Bukefalos 28 år!

V

Vannie

Jag hade tidigare min häst i ett kollektivstall, där vi var tre ägare och fyra hästar. 3 ponnyer och en stor häst, därav en av ponnyerna var min. Det mesta funkade hyfsat, men så här i efterhand är jag lite fundersam till fördelningen av fodret, eller snarare foderkostnaderna.

Alla hästar fick biotin, en skopa per dag utom en av ponnyerna som fick två pga dåliga hovar (denna ponny ägdes av samma person som hade den stora hästen). Som jag ser det stod den personen för 3/5 av biotinåtgången, ändå stod vi för var tredje biotinburk var. Likadant var det med annat fodertillskott, allt jag kan minnas delades på tre, fastän jag tror att de flesta här kan räkan ut att en ponny + stor häst äter betyligt mer än bara en ponny.

Det här är inget jag nu bara skriver om för att gnälla, men jag undrar om det är så endel, eller många, kollektivstall fungerar...
Åsikter?
 
Sv: Dela lika

Det beror ju på hur ni har skrivit i kontraktet. I vissa stall så betalar man en fast summa på ex 2000kr oavsett om man har ponny eller stor häst medans man i andra stall räknar ut exakt vad sin egen häst får i hö och halm och sedan köper resterande separat. Enklaste lösningen för att slippa osämja och sura miner är att ha sitt eget foder!

Det låter ju väldigt dumt att ha ett sådant system som ni har...
 
Sv: Dela lika

Hur lång tid var det det handlade om?
Kostnaderna för Biotin är ju inte så jättestora, kanske mer för de andra fodertillskotten? Hur som helst, inget bra "fördelningssystem".

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: Dela lika

Vi hade inget kontrakt hästägare emellan, utan kallhyran var satt på ca 450 kr av stallägaren och då ingick bara box, el och vatten. Strö och foderkostnader delade vi på, men höet betalade ju var och en för, beroende på hur mycket man skulle ha, så egentligen rör det här mest kraftfodret och fodertillskotten.

Men jag anser också, så här i efterhand, att det var rätt dumt.
 
Sv: Dela lika

Nej, så värst dyrt med biotin är det ju inte, men det var mest principen. Det rörde ju en del annat foder också.
 
Sv: Dela lika

Tycker det låter helknas, förstår inte riktigt hur ni tänkte med det systemet?... Ja menar, det blir knappast billigare att alla delar på en hink biotin än att man köper en själv, samma sak med kraftfoder.

Fast om man vill dela på allt så är det bäst att man ser till att alla hästar antingen får lika stor mängd alt. att man betalar utifrån hur mycket man använder, annars blir det lite fel (som du märkt);)
 
Senast ändrad:
Sv: Dela lika

Tycker det låter helknas, förstår inte riktigt hur ni tänkte med det systemet?... Ja menar, det blir knappast billigare att alla delar på en hink biotin än att man köper en själv, samma sak med kraftfoder.

Fast om man vill dela på allt så är det bäst att man ser till att alla hästar antingen får lika stor mängd alt. att man betalar utifrån hur mycket man använder, annars blir det lite fel (som du märkt);)

Faktum var att jag inte hade mycket att säga till om i det stallet, jag var inte myndig på den tiden och eftersom jag var yngre än de andra hästägarna var mina åsikter inte mycket värda :crazy: Detta var ett tag sedan och då tänkte jag inte på hur knäppt det här systemet var.. Nu vet jag bättre.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 945
Senast: krek
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 647
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 477
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp