Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Silverkedjan

Trådstartare
Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom

Hur kan man lösa umgänge/boende med båda föräldrarna när den ena (pappan)flyttat 25 mil bort?

Vi har hittills alltid gjort så att pappan får ha barnet när som helst hur länge som helst även om det blir med kort varsel och oregelbundet, bara för att få så mkt pappatid som möjligt. Jag tycker det har funkat hyfsat under dagistiden och ledigtiden, dvs jag har inte märkt något mer än de vanliga "landningsproblemen" de första dagarna när han är hemma igen.

Pappan har oftast barnet fredag-måndag, tidigare var det ungefär varannan vecka med vissa uteblivna helger och enstaka hela veckor på loven.

Nu har pappan fått mer "ledig" tid och vill umgås mer med barnet. Vilket ju är jättepositivt i sig !

Men sista månaden när förskoleklassen börjat kommer det plötsligt helt andra problem :cry:

Barnet har varit varje helg hos pappan och på så vis missat måndagarna med tex klassfoto (han är den enda som inte är med på det) utflykter och gemensamma ritprojekt.

Dessutom missar han kalasen på helgerna och kan inte stå upp för inbjudningar av de "nya" kompisarna. Han hinner heller inte rida sin häst eller som förut bjuda ut sina vänner till hästarna. (eller snarare, han bjuder ut dem men så åker han bort och de tycker han sviker) Det är bara helger vi har tid och möjlighet att åka ut till hästarna i och med att sambon och jag jobbar omlott för att minska barnomsorgstid. Hans eget kalas är också uppskjutet på obestämd framtid då de tilltänkta helgerna "försvunnit".

De är 23 barn i klassen och han tycker det är JÄTTEKUL, det finns plötsligt massiv tillgång till jämnåriga polare (främst killar) istället för de tjejer i omaka ålder han oftast leker med hemma i bostadsområdet.

Det är bara det att alla barnen är så bra på att nätverka att han inte hinner med. De leker och kalasar på helgerna och sover över hos varann och bildar snabbt en massa nya grupper som han ställs utanför eftersom han bara är här 4 skoldagar och 3-4 vardagskvällar i veckan. Simskolan 6-åringarna ska gå i har han också missat för det är bara på lördagar i den här kommunen.

Jag har prövat att försöka jobba mindre och hämta tidigare för att få mer tid med honom men det blir nästan värre eftersom polarna är kvar på fritids till halv fem så upplevs det som ett STRAFF.

Vi försöker också ofta få med nån polare hem när vi hämtar först så han får "första tjing" på ensamlek en liten stund innan kompisen ska hem men det känns som en liten piss i havet mot vad de andra barnen mutar in kompisrevir på helgerna.

Nu har ju mitt barn HAFT lätt för att leka med andra och få nya kompisar så jag har inte varit så jätteorolig förrän 1) jag insåg att pappan gärna vill ha honom alla halva veckor över helgen 2) lärarna slog larm om att han börjat bete sig desperat mot kompisarna :cry: och liksom försökt tvinga sig på dem med våld och klättra på dem jättejättenära så de tycker han är jobbig och dum istället för som tidigare kul och schysst :cry:

Och de gamla kompisarna (tjejerna) har slutat att komma och ringa på när de är lediga för de är så vana att få höra att han är borta så det är inte värt chansningen.

Dessutom har han efter att ha varit heltorr ett år börjat kissa i sängen igen de första nätterna efter hemkomsten. Han har också jättemammabrist och kan inte sova utan smyger in till mig på nätterna. Vi träffas ju inte så mycket i och med att skolan börjar så tidigt på dagen, jag jobbar en sen kväll i veckan och han bara är skoldagar här så blir det bara 4-5 vakna timmar 3 dagar/vecka - och all den tiden är i konkurrens med den han vill leka med kompisar på.

Nu sista natten ville han att vi skulle leka samma lekar som när han var liten bäbis och var med mig hela tiden.....

Plötsligt har man från att ha haft en lycklig trygg 6-åring med en massa vänner en olycklig osäker "falsktuff" 6-åring som inte "räknas" :cry:

Jag har försökt att prata med pappan om att barnet behöver tid här även på helgerna för att kunna landa i skolbarnsrollen och byta kompisgäng till de jämnåriga men han tolkar det väldigt lätt som att jag vill starta en dragkamp om barnet och missunna honom barntid. Han har "barnbrist" vilket jag absolut förstår för det har jag också. Men all "hans" tid är ju ledig tid TILLSAMMANS med barnet så även om det verkar som vi delar veckan lika får ju barnet väldigt mycket mindre mammatid än han är van vid.

Jag missunnar verkligen inte pappan att ta mer plats i barnets liv :eek: men HUR löser man en sådan här situation? Skolan kräver på något sätt en helt annan konstant vardagstrygghet och kontinuitet än vad dagistiden gjorde. Kan man öht komma in i en barngrupp på ett bra sätt om man bara är i den halva veckor och alltid borta de "spännande" dagarna?

Det märks väldigt tydligt att barnet mår dåligt av detta och det KROSSAR MITT HJÄRTA :cry:

Han tar SJÄLV på sig skulden och är livrädd för att komma i någon konflikt med pappan som han ju förstås äääälskar och har längtat efter att få träffa mer. Han VILL ju både ha kalas och träffa pappa liksom och så får han dåligt samvete för att livet inte går ihop för honom. När han är hos pappan lever han ett helt annat liv - då är han ju långt från skolan och kompisarna och har det säkert bra, det betvivlar jag inte alls. Verkligheten här hemma slår dock till ganska hårt när han kommer hem.

Han har också svårt att få ihop att min sambo som levt med honom i all hans "medvetna" ålder och haft oceaner med tid och tålamod med honom inte kan ses som "pappa" i den biologiska pappans ögon. Vi säger konsekvent förnamnet men låter barnet säga "pappa" om han vill och kan inte se en konflikt i att man kan ha TVÅ pappor. ORDET spelar liksom ingen roll tycker vi. Men det tycker den biologiska pappan innerst inne (även om han försöker vara PK) och det VET barnet.
Det här är inte nytt men i och med att han träffar nya kompisar och nya fröknar så aktualiseras det och får honom att känna sig jättekluven mellan olika lojaliteter som jag tycker ska KOMPLETTERA och inte konkurrera men som han inte kan hantera :cry:

Ett exempel:
Förra måndagen han var borta skulle barnen rita sig själva och sin familj. Han fick istället göra det i efterhand. Självporträttet var inga problem, han vet han har blå ögon och ljusgult hår och det ser ut som de andra barnens.

Men han vägrade rita familjen.

Efter lock och pock och till slut närmast tvång (detta fick jag reda på i morse) ritade han förra veckan först en teckning med många små figurer spridda över pappret. Fröknarna har hjälpt alla barnen att skriva namn över alla familjemedlemmar så de frågade vem det och det var, och vad de hette. Föräldrarna skulle ju se teckningarna sen och skulle säkert veta att det var rätt.

Då får barnet ett utbrott och tar en svart krita och målar snabbt över alla figurerna, river sönder pappret och ska inte rita mer :crazy:
När han till slut övertalas ritar han en annan teckning.
En jättestor färglagd pappa med armar tvärs över pappret med biologiska pappans namn, en svart liten mamma med guldhår och ett litet svart barn i var sitt hörn i nederkanten.
Lillebror och den andra pappan fick inte vara med alls. Han vägrar att prata om teckningen och är aggressiv mot de andra barnen.

Och fröknarna tycker han är dum och envis som inte "orkar" rita mer :cry:

Man behöver inte jobba på BUP för att förstå att barnet mår dåligt!

VAD ska jag göra? Vad KAN jag göra? (pratat med fröknarna har jag gjort)

Har någon hittat en bra modell för hur man delar vårdnad med långt avstånd så barnet MÅR BRA både i skolan, kompisgruppen och båda hemmen när skolan börjar?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nu vet jag inte om den biologiska pappan har några "nya" barn men annars hade en idé varit att försöka få tag på en stuga eller lägenhet i er hemstad som pappan kunde låna i alla fall någon av helgerna. Så att han åker till barnet (vilket ger tillfälle både till att ha och vara med på barnkalas, umgås med kompisar ett slag men ändå spendera tid med pappan och slippa missa måndagar). Nu är han ju så pass liten men hade han varit äldre hade det varit ett alternativ att få ta med en kompis till pappan.

Angående teckningen undrar jag om inte både han och lillebror var med (varsitt litet svart barn i nederkantens hörn) och det därför bara blev bonuspappa som blev exkluderad. Att fröknarna blir arga för att han inte "orkar" rita är bara dumt och okänsligt, du får verkligen förklara situationen så att de inte sätter onödig press på honom när det är så känsligt.

Jag har som du märker inga superförslag att komma med men det är viktigt att du och den biologiska pappan verkligen kommunicerar. Mår barnet dåligt så får båda parter vara villiga att "rucka" på sin tid.
Har du möjlighet att jobba ex.vis söndagkväll istället för en vardagskväll? Har han kompisar uppe hos pappan som kan täcka upp dne del av kompisbehovet? Skulle lillebror fixa mer barnomsorgstid till förmån för att ni inte alltid behöver jobba omlott och därmed kan göra fler grejer ihop (ex.vis fara till hästarna) hela familjen, ev. med medbjuden kompis?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

vad säger fröknarna då?

Där jag jobbade hade de ett "fall" som var snarlikt ditt, dock var båda föräldrarna införstådda med hur det påverkade barnet och de löste det med två veckor i taget hos båda föräldrarna. Det funkade för dem, eftersom de inte bodde såå långt ifrån varandra och även om detblev en timmes extra körning på morgonen för mamman de veckorna hon hade honom, så löste de det så eftersom det verkade fungera bäst för barnet.

Dvs fasta tider, och naturligtvis hade barnet kontakt med den andre föräldern även under respektive veckor.

Problemet här, som jag ser det är att pappan bor så långt ifrån, ananrs hade barnet kunnat vara med på aktivitet på och efter skola och sen åka till pappa.

Förstår att det krossar ditt hjärta, det låter som ett ångestfyllt barn. Jag hoppas det löser sig till det bästa för er allihopa. :(

tänkte, vad säger de andra barnens föräldrar? Praa med dem kanske?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Svaret är inte enkelt men ändå självklart,ni måste ge barnet en trygghet i vart han bor och när.Detta medför att han måste få gå sina "fulla"veckor i "sexårs" så att han får en grund att relatera till, hur hade ni tänkt när han börjar ettan och skolplikten slår till?
Av uppenbara skäl(25 mil)så måste ni helt enkelt enas om att han måste få höra till sin klass och känna in att han hör hemma där.
Tro mig,jag vet att det är svårt men för barnets skull finns ingen annan möjlighet,vi pratar om att han faktiskt max kan vara på helgerna hos antingen den ena eller den andra föräldern,det bara är så,men NI kan inte inkräkta på hans liv som ju han har i skolan och med sina kompisar.Så är det,men oj vad jag förstår hur du känner det.Ni måste helt enkelt stabilisera upp hans familjeliv så att han kan känna sig trygg i var han är och framförallt,när.Så att han kan få en möjlighet att planera och känna kontroll över sin situation.
Kram och lycka till!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Tack Sar för genomtänkt svar :bow:

Nu vet jag inte om den biologiska pappan har några "nya" barn

Hans nya sambo har en dotter som är äldre men de har inget gemensamt barn.

men annars hade en idé varit att försöka få tag på en stuga eller lägenhet i er hemstad som pappan kunde låna i alla fall någon av helgerna.

Det är en bra idé. Pappan hade dubbelt boende med en lägenhet här i början men satsade sedan på enbart stort hus på nya orten istället. Han vill inte bo i något annat än eget hus med modern standard så det är ju ingen enkel/billig lösning, jag har inte råd att bidra till det :( Vi bor själva trångt i lägenhet för att ha råd att vara hemma mycket med barnen och har ingen mer boendebudget. Pappan får gärna bo hos oss i barnrummet men han är inte pigg på den idén. Annars är det det jag föreslagit, att han skulle träffa barnet mer här.

Angående teckningen undrar jag om inte både han och lillebror var med (varsitt litet svart barn i nederkantens hörn) och det därför bara blev bonuspappa som blev exkluderad.

Nej, det är bara tre personer totalt och tydligt mamma och han med namn och rätt hårfärg i hörnen så sambon med "medföljande lillebror" är helt censurerade.

Att fröknarna blir arga för att han inte "orkar" rita är bara dumt och okänsligt, du får verkligen förklara situationen så att de inte sätter onödig press på honom när det är så känsligt.

Ja absolut, men hur skulle de kunna vetat innan? Pappan har varit med på upprop och föräldramöten och sambon i vardagshämtningar/lämningar och de vet att vi är sams och bott tillsammans allihop så det finns ingen självklar konflikt.

Jag fick ju inte heller något kvitto på att den här problematiken var på tapeten igen förrän fröken berättade det efter den här incidenten. Eller egentligen undrade hon vad de skulle göra när han inte ville lyda eller lyssna :( och så kröp sammanhanget fram..

Mår barnet dåligt så får båda parter vara villiga att "rucka" på sin tid.
Har du möjlighet att jobba ex.vis söndagkväll istället för en vardagskväll?

Jag försöker alltid lägga mitt schema efter barnen, men det är svårt när det inte finns någon framförhållning och pappans tid ofta ändras med kort varsel. Att jobba enstaka kvällar och ikapp på helger är det som min deltid bygger på. Jag kan också lätt jobba 10.30 -16 men har mångdubbelt svårare att ha arbetspasset tidigare och komma iväg eftersom jobbet är tyngst på eftermiddagen. Byta vardag mot helg går inte heller eftersom det är en jourlinje som måste täckas och vardagarna är svårast att bli av med för de är sämst betalt :p. Den här tex - barnet ringde och grät i telefonen förut :cry: Förut för bara en månad sedan var det inga problem alls, tvärtom bara ett tillfälle för killarna att ha mysigt utan mig där de fick rå om sambon helt och hållet.
Men nu skulle jag behöva ta bort alla vardagsjourer för att gardera mig. Det kan jag iofs göra med lite framförhållning, det blir "bara" mindre lön och tjänstgöringsgrad.

Har han kompisar uppe hos pappan som kan täcka upp dne del av kompisbehovet?

Ja, där finns några barn han kan träffa och en storasyster. Och en katt :love: Han har kul där :)
Men det hjälper ju inte hans utanförskap i skolgruppen.

Skulle lillebror fixa mer barnomsorgstid till förmån för att ni inte alltid behöver jobba omlott och därmed kan göra fler grejer ihop (ex.vis fara till hästarna) hela familjen, ev. med medbjuden kompis?

Lillebror 2½ år är på dagis 10-16.30, 6-åringen i skolan + fritids 8-16.15. En dag i veckan hämtar jag båda vid lunch. (men då är ju kompisarna kvar på fritids) Ännu mer enstaka får båda vara kvar till framåt 18 när jag jobbar kväll och sambon inte kan vara ledig som planerat.

Jag tycker det egentligen är över smärtgränsen för båda :crazy: Vet inte riktigt hur man skulle utöka lillebrors tid så det kunde gynna storebror? Jag kan ju inte vara ledig bara med storebror och ha lillen kvar på dagis även om det absolut behövs egentid med den stora...Förut hade vi alltid mysmornar hela familjen :love: men det går ju inte nu när skolan börjar tidigt.
Vi kan inte styra sambons kvällstider, bara mina. Jag satsar på att hinna hämta innan "vår" fritidsavdelning stänger 16.15 och hämtar den stora före den lilla.

Jag är låst med båda barnen utan bil tills sambon kommer hem vid ca 18 (börjar 10) och då är det för sent att göra något annat än gemensam kvällsmat och mys inför läggningen känns det som. En hästtripp tar ca tre timmar.

Vi kan ha ledigt båda vuxna och bilen samtidigt på vardagar men det är i så fall 8-12, dvs skoltiden.

Alltså, det är sanslöst vad mycket s.k. kvalitetstid man kan ha på helgerna även om man gör nästan "ingenting" och vilket o-liv det blir helt utan de andningshålen :o

Det märker man ju inte förrän de försvinner.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

vad säger fröknarna då?

Att barnet själv snart kommer att säga till pappan att han inte vill offra kompisarna och kalashelgerna. Att kompisarna och skolan MÅSTE få vara viktigast så man inte kommer in fel och att barnet vill höra till även på helgen där han bor och går i skolan.

Men jag tror inte han VÅGAR säga eller ens inse det, han får bara ångest verkar det som :( Han vill ju inte välja bort sin pappa heller.

Problemet här, som jag ser det är att pappan bor så långt ifrån, ananrs hade barnet kunnat vara med på aktivitet på och efter skola och sen åka till pappa.

Ja det GÅR bara inte att pendla 50 mil/dag med ett litet barn. En timme hade ju inte varit några större problem.

tänkte, vad säger de andra barnens föräldrar? Praa med dem kanske?

Ja alltså jag får ju ständigt förklara att barnet är "borta" så en del vet ju läget. Men han har ju inga särskilda kompisar än för han hinner ju inte skaffa dem :crazy: Och nu när han är så jobbig mot dem i ren frustration kan man ju inte tvinga dem att vilja leka med honom heller. :cry:
De som säger något om själva boendefrågan vare sig det är fröknar eller föräldrar säger bara att jag för barnets skull inte ska acceptera att han är borta mer än varannan helg under skolterminerna, punkt. Att det inte är en slump att de flesta uppdelningar som inte bor nära varann ser ut så.

Men pappan vill ju inte och jag vill inte neka barnet hans pappatid nu när pappan äntligen har/prioriterar den :confused:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men är inte pappan beredd att kompromissa sin tid för att pojken ska må bra?
Det känns som att varannan helg hade varit bättre!

Jag tycker synd om killen som inte fick vara med på skolfotot, missar simskolan, alla kalas etc för att hans föräldrar tycker att han ska spendera så mycket tid han kan med dem!
Han är ju så gammal nu att kompisar är jätteviktiga. Och det är ju nu standarden sätts för hur hela skoltiden kommer att bli.
Ni bor ju i en ganska så liten stad, och det är svårt att bryta sej ur en stämpel man någon gång fått.
 
Senast ändrad:
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ni får ta hjälp av en barnpsykolog.
Som dels pratar med barnet enskilt så att barnet kan få uttrycka sina tankar utan hänsyn till er föräldrar.
Förklara tystnadsplikten för barnet.
Sedan så ber ni att få råd hur ni skall göra.

Har den T-shirten.
Barnet var dock litet äldre och vi bodde i samma by.
Men kluvenheten för barnet var densamma.
Och den fortsätter.
Utan hjälp hade det brakat helt fel.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men är inte pappan beredd att kompromissa sin tid för att pojken ska må bra?
Det känns som att varannan helg hade varit bättre!

Det hjälper tyvärr inte.

Jag och mina stora barns pappa kompromissar allt vad vi kan.
Men barnen blir kluvna och vilsna ändå.
Man hinner helt enkelt inte leva 2 liv så som 2 familjer har.
Utan man måste välja.
Och det är själva valet som sliter barnen i stycken.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

vi pratar om att han faktiskt max kan vara på helgerna hos antingen den ena eller den andra föräldern,det bara är så
´

Tror du det kan fungera att bli en fullvärdig klasskompis även om man är borta VARJE helg? Räcker fyra vardagkvällar "hemma" ? Det vore ju enkelt om det var så :idea: men det känns som att helgerna är viktigare än jag insett även för vardagsrelationerna :confused:

Ni måste helt enkelt stabilisera upp hans familjeliv så att han kan känna sig trygg i var han är och framförallt,när.Så att han kan få en möjlighet att planera och känna kontroll över sin situation.

Jo det var mycket enklare när han visste att han åkte samma helger som storasyrran, varje jämn vecka. Nu i och med att vi inte haft något fast schema och det bara "blivit" mer och mer pappatid så har helgerna "ryckts undan" för honom och ingen av oss har någon koll på när vi kan lova/planera NÅGOT.

Jag har försökt förklara det här för pappan och förhandlat till oss två helger som han SKA få vara hemma i höst men det känns inte som en definitiv lösning att behöva slåss för varje tillfälle.
Det jobbiga är att pappan lätt tolkar det som att vi startar en dragkamp om barnet för vår egen skull och inte direkt intar ett barnperspektiv :crazy: Han är absolut tillräckligt smart för att att FATTA, men van att få precis som han vill vilket ju funkat ända tills skolan kom med i bilden.

Kram och lycka till!


TACK!!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ja det är ju det här jag är så orolig för, att han kommer in helt snett :cry::cry::cry:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det var inga problem när vi bodde nära, jag tror att det STÖRSTA problemet nu är avståndet som gör att han inte kan behålla (eller börja bygga upp) sitt sociala nätverk när han är hos pappan.

Och så märker han att det funkar sämre i klassen, inte hinner träffa sin mamma och inte vågar kalla sin andra pappa "pappa" för att han är rädd att den första får reda på det - och så blir han allmänt otrygg och "jobbig" när han är här - vilket pappan kan tolka som att han behöver vara ännu mer tid hos honom där han mår bättre :p

Psykolog är säkert bra men den typen av resurs finns inte vad jag vet på vår nivå. Är han inte lite för liten för den typ av samtal du beskriver?

Jag är 99% säker på att han skulle uppfatta det som jag gjorde när när jag blev "inlämnad" i psykvården när jag var liten - nämligen att det var MIG det var något fel på, JAG skulle "botas" fast jag inget gjort och att ingen brydde sig om mig.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men pappan måste ju ändå förstå att det är i Karlskoga som lillkillen har sitt sociala närverk, då det är där han går i skolan?
Motsätter han sej att ha honom mindre tid?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ja, pappan har "barnbrist" och i det läget är det säkert lätt att se på problemet som att barnet också bara har "pappabrist".

Alltså, jag har också grym barnbrist och ångest för att all LEDIG tid med barnet försvunnit. Jag förstår KÄNSLAN även om jag som lever i VARDAGEN enklare har med mig barnets vardagsperspektiv.

Pappan har ju helt krasst en lång period prioriterat andra saker framför barnet och känner väl rimligen att han måste få "ta igen" det nu.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det var inga problem när vi bodde nära,..
Och för oss inga problem om det inte hade varit för skolan.
Han har börjat "skolan" nu och har inte längre tid till att vara social på heltid med sina föräldar.

Psykolog är säkert bra men den typen av resurs finns inte vad jag vet på vår nivå. Är han inte lite för liten för den typ av samtal du beskriver?
Han är inte för liten.
Han kan ju prata.
Skolan hade psykolog för våra barns behov.

Jag är 99% säker på att han skulle uppfatta det som jag gjorde när när jag blev "inlämnad" i psykvården när jag var liten - nämligen att det var MIG det var något fel på, JAG skulle "botas" fast jag inget gjort och att ingen brydde sig om mig.
Inte om de lägger upp saken rätt.
Han skall formulera vad i sin vardag som han tycker är jobbigt och hur han skulle vilja ha det.
Och det utan att kunna råka såra er.
Så han behöver tala med en utomstående för att kunna ägna sig åt att bry sig bara om sig själv och sina egna känslor.

Jag undersöktes av barnpsykolog som liten.
Detta då jag var minst sagt litet udda.
Och det var bara skönt för att någon tog mig på allvar.
Min mentala mognad skulle undersökas då jag fungerade dåligt i skolan och lärarna hade idiotförklarat mig.
Jag var 6 år gammal och hade en 18årings mentala mognad - kan det bli annat än fel?
Jag var dessutom liten och såg ut som en 4-åring.

Barnpsykologen pratade med mig på min nivå.
Det var skönt.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Huj så tråkig situation :( Har förstås inga lösningar att komma med men en reflektion. Min son är i samma ålder men vi bor tack och lov nära varandra och har inga praktiska problem och samma förskola och kompisar på båda ställena. Men ändå är det för sonen väldigt noga med att han precis vet vad som är på gång och när han skall till den andra föräldern. Vi byter "alltid" på fredagar och det har sonen koll på och blir "bytet" av praktiska skäl ändrat någon gång så gillar inte sonen det, utan rutinen skall följas. Det är väl antagligen därför varannan-helg och varannan vecka är så vanligt; det blir en "rutin" för barnet.

Jag hoppas innerligt och väl ni snarast hittar någon bra fungerande lösning för er alla och att sonen får vara glad! Det är tungt när det skär i mamma-hjärtat.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Hm, vad trist att ni och sonen hamnat i en sådan besvärligt sits.

Jag ser det så här, att helgerna och det umgänget som sker mellan de andra barnen via att man leker och har kalas är oerhört viktigt.
Känslan att få vara delaktig i ett socialt sammanhang är ibland större än behovet att vara med sina föräldrar. Och det måste få vara så. Det gör att barn växer upp med känslan att tillhöra, att vara sedd, och viktig för andra. Jag behöver inte gå in på det där, du kan det säkert.

Jag anser att pappa och mamma måste stå tillbaka ibland över sina egna behov av sitt barn.

Kanske är den ultimata lösningen för er att pappa måste ordna med sitt jobb så han kan ha sonen på vardagar i stället för helger.

Han hämtar sonen ex på sön fm, och har sonen till tis em.
Eller att han hämtar sonen på ons kväll, till lördag em.
På så sätt så ökas möjligheterna för eran som att skapa sig ett umgänge även på helgerna.

Ang att barn sitter i samtal med psykolog eller terapeut, så är det möjligt ner i 3 år s ålder. Men det kräver stor förmåga av den vuxne, att lägga ribban där barnet befinner sig, att hitta de som barnet är upptagen med i tanken. Det är så lätt att vuxna "tror sig veta" vad som får barnet att må som det gör, när det i själva verket kan vara helt andra saker.

Hoppas ni finner en lösning.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Kanske är den ultimata lösningen för er att pappa måste ordna med sitt jobb så han kan ha sonen på vardagar i stället för helger.

Han hämtar sonen ex på sön fm, och har sonen till tis em.
Eller att han hämtar sonen på ons kväll, till lördag em.
På så sätt så ökas möjligheterna för eran som att skapa sig ett umgänge även på helgerna.
.

Jag håller med om tillhörigheten.

Menar du i exemplet att sonen ska vara ledig från skolan två dagar varje varje vecka? Gör inte det ännu större skada? Får man det öht?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

På vilket sätt skulle det bli bättre av att pojken bara skulle vara i skolan 3 dagar per vecka :confused:

Tycker nog att pappan i det här fallet får börja tänka på sonen och inte på sig själv..

Varannan helg har de flesta av en anledning när de bor så pass långt ifrån varandra och det är just för att skoltiden och att kunna vara "hemma" med kompisar på helger faktiskt är viktigt!

Hade han bott närmare, så att inte tid från detta hade försvunnit för att han har "barnbrist" så hade väl upplägget som han vill ha varit ok, men under rådande förhållanden är det inte ok iom att barnet far illa av det!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Framförallt låter det som att ni måste ha lite rutiner för när man är hos vem, tycker jag. Jag skulle tycka det var jättejobbigt att inte veta. Med det avståndet kommer någon att bli lidande, hur man än vänder på steken.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 245
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 279
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp