Dela häst, hur hade du gjort?

Det är väl lämpligt att köpa in sig på täcken, hinkar, grimmor och liknande och betala ett schyst begagnat pris - inte nypris. Sadel/träns och skötutrustning kan var och en hålla med själv- det blir mindre slitningar.

Jag skulle aldrig köpt in mig till nypris på all utrustning, dels för att den inte är värld nypris längre, dels att den kanske inte är något jag valt och att hosta upp med allt på en gång känns direkt orättvist. Man köper grejer efterhand och vid behov, inte allt på en gång utan att veta om det någonsin behövs.
Nä, nypris tror inte jag heller på. Samt att man säkert vill ha egna skötgrejer.
 
Tjära Bukeorakel, kamrat W ämnar att köpa häst tillsammans med en stallkamrat. De har inte varit vänner länge, utan känner varandra genom hästeriet och ämnar nu att köpa en ridhäst och på så sätt dela på det ekonomiska.
Nu till problemet, kamrat W har varit hästägare tidigare och stallkamraten har enbart ridit på ridskola. Så kamrat W äger en hel uppsättning med utrustning i vad hon kallar nyskick. 10-talet HW -täcken, kandar, träns, hopp och dressyrsadel. Schabrak, benskydd, you name it. Säg att det är utrustning som har ett inköpsvärde på 70 000:-
Stallkamraten äger typ en hovkrats, men har nämnt att hen vill köpa nya saker till sin nya häst och är därför inte så sugen på att köpa in sig i W:s utrustning. Stallkamraten nämner att hen kanske inte ens vill ha just de sakerna som W äger. Och det måste hen ju få tycka. Men jag har en svag känsla att hen har dålig koll på vad hästsaker egentligen kostar och vilka summor som ska till, eller så tänker hon åka på Hööks och låta dem göra dagens bästa affär och köpa rubbet till sin nya häst.

Så vad skulle du göra i kamrat W:s sits? Ska W t ex sälja alla sina saker på loppis och båda köper nytt? Sälja ett begagnatpaket till den andre ägaren vilket skulle göra att grejerna sen tillhör hästen? Eller bara sitta på sina saker, använda sina egna benskydd när hon rider och låta den andre ägaren ha sina grejer. Blir ju lite trickigt vad det gäller täcken.

Tankar..
Jag hade själv aldrig velat dela häst, delvis pga detta....
Med det sagt så kan ju var och en av ägarna ha egen utprovad sadel (olika ryttare sitter ju olika bra i olika sadlar, var och en borde få ha en sadel de trivs med så länge den passar hästen)
Man har även olika krav/smak på estetik i utrustningen, att ha egna träns, schabrak, benskydd är på intet sätt crazy som jag ser det.
Då kan var och en köpa och använda det man gillar, och står för det själv.

Täcken tänker jag är lite av en förbrukningsvara. Bäst vore väl att gemensamt köpa det som behövs, och w säljer sina om dom inte kan komma överens om inköp i dem, det är inte stallkamratens "fel" att w redan har utrustning. Alt använda Ws täcken först och stallkamraten köper nästa vända när de första är utslitna.
Samt övriga saker som man inte kan ha en uppsättning per ägare, tex foderhinkar osv. Det delar man kostnaden på.
 
Jag hade absolut inte köpt häst tillsammans alls. Bättre att spara själv och låta den andra vara betalande medryttare 3-4 gånger i veckan i så fall.

Tänk om man blir oense om att veterinärchecka hästen? Vem ska då betala? Vad den ska ha för foderstat? Den duktigare kanske inte alls anser att den oduktigares sadel och övriga utrustning sitter rätt utan ger hästen spänningar.
 
Jag hade absolut inte köpt häst tillsammans alls. Bättre att spara själv och låta den andra vara betalande medryttare 3-4 gånger i veckan i så fall.

Tänk om man blir oense om att veterinärchecka hästen? Vem ska då betala? Vad den ska ha för foderstat? Den duktigare kanske inte alls anser att den oduktigares sadel och övriga utrustning sitter rätt utan ger hästen spänningar.
Nä, det är helt sant.
 
Den andra vill köpa en egen sadel, det kan jag hänga med på, låter rimligt. Men låt säga att hästen ska åka på träning med sin nya matte och hon vill att hästen ska ha transportskydd, lädergrimma och en fleece-tröja. W har både transportskydd, lädergrimma och fleecetröja, ska man ha varsin uppsättning "åka-kläder" då?
Det beror väl på? Har W fina dyra märken är det inte säkert att man trots det vill dela med sig, och ibland vill man ha utrustning med annan färg/ nyans.
Ska den andra använda det får man ju komma överens om att köpa in sig eller köpa nytt när det slits.
 
Ska de stå inackorderade kommer nästa kapitel handla om "vems grejer får vara i stallet"...
Det var en av mina första tankar dessutom. Men vissa stall har en massa plats åt inackoderade, sådant får man ju kolla när man flyttar in.

I ett stall jag stod i för hundra år sedan var det två familjer som köpte en häst till sina döttrar att dela på. Inom loppet av ett år hade en flickan tröttnat och nu kunde som tur var familjen lösa ut hästen. Men det var ju inte direkt vad de hade räknat med, tids eller kostnadsmässigt.
Man sitter ju i skiten om man fastnar för hästen och ena tröttnar och man inte har råd att lösa ut den andra.
 
Någon i bekantskapskretsen kan inte ens få syskonen dela häst fastän hästen skulle må bra av mer varierad ridning och har kapacitet för det ochdn andra skadad. De bara härjar med varandra.
 
1. Om de inte ens kan komma överens om den saken och naturligt tycker lika är nog detta med att dela häst ingen bra ide. :D

2. Spontant anser jag att vad den ena ägaren har innan är totalt ointressant. Om denne ska anända det på den nya hästen är det den personens val. Den andra personen har inte vslt dessa grejer och kanske hellre satsar på 3 nya täcken än 15 begagnade för samma peng. Eller bett och skydd som inte ens behövs?

Jag hade helt klart övervägt att inte dela häst ihop med ngn som föreslog att jag skulle köpa in mig i hennes uppsättning prylar. Undantagsfall sadel om hon som av en händelse skulle ha en som sitter perfekt på vår nya häst - vilket är rätt så otroligt men det kan ju hända.
 
Vem ska ha företräde till vilken sadel som ska köpas in.
Leker med tanken att det är en hobbyhäst, mycket uteritt och någon kurs då och då.
Sätes storlek är samma för båda ryttaren men längden skiljer 15cm på ryttarna och så även bäckenet skiljer sig åt, ska sadeln passa halvdåliga till båda ryttarna eller ska den passa den ena ryttaren och den andra bara acceptera att inte få ha en sadel som passar.
Sedan kanse dessa 2 föredrar olika sadlar (hopp/ dressyr/ western/ barock/mm) att rida i.

Visst kan man ha olika sadlar, men ingen av personerna kan eller ska lägga sig i hur mycket pengar man lägger eller vilket märke man väljer att skaffa. Och det är där det kan gå snett om den ena är supernoga med passform etc medan den andra inte bryr sig nämnvärt. Det är de facto 2 personer, som inte känner varandra särskilt väl, som ska dela på hästen.
Man kan ju "snacka ihop sig", men till syvende och sist är var och en ansvarig för sin egen ekonomi.
 
Fast ponera att hon även har en värmebalja, en transport samt stallutrustning. Inget man direkt hänger på hästen.

Hur tänker du då ?

Att ang transporten ska den andra hästägaren köpa in sig på halva transporten ?
Varför ?

Om jag äger transporten hade jag mycket hellre isåfall lånat ut den för viss summa till delägaren om denne vill använda transporten någon gång då och då . Om den andra delhästägaren vill åka massor med hästen kanske annat läge är aktuellt, men inte per automatik .
 
Jag delar en häst med en kompis.

Nu har vi båda fler hästar och har båda haft häst länge så det fanns mycket grejer sen innan, men hon får gärna använda mina grejer och jag hennes. Det är inga hinder där, vi båda är rädd om saker man lånar och ersätter om det mot förmodan skulle gå sönder. Detta gäller inte bara saker till vår gemensamma häst utan till dem alla.

Vårt upplägg är att vi betalar 50% på det som köps nytt och behövs, dvs täcken, hinkar, foder, även veterinär och hovslagare mm till den hästen vi äger ihop. Ingen av oss är sådär att vi köper massa grejer men vill jag absolut köpa drösvis med nya grimmor, schabrak osv även fast hästen inte behöver det så står det mig fritt men jag gör det för mina egna pengar. Den andra ägaren får använda även dom grejerna om hon vill.

Dyrare grejer har vi löst på lite olika sätt, det har vi pratat om från situation till situation och kommit fram till en lösning.

Ska man dela häst är det nog viktigt att man tänker och resonerar rätt lika. Att man har lite överseende med varandras olikheter och inte håller så hårt på mitt och ditt. Det funkar i alla fall för oss. Det är inte millimeterrättvisa alltid och det tippar åt lite olika håll ibland men det jämnar ut sig i slutet, det är i allfall så,vi väljer att resonera.
 
Hur tänker du då ?

Att ang transporten ska den andra hästägaren köpa in sig på halva transporten ?
Varför ?

Om jag äger transporten hade jag mycket hellre isåfall lånat ut den för viss summa till delägaren om denne vill använda transporten någon gång då och då . Om den andra delhästägaren vill åka massor med hästen kanske annat läge är aktuellt, men inte per automatik .
Nä, jag har inte sagt att nån ska köpa in sig i något. Jag har frågat hur ni skulle resonera i fallet. Att köpa in sig skulle kunna vara ett alternativ, att hyra per gång ett annat. Eller att man köper varsin.
 
Nä, jag har inte sagt att nån ska köpa in sig i något. Jag har frågat hur ni skulle resonera i fallet. Att köpa in sig skulle kunna vara ett alternativ, att hyra per gång ett annat. Eller att man köper varsin.
Eller att man lånar varandras grejer till den gemensamma hästen. Om grejerna finns, varför inte bara använda dem? Varför ska det betalas hyra för att nyttja saker till dem gemensamma hästen. Låter galet.
 
Eller att man lånar varandras grejer till den gemensamma hästen. Om grejerna finns, varför inte bara använda dem? Varför ska det betalas hyra för att nyttja saker till dem gemensamma hästen. Låter galet.
Nu var det ju inte frågan om "varandras" eftersom en av personerna inte hade en enda pryl. Exakt vad är det som "låter galet"?
 
Jag skulle aldrig någonsin köpa häst tillsammans med någon annan. Men nu är det ju inte vad frågan gäller utan sakerna. Jag hade föreslagit att de tillsammans satt ner och pratade om vad hästen behöver - sadel, träns, schabrak, borstar, grimskaft, täcken, grimmor osv. Sedan får de väl chippa in hälften var liksom. Vill W ta av de saker hen äger, fine, annars får hen sälja av och köpa nytt. Den andra ägaren vill uppenbarligen shoppa och då kan man väl unna hen det, med första hästen liksom. W behöver inte lägga sig i det alls. Fick man sadel med köpet finns det ju rimligen minst två sadlar nu och fler känns kanske lite over the top? Fick de ingen sadel med utan hästen nu rids med W:s sadel kanske det är rimligt att den andra ägaren betalar en del av den alternativt att W står för sadeln och den andra ägaren för motsvarande i skoningar framöver eller något. Men hallå, träns, borstar osv får väl W själv avgöra om hen vill använda eller inte, det kan hen ju inte tvinga på den andra ägaren. Jag hade också velat handla saker till min första häst.
 
Jag skulle aldrig någonsin köpa häst tillsammans med någon annan. Men nu är det ju inte vad frågan gäller utan sakerna. Jag hade föreslagit att de tillsammans satt ner och pratade om vad hästen behöver - sadel, träns, schabrak, borstar, grimskaft, täcken, grimmor osv. Sedan får de väl chippa in hälften var liksom. Vill W ta av de saker hen äger, fine, annars får hen sälja av och köpa nytt. Den andra ägaren vill uppenbarligen shoppa och då kan man väl unna hen det, med första hästen liksom. W behöver inte lägga sig i det alls. Fick man sadel med köpet finns det ju rimligen minst två sadlar nu och fler känns kanske lite over the top? Fick de ingen sadel med utan hästen nu rids med W:s sadel kanske det är rimligt att den andra ägaren betalar en del av den alternativt att W står för sadeln och den andra ägaren för motsvarande i skoningar framöver eller något. Men hallå, träns, borstar osv får väl W själv avgöra om hen vill använda eller inte, det kan hen ju inte tvinga på den andra ägaren. Jag hade också velat handla saker till min första häst.

Fast det känns ju himla mycket tråkigare att betala skoningar mot en sadel där det är något fysiskt som består.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 636
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 753
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
31 773
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp