Pengy

Trådstartare
Vi har som plan att brorsorna ska få dela rum här hemma. De är 2,5 år och 3,5 månad så inte riktigt aktuellt just nu på en gång men inom en snar framtid.

Så nu vill jag gärna höra för- och nackdelar? Tips och idéer? Hur gamla var era barn när de började dela rum? Somnade de alltid samma tid?
 
Mina flyttade till eget rum när de var 1,5 år och 3 år. Vi lägger dem samtidigt. Dock kommer de över till oss varje natt. Deras sängar står bredvid varandra. Funkar helt bra även om de ibland stör varandra när de skall somna

De har bara varsin växasäng och en 120 cm madrass på golvet som blev överlopps som är fylld med gosedjur. Plus att vi har en liten bokhylla med ”kvällsböcker”

sedan har vi skilt lekrum som i framtiden skall bli ett sovrum när de vill ha egna.

planen är att lillasyster får flytta in dit om ett år eller så, då får pojkarna en våningssäng
 
Mina delar rum. Varsin loftsäng med skrivbord och hylla under. Draperier runt loftsängarna så de har varsitt krypin. Nu är de 5 och 9 men de har delat rum i flera år, loftsängarna skaffade vi för snart 1 år sedan.
De somnar som tur är samtidigt.
 
Våra barn är 5,5 och 3 år och delar rum. Största anledningen är att de vill det. Tills nyligen har de sovit i samma säng trots att det finns två sängar i rummet så längtan efter eget är inte så stor :p

Vi har alla leksaker på nedervåningen och i princip sover bara barnen på rummet. Kanske att det varit mer problematiskt om det lektes på rummet också. Å andra sidan delar de på lekutrymmet ”mina och dina leksaker” finns knappt så tror inte att det hade påverkat så mycket.

Fördelar är absolut att det är lättare att natta om man har barn som inte somnar själva. Nackdel kan ju vara om man har lättväckta barn som väcker varandra. Hos oss kan den ena skrika utan att den andre rör en fena. Kanske för att de är vana att sova bredvid varandra?

Våra går och lägger sig samtidigt alla dagar utom lördagar då den äldre får vara uppe längre. Men det har inte varit något bekymmer.

Vi har ett arbetsrum/kontor som kan bli barnrum vid behov. Men har inga planer än på att ändra.
 
Vad kul att läsa era svar :) Verkar ju som att det fungerar alldeles utmärkt för er som svarat iallafall:up:

@SaraXX Smart med draperi kring loftsängarna. Loftsäng går tyvärr bort då vi har snedtak. Däremot har vi en kattvind som vi funderar att göra platsbyggda sängar/sovkojor i, men då vill vi nog gärna se att det funkar att de sover i samma rum först 🙈

Är egentligen inte så orolig för om någon skulle vakna och skrika/ vara ledsen mitt i natten för det tror jag båda barnen sover igenom. Tänker mer på att barnen kanske stör varandra när de ska lägga sig som du nämnde @vinkelina. Kanske är det en fördel om sängarna står i varsin ända av rummet? Samtidigt som det kanske ger en trygghet för barnen att sova nära varandra!
 
Våra stora barn som är 7,5 och 5,5 år delar rum och har gjort det sedan de var 2,5 och 4,5 år. De kommer snart få egna rum men vi får väl se hur mycket de vågar vara och sova där. Speciellt mellanbarnet har livlig fantasi och är mörkrädd. Men tanken är att yngsta barnet som är 2 år får deras rum då och att det får stå kvar en säng till mellanbarnet också i det rummet om det skulle bli för läskigt på natten.

Fördelen är tryggheten och sällskapet, för våra hade aldrig vågat sova ensamma i ett rum från början men när de var två gick det bra. Nackdelen börjar väl komma nu när stora är i skolåldern och börjar vilja ta hem en kompis och det finns lite mer behov att kunna få vara i fred från småsyskonen.
 
Våra stora barn som är 7,5 och 5,5 år delar rum och har gjort det sedan de var 2,5 och 4,5 år. De kommer snart få egna rum men vi får väl se hur mycket de vågar vara och sova där. Speciellt mellanbarnet har livlig fantasi och är mörkrädd. Men tanken är att yngsta barnet som är 2 år får deras rum då och att det får stå kvar en säng till mellanbarnet också i det rummet om det skulle bli för läskigt på natten.

Fördelen är tryggheten och sällskapet, för våra hade aldrig vågat sova ensamma i ett rum från början men när de var två gick det bra. Nackdelen börjar väl komma nu när stora är i skolåldern och börjar vilja ta hem en kompis och det finns lite mer behov att kunna få vara i fred från småsyskonen.

Jag delade rum med syrran tills jag var 20 och flyttade hemifrån (hon var 17 då). Fanns inga andra möjligheter. Vårt rum var dock 20m2. Hade man hem kompisar fick den andra hänga någon annanstans. Vi hade dock många gemensamma kompisar
 
När vi inredde övervåningen gjorde vi två stora sovrum med tanken att barnen 1,5 år och nästan 5 år skulle dela sovrum. Leksakerna hade vi på nedervåningen där kök och vardagsrum finns. Det dröjde inte länge, kanske ett halvår, innan det större syskonet självmant flyttade till nedervåningen. Lillasyskonet störde för mycket under läggningen och det funkade inte med separata läggtider.
 
Jag delade rum med syrran tills jag var 20 och flyttade hemifrån (hon var 17 då). Fanns inga andra möjligheter. Vårt rum var dock 20m2. Hade man hem kompisar fick den andra hänga någon annanstans. Vi hade dock många gemensamma kompisar

Ja precis, det funkar ju absolut om man måste! Jag delade rum med syrran tills jagvar 14 och hon var 12 och det funkade det också även om jag väldigt gärna hade haft ett eget rum långt innan det, men då fanns inte heller några alternativ. Vårt rum var dock inte så stort som ert, skulle tippa på runt 12 kvm. Våra barn som delat rum nu har ett ganska litet rum, kanske 10 kvm, så det känns väldigt trångbott nu. Det går t.ex. inte in något skrivbord, vilket vore kul för stora barnet för att kunna pyssla och göra läxor lite mer ostört.
 
Ja precis, det funkar ju absolut om man måste! Jag delade rum med syrran tills jagvar 14 och hon var 12 och det funkade det också även om jag väldigt gärna hade haft ett eget rum långt innan det, men då fanns inte heller några alternativ. Vårt rum var dock inte så stort som ert, skulle tippa på runt 12 kvm. Våra barn som delat rum nu har ett ganska litet rum, kanske 10 kvm, så det känns väldigt trångbott nu. Det går t.ex. inte in något skrivbord, vilket vore kul för stora barnet för att kunna pyssla och göra läxor lite mer ostört.

tror inte att de skulle funkat om de varit mindre. vi hade plats med varsin egen säng, varit skrivbord och syrrans garderob (den var inbyggd) samt min kanin. Vårt rum var en etta som slagit s ihop med en trea så vi hade en liten egen hall också (där min klädgarderob fanns) och en egen wc.

Här där vi bor nu så är de rum barnen delar 18m2 och skulle säkert funka fint att dela ett par år bara vi skulle möblera det mer vettigt. Nu "sover" de ju bara där så vi behöver inte tänka på att klämma in leksaker
 
Nån som låtit syster och bror dela rum, eller bara syskon av samma kön?

Kommer skilja 2,5 år mellan storebror och lillasyster och vi funderar på om de kan dela sovrum sen (utan leksaker, litet rum bara för att sova i typ).
 
När vi inredde övervåningen gjorde vi två stora sovrum med tanken att barnen 1,5 år och nästan 5 år skulle dela sovrum. Leksakerna hade vi på nedervåningen där kök och vardagsrum finns. Det dröjde inte länge, kanske ett halvår, innan det större syskonet självmant flyttade till nedervåningen. Lillasyskonet störde för mycket under läggningen och det funkade inte med separata läggtider.
Intressant. Funderar på om det är svårare att dela rum om det är större ålderskillnad? Kanske att man inte riktigt går och lägger sig samma tider osv. Eller så är det bara olika från person till person hur mycket man ”störs” av andra när man sover.
 
Nån som låtit syster och bror dela rum, eller bara syskon av samma kön?

Kommer skilja 2,5 år mellan storebror och lillasyster och vi funderar på om de kan dela sovrum sen (utan leksaker, litet rum bara för att sova i typ).
Det tror jag går alldeles utmärkt! Min kollegas barn 7 och 5 år delar rum. (Storebror och lillasyster). Nu har dock lillasystern börjat prata lite om eget rum men tydligen är inte brorsan alls med på samma linje och vill gärna dela rum fortsättningsvis.
 
Nån som låtit syster och bror dela rum, eller bara syskon av samma kön?

Kommer skilja 2,5 år mellan storebror och lillasyster och vi funderar på om de kan dela sovrum sen (utan leksaker, litet rum bara för att sova i typ).

Våra barn är storebror och lillasyster med exakt 2,5 år emellan och delar rum som jag beskrev ovan. Än så länge har de öht inte varit en faktor att de har olika kön, men är ju fortfarande små. De delar ju även "lekrum" (och leker med i princip samma leksaker) så tror inte det hade spelar roll med könen om det inte bara varit rum för att sova i :)
 
Jag skulle säga att det beror på individerna hur det funkar. I vårt fall hade det nog aldrig gått. Vårt ena barn fick lämna sitt första rum pga syskonet kunde hitta på anledning att gå in där trots att barnet var tydligt med att denne ville vara ifred. Barnet i fråga har då stort behov av att lämnas ifred ibland, dvs helt ensam på sitt rum. Hade det behovet sett annorlunda ut eller att rummen varit så stora att man kunnat bygga ett "rum" med bokhyllor och draperi t.ex hade det nog inte varit något problem.

Kan man få det att funka tror jag att det är en bra lösning dock. Skulle tro att det hade underlättat för mörkrädda barn t.ex (vad gäller detta är det himla tråkigt att det inte funkar att dela rum, ena barnet är väldigt mörkrädd när hen sover ensam).
 
Nån som låtit syster och bror dela rum, eller bara syskon av samma kön?

Kommer skilja 2,5 år mellan storebror och lillasyster och vi funderar på om de kan dela sovrum sen (utan leksaker, litet rum bara för att sova i typ).

skulle säga att fram till puberteten/tonåren går det bra att dela även för syskon av olika kön. Oftast säger de väl till om det börjar bli för obekvämt
 
Nån som låtit syster och bror dela rum, eller bara syskon av samma kön?

Kommer skilja 2,5 år mellan storebror och lillasyster och vi funderar på om de kan dela sovrum sen (utan leksaker, litet rum bara för att sova i typ).

Våra barn som delar rum är en storasyster och lillebror:) inga problem hos oss.
 
Nån som låtit syster och bror dela rum, eller bara syskon av samma kön?

Kommer skilja 2,5 år mellan storebror och lillasyster och vi funderar på om de kan dela sovrum sen (utan leksaker, litet rum bara för att sova i typ).
Vi kommer också låta våra (storebror och lillasyster) dela rum så snart vi tar tag i att sluta samsova med den lilla. I dagsläget (drygt 2 och 4) kan jag inte se att könet innebär några problem. På sikt kommer de få varsitt rum, men vill att de ska bli större då det innebär olika våningsplan.
 
Vi hade ett lekrum och ett rum som barnen sov i tillsammans. Men när tjejerna blev runt 3 och 4,5 år fick i sära på dem. Storasyster blev tokig på lillasyster som hade svårt att somna på natten. Lillasyster var ledsen i många veckor men vi fick respektera att storasysters sömn stördes då hon somnar så fort hon lägger huvudet på kudden - till skillnad mot lillasyster som är ett yrväder vid läggning.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 827
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 214
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 883
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • LGCT Stockholm
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp