Dela häst, hur hade du gjort?

Fast ponera att hon även har en värmebalja, en transport samt stallutrustning. Inget man direkt hänger på hästen.
Tja värmebaljan ser ja inte som något problem då den är i hagen, möjligen kanske man kan lösa det så den andre får fixa fram strömmen till hagen.
Transporten ser jag som ett icke problem, det blir som vilken transport som helst, vill någon annan låna den får de hyra den om nu ägaren till transporten lånar ut vill säga.

Jag förstår verkligen inte problemen dessa människor verkar ha, de får kompromissa om saker och diskutera som vuxna människor (för jag utgår ifrån att de är myndiga).
 
Fast ponera att hon även har en värmebalja, en transport samt stallutrustning. Inget man direkt hänger på hästen.
Jag tycker ärligt talat det känns lite tramsigt att den andra ska köpa in sig. Bättre då att den andra ev. köper nya när sakerna slits ut.
Jag har t.ex. flyttat runt mitt bra och dyra elaggregat (köpte det till gården jag hade från början, lite av en "deluxe variant" tycker det är rätt skönt att det är "mitt" och jag kan ta med det i en ev. flytt. Haft det i tre andra stall, när jag flyttat har de fått köpa nytt. Inte mitt problem.
Sen om W har alla sakerna i ljusblått och jag tycker hästen passar bättre i mörk blått så hade jag inte heller köpt in mig. Eller vill hellre rida med fullcheek än vanligt bett t.ex. Då är det bättre W säljer saker som är överflödigt och kompromissar med resten.
 
Tja värmebaljan ser ja inte som något problem då den är i hagen, möjligen kanske man kan lösa det så den andre får fixa fram strömmen till hagen.
Transporten ser jag som ett icke problem, det blir som vilken transport som helst, vill någon annan låna den får de hyra den om nu ägaren till transporten lånar ut vill säga.

Jag förstår verkligen inte problemen dessa människor verkar ha, de får kompromissa om saker och diskutera som vuxna människor (för jag utgår ifrån att de är myndiga).
Jag skrev ponera, det finns alltså ingen värmebalja med i bilden. De har inte så mycket problem heller, utan saken bara diskuteras dem emellan. Sen tyckte jag att det var en intressant grej att diskutera här, er åsikt alltså.
 
Jag skrev ponera, det finns alltså ingen värmebalja med i bilden. De har inte så mycket problem heller, utan saken bara diskuteras dem emellan. Sen tyckte jag att det var en intressant grej att diskutera här, er åsikt alltså.
@Pilot sammanfattade rätt bra samma spår jag är inne på också, det där med tramsigt att köpa in sig och den andre köper nytt när det slits ut istället.
 
Varför är det tramsigt? Det handlar ju om ganska mycket pengar som den ene då inte behöver snyta fram i första hand, varför skulle man inte betala för det? Rent moraliskt alltså.
Men varför ska man betala för saker två gånger (sakerna är redan betalade)? Om W redan äger sakerna varför ska den andre köpa in sig på det då? Då är det bättre att den andre ersätter när sakerna går sönder eller slits, dvs de får kompromissa fram sinsemellan hur de vill göra, vill inte W att den andre inte ska använda sakerna utan att betala för dom, då får W använda dom själv.

W kan inte förvänta sig att den andre varken kan eller vill köpa in sig på W's saker och då får de kompromissa istället. Det är just de här sorters problem som uppstår med två olika ägare på en häst och en av anledningarna till att jag aldrig skulle vilja äga en häst ihop med någon annan än t ex närstående familjemedlem.
 
Tjära Bukeorakel, kamrat W ämnar att köpa häst tillsammans med en stallkamrat. De har inte varit vänner länge, utan känner varandra genom hästeriet och ämnar nu att köpa en ridhäst och på så sätt dela på det ekonomiska.
Nu till problemet, kamrat W har varit hästägare tidigare och stallkamraten har enbart ridit på ridskola. Så kamrat W äger en hel uppsättning med utrustning i vad hon kallar nyskick. 10-talet HW -täcken, kandar, träns, hopp och dressyrsadel. Schabrak, benskydd, you name it. Säg att det är utrustning som har ett inköpsvärde på 70 000:-
Stallkamraten äger typ en hovkrats, men har nämnt att hen vill köpa nya saker till sin nya häst och är därför inte så sugen på att köpa in sig i W:s utrustning. Stallkamraten nämner att hen kanske inte ens vill ha just de sakerna som W äger. Och det måste hen ju få tycka. Men jag har en svag känsla att hen har dålig koll på vad hästsaker egentligen kostar och vilka summor som ska till, eller så tänker hon åka på Hööks och låta dem göra dagens bästa affär och köpa rubbet till sin nya häst.

Så vad skulle du göra i kamrat W:s sits? Ska W t ex sälja alla sina saker på loppis och båda köper nytt? Sälja ett begagnatpaket till den andre ägaren vilket skulle göra att grejerna sen tillhör hästen? Eller bara sitta på sina saker, använda sina egna benskydd när hon rider och låta den andre ägaren ha sina grejer. Blir ju lite trickigt vad det gäller täcken.

Tankar..
Ponera att den andra personen köper in sig på dessa grejer. Vad händer då med sakerna om hästen går bort? Är w sugen på å skiljas från hälften av grejerna isåfall å hur delar man då upp sakerna?
 
Om den ena står för utrustningen kan väl den andra t ex stå för hästtransport. Om en sådan inte behövs t ex ta kostnaden för skoning eller försäkring.
Fast begagnade saker, om än i nyskick, är inte värda nypris.
Och kan därmed vara väldigt svåra att värdera.

Jag tycker att det i den här situationen faktiskt verkar lämpligt att var och en äger egen utrustning och använder den egna utrustningen, för att slippa tjafs om vad de begagnade sakerna faktiskt är värda.
 
Det är väl lämpligt att köpa in sig på täcken, hinkar, grimmor och liknande och betala ett schyst begagnat pris - inte nypris. Sadel/träns och skötutrustning kan var och en hålla med själv- det blir mindre slitningar.

Jag skulle aldrig köpt in mig till nypris på all utrustning, dels för att den inte är värld nypris längre, dels att den kanske inte är något jag valt och att hosta upp med allt på en gång känns direkt orättvist. Man köper grejer efterhand och vid behov, inte allt på en gång utan att veta om det någonsin behövs.
 
Jag hade aldrig velat dela en häst med någon där man ska ha olika saker. Det är som bäddat för att det kan ge problem/skador. Den ena kanske är supernoga med att sakerna sitter exakt som de ska och den andra går till en lågbudgetbutik och köper billigast möjliga. Och sedan ska jag vara med och betala när hästen kanske får skador. Nej tack.

Jag har delat häst med min syster. Det har gått i princip friktionsfritt eftersom vi har samma tänk runt hästen. Nu har jag tagit över hästen så den bara är min, men vi planerar att dela en annan häst lite längre fram. :)
 
Jag hade aldrig velat dela en häst med någon där man ska ha olika saker. Det är som bäddat för att det kan ge problem/skador. Den ena kanske är supernoga med att sakerna sitter exakt som de ska och den andra går till en lågbudgetbutik och köper billigast möjliga. Och sedan ska jag vara med och betala när hästen kanske får skador. Nej tack.

Jag har delat häst med min syster. Det har gått i princip friktionsfritt eftersom vi har samma tänk runt hästen. Nu har jag tagit över hästen så den bara är min, men vi planerar att dela en annan häst lite längre fram. :)
Vem ska ha företräde till vilken sadel som ska köpas in.
Leker med tanken att det är en hobbyhäst, mycket uteritt och någon kurs då och då.
Sätes storlek är samma för båda ryttaren men längden skiljer 15cm på ryttarna och så även bäckenet skiljer sig åt, ska sadeln passa halvdåliga till båda ryttarna eller ska den passa den ena ryttaren och den andra bara acceptera att inte få ha en sadel som passar.
Sedan kanse dessa 2 föredrar olika sadlar (hopp/ dressyr/ western/ barock/mm) att rida i.
 
Vem ska ha företräde till vilken sadel som ska köpas in.
Leker med tanken att det är en hobbyhäst, mycket uteritt och någon kurs då och då.
Sätes storlek är samma för båda ryttaren men längden skiljer 15cm på ryttarna och så även bäckenet skiljer sig åt, ska sadeln passa halvdåliga till båda ryttarna eller ska den passa den ena ryttaren och den andra bara acceptera att inte få ha en sadel som passar.
Sedan kanse dessa 2 föredrar olika sadlar (hopp/ dressyr/ western/ barock/mm) att rida i.
Med flera olika sadlar/träns är risken för utrustningsrelaterade problem dessutom lägre.
 
Jag hänger nog inte riktigt med. Vill den andra använda Ws grejer, eller inte?
Den andra vill köpa en egen sadel, det kan jag hänga med på, låter rimligt. Men låt säga att hästen ska åka på träning med sin nya matte och hon vill att hästen ska ha transportskydd, lädergrimma och en fleece-tröja. W har både transportskydd, lädergrimma och fleecetröja, ska man ha varsin uppsättning "åka-kläder" då?
 
Den andra vill köpa en egen sadel, det kan jag hänga med på, låter rimligt. Men låt säga att hästen ska åka på träning med sin nya matte och hon vill att hästen ska ha transportskydd, lädergrimma och en fleece-tröja. W har både transportskydd, lädergrimma och fleecetröja, ska man ha varsin uppsättning "åka-kläder" då?
Det är väl helt upp till dom. Vill w dela med sig av sina grejer? Jag ser ofta grejerna som "hästens" så jag skulle inte vara snål där.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 636
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 753
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
31 771
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp