Dela upp högiva

Om hästen funkar med slowfeeding nät kan det vara en ide att ge 1-2 kg av kvällshöet i slowfeeding nät.
Tex 3 kg löst på golvet och 2 kg i nät vid sista fodringen, så har hästen att pyssla med under natten :)
 
Hittar såklart inte artikeln nu, men läste förra året en artikel med resultat från en studie kring hur hästar producerar magsyra. Den gjorde gällande att produktionen går ner nattetid och ligger konstant högre under dagtid.

Jag fodrar mina 4 ggr/dag (ca-tider 6, 12, 18, 22). De får 4kg x4 resp 3kg x4).
 
Ni som inte har fri tillgång grovfoder till era hästar, hur delar ni upp den totala högivan under dagen?

Hästen (lite över D ponny måttet) får 10 kg hö och får just nu 3+1+2+4, men ju mer jag funderar på det desto osäkrare blir jag om det är optimalt.
Fodertiderna (ca tider) är 8, 11,15 och 20-21.
Foderingstider 06, 11, 16, 18 och 21-22.
Giva 2,1,1,3,3.

Fri tillgång på gräsfröhalm.

Kl 18-målet är det bara min häst som får eftersom han har ett helt annat dagsbehov än övriga. Han får då även 2 kg lucern. Om det inte vore för den fria tillgången på halm så hade jag velat justera upp 1-kilosgivorna, de känns i sammanhanget nästan meningslösa.
 
Hittar såklart inte artikeln nu, men läste förra året en artikel med resultat från en studie kring hur hästar producerar magsyra. Den gjorde gällande att produktionen går ner nattetid och ligger konstant högre under dagtid.

Jag fodrar mina 4 ggr/dag (ca-tider 6, 12, 18, 22). De får 4kg x4 resp 3kg x4).

Tror jag vet vilken artikel du menar! Eller har iaf läst artiklar med liknande slutsats. Även att hästar normalt äter mer vid gryning/skymning, och mkt mindre under natten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
583
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp