Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Jag sågar av grenar till vår fång häst. Först pillar hon av bladen sen barkar hon av grenen. Bra tidsfördriv i en annars tråkig fånghage.
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Hmm har funderat på det men vet inte hur trädena ser ut. Är det mycket socker/stärkelse under barken? Vet du det? Jag är lite rädd för en reaktion pga att han slickar i sig sav tex.
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Vet du hur mycket det kan påverka magen? Just för att det kommer in något nytt? Hur mycket stärkelse är det i löv? Har funderingar på reaktion pga löv/sav...
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Du ska ju inte ge lucern om hästen ska gå ner i vikt. Det ger man om den ska gå upp i vikt.
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Nä lusern ger man inte till hästar som ska gå upp i vikt, ellertill viss del gör man det oxå man ger det som komplement till o höja proteiner som fattas i grovfodret. Många gånger innehåller höt för mkt energi (Mj) i förhållande till proteiner (ska vara en kvot på minst 6)då är det bra med lusern att få upp rätt kvot. Ett hö med för högt energivärde blir hästen tjock av.
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Men hur skall man annars banta en tjock häst utan att den får proteinbrist?
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Man ska ge vanligt foder utan mkt proteiner. Jag håller på och bantar en av mina hästar och han får absolut inget lucern som är ett uppbyggnadsfoder.
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

*kl*

Då kan jag med gott samvete avsluta denna tråden och tacka alla för input! Fick en del nya tankar.

Vetrinären var ute igår och sa att jag absolut inte fick dra ner på höt så där är diskussionen avslutat :)

Han är fin och lagom just nu, med tanke på hur allting ser ut omkring. Jag har också fått klartecken att hovarna och benen ser bra ut och att jag kan öka motionen. Så det som är kvar ska omvandlas till muskler.

Tack!
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Men jag var tvungen att vänja in honom vid lucernet nu om jag ska kunna ge det senare i vinter. Han har lååång invänjningstid. Dessutom föll han ur förut i höst pga för lite protein så något proteintillskott var han tvungen att ha. Det är energin jag vill minska inte proteinet!
 
Sv: Dela upp höt, vart kan jag ta bort?

Så skulle ju jag aldrig göra då.
Proteinbrist blir aldrig bra.
Det blir alltid dåligt.

Vad väger din häst då och hur många MJ och hur mycket smrp får den?
Och hur många timmar/dag jobbar den och i vilket tempo?

Lusern är ett utmärkt kompletteringsfoder för att få upp proteinet i en foderstat då det är ett grovfoder.
Man kan då sänka högivan mera utan att riskera att hästen får för litet grovfoder.
En bra bantningsfoderstat består av bara olika grovfoder, då kraftfoder är något som man kan ta bort helt utan att hästen mår dåligt av det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
674
Senast: warg
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 436
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 071
Senast: tara
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 817
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp