Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

95johsv

Trådstartare
Jag har ett litet dilemma. Min häst bör gå ner i vikt några få kg. Som det är ju nu får han c:a 10 kg hö. Han är 152 ca cm hög och väger väl 480kg ca. Han bör väl gå ner 30 kg till.

Han får idag:
Morgon mellan ca kl 6:30-7
0,7-1kg hö.
Morgon ute runt kl 7:30
4,5-5kg hö.
Middag ute i hagen kl mellan ca 18:30-19
0,7-1kg hö.
Middag inne kl mellan ca 20-20:30
0,7-1kg hö.
Kväll runt kl 21
3,5kg hö.

Förutom hö bara mineraler, ½dl lucern pellets (proteinets skull), ½dl olja (linfrö för eksemet). Har lätt för fång och jag vill öka lucernet och minska på höt men kan inte göra det så snabbt.

Frågan är, enl alla regler för ts etc så kan jag utan problem ta bort ett kg hö. MEN jag vet inte vart jag har samvete att ta bort det! Han står i en grushage, har absolut inte nått att gnaga på. Halm äter han väl men bara några tuggor av ett ½ kilo. Dvs myyycket spill. Inne står han på torv med halm.

Hur hade ni gjort? Hade ni försökt att minska på höt ytterligare eller bara väntat och sett. Problemet är att minsta lilla övervikt kan ge problem eftersom han har lätt för fång. Därav att jag funderar på att minska kalorierna...

Vetrinär tycker också att jag bör försöka att få ner honom så snart jag kan, även fast det inte är mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Kan du inte ge honom halm ute i hagen? Då har han ju något att tugga på under dagen.
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Han har halm i hagen men äter den inte om den inte är helt ny och då bara ett par tuggor av ett ½kilo.
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Mera Rörelse/motion.

/PDöben
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Jag har ett litet dilemma. Min häst bör gå ner i vikt några få kg. Som det är ju nu får han c:a 10 kg hö. Han är 152 ca cm hög och väger väl 480kg ca. Han bör väl gå ner 30 kg till.

Han får idag:
Morgon mellan ca kl 6:30-7
0,7-1kg hö.
Morgon ute runt kl 7:30
4,5-5kg hö.
Middag ute i hagen kl mellan ca 18:30-19
0,7-1kg hö.
Middag inne kl mellan ca 20-20:30
0,7-1kg hö.
Kväll runt kl 21
3,5kg hö.

Förutom hö bara mineraler, ½dl lucern pellets (proteinets skull), ½dl olja (linfrö för eksemet). Har lätt för fång och jag vill öka lucernet och minska på höt men kan inte göra det så snabbt.

Frågan är, enl alla regler för ts etc så kan jag utan problem ta bort ett kg hö. MEN jag vet inte vart jag har samvete att ta bort det! Han står i en grushage, har absolut inte nått att gnaga på. Halm äter han väl men bara några tuggor av ett ½ kilo. Dvs myyycket spill. Inne står han på torv med halm.

Hur hade ni gjort? Hade ni försökt att minska på höt ytterligare eller bara väntat och sett. Problemet är att minsta lilla övervikt kan ge problem eftersom han har lätt för fång. Därav att jag funderar på att minska kalorierna...

Vetrinär tycker också att jag bör försöka att få ner honom så snart jag kan, även fast det inte är mycket.


en tanke är ju att det är ganska långt mellan givan ute mitt på dan...du skriver att han får en giva 7,30 sen nästa 18,30 det blir ganska långt mellan...de är ju lättare om man ger oftare och små givor....men det är ju inte alltid så lätt att lösa praktiskt..men bra mkt bättre jag har mina på fri tillgång ute men om jag ger doserat så brukar jag ge ugn dessa tider 05,00 , 11,00, 13,30, 16,30 och sista givan när jag nattar dom vilket brukar bli vi 20-21 tiden....

men som sagt en tanke bara

catten
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Kan inte ge tätare emellan pga jobb etc. Det är därför jag ger absolut mest på morgon ute också. Morgonfodringarna ingår i stallhyran, kvällsfodringen ingår samt en middagsfodring. Det är dessa tider ca som höt ges. Dock är det ju så att alla andra hästar går i hagar med massor med gräs och träd i, så de har ju att gnaga på...
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Han är under igångsättning, tränar och rör på honom så mycket jag får.
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

För det första vad har du för analysvärden på höt? ½dl lusern för proteinets skull gör varken till eller från.
Se över hästens foderstat till o börja med så du får rätt kvot mellan smrp/Mj. Får hästen för mkt energi så går den upp i vikt. Grovfoder ska du definitivt inte dra ner på. Kan du inte ge honom samma mängd grovfoder varje dag? som det är nu kan hans hö mängd variera allt fån 10.1kg till 11.5kg.
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Har inte fått analysen ännu. Väntar på den ännu. Lucernet ger jag så lite just nu för att vänja honom eftersom det kommer att behövas. Det är långsam långsam invänjning på denne herren. Matsked för matsked. Så ska jag upp i ½kilo innan nyår får jag börja nu. Kvoten om stallägaren har rätt i vad hon går på enligt erfarenhet är på 3,5 till 4,5. (runt 7,5-8 i Mj och 30-35 i SMRP).

Jo jag försöker att ge honom samma mängd hö, men vågen är inte så exakt. Den hackar ibland och därför har jag visat de största skillnaderna jag vet när jag har kontrollvägt med annan våg också. Vi har löst hö så att titta på volym går bort.

Ska jag minska på energin han får har jag inte så mycket val än att minska på höt. Men jag vill ju inte det egentligen. Frågan är om man ska ändra så mycket eller ha is i magen. Dock har jag vetrinärens ord i bakhuvudet om att han bör gå ner och att även små övervikter påverkar en fånghäst.
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Vad jag egentligen vill ha hjälp med är :

"Hur hade ni gjort? Hade ni försökt att minska på höt ytterligare eller bara väntat och sett. Problemet är att minsta lilla övervikt kan ge problem eftersom han har lätt för fång. Därav att jag funderar på att minska kalorierna..."

Och om ni valt att minska på höt vart skulle ni minskat då?
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Jag har oxå en fånghäst så jag vet vad det innebär. Hö behöver han ju så det hade jag inte minskat på men kanske tagit bort kraftfodret. Min fångis får enbart 7 hö o 600g lusernpellets det blir kvot på 6, en arab.
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Så här skulle jag gjort:
Morgon mellan ca kl 6:30-7
0,5 kg hö.
Morgon ute runt kl 7:30
4,5 kg hö.
Middag ute i hagen kl mellan ca 18:30-19
1(-1,5) kg hö.
Middag inne kl mellan ca 20-20:30
Inget hö, lite frisk halm i boxen bara.
Kväll runt kl 21
3 kg hö.

Ska något bort så skulle jag skippa middag nr 2, den inne. Han behöver en ordentlig portion grovfoder efter sin långa hag-dag, så hellre ett "ordentligt" mål, 1,5 kg t ex. Han kan ha fräsch halm i boxen för småtugg både då och över natten. Om de andra hästarna får något vid 20-iden skulle jag ge honom 1 kg hö då och ta det från nattgivan, dvs ge 2-2,5 kg ca 21, förutsatt då att han har halm i boxen så har han något att göra på natten med.

Jag har läst någongång att hästar behöver få tugga en viss mängd eller tid åt gången för att känna sig mätta, och att man därför inte ska "småskvätta" hur mycket som helst med högivorna. Hellre äta 4 större mål om dagen än 6 skvättar som de inte hinner känna sig mätta på, alltså. Jag vet att de har små matsäckar och att man ska sprida ut måltiderna, men det är ju ett större problem när givorna är stora - att man måste fördela dem så hästen orkar få i sig alltihop - än när givorna är små så hästen inte hinner titta på maten innan den är slut. Jag tycker inte det är "lönt" att räkna hö i hekto, och ge mindre än 1 kg åt gången är nog att räkna just som en "skvätt", samtidigt som det ju är befogat här - om de andra hästarna får mat innan utsläpp så måste ju din ha det också, och han måste ha något att göra både på dagen och natten. Iallafall skulle jag nog göra som ovan, som kompromiss.

I övrigt, för viknedgång när hästen inte är fullt igång än: promenera vid handen eller uppsuttet, om du får. Långa promenader i aktivt tempo bränner precis som för oss en hel del. Om han får röra sig som han vill utan ryttare kan löslongering eller tömkörning vara bra. Kanske en kompis i hagen åtminstone en stund om dagen så han har någon att busa och sysselsätta sig med?
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Tack för inputen. Högivor på under 1kilo tycker jag inte heller är något att hänga i julgranen men vet liksom inte hur jag ska göra. Därför vill jag ha lite nytt tänk. Tanken är att så småningom ta bort hö och ersätta med lucern (bra tuggtid på det med min häst ½dl tar 10 min att tugga i sig), om det nu är så dåligt med protein som vi tror.

Middag nr två är bara för att han ska ha något att tugga på efter vi har tränat/motionerat. Han lugnar ner sig så bra då. Frågan är om man gör som du föreslår och ger 1kg middag 1, och en liten tuss halm blandat med hö efteråt. Dvs mest halm med lite hö som han får leta rätt på. Så bör det kunna följa med lite mer halm iallafall. Han gillar ju inte halmen tyvärr...

Då skulle det kunna bli
1kg morgon inne
4,5kg morgon ute plus ev lite ny halm
1kg middag ute
0,3kg plus 0,5 halm middag inne
3kg kväll

Morgon inne och kvällsmålet är tillfällen när alla hästar får mat samtidigt.

Hmm får ta och fundera lite mer på detta.

Han släpps varje dag han inte gör något i paddocken och vi busar lite. Han får välja hur mycket han vill röra sig men hittils har det varit lite bus iallafall. Vi har ca en styrketräningsdag och en galoppträningsdag (longering/löslongering). Ut och går och kan då trava lite eller ev rider ut men då bara i skritt en dag. Vilodagar är bus i paddocken. Löslongerar ibland på en vilodag om han verkar rastlös.

Grushagen är tyvärr för liten för att släppa in en kompis i. Han är ganska dominant och kan jaga i början. Vågar inte chansa. Däremot går en annan fånghäst i halva paddocken som han är bra kompis med, och henne får han hälsa och ta på så han har lite kontakt med annan häst. När hon blir bra ska vi släppa ihop dem en stund när vi har möjlighet eftersom de vet vi går ihop.
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Problemet är vad i kraftfodret jag kan ta bort? Mineraler behöver han. Tar jag bort linfröoljan kliar han sig som en tok och får mjäll. Lucernet kommer han troligtsvis att behöva pga värdena på höt, och jag måste vänja in det nu.

Visst är det trist med fångisar? Så svårt att få ihop det!
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Min spontana tanke är pest eller kolera....?
Tänk på att fång är en sjukdom det ännu forskas mycket kring och alla frågetecken har inte rätats ut än. Men vad man tror sig veta är väl att grovtarmsmiljön spelar en stor roll. Hästar som löper risk för fång behöver alltså en grovtarm som får jobba. Mycket fibrer, mkt grovfoder. Halm är mkt fiberrikt men näringsfattigt och det har han ju fri tillgång på nattetid och kan äta dagtid, om han vill. Sedan att han inte tycker det är mumsigt gör det ju svårare....

Men, vad gör 30 kg från och till, egentligen? För fångrisken?
Akta dig för att ta ifrån honom grovfodret och ge grovtarmen för lite att göra :crazy:
Annars låter du ju klok som vänjer in lusernet saaakta, man får ju vara extra långsam med fånghästar.

Om han rids hade jag försökt rida bort de där kilona istället för att ta bort grovfoder.
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Inte minska på fodret och stressa hästen. Vänta på analysen, räkna vad som ev kan tas bort då.
Igångsättningen kommer att ge mera rörelse med tiden. Sakta men säkert motioneras överflödiga kilon bort.

/P Döben
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Ok tack för ditt tänk!

Jo det är ju pest eller kolera...

Han ratar gärna halmen och jag har sett att även om han står och inte har något att göra (höt är slut) i hagen och jag ger honom halm så är det långt ifrån säkert att han rör det. Ger jag honom ½kilo så kanske han tar 10 tuggor och låter resten vara. Det är därför han står på halm för att han ska kunna äta om han vill...

Har dessutom halmat hagen på vissa ställen där gräset gärna tittar igenom. Så även om jag inte ger honom halm med höt har han alltid halm som tillgång.

30kg ihop kan vara det som skiljer att han klarar sig eller inte enl vetrinären.

Han har gått ner 10kg hittils sedan jag minskade höt första gången. Han fick förut 12+kg. Rör på honom mer nu också.

Det är lite att fundera på...
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Det kanske är lika bra att bara se vart vi hamnar. Jag är (tyvärr) en sådan där (över) präktig person som gärna vill göra allting jag kan nu på en gång...

Det är därför jag ville ha input ifrån fler. Har inte ändrat något ännu, kommer nog inte göra det nu på en gång heller men vill ha fler vinklar och mer att fundera på.

Tack!
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Prova att blanda höet m halm, t ex hälften av varje rejält uppblandat, så tar det mycket längre tid för hästan att pilla fram höstråna och äta upp dem, kanske slinker det ner lite halm också. Då skulle du kanske kunna ta bort ett kilo hö och ändå få minst lika lång "ättid" för hästen.
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Du har inte lite grenar att slänga in i hagen åt honom? Då får han ju nåt att göra när höt tar slut. Och som många andra har skrivit, blanda halm och hö.

Malin
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
675
Senast: warg
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 492
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 073
Senast: tara
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 820
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp