Delad vårdnad om katter?

Destiny_D

Trådstartare
Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i livet i övrigt, och katterna är verkligen hennes stora glädje och trygghet i livet. Vår tanke är att även katterna ska kunna bo växelvis hos oss, och frågan är om någon har erfarenhet av det upplägget? De ska fortsätta att vara innekatter, men vi kommer att bo i varsin lägenhet istället för i hus. Kanske blir för oroligt för dom att flytta så ofta som varje vecka, men kanske en månad i taget? Katterna är väldigt trygga med oss, men under sina 2 år så har de inte behövt flytta mer än när de flyttade från sin mamma. De har bott på kattpensionat i somras, och då var de inte sig själva riktigt förrän efter ett par dagar hemma (som små plåster på oss och verkade som att de verkligen saknat oss). Men nu kommer de ju att ha lite större yta än en "bur", och de kommer ju att bo med trygga människor som är deras familj. Några tips för hur vi ska tänka?
 
När jag flyttade ihop med min man körde han och hans ex det upplägget med sina katter. De hade lägenheter nära varandra så att katterna gick att flytta till fots (i bur då), tror i alla fall den ena hade ogillat upplägget mer om hon behövt åka bil. Katterna var ju vana vid bägge ställena så det var verkligen inga problem. De kommer ju säkert behöva landa i bägge hemmen, men det skulle de ju behöva om de flyttade från hus till en lägenhet också.

Våra katter flyttade 2 ggr/veckan utifrån hur min man veckopendlade då, så kör ni varannan vecka med dottern hade jag kört det med katterna också, det blir ju lite bakvänt om ni ska göra det för barnets skull och sedan ska hon ändå vara ifrån katterna halva tiden?

Efter ett tag flyttade exet ihop med en ny, som också hade katt och då gick det inte längre att katterna flyttade fram och tillbaka, det blev som att introducera en ny katt varje gång, så numera bor katterna hos oss på heltid.
 
@nejlica @startpompe Tack för era svar! Absolut så är det ju bäst om katterna faktiskt skulle klara att flytta med dottern varje vecka. Då skulle hon alltid få ha sina bebisar med sig, och de skulle alltid ha henne. Och precis som ni säger så borde det vara lugnt så fort de har boat in sig i lägenheterna. Tack för att ni bekräftade min tanke om att det borde gå utan några större problem:up:
 
Utan större problem är inte alls säkert. Katter är revirhävdande djur och lämnar ogärna sitt revir. Att flytta mellan olika revir kan orsaka stress och konflikter mellan katterna till en början, men visst är det möjligt att det kan funka på sikt. Jag skulle dock inte räkna med att det kommer ske helt smärtfritt och vissa individer klarar inte av det alls.
 
Jag ger det tråkiga svaret; det beror på katterna. Jag vet flera som gjort liknande och ibland går det utan problem men ibland blir katterna stressade och vill ha samma hem och samma rutiner. Jag hade nog prövat men varit medveten om att det kanske inte funkar och då får vi hitta annan lösning.
 
@Sol @stjarnhimmel Tack för värdefull input! Självklart kommer vi att testa och vara väldigt uppmärksamma på hur de mår och beter sig. Funkar det inte så får vi ta beslut om ett och samma boende. Men det låter som att vi iaf kan ge det ett försök.
 
Tror att det beror mycket på katten. Man får prova. Jag hade en katt när jag gick på gymnasiet. Jag bodde inte hemma då men åkte hem ibland på helgen. Min kisse följde då med mig utan problem. Tog ca 2,5h med tåg. Hemma hos föräldrarna hade vi även en annan katt och en hund och de blev jätteglada att ses. Kissen följde även med mig till min pojkvän som bodde 5h bort med tåg. Hon var en katt som tog livet med en klackspark och tyckte nog mest det var kul.

Av de katter jag har nu är det nog bara 1 av 3 som hade varit nöjda med liv som varannanveckaskisse 😊
 
Behöver tips och kloka råd! Jag och min man ska separera, och vi har två innekatter. Vår tweenie har det ganska tufft i skolan och i livet i övrigt, och katterna är verkligen hennes stora glädje och trygghet i livet. Vår tanke är att även katterna ska kunna bo växelvis hos oss, och frågan är om någon har erfarenhet av det upplägget? De ska fortsätta att vara innekatter, men vi kommer att bo i varsin lägenhet istället för i hus. Kanske blir för oroligt för dom att flytta så ofta som varje vecka, men kanske en månad i taget? Katterna är väldigt trygga med oss, men under sina 2 år så har de inte behövt flytta mer än när de flyttade från sin mamma. De har bott på kattpensionat i somras, och då var de inte sig själva riktigt förrän efter ett par dagar hemma (som små plåster på oss och verkade som att de verkligen saknat oss). Men nu kommer de ju att ha lite större yta än en "bur", och de kommer ju att bo med trygga människor som är deras familj. Några tips för hur vi ska tänka?
För mig har det fungerat bra att flytta mellan boenden, jag har ju haft bostad och fritidshus och eftersom katten haft sitt revir på båda ställena har det fungerat bra. Det var möjligen själva resan han inte var ett så stort fan av. Vi har även en katt just nu som går mellan två hushåll dagligen. Han har sitt andra hem, sitt daghem, hos min svärmor på samma gata.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 705
Senast: kma
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 642
Senast: Kaching
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp