Delat barnbidrag eller inte

Maris_

Trådstartare
Ni som har era barn vartannan vecka, hur gör ni med barnbidraget? Med kläder?

Sambons son bor vartannan vecka hos oss men mamman har hela barnbidraget. Det är detta ständiga tjafs om kläderna. Vi har kläder här och hon skickar med en del. Sedan gnälls det på att kläderna inte kommer med tillbaka osv osv, men det är inte så lätt att hålla reda på dem jämt. Det är jobbigt för sonen att släpa kläderna via skolan.

Vi har föreslagit att hon ger oss halva barnbidraget och att hon då inte behöver skicka med kläder alls, men det går inte. Vi har föreslagit att hon köper en uppsättning kläder som han kan ha här, utan att behöva släpa dem med sig. Men inte det heller blir bra.

Extra svårt är det med ytterkläder nu, vi bor på landet på hästgård och han kan inte ha skoljackan/termobyxorna ute. Vi förslog att mamma kunde köpa några slit och släng ytterkläder som han kan ha här utan att behöva bry sig om de blir leriga osv osv. Men det verkade tveksamt det med.

Hur löser ni andra sånt här?

Jag förstår inte varför det inte är standard att dela på barnbidraget vid växelvis boende!
 
Sv: Delat barnbidrag eller inte

Jag har hela barnbidraget och betalar hela barnomsorgsavgiften, det går ungefär på ett ut.

Det är bäst för barnet att inte byta i skolan utan att man verkligen överlämnar barnet utanför skoltid. Då är det lättare att komma ihåg.

Här har pappan ofta köpt (utan att det egentligen alltid behövts, mer för att han också vill handla åt barnet och ha egna grejor i sitt hem) någon sprillans ny uppsättning av tex ytterkläder medan vi har ett stort antal begagnade, och de cirkulerar helt utan kontroll :D men det funkar rätt bra. Jag har hellre en massa kläder i reserv för rätt som det är finns två jackor hos pappa, två i skolan och ingen hos oss :confused: (jag är slarvigast med att komma ihåg att få hem dem) Då är det bra att ha FEM :idea:

(vi har tvättid varannan vecka, det är ännu ett skäl till att ha fler plagg i cirkulation)
 
Sv: Delat barnbidrag eller inte

Det där med kläder är svårt har jag fått erfara. Mitt tips är att köpa billiga slit o slängkläder på t.ex. Tradera. Jag har köpt mängder där, för hos oss går det verkligen åt massor.

Dagis vill ha två uppsättningar thermoutekläder, plus en varm sovoverall. Sedan ett galonisset, och så dubbla raggsockor/långkallingar/varma tröjor, stövlar och vintarkängor. Dessutom, måste jag har en extra uppsättning varma utekläder till stallet, där kan de inte använda samma som de har på dagis. Och detta ska finnas till två barn :crazy:
 
Sv: Delat barnbidrag eller inte

(vi har tvättid varannan vecka, det är ännu ett skäl till att ha fler plagg i cirkulation)

Det där tänkte jag på i morse, när dagens andra maskin tvätt lades in. Jag tvättar i snitt en maskin varje dag, ibland två. Alltid en med barnkläder. Och vi har mänder med kläder, tredubbla uppsättningar till varje barn här hemma, plus de dubbla uppsättningarna de har på dagis som ibland kommer hem och ska tvättas. Jag skulle inte klara mig utan min tvättmaskin och tumlare. (ändå försöker jag tänka energisnålt och bara tvätta i nödfall, och inte tumla mer än absolut nödvändigt)
 
Sv: Delat barnbidrag eller inte

Ja alltså det är ett mindre h-e med all tvätt hos oss.... Först lagring av smutstvätt som väller över alla breddar. (vi har ingen klädkammare.......)

Sedan en stötvis laddning med typ 80 kg tvätt som ingen orkar ta hand om direkt på natten efter tvätten (tvättstugan är längst bort i ett annat hus, man måste ut och i flera trappor mellan alla varv och är halvt död efter ett tvättpass) och tar evigheter på sig att sorteras in i rätt skåp :crazy:

Jag läääääääääängtar efter mitt nya boende med :love:tvättstuga:love:

Vi köpte en hel uppsättning beg kläder efter tvillingar för en spottstyver, fyllde hela bagageutrymmet i 245:an, och det var verkligen guld värt. Nu har den äldste växt ur allt det och handlar ofta själv på tradera istället :) Bra ytterkläder hamstrade i tre storlekar uppåt jag en vår när de hade superrea (1/4 av ord pris) på POP:s outlet i Barkarby. De är på sista vintern nu...

Men det är lite onödigt med frakten kors och tvärs på traderaköpen.

Trots kaoset rekommenderar jag ändå att ha "för många" reservplagg. Det blir lite mindre kriser i vardagen då.


Kan inte TS ärva barnkläder av någon?
 
Sv: Delat barnbidrag eller inte

Om ni delar vårdnaden rakt av dvs. att ni har lika mycket tid båda två, borde ni ju egentligen för att vara rättvist dela på bidraget.

Nu är det ju sällan så här i livet att saker och ting är rättvisa....:crazy:
Om jag vore er skulle jag nog köpa de kläder som barnet behövde för att vara hos mig och ha de hemma hos mig och på så vis slippa skicka kläder fram och tillbaka. det går att köpa billigt begagnat.

Det här med barnbidraget känner väl jag lite att det är lite tramsigt? det är på 1000 kr och det kommer man ju inte så långt med....
men jag kan förstå att det kan vara jobbigt om man har det svårt ekonomiskt och då är ju även en 500-hundring mycket pengar.

Ni får väl försöka prata med henne, säga att ni har ju rätt till halva bidraget om hon inte kan köpa de kläder barnet behöver själv.
 
Sv: Delat barnbidrag eller inte

Jag som tycker det är mycket ren tvätt överallt här hemma, kan knappt tänka mig hur det skulle se ut om jag bara tvättade varannan vecka. Vilket jobb att sortera allt, och var ska man förvara allt under tiden :eek:

Just ytterkläderna brukar gå att bosta av, sedan får de faktiskt se skitga ut när barnen ska leka. Det är ju inte så stor vits att tvätta när det bara är lerigt, och blir likadant nästa gång barnen går ut. Rotborsten används flitigt här hemma, både till skor och ytterkläder.

Jag skulle nog kunna tjäna lite på att sälja barnkläder på Tradera, men jag älskar alla mina "fynd" även om de numer är för små, jag tänker mig att de kan komma till nytta igen :o Fast det bästa vore ju att sälja.
 
Sv: Delat barnbidrag eller inte

Om ni delar vårdnaden rakt av dvs. att ni har lika mycket tid båda två, borde ni ju egentligen för att vara rättvist dela på bidraget.

.

Om barnbidraget kommer till mamman så kanske även barnomsorgsräkningar, fritidsaktivitetsräkningar etc kommer dit. Då är det liksom uppätet rätt snabbt.
 
Sv: Delat barnbidrag eller inte

Jag som tycker det är mycket ren tvätt överallt här hemma, kan knappt tänka mig hur det skulle se ut om jag bara tvättade varannan vecka. Vilket jobb att sortera allt, och var ska man förvara allt under tiden :eek:
.

I halvt upprivna IKEA-påsar i hallen :angel:

Det är ingen idé att försöka hålla städat hos oss :p
 
Sv: Delat barnbidrag eller inte

Om den som får barnbidraget betalar räkningen för barnomsorgen, är det väl inte mycket att diskutera sen?

Själv har jag hellre betalat saker och ting själv än tjafsat med pappan om pengar. Jag rekommenderar det inte direkt, men jag ansåg att det var den enklaste lösningen.

Risken är ju att tjafset om pengar når barnens öron, och då känner de att de är till besvär, vilket de bör få slippa. Med min metod vet sonen mycket väl vem av föräldrarna som är generös och önskar honom det bästa, och vem som faktiskt inte är sådan.
 
Sv: Delat barnbidrag eller inte

Tack alla för era svar! Det är alltid intressant med många infallsvinklar!

Vi har tidigare alla år köpt egna kläder, både nya och på loppis, just för att ha. Eftersom det ju verkligen går åt. Vi gör det till viss del nu, men vi har verkligen jättedålig ekonomi, så vi tycker då att barnbidraget kunde användas till det, men icke. "Jag handlar!" heter det så fort vi tar upp saken med mamman. Och visst, handla allt om du vill då, det är helt ok, men låt honom slippa släpa kläderna och ha dem här istället. Det är ju inte direkt så att varken jag eller sambon använder en åttaårings kläder, så det är ju verkligen något som han har användning av.

Vi står för barnomsorgsavgiften själva. Och han går inte på några fritidsaktiviteter som kostar pengar. Och visst, en femhundring i månaden är inte så mycket, men det blir ändå 6000 per år och åtminstone för oss är det mycket pengar. Uppenbarligen är de 12 000 kronor mycket för mamman med, eftersom hon inte vill dela med sig. Vilket jag tycker är fel när han ändå är hälften på de olika ställena.

Och ang kläderna i ikea-kassar, det känner jag igen. Ändå har vi bara ett barn som bor här, men tvättmaskinen går för fullt. :angel:
 
Sv: Delat barnbidrag eller inte

Betalar ni barnomsorgen så skulle snarare NI ha barnbidraget. Har barnet bara barnomsorg under era veckor?

Men tyvärr måste ni vara överens om detta.

Från FK:

Delat barnbidrag och flerbarnstillägg
Den 1 juli ändras reglerna för barnbidrag och flerbarnstillägg. Ändringen innebär att barnbidraget för ett gemensamt barn kan delas mellan föräldrar som inte lever tillsammans.

Barnbidraget kan bara delas om båda föräldrarna vill det. För att dela barnbidraget ska ni:

ha barnet hos sig ungefär halva tiden var
inte bo ihop
ha gemensam rättslig vårdnad om barnet
båda anmäla delning av barnbidraget.


Socialkontoret i kommunen kan ha samarbetssamtal för frånskilda föräldrar, där kan ni få diskutera detta på neutral mark :idea:
 
Sv: Delat barnbidrag eller inte

Vi betalar för vår del av barnomsorgen, de timmar han är där under våra veckor.

Sammarbetssamtal har prövats tidigare, men det funkar inte. Det är det som är det tråkiga, att det inte går att resonera sig fram till saker, kompromissa och sådär. Det vore lite lättare då, tror jag.

Ang byte via skolan eller inte så bytte vi förut på söndagar, men det fungerade inte alls något bra, så via tingsrätten blev det bestämt att det ska bytas på skoldagen, och det fungerar mycket bättre. Dock är det ju mer synd om sonen som ska släpa två väskor och gympapåse i skoltaxin.
 
Sv: Delat barnbidrag eller inte

Vi betalar för vår del av barnomsorgen, de timmar han är där under våra veckor.

Sammarbetssamtal har prövats tidigare, men det funkar inte.
.

Då borde ni ha er del av barnbidraget.

Pröva iaf med att begära nya samarbetssamtal med bara detta på agendan.

Det är för barnets bästa att han har två uppsättningar vardagsgrejor.
 
Sv: Delat barnbidrag eller inte

Vi gjorde som så,att jag fick behålla hela barnbidraget,för jag hade lägre inkomst!

Skulle det vara storköp av vinterkläder,så hjälptes vi åt med kostnaderna,eller så betalade min fd allt! Eller så köpte han till två barn,och jag köpte till ett barn!

Barnen hade alla sina kläder hos mig,och tog packning med sig till sin pappa på söndagskvällen(vi hade växlingen på sön)!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 777
Senast: Manji
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 652
Senast: Lhas
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: Blyger
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp