Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

VARFÖR HÅLLER DU INTE FAST VID DINA (och VIDARS) GRÄNSER???

Men det gör jag ju.

Jag har sagt absolut nej till avbrott i den här läkningsveckan, och att vi måste ha det som vi planerat med nästnästa helg hemma också.

Och jag har sagt att han måste lösa Vidar från skulden som ligger bakom familjeteckningssammanbrottet, dvs säga att han tycker det är OK att Vidar säger pappa till min sambo också.

Jag har och kommer inte rucka på det.

Men att stå som en polis och vakta vid skolan, det kommer jag inte att göra. Då har man sänkt umgängesfrågan till en för låg nivå.

Vidar har dock varit så stressad att lärarna reagerat och jag ska se till att han får extra hjälp och stöd i klassen och att de inte av misstag råkar trampa på ömma tår.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag tror absolut att nu när Vidar är så stor att skulle kunna fixa datorn själv skulle det vara ett superalternativ med webcamera och pappatid live i datorn varje dag så de kunde uppdatera varann och slängpussas.

Även om jag förstår att det är skitjobbigt och otillräckligt för föräldern.

Jag skulle kanske överleva (knappt) om jag visste att barnet hade det bäst så, men ha väldigt svårt att stå ut med det läget för egen del.

Jag skulle å andra sidan aldrig klarat att flytta ifrån barnet från början :crazy:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag kan förstå att du inte vill stå och vakta, det skulle kanske inte jag heller ha gjort (även om jag definitivt skulle övervägt att hämta tidigare eftersom Vidar blivit LOVAD att få stanna veckan ut och hans hela trygghet och "psykiska återhämtande" bygger på det).

Som det är nu har ju Vidars pappa inte ens sagt att han inte kommer att komma imorgon. Så du vet inte. Tror du inte Vidar känner av den oron?

Det känns som att han njuter av att sätta dig i ett läge där du inte vet. Du blir nervös/ledsen/förbannad, han blir nöjd av att ha din uppmärksamhet/fokus?

Kan du inte kräva att han lovar att han hämtar på fredag?
Om inte så får det rättsliga följder...?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Håller med dig! Är glad att barnen varit hos mig, men jag skulle ha gjort som han(exet) om jag varit tvungen. :cry:
Det var ju för barnens bästa vi gjorde så. Och så klart var det både tufft för honom som var långt bort och för mig som blev ensam hemma.
Tur för barnen var oxå att pappa låg borta redan när vi bodde tillsammans så de var vana. :crazy:

Jag tycker du är stark och vettig. Keep going! :banana:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag vill inte hämta redan kl 11 för då missar ju Vidar den viktiga tiden med kompisarna - INGET skulle ju störa hans dagar i skolan och han går ju annars oftast till 16.

Jag har bara lugnt förklarat för Vidar att pappa kommer på fredag, visst är han orolig men det är för att han känner sig osäker och oälskad och har mammabrist uppfattar jag det som, inte för att han misstänker att pappan är på ingång.

Det är riktigt att pappan inte svarat på mitt "NEJ, det går inte". Varför kan man ju spekulera i men det kan vara så enkelt som att han inte orkar för han mår dåligt av att inte få träffa sonen och känner sig orättvist behandlad.

Men svarar man inte tolkar jag det som att man inte invänder.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Okej.

Vill tillägga att jag har full förståelse för att det måste var fruktansvärt jobbigt för en far att inte träffa sin son. Jag får panik vid blotta tanken. Men faktum kvarstår - Vidars mående måste gå FÖRE.

Behöver han bara lite tid att vänja sig vid tanken?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ja, alltså det handlar ju inte om att han ska få träffa honom, utan att han får härda ut 4 dagar till det planerade datumet för att Vidar behöver lugn och ro och ingen splittring under veckan.

Men det är ju första gången han nekas på 6 år så det är klart att det kan vara skitjobbigt :cry:

Men man kan ju inte ha ett BARN som ständigt beredd snuttefilt liksom, inte om barnet inte är i form för det :crazy:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Tänkte mest på de eventuella två veckorna som förhoppningsvis blir intervallen i fortsättningen (eller tills vidare).

Två veckor utan sina barn måste vara oerhört tufft om man verkligen längtar. Men å andra sidan, det är mycket med barn som gör ont. Det är en skyldighet man har som förälder att fatta beslut som ibland gör ont för en själv om det gynnar ens barn. Ditt ex verkar än så länge mest se sina rättigheter...

Men som sagt, vill han offra sitt arbete och flytta tillbaka till er (stad) är han ju mer än välkommen att göra det.

Starkt av dig att säga NEJ i alla fall!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nej det blir ju mycket bil för litet besök.

Ni får lösa det där i sommar.
Genom att åka bort till något ställe där det finns intensivkurser.

Min äldsta lärde sig simma på simskola som 6-årsverksamhetens fritids var med på.
Detta var lärarnas privata inlägg i debatten om simkunnighet.
Att erbjuda att ta med barnen på fritidstid.

Nästa lärde sig simma på Mallorca-semestrarna.
De hade bra simskola där.
2 somrar tog det med 2 st 2-veckors semestrar.

Båda kunde simma när de började ettan men inte 6-års.

Minsta börjar simskola här i vinter.
Han har ju också precis börjat i 6-års.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Vad jag inte begriper är varför det inte ingår i skolplanen redan på lågstadiet. Då har man kunnat "få med" alla barn att bli simkunniga från början istället för att testa dom senare, där de som inte kan simma ändå skolkar från testet för att de inte vill skämmas.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Här ingår det från åk 2. Har haft min son i plaskolek verksamhet tidigare i ca 2 år men då han själv inte känts mogen när det var dags att börja simma och dessutom inte ville själv så avvaktade jag och tog honom ur verksamheten. Nu när han började tvåan och badet kom igång tog det två gånger så var han ute på djupt vatten och simmade, hans lärare tyckte det verkligen syntes att han varit med på plaskolek, även om han inte simmade där och då.

Att få ihop det där pusslet är riktigt svårt bitvis. Sonen går än så länge på fotboll, och sen hänger ju barnen med när jag tränar voltigen. Försöker hinna ut och rida med dem lite då och då men det är svårt att få tiden att räcka till.

Jag har funderat lite på det här att pappan eventuellt kan tänkas hämta Vidar idag. Jag tycker nog ändå det är bra att Silverkedjan inte stopppar det till varje pris, min tigermammainstinkt var väl att skydda barnet från just det till varje pris. Som det är nu så får ju var och en stå upp och ta eget ansvar vilket faktiskt är bättre än att man sopar framför pappan.

De flesta barns föräldrar gör ju inte medvetet saker för att skada sina barn, de har helt enkelt bara olika åsikter om vad som är rätt och bra för barnet. Egentligen inte konstigare än att några gillar kålpudding och andra inte.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag har raderat ett par inlägg i den här tråden. Låter tråden som sådan stå kvar då jag tror att det är fler än Tim som hamnat/kommer att hamna i en sådan här situation.

Jag uppskattar om tråden i fortsättningen handlar om hur Vs (och andra barn i samma situation som V) problem kan lösas, och att misstankar om de vuxnas eventuella diagnoser hålls utanför.


/moderatorn
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det kan inte lärarna på skolan där mina barn gått heller.
Så de läser problemet själv.
Här i byn är simkunnigheten hög beroende på centralt belägen badplats och en lättåtkomlig simhall.

Dock kan man jämföra med min mamma som lärde sig simma som 4-åring och jag som simmade sommaren då jag var 6 - detta helt utan vare sig simskola eller plaskolek.
Man kan ju bada med sina barn själv också och lära dem simma.
Så svårt är det inte.

Ett projekt för Vs pappa kanske?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Dagen blir i alla fall väldigt spännande för oss alla.
Som en TV-såpa.
Hur skall det går.
Spännande fortsättning i nästa avsnitt.

Verkligheten överträffar dikten.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Man kan tycka det borde vara upp till föräldrarna.
Men det finns en hel del föräldrar som varken är simkunniga själva eller ens förstår vikten av att vara simkunnig.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ja det är supertragiskt med onödiga drunkningsolyckor :cry:

Vi får försöka hitta någon intensivkurs för Vidar eller lära oss själva lära ut. Har en känsla av att det jag minns från min simskola för typ 4 decienner sedan är både förvrängt och mossigt :angel:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

På somrarna brukar många simsällskap ha simskolor utomhus. Kan ju vara värt att kolla upp inför nästa sommar om det fortfarande är aktuellt då.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ullo, jag uppskattar att du tagit dig tiden att rensa tråden istället för att ta bort den helt!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Dagen blir i alla fall väldigt spännande för oss alla.
Som en TV-såpa.
Hur skall det går.

Kritiserar inte dig, men: exakt så ser jag det INTE:D. För mig är det ingen såpa, för mig är det bister och komplicerad verklighet.

Den här tråden har varit en ögonöppnare för mig. Just för att jag vet vilka samtliga inblandade är ser jag hur svårt det är att hitta nåt förlösande åt Tim. Hur lätt det skulle vara att demonisera v-pappan, låsa fast sig vid ett benhårt råd och sen göra prestige av att få henne att följa det rådet.

Fast när man har kött och blod på alla parter blir det liksom mer komplicerat - och framförallt mer ledsamt.

Dock Tim, tråden verkar ha haft den terapeutiska verkan som bra trådar i svåra frågor kan ha, du låter betydligt säkrare än i starten. Om det sen är folks goda råd eller ditt eget vridande och vändande som lett dit ska jag låta vara osagt - förmodligen är det båda delarna.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag försökte att lätta upp stämningen med ett skämt.
Jag brukar ligga lågt med min humor - då den är tämligen sjuk till sin natur.
Men just denna trådens TS klarar utav den utan att bli arg på mig.
Så jag lättade litet på kontrollen där.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
22
· Visningar
1 562
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 187
Senast: Tassa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 808
Senast: mars
·
Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp