Dela viktiga inlägg i sociala medier

AbCdE

Trådstartare
För mig är det viktigt att dela inlägg som visar vad som händer i världen, att alla ser vad som pågår tex misogyni, allt galet i USA osv men extremt få av mina vänner gör det. Och det gör mig provocerad, jag vill att alla vaknar och försöker förändra detta sjuka samhällssystem som vi lever i.

Så min fråga är - Varför delar inte fler liknande inlägg? Jag förstår verkligen inte det.

Jag vet ju att majoriteten av mina vänner har samma åsikter. Om de har andra åsikter så är det något jag inte vet om.

Oh, det finns massor med saker som gör att jag inte delar. Dels för att det kan provocera (sociala medier ska vara trevligt att besöka). Dels för att källorna är tveksamma. Det kan också vara för att man inte vill framstå som en besvärlig person om arbetsgivare framöver tittar på vad jag har delat. Jag kan fortsätta rabbla argument.

För mig är det viktigt att dela inlägg som visar vad som händer i världen, att alla ser vad som pågår tex misogyni, allt galet i USA osv men extremt få av mina vänner gör det. Och det gör mig provocerad, jag vill att alla vaknar och försöker förändra detta sjuka samhällssystem som vi lever i.

Så min fråga är - Varför delar inte fler liknande inlägg? Jag förstår verkligen inte det.

Jag vet ju att majoriteten av mina vänner har samma åsikter. Om de har andra åsikter så är det något jag inte vet om.
Jag delar aldrig politik eller nyheter utan antar att folk ser det ändå. Om någon i min vänlista skulle dela sånt frekvent skulle jag ta bort dem ur mitt flöde (om än inte vänlistan) faktiskt, jag får upp tillräckligt mycket sådant ändå.

Jag använder social media för att hålla mig up to date med vad vänner och bekanta pysslar med, och för att kanske hjälpa till att hitta borttappade djur eller annan hjärtesak. :)

Jag delar aldrig politik eller nyheter utan antar att folk ser det ändå. Om någon i min vänlista skulle dela sånt frekvent skulle jag ta bort dem ur mitt flöde (om än inte vänlistan) faktiskt, jag får upp tillräckligt mycket sådant ändå.

Jag använder social media för att hålla mig up to date med vad vänner och bekanta pysslar med, och för att kanske hjälpa till att hitta borttappade djur eller annan hjärtesak. :)
Ja, det är en och annan som trillat bort ur flöde, vänlista mm för det mest bara dyker upp delat material jämt och ständigt.

En bekant som var både högreligiös och vegan Bombarderade verkligen sin FB med ömsom religiösa texter, ömsom fruktansvärt brutala slaktvideos. Det var verkligen inte något jag ville se när jag satte mig framför datorn när jag kom hem från jobbet, så jag var helt enkelt tvungen att pausa henne. Jösses liksom.

Tack för svar :) Intressant att läsa och få insikt 🙏
Ska lägga till att jag inte bombarderar 😇 Bara funderar kring varför inte fler delar överhuvudtaget

• Gilla
Reactions: Sel
Ska lägga till att jag inte bombarderar 😇 Bara funderar kring varför inte fler delar överhuvudtaget
Jag tänker mest som så att om en artikel, undersökning eller liknande dyker upp i mitt flöde har den med allra största sannolikhet dykt upp hos mina vänner och bekanta också. Så stor är inte min plattform att ytterligare en delning hos mig skulle göra någon skillnad.
Orkar inte kolla källor heller.

Jag lyckas aldrig ens skicka ett komediklipp till brosan utan att få ett "Jahaa, den! Den såg jag för tre veckor sedan!" :cautious: :D

Oh, det finns massor med saker som gör att jag inte delar. Dels för att det kan provocera (sociala medier ska vara trevligt att besöka). Dels för att källorna är tveksamma. Det kan också vara för att man inte vill framstå som en besvärlig person om arbetsgivare framöver tittar på vad jag har delat. Jag kan fortsätta rabbla argument.
Källorna är ju inte tveksamma om du kollar vilka de är? Stora svenska eller internationella nyhetsmedier är ju lugna att följa och dela.

För att det cirklar runt mycket negativt på nätet redan som det är. Jag vill inte bidra med mer till ingen nytta alls. Det du skriver om ser jag som att folk försöker pracka på andra sin ideologi och sina åsikter. Nyheter finns tillgängligt för alla på nyhetssajter. Jag har inget behov av att trycka ner det i halsen på folk. Då delar jag heller en fin bild jag tagit när jag varit ute I naturen. Det bidrar iaf med nåt positivt på dämina vänners sociala medier.

Jag vill ha trevliga och positiva sociala medier. Följer mina vänner och konton med katter och folk som bakar.
Självklart behöver inte mina vänner bara dela det positiva i livet men skulle någon spamma världens misär hade jag avföljt.
Jag vill inte få politik, krig, svält och misär upptryckt i ansiktet när jag går in på tex fb.
Jag vet att det existerar ändå.

Jag tar sällan saker delade på sociala medier som speciellt trovärdiga. För mig är det nte heller något tecken på samhällsengagemang. Så¨jag delar sällan annat än sånt som kommer från mitt eget parti :D

Det finns massor av sätt att engagera personer. Dela på sociala medier är i mitt eget tycke bland de sämsta. Känns lite uppfostrande?

Jag förutsätter nog att de jag är vän med läser nyheter och följer media. Mao vet de lika mycket som jag.

Men alla är vi olika.

Svårt med tvivelaktiga källor ang misogyni, och aktuella ämnen delar jag endast från nyhetssajter. Jag delar dock sådant i händelser då de är mer frivilliga, inte passerar i flödet som inlägg. Mina inlägg är mestadels neutrala vardagshändelser :D

Men jag brinner för kvinnofrågor och det enligt mig måste bli större, och större spridning på sociala medier tycker jag är en bra början för att belysa problemen.
Men jag tar gärna emot tips på andra tillvägagångssätt 🤩

Källorna är ju inte tveksamma om du kollar vilka de är? Stora svenska eller internationella nyhetsmedier är ju lugna att följa och dela.
Jag rabblade ju några exempel på anledningar till att jag inte delar. Stora delar av det som sprids är ju väldigt tveksamma källor, anser jag. Men visst kan vi anta att det i trådstarten bara menas sådant jag anser är trovärdiga källor. Då har vi kvar att jag vill ha positiva sociala medier och att framtida arbetsgivare inte ska få förutfattade meningar av mig som en besvärlig anställd (samt att jag själv upplever det tillräckligt besvärligt för att ta bort folk ur mitt flöde när det kommer för mycket delade inlägg).

Jag rabblade ju några exempel på anledningar till att jag inte delar. Stora delar av det som sprids är ju väldigt tveksamma källor, anser jag. Men visst kan vi anta att det i trådstarten bara menas sådant jag anser är trovärdiga källor. Då har vi kvar att jag vill ha positiva sociala medier och att framtida arbetsgivare inte ska få förutfattade meningar av mig som en besvärlig anställd (samt att jag själv upplever det tillräckligt besvärligt för att ta bort folk ur mitt flöde när det kommer för mycket delade inlägg).
Om man tycker att stora delar är tveksamma källor så beror det nog på vad man följer och vad man ser.

Jag vill gärna se även det med undermåliga källor, för att veta vad som sprids så att jag inte själv går på det, och för att kunna argumentera emot om jag finner det mödan värt. Med all AI-genererad skit som sprids numera är det viktigt att försöka övertyga åtminstone någon. En ovärderlig källa att följa är Källkritikbyrån, deras artiklar är påpasslig och jätteintressanta.

Jag delar saker ibland som jag tycker är viktigt för mig, men är ändå ganska restriktiv med det eftersom jag inte vill dels pracka på andra min åsikt och dels för att det är rätt deprimerande att få det upptryckt i ansiktet hur deprimerande världen är. Vill jag ta del av det väljer jag att läsa utvalda nyhetstidningar och nyhetstidningar istället och är då mer redo att ta emot sådant.
Precis som @Sel hade jag en som delade sin veganska åsikt och allt om djurmisär och lidande och hur hemska människor som äter kött är. Jag mådde bara dåligt och blev även sjukt provocerad av personen som bara såg sig själv som bättre människor och alla med annan åsikt som sämre. Vill man nå ut till mig med de åsikterna så kan man inte hålla på så, och jag tror, vet, att jag inte är ensam. Att upplysa folk innebär inte att stoppa ner information a la korvstoppning i halsen, så som den här personen gjorde, utan att ta i lite mindre så att säga, det är då förändring kan ske. Mötas på samma nivå, information behöver komma ut men inte i form av korvstoppning eller anklagande. Man orkar inte med och stänger bara av, och sociala medier ska väl ändå vara ett ställe dit man tar sig för att ha lite trevligt. Inte bara mötas av misär om än det ena och än det andra.

Om man tycker att stora delar är tveksamma källor så beror det nog på vad man följer och vad man ser.

Jag vill gärna se även det med undermåliga källor, för att veta vad som sprids så att jag inte själv går på det, och för att kunna argumentera emot om jag finner det mödan värt. Med all AI-genererad skit som sprids numera är det viktigt att försöka övertyga åtminstone någon. En ovärderlig källa att följa är Källkritikbyrån, deras artiklar är påpasslig och jätteintressanta.
Well.. mycket av det som kommer upp är ju sånt de sociala medierna tror att jag gillar, alternativt vad mina bekanta har kommenterat/gillat (eftersom de som själva delar är lätta att klicka unfollow på). Naturligtvis delas det vettiga saker med men det gör sällan att jag själv är intresserad av att dela det och jag har valt bort merparten av sidor/grupper vars syfte är att dela artiklar. Läsa nyheter gör jag hellre på andra sätt.

Jag vill se roliga positiva saker i mitt flöde. Folk som delar massa politiska artiklar döljer jag rätt fort eftersom jag 1. Tycker de flesta källor är rätt tvivelaktiga. 2. Inte ens säkert jag håller med. 3. Tycker det är någon tafatt version av missionerande.

Jag fattar att dina åsikter är jätteviktiga för dig men de är inte jätteviktiga för mig. 🤷‍♀️

Lite så här också, mitt jobb gör att det inte skulle gå. Sedan är jag noll intresserad av att dela sådant, jag gillar gulliga grejor med katter typ samt att det är ett trevligt sätt att hålla sig lite a jour med vad vänner och släktingar pysslar med (vilket ofta också involverar söta djur - min Insta är dominerad av katter, hästar och hundar :laugh:).

Skulle någon bomba med sådana grejor slutar jag följa. Jag väljer när och hur jag tar till mig nyheter, SoMe är som sagt till för trevligt tidsfördriv i mina ögon.

Liknande trådar

• Sociala medier och personlig integritet och säkerhet
  • Hur media fungerar- swedish soft girls...
  • Bukes bokcirkel nr 3
  • Secret Santa 2025

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Varmare terrarium

Hästrelaterat

Omröstningar