Bukefalos 28 år!

dela hage med fåren?

A

attack

jag måste ha min häst i en egen hage ett tag för hon går inte ihop med dom andra hästarna.

och jag vill inte riskera att någon blir sparkad eller att min blir sparkad nu under broddtiden.

men nu är de så att de bara finns en annan hage, och den går de får i.
så ja undrar om de är någon som vet hur de går att ha får och hästar ihop?
risk att fåren blir sparkade eller jagada?
finns de någon risk att ha hästar och får ihop?
 
Sv: dela hage med fåren?

min mor har haft det utan problem, hon hade en ardener ett halvblod, 2 shettisar och en korsningsponny i hop med ett 20 tal får. har även haft en granne som hade mkt. får ihop med en fjording och en shettis, även där gick det bra.

hade en bekant för många år sedan som släppte sin shettishingst modell större ihop med 4 får, där tog hingsten "nackswing" på ett får som blev illa skadat. men den hingsten va inte pålitlig mot varesig andra hästar eller folk heller :crazy:
 
Sv: dela hage med fåren?

På gården bevid mej går får och hästar i hopp och det går utmärkt.

Men min häst har oxå gått i den hagen och det funka inte då hon vallade fåren in i fårhuset och så fort dom visade sig utanför satte hon fart i gen och jagade in dom.

Kram
 
Sv: dela hage med fåren?

okej, min häst är väldigt hög i rang, vaktar sin mat osv, kan de vara risk att hon vaktar sin mat även mot fåren?
är rädd att hon skulle va likadan mot fåren som hon är mot dom andra hästarna, snäll så länge de inte finns mat i närheten eller när hon är hungrig..

de är en väldigt lekfull häst, kan dom leka med får? hon brukar valla runt alla hästar..så tänkte att fåren kanske får de lite jobbigt?

får förstår väl inte hästspråk eller va man ska säga?
 
Sv: dela hage med fåren?

Är det fårnät till hagen? Isf råder jag dig att inte släppa hästen där pga skaderisken.
En sak jag har hört är att får kan ha parasiter som inte är naturliga för hästar att ha, är inte säker men det kan ju vara värt att kolla upp.
 
Sv: dela hage med fåren?

den shettis hingsten anföll allt och alla oavsett mat eller inte, så honom kan man nog inte riktigt räkna :crazy:

fåren brukar ju hålla sig för sig och hästarna för sig, men visst kan det hända att hon vallar runt dom om hon har den vanan. tror knappast att hästar och får "leker". du får väl pröva och ha det lite under uppsikt.

det netty skrev om fårnät ska du nog ta till dig, min mor hade flera eltrådar tätt just för att fårnät är en stor skaderisk. därimot har jag inte hört något om att det skulle vara konstiga parasit angrepp pga. får. kossor och hästar som växelbetar minskar ju parasittrycket på marken.
 
Jag har haft mina med får. Vissa bryde sig inte och andra jaga bort de. Men fåren lärde ganska snabbt vilka hästar de skulle akta sig för. Så länge du har andra höga av mat för fårarna så skulle det går bra. Men risken finns alltid att nån är skadat.

En liten rolig berettelse om när en av mina (Saffe) skulle äter foder på backen och helt plutlig var det 8 får där och skulle äter up hans foder han försökt allt att stoppa i huvud i mellan (för läskig), buffa med huvud (men som de var på en gummisting var de till baks), ser jätte arg ut (svårt att ser honom när alla hade sin huvud i tätring runt foder) så han stog där och stirade på de en stund, sen du att tänker...han hade en plan! :idea: Han jätte försiktig (som att ta up hund bajs utan papper) tog de med munen lyfta up de sen släppt han de på sidan om. Tyvär så fungerade inte planen :cry: så väl för får bryde sig inte ett dug och var lika fort tillbaks till foder högen igen, och sen gav Saffe up. Men inte före vi märkt hur äklat han såg ut att han måste har en av de "äkliga" får i munen.:eek: :rofl:

Han fick en krubba up på en trä nästa dag men det också såg lustig ut med 8 får på back ben under krubban och några av de tog stöd med Saffe's ben att försöker nå krubban. Synd att jag inte tog kort.
 
Sv: dela hage med fåren?

Det kan fungera utmärkt.
Sedan finns det vissa hästar som tycker att får ska användas som fotbollar.
 
Sv: dela hage med fåren?

Min förra pålle skulle opereras och ha boxvila i tre månader så jag skaffade honom ett får som sällskap. De blev bästisar och när de senare fick gå ut i hage igen så var det fåret som styrde och ställde och bossade över alla hästarna :rofl: Han bestämde vem som skulle äta ur vilken hög med hö och när... min häst som tidigare varit väldigt låg i rang hakade på fåret och tillsammans blev de kungar i hagen :D
 
Sv: dela hage med fåren?

Vi har hästar och får tillsammans på sommaren, och det funkar bra. Men det är inte fråga om nåt umgänge- hästarna håller sig på sin kant och fåren på sin.
 
Sv: dela hage med fåren?

Är det fårnät till hagen? Isf råder jag dig att inte släppa hästen där pga skaderisken.
En sak jag har hört är att får kan ha parasiter som inte är naturliga för hästar att ha, är inte säker men det kan ju vara värt att kolla upp.

Har också hört att får och hästar inte bör dela hage då får kan ha parasiter som är resistenta mot maskmedel. Vet ej själv om det finns ngn sanning i detta men det kan ju som Netty säger vara värt att kolla upp......
 
Sv: dela hage med fåren?

En sak jag har hört är att får kan ha parasiter som inte är naturliga för hästar att ha, är inte säker men det kan ju vara värt att kolla upp.

Fåren och hästarnas parasiter går inte på några andra djur. Därför helt ok att blanda, dessutom med fördel eftersom fåren äter upp hästarnas parasitägg som dör i fåret, och tvärtom. Lägre parasittryck får båda arterna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 826
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi har för ca 5 dagar sedan släppt ihop 7 hästar på sommarbete. Det är 3 st hästar som min ponny ej känner sedan innan.3 hästar känner...
Svar
2
· Visningar
990
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp