Bukefalos 28 år!

Delad vårdnad *mesig*

Texaz

Trådstartare
Jo vi har varit skilda i sju år....

Det har fungerat ganska bra, jag har inte velat bråka, hellre legat lågt (antagligen konflikträdd?)

Nåja, en son med försörjning kvar på (dvs som ff pluggar!)

Ville *låna* några tusen då sonen kostat mer än beräknat i drift (svårt att specificera utan att lämna ut...)

Har varit den skjutsat och lämnat till största delen, då exet jobbar skift, no problems!

Men nu börjar jag lessna då det de senaste gångerna fallerat på att han ska till sin nya, och att dennes barn tar studenten etc...

Dessutom drar dom på semester nästa vecka, alltmedan sonen har jobb och körlektioner, dvs jag får försöka pussla ihop det hela, tacka nej till arbetspass och / eller försöka åka ifrån...

Vill inte sabba vår relation (som borde vara SKIT vid det här laget!), främst för barnens skull, men orkar snart inte mer!!!

HUR kan jag rädda det hela?

GÅR det alls?
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Men nu börjar jag lessna

Dessutom..

dvs jag får försöka pussla ihop det hela, tacka nej till arbetspass och / eller försöka åka ifrån...

HUR kan jag rädda det hela?

Läst men inte förstått. Vad är det du vill rädda?
Om sonen går på körskola och jobbar är han ju inte direkt liten?
Ska du ta ledigt från jobb för att en son som är nästan vuxen ska skjutsas?
Har han inget ansvar själv för att tänka ut hur han ska ta sig till olika saker som han bokar in?
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Han har varit inskriven i särskola, har en del speciella behov, men funkar bra! Får goda vitsord överallt, så DET är inte problemet!
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Cykel eller moped??
Jag hade ju hästen ett antal kilometer bort innan mamma och pappa köpte en gård och jag cyklade oavsett väder och vind.
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Läst men inte förstått. Vad är det du vill rädda?
Om sonen går på körskola och jobbar är han ju inte direkt liten?
Ska du ta ledigt från jobb för att en son som är nästan vuxen ska skjutsas?
Har han inget ansvar själv för att tänka ut hur han ska ta sig till olika saker som han bokar in?

Håller med, jag fattar inte heller..

Ts: Specialla behov? Men han har iallafall jobb och tar körkort, så han verkar ju fixa mycket ändå.
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Jo mopeden står nerplockad och det är 1,5 mil till jobbet, jobbar ca 10-14 timmar.

Inga allmänna kommunikationer...
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

OK, så jag kan alltså inte kräva något av pappan???
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

OK, så jag kan alltså inte kräva något av pappan???

Kräva? Har du ens provat att prata med pappan? Har du gått med på att göra detta eller har de bara förutsatt att sonen kan vara hos dig när de åker? Har ni ingen överenskommelse alls om "var" och "när" sonen ska vara?
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Nej, inga överenskommelser alls! Han förutsätter nog att "allt ordnar sig" precis som tidigare, då jag tagit ledigt och trixat...

Pga av allt tidigare "strul" har jag legat lågt...


DUMT, inser jag nu, men det är ju situationen NU jag måste hantera!!!
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

sätt ner foten, det gjorde jag. Iofs är det ett helvete just nu, men känns skönt att veta att jag också kan säga nej
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Nej, inga överenskommelser alls! Han förutsätter nog att "allt ordnar sig" precis som tidigare, då jag tagit ledigt och trixat...

Pga av allt tidigare "strul" har jag legat lågt...


DUMT, inser jag nu, men det är ju situationen NU jag måste hantera!!!

Klart du kan prata med pappan. Inte bara kan, ska. Sonens behov är ju bådas ansvar.

Jag inser att det kanske inte är så lätt för sonen att fixa problemet med transporter på egen hand, men det blir ju väldigt konstigt om du som familjeförsörjare ska ta ledigt från ditt jobb för att sonen ska kunna sköta sitt. Någonstans gick det fel i planeringen - hos sonen, hos pappan, hos dig.

Och det har du redan konstaterat, och då är frågan hur man rättar till det. Du bor på landet tydligen. Pappan ska åka på en sedan länge inbokad resa. Då ska det mycket till för att den ska ställas in, och det känns ju också lite överdrivet att ställa in semestern för sonens körlektioner som ju inte är tidskritiska på något sätt.

Lös det du måste på kort sikt, planera för en mera jämställd lösning på lång sikt genom att diskutera med pappa om vad sonen behöver för stöd.

På kort sikt:
- boka om körlektionerna till tider som passar dig eller ställ in medan pappa är bortrest
- kan sonen bo hos pappa och klara sig själv även om pappa är bortrest? Ligger pappas bostad så till att sonen kan ta sig till jobbet om han bor där? I så fall kan det vara en lösning tillfälligt. Behövs stöd från dig för att det ska funka typ matlådor eller telefonväckning så kanske du kan ta på dig den delen
- eller finns det en kompis, en släkting, som kan ställa upp med en extrasäng när det krockar med ditt jobb?
- Vilka arbetsresor blir kvar att lösa? Kan du lösa dem med hjälp av kompisar, annan släkt? Blir det en eller annan som inte går att lösa kan det löna sig med taxi jämfört med att du inte kan jobba ditt pass

Och så när det gäller resten av sommaren (och livet). Pappa måste naturligtvis få reda på hur behovet ser ut och hjälpa till att lösa det. Han vet ju också hur det är att leva med ett barn med särskilda behov. Jag antar att ni redan har undersökt om sonen kan få färdtjänst eller annat stöd med anledning av hans funktionshinder. Någonstans går ju gränsen där föräldrarna inte längre kan dra lasset - även om den kanske inte är nådd än. Sonen ska ha egen bostad - så småningom.

Sånt måste ni prata om och om ni har varit skilda i sju år är det dags. Pappan kanske inte heller ser hur livet fungerar för sonen nu, och hur mycket hjälp som egentligen behövs. Och det behöver han ju få veta om det ska kunna bli någon skillnad.

Jag vill verkligen uppmuntra dig att jobba på att hitta långsiktiga lösningar som inte bygger på att du måste slå knut på dig. Du hjälper inte din son genom att offra dig själv.
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Problemet är att jobbet är ute på landet, ca 1 mil från mig, två från pappan. Inga bussförbindelser.

Körlektionerna bokade pappan :crazy:, inga tankar alls på ev semester.

Det har ju länge varit så att han tar för givet att jag ska skjutsa, han "ställer upp" emellanåt. Sonen bor mestadels hos mig (kanske några dagar/månad hos pappa).

Körkortet är ju viktigt att han får så fort det bara går, för det kommer ju att förbättra situationen!

Har nu kontaktat pappan, ska försöka hinna prata med honom i helgen (han åker till sin dam direkt efter jobbet idag...)

Tackar för input och olika förslag, tar gärna emot mer:D
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Problemet är att jobbet är ute på landet, ca 1 mil från mig, två från pappan. Inga bussförbindelser.

Körlektionerna bokade pappan :crazy:, inga tankar alls på ev semester.

Det har ju länge varit så att han tar för givet att jag ska skjutsa, han "ställer upp" emellanåt. Sonen bor mestadels hos mig (kanske några dagar/månad hos pappa).

Körkortet är ju viktigt att han får så fort det bara går, för det kommer ju att förbättra situationen!

Har nu kontaktat pappan, ska försöka hinna prata med honom i helgen (han åker till sin dam direkt efter jobbet idag...)

Tackar för input och olika förslag, tar gärna emot mer:D

Om pappan bokade lektionerna så borde det ju vara hans problem att sonen tar sig dit, så varför åker han iväg till "sin dam" när han bör/ska skjutsa sonen till de av honom bokade lektionerna. Fast samtidigt förstår jag dej om du vill att han ska gå på dem trots du får det besvärligt så att körkortet är i hans hand så snart det bara går.
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Körlektionerna bokade pappan :crazy:, inga tankar alls på ev semester.

Ja, fast det är ju lätt att boka om och ändra till tider som passar bättre för dig. En vecka hit eller dit kanske inte är helt avgörande för körkortet om inte sonen är väldigt nära uppkörningen.
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Jag tycker det är dags att du börjar prioritera dig själv, utifrån vad du skriver. Dock tror jag inte "kräva" är riktigt rätt väg att börja, utan snarare resonera kring olika lösningar. Börja mjukt och succesivt bli "hårdare" om den mjuka linjen inte fungerar. Att från noll slå näven i bordet blir ofta en chock för omgivningen, som trott att allt varit frid och fröjd. Samtidigt ska du inte fortsätta vara för "mesig" och backa.

Det låter som om du har passat upp på både sonen och ditt ex, vilket såklart har varit väldigt bekvämt för dem. De har kunnat boka in sina aktiviteter bäst de velat, och du har fått ihop pusslet. Det låter som om det är två vuxna individer som du "curlat", och det ska du faktiskt inte behöva. De måste börja ta ansvar själva. Ditt ex är nog svårt att uppfostra (kan säkert vara en del i att ni separerade). Men din son finns det fortfarande goda möjligheter att göra så självständig som möjligt.

När du berättar om bokade körlektioner och skjuts till jobb blir jag bekymrad. Jag ska inte lägga mig i vilka speciella behov din son har, det finns väldigt många funktionshinder som kräver extra stöd. Men om han är såpass redig att han både jobbar OCH tar körlektioner (det krävs en hel del planering, reaktionsförmåga och beslutsfattande för att klara av att köra bil) så borde han också klara av att strukturera upp sin egen tillvaro.

Jag tycker det är viktigt att prioritera arbete, speciellt om du är i behov av pengarna för att klara ekonomin. Det är också en viktig signal till barn och tonnåringar att jobb går först, att man inte kan boka om och boka av jobbpass (om de senare blir timmvikarier någonstans så lär de åka långt ned på listan om de avbokar inbokade pass t.ex.). Så därför tycker jag att du med gott samvete kan prioritera ditt jobb.

Sedan vad gäller hans arbete är det också viktigt, och bör prioriteras. Jag har 10 km till mitt jobb och min rumskollega har 15 km, enkel väg. Vi har båda goda kommunikationer till jobbet men väljer att cykla. 15 km är helt klart en cykelbar sträcka, och om din son inte arbetar varje dag heller så blir det ännu mer börbart att cykla. Eller så kanske han har någon kollega som bor på vägen, som han kan cykla till och sedan få skjuts. Jag ser det som en i allra högsta grad pedagogisk och stärkande uppgift att lösa sådana problem på egen hand.

Vad gäller betalning för körlektioner och annat så hoppas jag att ni i någon överenskommen utsträckning betalar för de räkningarna. Annars bör ni göra upp en sådan plan. Detsamma gällande övriga utgifter för sonen, så det inte blir en slumpvis och kanske orättvis fördelning. Gällande själva körlektionerna så säger jag som någon tidigare skrivit. Om du jobbar (vilket ska prioriteras) och sonen har körlektion så får han a) ta sig dit själv (cykla, åka med en kompis, promenera, åka buss eller hur han nu löser det) eller b) avboka. Så ser livet ut för mig som vuxen.

Jag hoppas att du inte blir upprörd eller tar illa vid dig av något jag skrivit ovan. När jag läste ditt inlägg blev jag frustrerad, för det känns som om du har en jobbig situation där du måste ordna med "allt åt alla". Och jag försöker hitta lösningar åt dig. Några kanske funkar, andra inte. Oavsett så hoppas jag att detta löser sig för dig. Lycka till!
 
Sv: Delad vårdnad *mesig*

Det är klart att du ska prata med pappan. Förhoppningsvis når ni en lösning där båda bidrar. Men om han inte vill kan du inget göra. Det går ju inte att tvinga honom att bidra om han inte vill. Då är det nog bara att bita i det sura äpplet för sonens skull.

Jag känner igen situationen med mina bonuskids. Pappan bidrar väldigt lite och har inget intresse. Men det är ju bara att acceptera faktum och försöka att låta bli att bli bitter över saken.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 550
Senast: Sar
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 681
Senast: Och_Aye
·
Småbarn Skulle behöva ett par kloka råd från er bukefalister.... Jag och f.d mannen separerade för snart två månader sedan, jag flyttade ut...
Svar
13
· Visningar
3 724
Senast: zalleg
·
S
Gravid - 1år Hejsan! jag ska försöka göra mig kort. jag och pappan (vi kallar honom H) var inte tillsammans när våran son blev till. vi bestämde...
2
Svar
31
· Visningar
3 239
Senast: strösslet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp