fick de ingen sadel med utan hästen nu rids med W:s sadel kanske det är rimligt att den andra ägaren betalar en del av den alternativt att W står för sadeln och den andra ägaren för motsvarande i skoningar framöver eller något. Men hallå, träns, borstar osv får väl W själv avgöra om hen vill använda eller inte, det kan hen ju inte tvinga på den andra ägaren. Jag hade också velat handla saker till min första häst.
Är det bara jag som äger typ en uppsjö av prylar till min häst som inte är "borstar och träns"?
Jag har stallinredning, typ krubbor, stora hinkar, kannor, grepar, krokar, krattor även en egen skottkärra. Grejer i sadelkammare, sadelhängare, tränshängare, hinkar tunnor, stora förvaringslådor. Transportutrustning, som grep, sopkvast, grejor som bara hästen har när den åker. För mig skulle det vara lite mer än "varsin hink med borstar".
 
Är det bara jag som äger typ en uppsjö av prylar till min häst som inte är "borstar och träns"?
Jag har stallinredning, typ krubbor, stora hinkar, kannor, grepar, krokar, krattor även en egen skottkärra. Grejer i sadelkammare, sadelhängare, tränshängare, hinkar tunnor, stora förvaringslådor. Transportutrustning, som grep, sopkvast, grejor som bara hästen har när den åker. För mig skulle det vara lite mer än "varsin hink med borstar".
När man har haft häst i några år så är det lätt att man samlar på sig diverse grejor, men har man hästen inkvarterad så börjar man med typ 2 vojlockar/schabrak, en sadel, 1-2 grimmor, ett träns, lite skötutrustning i en hink, 2-3 täcken kanske en extra spann och en grep. Att hosta upp 70.000 för en halv (lätt?) begagnad utrustning tillhör inte det vanliga. Bortser man från sadeln så kan man få grundutrusningen för 2-20.000 kr beroende på behov och var man köper utrustningen.
 
Är det bara jag som äger typ en uppsjö av prylar till min häst som inte är "borstar och träns"?
Jag har stallinredning, typ krubbor, stora hinkar, kannor, grepar, krokar, krattor även en egen skottkärra. Grejer i sadelkammare, sadelhängare, tränshängare, hinkar tunnor, stora förvaringslådor. Transportutrustning, som grep, sopkvast, grejor som bara hästen har när den åker. För mig skulle det vara lite mer än "varsin hink med borstar".
Nej, det har nog de flesta.
Men om jag (hypotetiskt för det kommer inte att ske) skulle dela häst med någon annan, så skulle jag ju vilja att pinalerna var mina att ta med mig i händelse av avslutat samarbete. Det skulle kännas konstigt att dela upp prylar och utrustning på hälften som vid en skilsmässa om man går skilda vägar och så måste det ju rimligtvis bli om den andre personen köpt in sig på grejerna, såvida man inte "köper ut" varandra igen. Men det verkar mer krångligt.
Vartefter grejerna behöver bytas ut får man väl göra upp vem som ska köpa nytt. Om man tänker väsentligen olika från början är det nog ingen bra idé att dela häst, vilket många redan svarat.
Transporten står lite utanför dock. Den skulle jag nog vilja ha hyra för om den andre ska låna den till egna aktiviteter.
 
När man har haft häst i några år så är det lätt att man samlar på sig diverse grejor, men har man hästen inkvarterad så börjar man med typ 2 vojlockar/schabrak, en sadel, 1-2 grimmor, ett träns, lite skötutrustning i en hink, 2-3 täcken kanske en extra spann och en grep. Att hosta upp 70.000 för en halv (lätt?) begagnad utrustning tillhör inte det vanliga. Bortser man från sadeln så kan man få grundutrusningen för 2-20.000 kr beroende på behov och var man köper utrustningen.
Fast nu skulle ingen hosta upp några 70 000.-, jag undrade hur du skulle tänka om du ägde prylar motsvarande inköpsvärde för 70' och skulle dela häst med någon som inte har nåt.
 
Fast nu skulle ingen hosta upp några 70 000.-, jag undrade hur du skulle tänka om du ägde prylar motsvarande inköpsvärde för 70' och skulle dela häst med någon som inte har nåt.
Förlåt, kom ihåg fel värdet på utrustningen var 70000 så det rörde sig om 35.000. Och jag fastnade på "vad hon kallar nyskick" och drog därifrån slutstatusen att det handlade om att köpa in sig till nypris.

Jag ser det som ett ickeproblem egentligen, det hade det varit för mig om jag ägt grejorna. Medägaren utan utrustning bestämmer själv om hon vill köpa in sig eller inte och på hur mycket sen bidrar båda med nya eller nygamla prylar efter hand tills de har tillräckligt av sånt som behöver delas och sådant de vill dela. Resten kan de skaffa själva. Initialt rör det sig som sagt om några täcken, lite stallutrustning som spann, krubba grep, fodertunna eller vad som nu behövs på platsen som är nödvändigt att äga tillsammans. Vill de sedan dela sadel/träns/skydd åt och annat så gör de på samma sätt med detta annars får den som inte har köpa själv. Behövs det mer så fortsätter de på samma vis.

Har de problem att komma överens kan de lika gärna sälja hästen direkt, det är dömt och misslyckas om man inte kan kompromissa.
 
Är det bara jag som äger typ en uppsjö av prylar till min häst som inte är "borstar och träns"?
Jag har stallinredning, typ krubbor, stora hinkar, kannor, grepar, krokar, krattor även en egen skottkärra. Grejer i sadelkammare, sadelhängare, tränshängare, hinkar tunnor, stora förvaringslådor. Transportutrustning, som grep, sopkvast, grejor som bara hästen har när den åker. För mig skulle det vara lite mer än "varsin hink med borstar".

I de stall jag stått har man inte behövt mer inredning än maximalt hinkar, så jag har inte så mycket sånt alls :)

I övrigt känns allt mest krångligt. Köp var sitt eller köp nytt tillsammans tänker jag (om det inte är något båda vill ha av W' grejer och man enkelt kommer överens om pris).
 
Är det bara jag som äger typ en uppsjö av prylar till min häst som inte är "borstar och träns"?
Jag har stallinredning, typ krubbor, stora hinkar, kannor, grepar, krokar, krattor även en egen skottkärra. Grejer i sadelkammare, sadelhängare, tränshängare, hinkar tunnor, stora förvaringslådor. Transportutrustning, som grep, sopkvast, grejor som bara hästen har när den åker. För mig skulle det vara lite mer än "varsin hink med borstar".
Men varför skulle nån annan vilja köpa in sig i din uppsjö av prylar även om du har stallinredning, sadelskåp, eller vad det nu kan vara som kostar så mkt. Det är ju helt okej att du vill ha alla dessa saker men vem säger att nån annan vill ha allt det? I vanliga fall ingår inredning och kärror i stallplatsen och man behöver inte så värst mkt saker. Ffa vill man nog välja själv vad man vill ha, inte köpa in sig i nån annans uppsättning med ihopsamlade grejer..
 
Jag förstår inte riktigt hur ni värderar begagnade saker och räknar.

Om utrustningen är inköpt för 70.000 är väl ett rimligt pris på begagnatmarknaden hälften eller möjligen uppemot 2/3 om allt är i väldigt gott skick. Å andra sidan får men ju inte maxpris om man säljer begagnad utrustning i ”paket”, så snarare kanske en bit under hälften, kanske 32,000. Men medägaren ska ju inte KÖPA utrustningen utan KÖPA IN SEj, alltså hälften igen dvs 16.000 för allt eller 3-10.000 för valda delar av utrustningen.

Eller har jag en väldigt orealistisk bild av dagens begagnatmarknad?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 636
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 753
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
31 771
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp