Bukefalos 28 år!

Dela stall med idioter...

Dingelass

Trådstartare
Igår blev det ett riktigt gräl i stallet o jag är fortfarande vansinnig...

Allt började med att min pålle rymde från hagen häromdan och i förrgår märkte jag att grinden inte var ordentligt stängd när jag kom o skulle ta in...
bara eltråden överst låg på o stättan under var helt bortdragen...

Eftersom ingen av de andra två som jag delar hage med var kvar i stallet lämnade jag ett medelande på tavlan att dom måste lägga upp stättan efter sej annars går min pålle under tråden...

Igår fanns ett svar på tavlan:Nej det tänker jag inte göra o har du problem med det får du ta det med hyresvärden...

Eftersom personen var kvar i stallet så ifrågasatte jag detta o hon var då bara helt typig o sa att det inte var hennes problem..varpå jag blev vansinnig o vände ryggen till o gick för att slippa vräka ur mej saker jag skulle få ångra...

Gick för att ta in hästen o hon kommer ikapp lagom när jag är framme vid grinden o börja gallskrika som en dåre att hon minsan inte accepterar att bli påhoppad såhär...blabla..o min häst blir stressad o spränger grinden vilket leder till att hon skriker ännu mer..

Så jag tar min häst o går o lämnar henne sj fortfarande skrikandes med två hästar springades i hagen utan grind...rätt åt henne tänkte jag...

Fattar inte hur man kan ha en sån inställning...?!
Och kul stämmning i stallet nu oxå...
Vill nästan byta till ett annat stall...
men det är ju hennes attityd det är fel på??!!
 
Sv: Dela stall med idioter...

Din stallpolare verkar ju helt knäpp juh, snacka om labil. Det är väl inte så mkt begärt att stänga grinden ordentligt. Jag håller med dig hade blivit tokig om nån betett sig sådär.. Så vad händer nu? Tänker dom inte stänga understa grinden? Ta upp det med stallägaren, så där får dte inte gå till. Det är ju faktiskt en uppenbar risk för skador om inte undre grinden oxå är stängd..

Lycka till!
 
Sv: Dela stall med idioter...

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta eftersom jag vet vem du menar :angel:
Hade jag varit som du så hade jag struntat i personen/personerna i fråga och bytt hage... ;)
 
Sv: Dela stall med idioter...

Be stallägaren sätta upp en regel att grinden SKA stängas HELT till hagen när det går hästar kvar ute!! Vilken idiot! Givetvis stänger man alla trådar och pinnar eller vad man nu använder som grind när det finns hästar kvar! Varför skulle man vilja att någon annans häst rymmer?
 
Sv: Dela stall med idioter...

Stallägaren satte igårkväll upp två nya eltrådar...

Hon menade att det var för tungt/svårt o stänga nedre stättan eftersom hon tar in två hästar på en gång...

Hon tänkte inte göra det förrens hyresvärden satt upp en eltråd där nere sa hon...hur nu det kan bli enklare när hon har två hästar att hålla...

antar att hon trodde att det skulle ta lååång tid innan en andra tråd skulle sättas upp o att jag skulle bli tvungen o flytta min häst innan dess...

Tycker jag gjort tillräckligt med hagbyten nu..först fick jag flytta min eftersom han började dia på en i hagen o hon fick juverinflamation,

i nästa hage hade nog min buse roligast..men var nästan jämt öm nånstans av sparkar o slag från allt lekande...

i nästa hage blev han inte länge...fyra söndertrasade täcken på en månad...
Så inte ska han behöva byta hage nu igen bara för att ägaren t den ena av hans nuvarande hagkompisar är vrickad..

Men jag tror jag känner för att vara lite svår tillbaks..
fast det skulle ju bara göra allt värre...
 
Sv: Dela stall med idioter...

Men jag tror jag känner för att vara lite svår tillbaks..
fast det skulle ju bara göra allt värre...

Jag lovar... det skulle göra saken mycket värre.
Dom kommer inte att ändra på sig.

/Vimsan som har varit i krig med samma idioter :devil:
 
Sv: Dela stall med idioter...

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta eftersom jag vet vem du menar :angel:
Hade jag varit som du så hade jag struntat i personen/personerna i fråga och bytt hage... ;)

Nämen Hej!
E du här;)
Hur kunde du veta vem jag pratade om...?elle va d så enkelt...
Förresten e du kvar ute på Ramdala elle..?
hörde att ni kommer bli av me ert ridhus..
Slutar på mitt jobb i mitten på dec o ska ta mitt körkort då..har funderat på att stalla upp där ute sen...
 
Sv: Dela stall med idioter...

Hej hej!
Klart jag är här ;)

Jag var i ditt (mitt fd stall) igår efftermiddag och fick höra om händelsen fast från den andra hästägaren.
Den stämmer inte riktigt med din version :angel: (knappast oväntat)
Hon sa att det var din pojkvän som skällt ut henne och att din häst gick igenom tråden, inte under.


och ja, jag är kvar i Ramdala, än så länge med ridhus.
 
Sv: Dela stall med idioter...

Jag bara undrar: Du skriver alltså på tavlan till en person som du vet är kvar i stallet?!

White-board-kommunikation när den är som farligast.

Och vad är en stätta?
 
Sv: Dela stall med idioter...

Jag bara undrar: Du skriver alltså på tavlan till en person som du vet är kvar i stallet?!

White-board-kommunikation när den är som farligast.

Och vad är en stätta?

Nej, hon skrev väl på tavlan för att ingen var där, sen hade hon fått ett svar tillbaka från en person som då befann sej i stallet?

Till trådskaparen:
Det finns så mycket konstigt folk så det är skrämmande.
 
Sv: Dela stall med idioter...

Jag bara undrar: Du skriver alltså på tavlan till en person som du vet är kvar i stallet?!

White-board-kommunikation när den är som farligast.

:D :bow:

Nu har ju trådskaparen förklarat i och för sig, MEN jag håller med oavsett - egentligen skulle skrivandet på whiteboard tavlan kunna vara en tråd helt i sig själv. JÄVLAR vad det ställer till saker, och vad just denna whiteboard ofta blir en genväg till att slippa konfrontera folk ansikte mot ansikte, och ett sätt att "konfrontera" utan att behöva stå för det.

förstå mig rätt trådskaparen - uppenbarligen från resten av konversationen i tråden är de du har att göra med etablerat knepiga. Men just skrivandet är ÄNDÅ en viktig punkt tycker jag. Har stått i flera stall och VARJE gång är det denna whiteboard som skapar problem.

SKRIV INTE till folk - PRATA med dem.
en skriven text går inte att läsa för det den kanske avsågs som - man hör inte tonfall, betoningar osv, utan det uppfattas OFTA som otrevligt/aggressivt, om det gäller alvarligare saker/problem!

i förrförra och nuvarande stallet hade/har vi en regel som sa att INGA meddelanden om alvarligare saker/korrigerings frågor/problem på tavlan! förbjudet, punkt slut! Man PRATAR med en det berör. det löste MÅNGA problem för oss. Återigen - ofta består de flesta missförstånd av att man inte får veta hur personen tänkt/menade - och där bidrar whiteboarden/skriven text till missförstånden, snarare än löser något.

förlåt utsvävningen :o
/Mackan
 
Sv: Dela stall med idioter...

Jag känner inte personen du har problem med, men någonting jag känner till är att det är aldrig ens del att två träter. Du hanterade inte denna situationen på ett bra sätt och din häst verkar ju vara ett monster enligt din beskrivning.

Io min häst blir stressad o spränger grinden vilket leder till att hon skriker ännu mer..
Om hästen blir så rädd och stressad varför drar han inte åt andra hållet. Varför sprängen han grinden?? Hästar är flyktdjur!! Eller var det så att du satte på grimskaftet innan du öppnade grinden?

Så jag tar min häst o går o lämnar henne sj fortfarande skrikandes med två hästar springades i hagen utan grind...rätt åt henne tänkte jag...
Detta gör att du behandlar henne precis lika respektlöst som du har beskyllt henne för att behandla dej och din häst. Ingen utav er verkar ju förstå att lösa hästar innebär en säkerhetsrisk för andra människor, trafikanter mm mm.

men det är ju hennes attityd det är fel på??!!
Nej, det är fel på din attityd också!!! Tänk inte på er sjävla utan tänk på hästarnas och era medmänniskors säkerhet!!
 
Sv: Dela stall med idioter...

jag känner igen mig till viss del. här hemma gör "stallkompisarna" allt för att jag ska flytta min häst. De lämnar honom ensam i hagen om kvällarna när inte jag tar in dem, vägrar låta honom träffa en av de "nya" hästarna (de har gått och nosat över staketet i två veckor, och verkar vara måttligt intresserade..), och ignorerar mig totalt. Jag får utskällning för jag hänger in vattenhinkarna fel, hänger täcken fel, allt. De har gjort nya namnskyltar till kvällsmaten, till alla utom min pålle. Att det är jag som tar in och ger middag och allt sånt är bara detaljer.

Hästfolk är väldigt udda.
 
Sv: Dela stall med idioter...

Det är ju så man börjar fundera på om det är något attitydproblem i staden i fråga... eller om vi pratar om samma stall...

För något som jag ALDRIG varit med om i inackorderingsstall innan jag flyttade hit är att folk är för jävla lata för att ta in sista hästen från hagen. Här vet jag att det hänt flera gånger. Skit folk, vissa alltså. Att följa enkla regler för hästarnas bästa verkar tyvärr inte vara en självklarhet för alla människor.
 
Sv: Dela stall med idioter...

jag känner igen mig till viss del. här hemma gör "stallkompisarna" allt för att jag ska flytta min häst. De lämnar honom ensam i hagen om kvällarna när inte jag tar in dem, vägrar låta honom träffa en av de "nya" hästarna (de har gått och nosat över staketet i två veckor, och verkar vara måttligt intresserade..), och ignorerar mig totalt. Jag får utskällning för jag hänger in vattenhinkarna fel, hänger täcken fel, allt. De har gjort nya namnskyltar till kvällsmaten, till alla utom min pålle. Att det är jag som tar in och ger middag och allt sånt är bara detaljer.

Hästfolk är väldigt udda.

VET du hur synd jag faktiskt tycker om dig!!!! Fy faaaan att folk kan hålla på så! det är fan bland det värsta! ursäkta alla svordomar men jag blir så upprörd. hur fan kan man trycka ner någon så? jag vet precis vilken känsla man får, man är värdelös, hatad, "jävla puckot" osv osv trots att man inte är sämre än någon annan!! och att din häst också får lida för det!!!! Hur kan man uppföra sig så??? fy fan vad arg jag är! LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!!! med att stå på dig! Se till att de inte trycker ner dig och din häst, du är fan så mycket bättre än vad dom är.
 
Sv: Dela stall med idioter...

usch va jobbigt sånt där är ...

jag förstår inte hur svårt det kan vara att vara förnuftig för vissa människor.. att stänga hagen ordentligt handlar ju inte bara om din häst utan deras hästars säkerhet med.. även om de inte har för vana att krypa under tråden - vad säger att de aldrig skulle göra det? hästar är djur, hästar förvånar och gör märkliga saker när man minst anar :p

den tjejens svar på vad du skrev på tavlan var väldigt omoget och barnsligt ..för att inte tala om respektlöst för din häst och deras säkerhet.

ofta uppstår problem som dessa när det inte finns någon "kollektiv" känsla - det är ett stall med boxplatser och många människor men kommunikationen brister och folk är själviska och skiter i alla andra..
 
Sv: Dela stall med idioter...

De lämnar honom ensam i hagen om kvällarna när inte jag tar in dem, vägrar låta honom träffa en av de "nya" hästarna (de har gått och nosat över staketet i två veckor, och verkar vara måttligt intresserade..)

Men vad har din HÄST gjort dem!!! :mad: Djävlar va arg jag blir näsr jag läser sånt!! Hästen ska väl inte lida för att hästfolket är dumma i huvvet?!
 
Sv: Dela stall med idioter...

men det är ju hennes attityd det är fel på??!!

Jag håller med dig i vad du skrev.
Men för att inte göra det värre, så råder jag dig att låta henne hålla på med sin attityd! Skit i henne, och prata med henne på ett sansat sätt. Sänk dig inte till hennes nivå genom att bete dig likadant.

/Kram, Koppen - som nu är egen stallägare. :love:
 
Sv: Dela stall med idioter...

byt stall.... det ska ju vara kul att gå till stallet :bump:

Visst, klart man ska byta stall OM det inte funkar. Men försöka lösa det på plats är väl en bra början, annars lär man nog behöva byta stall rätt ofta. :angel:

Det brukar ju heta "it takes two to tango" så fråga tjejen som lämnade grinden havlöppen hur hon tycker ni ska samsas? Lösa hästar är ingen hit och hoppas ni hittar en lösning. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 542
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
942
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 635
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 921
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp