Delfodervärd

C

Cia

Nu ska jag skaffa en delfodervärd.

Min stora fråga är hur mycket man kan ta betalt?

Delfodervärden kommer till en början att få rida ut, men efter ett litet tag när jag har sett att allt fungerar börja hoppa och rida dressyr, delvis så gott som fria händer. Även träna och tävla om delfodervärden vill.

Ca 2 dagar i veckan. Behöver inte hjälp med fodringar eller någonting utan det enda är all skötsel och ridning dom dagarna.

Vad kan man ta betalt?

Tacksam för alla svar! :bump:
 
En delfodervärd som bara får rida ut. Inte ett öre kan du ta betalt av den. Får personen disponera hästen exakt som den vill så för 2 dagar skulle jag ta 2/7 av månadshyran. Tar man betalt tycker jag att det innebär fria händer, inom rimlighetens gräns (man får ju inte precis ta dit sjutton kompisar och bedriva ridskola)
 
Det låter mera som du är ute efter en medryttare.
Som delfodervärd så har man oftast "fria händer" med hästen.

En delfodervärd brukar betala sin del av den totala kostnaden.
Om du har totala kostnader på t.ex. 2800:-/mån så blir det ca. 800:-/mån för delfodervärden.
 
Jag tycker som dom andra...Tar man betalt ska medryttaren få göra annat än att rida rakt fram i skogen två dagar i veckan.

När jag haft medryttare har jag slagit ut stallhyran på 30 dagar och så har medryttaren fått betala efter hur många dagar hon ridit. Då har hon fått göra vad hon vill i princip.
 
Nu tror jag det vart lite missuppfattat. Delfodervärden kommer att ha så gott som fria händer, skrev att den första tiden (kanske dom 2 första veckorna) bara rida ut, sen hoppning/dressyr på bana m.m., ja som delfodervärden vill själv.

Men tycker att du som är hästägare har väl ändå regler?

Eller låter ni vilt främmande människor göra som dom vill med era hästar?

Jaja, alla har väl olika åsikter om det hela men tror ni missuppfattade det hela, delfodervärden får så gott som fria händer men det är ju ändå jag som äger hästen och bestämmer.
 
Låter ändå mer som en medryttare du är ute efter, 2/7 delar av stallhran är väll rimligt? Beror ju lite på tillång/efterfrågan också.
Vitsen med en delfodervärd är ju att ansvaret ska delas, eftersom du fortfarande vill kunna bestämma så låter det som en medryttare är rätt.
EN delfoderv'rd kan ju betala mer än medryttaren men då ska den också få bestämma mer.
JAg skulle aldrig kunna ha en delfodervärd på min häst, utan i så fall en medryttare.(knappt det :crazy:)
Men det är hur jag uppfattat det!
 
det behöver väl inte betyda mindre ansvar bara för att man är medryttare?
min medryttare får träna/tävla hur ofta denne vill.
(vilket händer betydligt oftare än vad jag själv gör)
hon får rida hästen hur hon vill. (med eget sunt förnuft)
(förutom om det finns ngn orsak bakom, som lös sko, vaccination etc då kan skrittdag eller vila läggas in, men så är det ju för alla.aovsett ägare, medryttare eller fodervärd)
 
hej
En Delfodervärden ska betala för hälften av samtliga kostnader (driftkostnad, hovslagare, avmaskning och stall hyra) och därmed får rida 3 dagar iveckan. Ni delar allså på allt men därimot så är det pressis som med foderhäst att ägaren har alltid sissta ordet. Delfodervärden har hälften av ansvaret och betalar hälften och har sina dagar då hästen är den. Därimot eftersom hästen är ett levande djur skulle jag alldrig bara släppa iväg vem som hälst på hästen man kan ha provotid då delfodervärden inte betaler eller vad ni kommer överns om. Man ska alldrig släppa iväg folk som inte känner hästen ensam allt kan hända hästen måste få låv att lära känna den som rider.
Glöm inte att skiva ett delfodervärdskontrakt ta ett foderkontrakt till grund och skiv om lite. Diskutera med delfodervärden vad hon/han tycker är viktig att det skivs in. Det viktiga som ska skivas in är vem som ska betala om något händer med hästen och utrustningen det är viktig att båda parterna vet vad som gäller.
Sedan tycker jag att man ska skiva in att delfodervärden är förköpsrätt och förtur när det gäll fodervärd. Ibland kan man även skiva in ett pris. Glöm inte att skriva in att om någon av parterna bryter mot avtalet äger den andre rätt att med omedelbar verkan avbryta avtalet. Hoppas att det hjälper dig lite Ps om du vill så kan jag lägga ute ett delfodervärdskontrakt som jag själv har skivit säj till
MVH Karin
 
Sv: Re: Delfodervärd

men en delfodervärd får väll ändå inte göra vad den vill. för de är ju fortfarande DU som gjort själva inköpet. Då måste man väll ändå som ägare ha sista ordet? eller har jag fel. Även om en delfodervärd får göra NÄSTAN som den vill sina dagar
 
Sv: Delfodervärd

Hej, Ser här att ni pratar om delfodervärden. Jag har det, och det funkar kanon bra.. Skulle sälja min häst, men det dök upp en bra person vuxen..Hon och jag betalat hälften.. Hon har min häst 3 dagar i vecka,, Hon red i början ut för att känna hur hästen fungerar o jag var med 3 gånger när hon red..Det har fungerat bra, Hon tar sitt ansvar som det " vore hennes eget häst" jag ägaren har det sist ordet vad det gäller för häst, Hon frågar om hon får göra det o här så.. träna får hon gärna, :0)
 
Sv: Delfodervärd

haha nån kanske ska låsa den hära tråden eller nå rätt gammal från början :p
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 736
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 196
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 211
Senast: Ajda
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp