Delad ligghall?

lady_vip

Trådstartare
Funderar i väldigt många banor just nu och det finns både plan A, B och C:D

En av dem är att ha mina 2 ston på lösdrift nästa vinter om den ena finns kvar. Isf ska hon betäckas och den andra har lite småbekymmer med hosta/luftvägar och det verkar ultimat att ha dem ute så mkt som möjligt.

Vi har redan nu 2 isisar på lösdrift och det har inspirerat mig väldigt mycket. Ligghallen de har är en delad byggnad (3 väggar med högt i tak) där de har tillgång till hälften. Nu funderar jag då på att inreda andra hälften till mina hbl till nästa vinter.

Måtten är helt enligt bestämmelser, men funkar det rent praktiskt att tex göra en halvvägg? Är helvägg att rekommendera?
De går ju bredvid varandra nu och bråkar inte, men mina damer är lite vaktiga med mat och kan lätt hota dem om alla skulle få foder inne. Och eftersom de får olika fodermängd kan de inte gå tillsammans med isarna vintertid.

Hur hade ni löst det? Kan ju bygga ett nytt skjul, men det verkar så onödigt när jag har en bra byggnad som står redan.
 
Sv: Delad ligghall?

Menar du att halvvägen skulle vara mellan isisarna och dina halvblod?

Kommer du fodra med grovfoder inne, eller syftar du på kraftfoder? Tänk på att där hästarna äter skiter de ofta väldigt mycket, och därför är det inte optimalt att fodra där de ska ha sin sovplats. Dessutom rör de sig betydligt mycket mer om de har vatten, foder och sovplats i olika delar av hagen. Hur kommer det sig att du vill göra en halvvägg? Är det för att de ska kunna umgås utan att riskera att göra illa varandra, eller hur funderar du?
 
Sv: Delad ligghall?

Jag skulle göra en hög mellanvägg så de kan se varandra men inte lockas att hoppa över.
På så vis kan de ha sällskap av de på andra sidan (både inomhus och utomhus) om man plockar ut någon av dem.

Är de mkt bra kompisar kanske bara en gallervägg.

//Waern
 
Sv: Delad ligghall?

Halvvägg för att mina damer inte ska skrämma isarna när de får mat inne (vid dåligt väder). Tänker att helvägg kan vara värre för att det kan låta men de inte vet var ljudet kommer ifrån....?
 
Sv: Delad ligghall?

Kompisar och kompisar... Isarna är kompisar med mina hbl, men är det mat inblandat så är de nog inte vänner längre;) Det ena hbl har gått mkt med isarna och det går jättebra, men den andra jagar nog dem alldeles för mycket om hon skulle få chansen.

Gallervägg känns riskabelt, just nu är det bara ett "staket" som delar av och det känns som om krockodilerna (hbl) kan stå där och vakta så går inte isarna in...
 
Sv: Delad ligghall?

Gör en ganska hög täckt vägg och sätt ett galler överst så de kan se varandra men inte sticka huvudet över väggen. Alltså ungefär som en vanlig boxvägg.

//Waern
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 284
Senast: Angel
·
Anläggning Det finns lite lösa funderingar att bygga en ligghall till hästarna nu. Blir ingen lösdrift då hagarna inte hade klarat av det. men är...
Svar
19
· Visningar
1 684
Senast: lady_vip
·
Anläggning Nu vill jag ha lite tyckande från er sida kära bukefalister! Jag bifogar en karta över hur våra hagar ligger, och skulle vilja ha...
Svar
9
· Visningar
2 222
Senast: No1
·
Hästmänniskan Jag har funderingar på att göra en liten lösdrift av ett vindskydd vi har. Det är i såfall ämnat för 2-3 ett-åringar. Vindskyddet står i...
Svar
11
· Visningar
2 864
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp