Demens som dödsorsak

mandalaki

Trådstartare
När jag googlar läser jag på flera ställen att demens blir allt vanligare som dödsorsak. Men jag hittar inte det jag söker: vad det är rent kroppsligt som gör att den dementa personen till slut dör. Vad gör demens med kroppens funktioner?

Vad som händer i knoppen vid demens vet jag, men är det någon som vet vad som händer i kroppen och som leder till döden?
 
Den jag kände som dog av demens (till följd av hjärnblödning) mer eller mindre svalt till döds. Till en början kunde man lirka och få i honom mat och vätska, men så småningom gick det inte och personen tynade bort och avled. Personen fick somna in hemma så det var inte fråga om dropp och annat.
 
Halten av olika signalsubstanser i hjärnan minskar vilket gör att nervimpulser inte fortleds i samma utsträckning som hos en frisk person. Har för mig att hjärnan minskar i storlek också.
Själva dödsorsaken tror jag är det som skrivits högre upp i tråden, dvs sviterna av försämrade kroppsliga funktioner. Tex lunginflammation osv.
 
Min syster försökte förklara det för mig en gång men jag fattade inte riktigt. Men man kan typ hårddra det till att kroppen typ också glömmer hur den ska funka. Vet inte riktigt om medicinskt korrekt att säga så men det gav mig ett hyfsat svar iaf.
 
Den jag kände som dog av demens (till följd av hjärnblödning) mer eller mindre svalt till döds. Till en början kunde man lirka och få i honom mat och vätska, men så småningom gick det inte och personen tynade bort och avled. Personen fick somna in hemma så det var inte fråga om dropp och annat.
Ja, är man hemma så är det nog inte konstigt om man svälter ihjäl. Men inom vården bör det väl inte hända.
 
Halten av olika signalsubstanser i hjärnan minskar vilket gör att nervimpulser inte fortleds i samma utsträckning som hos en frisk person. Har för mig att hjärnan minskar i storlek också.
Själva dödsorsaken tror jag är det som skrivits högre upp i tråden, dvs sviterna av försämrade kroppsliga funktioner. Tex lunginflammation osv.
Aha, ditt första stycke låter rimligt. Andra stycket stämmer dock inte mitt fall, inga andra sjukdomar hade tillstött.
 
Man kan inte tvinga i folk mat, särskilt inte när de glömt hur man tuggar och sväljer. Att sätta in näringsdropp vid demens för att hålla kroppen vid liv gör man inte som en långsiktig åtgärd. Kroppen vill inte ha mat när den är döende.
I det här fallet handlade det om näringsdryck som vården gav.

Men du menar att det kan vara svält man dör av alltså?
 
Men hur ska man hålla liv i personer som inte äter även inom vården? Att mata går ju till en viss gräns, men när personen glömmer hur man sväljer? Man kan ju inte börja sondmata hur som helst.
Jag är inte ute efter någon diskussion, bara efter att få veta.
 
I det här fallet handlade det om näringsdryck som vården gav.

Men du menar att det kan vara svält man dör av alltså?
Rent kliniskt? Jag tror snarare att det handlar om att kroppen stänger ner, kroppen slutar helt enkelt att fungera, även om man ger näringsdropp så klarar inte kroppen av att tillgodo göra sig näringen. Om man vill se det som svält, eller som om kroppen helt enkelt har gått så länge som den orkade, ja det är nog en definitionsfråga.
 
I det här fallet handlade det om näringsdryck som vården gav.

Men du menar att det kan vara svält man dör av alltså?

Ja, näringsdryck är ju bra så länge det fungerar.

Jag har försökt söka runt lite i vårdprogram för palliativ vård men kan inte hitta en specifik orsak. Av kunskap och lite erfarenhet så skulle jag säga ja, en allmän avtackling där svält ingår. (Ofta drabbas ju då den dementa av en infektion i något skede som man symtomlindrar istället för att bota.)

Återkommer om jag hittar något mer konkret.
 
Ja, näringsdryck är ju bra så länge det fungerar.

Jag har försökt söka runt lite i vårdprogram för palliativ vård men kan inte hitta en specifik orsak. Av kunskap och lite erfarenhet så skulle jag säga ja, en allmän avtackling där svält ingår. (Ofta drabbas ju då den dementa av en infektion i något skede som man symtomlindrar istället för att bota.)

Återkommer om jag hittar något mer konkret.
Ok, tack snälla! Ja det får du gärna göra.
 
@mandalaki

Detta kanske du redan har googlat fram? Hittade ett vårdprogram från Akademiska om demenssjukdomar, visserligen från 2011 men detta borde vara aktuellt: "Demenssjukdomar har en dödlig utgång. Den utlösande dödsorsaken är ofta lunginflammation, lungemboli, hjärtinfarkt, stroke och andra konsekvenser av kakexi, nedsatt allmäntillstånd och mångårig immobilisering."

Kakexi är alltså den här svälten/avmagringen som beror på att kroppen inte vill ta emot mat.
 
Rent kliniskt? Jag tror snarare att det handlar om att kroppen stänger ner, kroppen slutar helt enkelt att fungera, även om man ger näringsdropp så klarar inte kroppen av att tillgodo göra sig näringen. "
Så upplever jag att det ä;. Ju tidigare demensen debuterar desto tidigare dör personen vanligtvis. När hjärnan fungerar allt sämre fungerar ju även kroppen allt sämre, för stt till slut stänga ner funktion för funktion, enkelt uttryckt.
En person i slutstadiet av ett palliativt skede svälter inte iihjäl enligt den definition vi vanligtvis lägger i ordet. Kroppen kan inte tillgodigöra sig näring längre helt enkelt. Eftersom immundörsvaret blir nedsatt är det ofta ett simpelt virus som tillstöter som den sjuke inte återhämtar sig ifrån.
Dessutom hänger ju psyket, det kognitiva och det somatiska ihop, vilket också spelar in för den dementa personens (o)förmåga/vilja att hantera en somatisk sjukdom (enl min erfarenhet. Jag har inga vetenskapliga belägg för det).
Tualma Leg sjuksköterska inom äldrevården
Nu kom mitt inlägg i det citerade. Ni får klicka och läsa. Mindre smart att tro att det örven bra idé att skriva inlägg och lägga barn samtudigt.. Ursäkta.
 
@mandalaki

Detta kanske du redan har googlat fram? Hittade ett vårdprogram från Akademiska om demenssjukdomar, visserligen från 2011 men detta borde vara aktuellt: "Demenssjukdomar har en dödlig utgång. Den utlösande dödsorsaken är ofta lunginflammation, lungemboli, hjärtinfarkt, stroke och andra konsekvenser av kakexi, nedsatt allmäntillstånd och mångårig immobilisering."

Kakexi är alltså den här svälten/avmagringen som beror på att kroppen inte vill ta emot mat.
Aha, jättebra info, tack! Den hade jag inte hittat. Om personen bara somnar in, tror du att man kan utesluta stroke, hjärtinfarkt och lungemboli då? Fast när en person är så avag kanske en stroke eller hjärtinfarkt inte märks utåt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 567
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 755
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 238
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp