Delta i ett simlopp

hljomalind

Trådstartare
Nu har jag anmält mig till ett open water simlopp i en sjö i slutet på sommaren. Drämde till med 2500metersklassen, trots att det är låååångt och det kommer nog bara vara seriösa simmare, förutom jag då, som guppar runt med kass brössimteknik långt därbak, men självklart är det enda viktiga för mig att fullfölja.

Är det någon här som deltagit i något simlopp?

Funderar över om distansen blir alltför tuff, men det är så svårt att säga. Alternativet till 2500 hade varit 1000meter, men det skulle jag fixa lugnt otränad, så det kändes roligare med en utmaning att träna inför nu under sommaren. Jag har aldrig testat att simma så långt jag orkar, blir inte trött utan har slutat för att jag blivit uttråkad. I bassäng har jag fixat 1,5 km, och utomhus med rejäla vågor c:a 1 km (mycket roligare än i bassäng).

Som sagt, vill gärna höra andras erfarenheter och eventuella tips!
 
(crawl)
Nu har jag anmält mig till ett open water simlopp i en sjö i slutet på sommaren. Drämde till med 2500metersklassen, trots att det är låååångt och det kommer nog bara vara seriösa simmare, förutom jag då, som guppar runt med kass brössimteknik långt därbak, men självklart är det enda viktiga för mig att fullfölja.

Är det någon här som deltagit i något simlopp?

Funderar över om distansen blir alltför tuff, men det är så svårt att säga. Alternativet till 2500 hade varit 1000meter, men det skulle jag fixa lugnt otränad, så det kändes roligare med en utmaning att träna inför nu under sommaren. Jag har aldrig testat att simma så långt jag orkar, blir inte trött utan har slutat för att jag blivit uttråkad. I bassäng har jag fixat 1,5 km, och utomhus med rejäla vågor c:a 1 km (mycket roligare än i bassäng).

Som sagt, vill gärna höra andras erfarenheter och eventuella tips!
Kul!! Vilken sjö är det?

Jag är helt ny i Open Water-simning men har två finfina sjöar att träna i, med bojar utplacerade så man kan mäta sina sträckor. Öppet vatten-simning är ju en helt annan sak än bassäng men kan du simma bröstsim i vågor är jag full av beundran. Hur andas du om vågorna kommer rakt framifrån?? I crawl kan du ju välja sida och då är det lättare.

PS. Jag simade Vansbro 3 km för några år sen, bröstsim då. I år har jag gjort ett triathlonlopp (crawl) men simsträckan där var bara 400 m. Ska simma ett betydligt längre i augusti..... DS.
 
Senast ändrad:
(crawl)
men kan du simma bröstsim i vågor är jag full av beundran. Hur andas du om vågorna kommer rakt framifrån??

Enkelt, jag försöker så gott jag kan att andas mellan vågorna som kommer, och att ignorera alla kallsupar jag får när jag misslyckas! :D Nä, det där med andning är jag faktiskt rätt kass på. Ska prova med en näsklämma och se om det funkar bättre. I nuläget simmar jag inte bröstsim som man ska med ansiktet helt ner i vattnet i varje tag, men det går ganska bra ändå.

Häftigt att du simmat Vansbro, det är jag också sugen på att göra nån gång. Jag tycker det verkar tufft att simma motströms. Fast det kanske inte är värre än att simma i en viss motvind på sjö? Hur tyckte du det var, och hur långa sträckor hade du tränat på att simma innan det loppet?

Jag ska simma Göteborgssimmet i Delsjön. Det är mitt första simlopp, men jag har också testat på triathlon innan, dock bara en liten familjär tävling som ordnas varje år i byn där jag bor. Jättekul!
 
Enkelt, jag försöker så gott jag kan att andas mellan vågorna som kommer, och att ignorera alla kallsupar jag får när jag misslyckas! :D Nä, det där med andning är jag faktiskt rätt kass på. Ska prova med en näsklämma och se om det funkar bättre. I nuläget simmar jag inte bröstsim som man ska med ansiktet helt ner i vattnet i varje tag, men det går ganska bra ändå.

Häftigt att du simmat Vansbro, det är jag också sugen på att göra nån gång. Jag tycker det verkar tufft att simma motströms. Fast det kanske inte är värre än att simma i en viss motvind på sjö? Hur tyckte du det var, och hur långa sträckor hade du tränat på att simma innan det loppet?

Jag ska simma Göteborgssimmet i Delsjön. Det är mitt första simlopp, men jag har också testat på triathlon innan, dock bara en liten familjär tävling som ordnas varje år i byn där jag bor. Jättekul!
Jag var grymt otränad när jag simmade Vansbro! Alla sa att det var lätt som en plätt så jag bara körde. Men kunde inte förmå mig att sätta ner ansiktet i det kalla vattnet ( nåt man måste träna på och sen verkligen tvinga sig till första biten) så jag tantsimmade med huvudet upp hela vägen och det var jätteslitigt.

Innan dess hade jag bara simmat i bassäng..... Kylan var inga problem alls, med våtdräkten på, snarare var jag svettig och tyckte det var skönt att få svänga upp i Västerdalälvens kallare vatten (16 grader tror jag). Jag simmade så nära bryggorna som det bara gick, där är det inte lika strömt, men var helt slut. Låg och flöt på rygg med jämna mellanrum. Vakterna längs bryggorna frågade om jag var ok? Det tog mig timmar att återhämta mig.

Då tog jag 1,30 för de 3 kilometrarna. Idag är jag mer vältränad, crawlar, räds inte att sätta ner ansiktet etc så jag HOPPAS jag skulle klara mig betydligt bättre. Hoppas..... Tyvärr är det så LÅNGT till Vansbro härifrån att jag inte anmält mig i år. Ifjol var jag anmäld men då kortades ju simsträckan ner pga kallt vatten, och så långt ville vi inte köra för en halvsträcka.

I övrigt var det en härlig upplevelse, massor med folk, sol och fint och härlig stämning! Jag hade bara behövt träna liiiite mer ;-)
 
Jag har inget tips men heja dig!! Älskar människor som utmanar sig och inte bara safear och tar klassen de vet att de lätt klarar!
 
Enkelt, jag försöker så gott jag kan att andas mellan vågorna som kommer, och att ignorera alla kallsupar jag får när jag misslyckas! :D Nä, det där med andning är jag faktiskt rätt kass på. Ska prova med en näsklämma och se om det funkar bättre. I nuläget simmar jag inte bröstsim som man ska med ansiktet helt ner i vattnet i varje tag, men det går ganska bra ändå.

Häftigt att du simmat Vansbro, det är jag också sugen på att göra nån gång. Jag tycker det verkar tufft att simma motströms. Fast det kanske inte är värre än att simma i en viss motvind på sjö? Hur tyckte du det var, och hur långa sträckor hade du tränat på att simma innan det loppet?

Jag ska simma Göteborgssimmet i Delsjön. Det är mitt första simlopp, men jag har också testat på triathlon innan, dock bara en liten familjär tävling som ordnas varje år i byn där jag bor. Jättekul!
 
Jag har simmat ett längre lopp i Vänern, Karlstad för evigheter sedan så jag kommer inte ens i håg hur långt det var. Har för mig att det var 3 km. Jag kom absolut sist och hade svårt att orientera mig och simma rakt i vågorna. Jag blandade mellan crawl och bröstsim. Bröstsim för att somna rakt och ta ut kursen. Sedan har jag simmat Vansbro tre gånger. De första två var helt fantastiskt roligt soligt och varmt i vattnet. Den sista gången var de kallt och eländigt. Jag simmade en till två gånger i veckan ca 5 månader innan som träning. Jag kommer inte ihåg exakt hur fort det gick, men under timmen alla tre gånger. Jag hoppas jag kan ta mig i kragen och komma i gång och simma igen och vara med på Vansbro fler gånger då det är väldigt roligt.
 
Update

Min plan var ju att det skulle bli en fin varm sommar och jag skulle tr'na med en massa sk;na simturer och sen simma det d\r loppet I 25gradigt vatten, utan dr'kt f;rst[s. . Nu har det varit kallt, och en seg 2veckors f;rkylning dessutom. Ig]r resignerade jag och k;pte en kort'rmad v[tdr'kt som jag provide ikv'll. Skum k'nsla! det var 16 grader i vattnet men jag svettades under simningen och k'ndes inte alls som ett vanligt bad. Gjorde 1,2 km ungef'r, gick bra. Ska trappa upp och f;rs;ka mig p[ loppdistansen innan det \r dags. |ven om jag inte gillade v[tdr'ktk'nslan s[ 'r det en uppenbarelse att jag kanske kan tr'na simning ute fr[n april till sep. jag hatar allt vad inomhusgym heter, s[ det kanske kan va n]t. Sorry, n[t mysko med tangetnbordet h\r/.
 
Loppet avklarat! Jag hade jätteroligt! Skön varm dag, lite vågor men inte så farligt. Trevlig stämning, och inte så många startande i min klass, så det var gott om space (det är nåt jag tycker verkar jobbigt med Vansbro, att det är så mycket folk). Det kändes lite tungt i början att se den där avlägsna bojen som vi skulle runda i andra änden av sjön, men samtidigt har jag förstått nu under träningen att det brukar lätta när man simmat på ett tag och kommit in i flödet, så jag skrämdes inte av det. Gladdes i stället åt att jag, som ju bara behärskar nåt slags tantsim, hängde med så pass bra i "långsammare klungan", som bestod av simmare som blandade mellan crawl, ryggsim, och vad jag kunde se korrekt bröstsim. Jag har bra klös i mitt tantsim, kommer framåt bra och utan att det känns ansträngande. Har försökt få till doppa-huvet-bröstsim nu när jag tränat, men det funkar inte för mig, andningen blir i fel takt och jag tar slut direkt, och får kallsupar när jag tajmar fel. Så tills jag kostat på mig simlektioner får jag fortsätta som jag gör. Blir ju lite stel i nacken, men försöker att hålla huvet så lågt som möjligt i alla fall och sträcka ut genom att simma på ryggen då och då.

När vi kommit ungefär halvvägs hängde jag inte riktigt med i den klungan längre, men de var inte jättelångt före, och.jag hade fortfarande några bakom mig hela vägen. En gubbe kom ikapp och sporrade mig att pressa på lite extra sista biten, han var om mig ett tag, men när jag gav mitt sista på slutet så hängde han inte med. Vid målgången sa de "Du ser väldigt glad ut för att ha simmat så långt!", så nästa gång vågar jag nog pressa mig lite mer. Jag var pigg hela vägen och fick ingen kramp, det ger pepp åt självförtroendet!

Så jag är väldigt nöjd med loppet och glad att jag vågade mig på den här distansen. :)
 
Såg det precis när jag postat. Herregud vilken upplevelse! Men häftigt att våga, och hoppas på annat väder nästa gång!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp