Demens som dödsorsak

Aha, jättebra info, tack! Den hade jag inte hittat. Om personen bara somnar in, tror du att man kan utesluta stroke, hjärtinfarkt och lungemboli då? Fast när en person är så avag kanske en stroke eller hjärtinfarkt inte märks utåt.
Jag har fått lära mig att demens till slut leder till död eftersom att hjärnan som koordinerar så många av övriga kroppsliga funktioner lägger av, och precis som det står ovan så är det oftast näringsintaget som stryker på foten. En tänkbar dödsorsak är att mat hamnar i lungorna och orsakar en svår variant av lunginflammation. Men andra kompilationer är nog vanligast som faktiskt akut dödsorsak, och vill man veta exakt vad som orsakade döden måste man i många fall obducera.

Har själv tagit hand om en del gamlingar som dött på sjukhus och skrivit dödsorsakintyg. Ofta väljer man att lite svepande att skriva ”cirkulationssvikt” men man vet inte alltid vad som orsakat cirkulationssvikten. Akut påkommen infektion, lungemboli, hjärtinfarkt, blödning i mag/tarmkanalen är några tänkbara orsaker som inte är uppenbara ens om man är där när personen somnar in.
 
Aha, jättebra info, tack! Den hade jag inte hittat. Om personen bara somnar in, tror du att man kan utesluta stroke, hjärtinfarkt och lungemboli då? Fast när en person är så avag kanske en stroke eller hjärtinfarkt inte märks utåt.


Nej det är inte säkert att det syns utåt. Lite beroende på hur långt demenssjukdommen har gått.
 
Jag har fått lära mig att demens till slut leder till död eftersom att hjärnan som koordinerar så många av övriga kroppsliga funktioner lägger av, och precis som det står ovan så är det oftast näringsintaget som stryker på foten. En tänkbar dödsorsak är att mat hamnar i lungorna och orsakar en svår variant av lunginflammation. Men andra kompilationer är nog vanligast som faktiskt akut dödsorsak, och vill man veta exakt vad som orsakade döden måste man i många fall obducera.

Har själv tagit hand om en del gamlingar som dött på sjukhus och skrivit dödsorsakintyg. Ofta väljer man att lite svepande att skriva ”cirkulationssvikt” men man vet inte alltid vad som orsakat cirkulationssvikten. Akut påkommen infektion, lungemboli, hjärtinfarkt, blödning i mag/tarmkanalen är några tänkbara orsaker som inte är uppenbara ens om man är där när personen somnar in.
Ok, tack, jättebra info!
 
Med stora reservationer för att det är länge sen, men jag fick lära mig när jag arbetade i den geriatriska vården att svält är en ganska vanlig dödsorsak vid hög ålder och demens. Det låter ju som att det kan vara samma sak som kakexi som nämns ovan. Från mitt håll såg det ut som att aptiten helt försvann, och då även hungern.
 
Aha, jättebra info, tack! Den hade jag inte hittat. Om personen bara somnar in, tror du att man kan utesluta stroke, hjärtinfarkt och lungemboli då? Fast när en person är så avag kanske en stroke eller hjärtinfarkt inte märks utåt.
Min pappa låg en vecka i nån slags koma och han hade sagt att inga livsuppehållande fick sättas in. Vad han dog av vet ingen, inge obduktion då han bodde på ett ålderdomshem . Hög feber som initialt inte gick att få ner så det tog ca 5 dagar innan kroppen gav upp. Han svalt inte ihjäl . Men han var ganska dement.
 
Senast ändrad:
Aha, jättebra info, tack! Den hade jag inte hittat. Om personen bara somnar in, tror du att man kan utesluta stroke, hjärtinfarkt och lungemboli då? Fast när en person är så avag kanske en stroke eller hjärtinfarkt inte märks utåt.

Nej, det kan man nog inte utesluta. Ser att du fått utförligt svar. :)
 
I det här fallet handlade det om näringsdryck som vården gav.

Men du menar att det kan vara svält man dör av alltså?

Man ger inte näringsdryck eller dropp i livets slutskede. Vid demens lägger kroppens funktioner ofta av en efter en. Tillslut hamnar kroppen i ett palliativt tillstånd och ofta är det näringsbrist eller ännu oftare vätskebrist som blir den slutgiltiga dödsorsaken även om tex organen sviktar redan innan.

Pappa hade säkert levt en vecka till med dropp. Men eftersom han var palliativ så ger man inte det, utan inriktar sig endast på lugnande och lindrande åtgärder för att inte förlänga lidandet.
 
@tornblomma I det här fallet gav man näringsdryck.

Tidigare i dag pratade jag med läkaren som skrev dödsorsaksintyget - det handlade om multiorgansvikt pga Alzheimer. Alltså nära det flera i tråden är inne på. Så jag känner mig välinformerad nu.

Ofta sätts näringsdryck/dropp in mkt för att lugna anhöriga. Så att de ska känna att ”det görs något”. Tror palliativa teamet kallade det ”anhörig-medicinering”.
 
I det här fallet fick personen näringsdryck rätt länge eftersom hen inte åt men ännu inte var palliativ. Och som sagt, jag är tillräckligt informerad nu.
 
Jobbar på en infektionsavdelning och många gånger avlider patienter med demens i lunginflammation. Om jag förstod överläkaren rätt så beror det på att hela kroppen stänger ned och därmed försvinner immunförsvaret. En förkylning eller luftvägsinfektion utvecklas då lätt till en lunginflammation som tyvärr blir av den svårare graden. Många av patienterna ligger i respirator sista tiden, rasar i vikt eller slutar svara på behandlingen.
 
Min mamma blev gradvis mer och mer dement under en tioårdperiod. Hon hade parkinsdons sjukdom men var i övrigt frisk. Hon sjönk allt djupare ner i demensen och slutade prata, åt allt mindre och sov allt mer. Till slut fick hon en lättare infektion med feber och då slutade hon att äta och dricka helt. Hon sjönk allt djupare ner i medvetslöshet, andningen blev mer och mer ansträngd för att till slut upphöra. Det tog en knapp vecka från det att hon fick infektionen. Hon blev 93 år. Som jag förstår det är dödsorsaken i fall som detta en allmän organsvikt.
 
I det här fallet fick personen näringsdryck rätt länge eftersom hen inte åt men ännu inte var palliativ. Och som sagt, jag är tillräckligt informerad nu.
Det finns ju näringsdryck, som personen själv eller mer hjälp kan dricka. Och så finns det olika sätt att ”tvångsmata”, t ex med sond. Kan man svälja så är näringsdryck ett bra sätt att få i sig energi om man är liten i maten.
 
En anhörig fick vaskulär demens och ett av de första tecknen var att hen inte klarade att svälja längre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här dyker upp med jämna mellanrum på forumet. Vi är flera som har eller har haft fobier, både vanliga och ovanliga. Så, har du en...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
9 563
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 408
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 231
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp