Delade meningar kring val av hundras!

Wakta

Trådstartare
Hej!
Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi har för närvarande två vuxna hundar och en unghund, alla av jakthundras.

I början så var valet ganska så "självklart" - det skulle bli någon hund av jaktras. Dessa tankar har dock på senaste splittrat sig en del och är numera inte lika självklara.
Jag har bland annat själv spånat in på olika andra hundraser, inte särskilt djupgående men lite smått. Är nämligen själv lite nyfiken på en ras "utanför boxen" och även maken har varit ganska så positiv till det. Det "stora" problemet är dock barnen som har spånat in på massor av olika raser och kommit med olika förslag.

Jag är rent sagt ganska så kritisk till alla förslagen de kommit med, även fast jag givetvis vill att de skall få vara med och bestämma. Särskilt nu när de kanske kan ha lite mer inflytande, då tanken är att vi ska försöka på oss en ny ras.

Förslagen har varit allt från aussi, pomeranian, malteser, kuvasz, malle, labrador, shetlie och så vidare. Ni hör, väldigt blandade förslag. Jag har själv absolut ingen expert-koll på dessa olika raser, förutom något litet "hum" så att säga.


Jag och maken är rätt så överens med vad det är vi söker/vill ha hos nästa hund. Även yngsta dottern verkar vara väldigt så mycket i vårt tankespår. Vi vill däremot försöka få hela familjen att få vara med och bestämma och bidra med förslag till valet av rätt hundras. Samt till en början helt enkelt inte heller utesluta några raser innan vi läst på mer, även fast de verkar vara relativt uppenbara att inte funka.


Vi bor på landet i ett relativt folktomt område. Hundarna har tillgång till hundgård om dagarna, ifall de vill vara där. Jag jobbar heltid hemifrån och är nästan alltid hemma.
Vi är på brukshundklubben ett par gånger i veckan och går på kurs&tränar.


Så min fråga är helt enkelt, om någon skulle kunna komma med lite förslag hur ni tänker kring våran situation samt gärna även lite tips på hundraser som kan vara värda att kika in på.
Tack på förhand! 😊
 
Alltså vad vill ni ha hunden till?
Att ni är ett par dagar i veckan på brukshundsklubben säger mig ingenting, vad gör ni där? Allmänlydnad? Bruks? Spår? Agility? Nosework? Framförallt, vad vill ni göra där?

Ex:
Vill ni ha sällskapshund och knävärmare och träna lite lättare träning är malteser och pomme ett utmärkt alternativ.
Vill ni satsa på lydnad, bruks mm och ha en hund att träna mycket med är kanske aussie ett alternativ (var noga med linjerna bara då det är en rätt spretig ras) eller malle. Jag personligen skulle nog inte vilja ha de raserna om jag har små barn om jag inte har 100 koll på linjerna. Skärpa ihop med en osäker individ är en dålig kombo särskilt ihop med barn.
Labbe av sällskap, jakt eller dp linjer?

Varför tilltalar raserna er? Är det utseende eller funktion?
 
Hade för mig att jag skrev med vad vi främst söker hos hunden, men måste ha missat det!

Det vi söker hos rasen (hunden):
- Helst mellanstor till stor hund (45+ cm)
- Inte allt för krävande ras vad det gäller pälsvård, men helt okej med någon/några genomborstningar i veckan. Helst ingen trimras.
- Gärna lite vaktinstinkt och aningen reserverad för främlingar.
- Kan ta egna "beslut" men söker kontakt hos föraren.

- En aktiv ras som klarar av att hänga med på långa promenader och spendera ett par timmar i skogen om dagen.
- Jag och den yngsta dottern vill kunna fortsätta träna en del bruks och tävlingslydnad. Samt gärna även tävla. Vi är även öppna för ev. Testa på något nytt.
- Tanken är att hunden skall tränas till eftersök. Utöver det lär det även bli mycket spår överlag.
- Drag i olika former är även något vi vill kunna utföra med hunden.



Just pomeranian och malteser är troligtvis inga direkta alternativ, då det endast varit ett förslag från den äldsta dottern som är minst hundintresserad i familjen. De raser jag för närvarande tror är mest aktuella som vi kollat lite på är; aussie, kelpie, malle, schäfer från arbetande linjer, chodský pes, beauceron etc.

Jag är som sagt tidigare inte alls insatt i bruksraser eller liknande och har helt enkelt inte så bra koll på vilka raser som finns! 😊
 
Du skriver inte hur gamla barnen är. Är det tänkt att barnen skall göra något med hunden? Det kan ju ha en viss påverkan.
 
Hade för mig att jag skrev med vad vi främst söker hos hunden, men måste ha missat det!

Det vi söker hos rasen (hunden):
- Helst mellanstor till stor hund (45+ cm)
- Inte allt för krävande ras vad det gäller pälsvård, men helt okej med någon/några genomborstningar i veckan. Helst ingen trimras.
- Gärna lite vaktinstinkt och aningen reserverad för främlingar.
- Kan ta egna "beslut" men söker kontakt hos föraren.

- En aktiv ras som klarar av att hänga med på långa promenader och spendera ett par timmar i skogen om dagen.
- Jag och den yngsta dottern vill kunna fortsätta träna en del bruks och tävlingslydnad. Samt gärna även tävla. Vi är även öppna för ev. Testa på något nytt.
- Tanken är att hunden skall tränas till eftersök. Utöver det lär det även bli mycket spår överlag.
- Drag i olika former är även något vi vill kunna utföra med hunden.



Just pomeranian och malteser är troligtvis inga direkta alternativ, då det endast varit ett förslag från den äldsta dottern som är minst hundintresserad i familjen. De raser jag för närvarande tror är mest aktuella som vi kollat lite på är; aussie, kelpie, malle, schäfer från arbetande linjer, chodský pes, beauceron etc.

Jag är som sagt tidigare inte alls insatt i bruksraser eller liknande och har helt enkelt inte så bra koll på vilka raser som finns! 😊

Släthårig vorsteh. :)
 
Du skriver inte hur gamla barnen är. Är det tänkt att barnen skall göra något med hunden? Det kan ju ha en viss påverkan.
Barnen är 17 (snart 18), 16 och 14. 😁
Två av tre är väldigt hjälpsamma med de tre hundar vi har nu och tränar mycket med dem. Även fast vi vuxna givetvis har huvudansvaret.
 
Förutom att hunden skall vara reserverad så stämmer ju det mesta på en Labbe. Inte minst det där med eftersök och andra spår, sånt är de väldigt bra på. Funkar bra till många hundsporter också.
Vi har träffat ett par riktigt trevliga jaktlabbar, under något vilspårsprov för ett par år sedan. En ras vi haft i åtanke en del, och en bra labbe ur jaktlinjer hade kanske varit något. Men vi upplever de främst som lite för socialt framåt mot främmande och det känns inte helt 100% rätt. Men tack för tipset i alla fall, ska fortfarande ha labben lite i åtanke!
 
Alla hundar "nästan" gillar ju långa promenader av dom större raserna...Men varför vill ni ha en reserverad hund? Vill ni ha en hund som vaktar eller?
Collie - gillar långa promenader, är reserverad, är en bruks hund som kan spåra och tränas i lydnad..-
Långhårig collie är det väl lite pälsvård med och ingen i princip om ni väljer korthårig collie..
Brukar gå bra i familjer...

Malle är oftast väldigt krävande om ni vill ha en från brukslinjer.- dom kräver att få jobba varje dag i princip med någonting som lydnad, spår, uppletande, nosework, drag, Shejping, agility, parkour - det är några saker av allt vad jag kört med mina .men om ni gillar riktiga utmaningar så är det en perfekt ras... Mina har accepterat barn...
 
Det är ganska sällan jag rekommenderar aussie (precis som att jag själv inte blev rekommenderad det men jag lyssnade inte, på gott och ont 😂😂😝) men det låter ju som att ni söker mycket av det som finns i en aussie tycker jag.

Var jävligt noga med mentaliteten och kika efter kennlar med hundar meriterade inom brukset tänker jag.
 
Det är ganska sällan jag rekommenderar aussie (precis som att jag själv inte blev rekommenderad det men jag lyssnade inte, på gott och ont 😂😂😝) men det låter ju som att ni söker mycket av det som finns i en aussie tycker jag.

Var jävligt noga med mentaliteten och kika efter kennlar med hundar meriterade inom brukset tänker jag.
Bara en fråga som jag hört från flera Aussie ägare och instruktörer bla ... Att vissa beroende som du skrev vilken typ av kennel dom kommer från - ganska lätt kan bli reaktiva.. och dessutom verkar dom kräva att få jobba lika mycket som Mallen.🤔🙂 Alltså jag vet inte för jag har aldrig haft en Aussie även om jag tänkt tanken..att ha en från brukslinjer..Dom är som mallen allsidiga, men kanske mindre reserverade? Eller mindre vaktiga?
 
Bara en fråga som jag hört från flera Aussie ägare och instruktörer bla ... Att vissa beroende som du skrev vilken typ av kennel dom kommer från - ganska lätt kan bli reaktiva.. och dessutom verkar dom kräva att få jobba lika mycket som Mallen.🤔🙂 Alltså jag vet inte för jag har aldrig haft en Aussie även om jag tänkt tanken..att ha en från brukslinjer..Dom är som mallen allsidiga, men kanske mindre reserverade? Eller mindre vaktiga?

Min är showavlad, reaktiv, reserverad (eller snarare rädd och osäker) och jävligt vaktig.

Dock finns väldigt många aussies i fel händer pga jättegulliga, vilket ju nog gör sitt till. Mallen finns också i fel händer, men inte riktigt i den utsträckningen mig veterligen.
Jag upplever mallen som kvickare och med en högre växel än de flesta aussies men min erfarenhet av mallar är rätt liten.
 
Min är showavlad, reaktiv, reserverad (eller snarare rädd och osäker) och jävligt vaktig.

Dock finns väldigt många aussies i fel händer pga jättegulliga, vilket ju nog gör sitt till. Mallen finns också i fel händer, men inte riktigt i den utsträckningen mig veterligen.
Jag upplever mallen som kvickare och med en högre växel än de flesta aussies men min erfarenhet av mallar är rätt liten.
Jag har inte träffat på så många Aussies, men "pratat" med en del ägare på bla hundforum, you tube där jag sett filmer på jätte mysiga Aussies på you tube..
.Ja dom är för gulliga -speciellt som valpar och är kanske lättare att få tag på och så hamnar dom i fel händer?

Och jag som uppfattade Belgaren som lugnare i vardagliga situationer...Alltså nästan alla mina har gillat eller accepterat andra hundar och människor..Men alla har varit väldigt vaktiga, men bara när/om det har behövts. Fast dom är ju snabba på att lära sig saker och i sporter..
 
Alla hundar "nästan" gillar ju långa promenader av dom större raserna...Men varför vill ni ha en reserverad hund? Vill ni ha en hund som vaktar eller?
Collie - gillar långa promenader, är reserverad, är en bruks hund som kan spåra och tränas i lydnad..-
Långhårig collie är det väl lite pälsvård med och ingen i princip om ni väljer korthårig collie..
Brukar gå bra i familjer...

Malle är oftast väldigt krävande om ni vill ha en från brukslinjer.- dom kräver att få jobba varje dag i princip med någonting som lydnad, spår, uppletande, nosework, drag, Shejping, agility, parkour - det är några saker av allt vad jag kört med mina .men om ni gillar riktiga utmaningar så är det en perfekt ras... Mina har accepterat barn...
Förstår att det kanske var väldigt "klumpigt" sagt med att hunden skall kunna gå på långa promenader. Men menar då alltså att vi vill i princip dagligen vill kunna gå på långa promenader i ett par timmar, ibland även löpning, cykling även gärna någon form av drag.
Samt så skulle det isåfall som tidigare nämnt, bli mycket spår veckan. Utöver det även träning på bland annat brukshundklubben med någon instruktör/eller på kurs två till tre gånger i veckan, ibland även mer ofta. Men även en del träning dagligen på hemmaplan. :)

Vi vill gärna ha en aningen vaktande hund som är något reserverad mot främlingar, då hunden gärna skall kunna vakta gården lite.

Collie har jag inte hört något om hitills! Hur är rasens mentalitet, rent generellt? Är det svårt att hitta bra individer? Hur hälsan hos rasen?


Mallen verkar ju överlag enligt min mening kanske kunna passa oss. Känns som den här lite det vi söker, men samtidigt vet jag inte om mallen verkligen passar oss helt hundra. Har alltid haft en känsla av att det är en riktigt arbetande ras, som mer passar i tjänst....
Hur är de övriga belgiska vallhundarna? Holländare?
 
Det är ganska sällan jag rekommenderar aussie (precis som att jag själv inte blev rekommenderad det men jag lyssnade inte, på gott och ont 😂😂😝) men det låter ju som att ni söker mycket av det som finns i en aussie tycker jag.

Var jävligt noga med mentaliteten och kika efter kennlar med hundar meriterade inom brukset tänker jag.
Ja, aussie är ju en ras som vi kikat en del på. Fast samtidigt varit ganska så tveksamma då vi hört mycket hundar med dålig mentalitet som varit just aussies. Såklart handlar det också om att välja rätt kennel och hund. Har aussien några markanta skillnader, bruks eller show?
Hur rasen rent hälsomässigt?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 834
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 401
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 636
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp