Lycanthrope

Trådstartare
Min gamling (schäfer/labrador) fyllde nyligen 13. Han har alltid varit frisk förutom autoimmun sjukdom som han behandlades mot och varit symptomfri från sen dess, det är iaf 6-7 år sedan.
Vi märker av åldern på honom mer och mer, vilket inte är så konstigt. Pigg och busig fortfarande, men mycket mer loj. Han hör knappt något längre, zonar ut ibland och bara blänger på ingenting. Lite svårt att gå i trappan och mer rädd för att ramla/snubbla. Han kan hoppa upp i sängen utan problem men inte i bilen utan hjälp. Han slafsar väldigt mycket HELA nätterna, som om han är lite/torr klibbig i munnen, men han dricker och äter bra. Han är även lite mer rastlös till och från och går runt runt runt, särskild vid läggdags. Tidigare hoppade han bara upp och la sig och började snarka.
Det som påverkar mest är dock att han inte kan vara själv en sekund ens, inte om vi är i rummet bredvid. Vi har barngrind till vardagsrummet och det går inte att ha honom där och själv vara i köket utan att han börjat skälla. Om jag lägger barnen och maken är nere och går ut för att hämta något börjar han skälla i stort sett direkt. Han vill inte heller vara ute ensam, då skäller han. Om han inte får vara lös och vandra iväg ifred då.

Är det något ni känner igen hos era gamlingar? Hur har det utvecklats hos dem?
 
Som tur är så blev det aldrig så för den av mina som jag tog bort när hon var gammal, men hade hon blivit så dålig som du beskriver det så hade jag utan tvekan åkt till veterinären för att kolla om något kan göras för att hunden ska må bättre. Hade det inte varit möjligt så hade vi nog bokat in ett sista veterinärbesök något senare :(
 
Så där blev det med mammas gammal tik. Kunde hoppa ner från sin fåtölj och sen bara stå och stirra ut i tomma intet som om hon glömt vad hon gör. Synen blev också sämre. Kissade på sig i sömnen etc. Tyvärr fick hon även en stroke och allt på varandra gjorde att vi beslutade att hon fick somna in med lite värdighet kvar.
Du känner ju din hund bäst. Som djurägare har man väldigt ansvar och tyvärr blir hundarna inte så gamla som man skulle vilja. ❤️
 
Svar till er båda.
Vi var hos veterinär nyligen och drog en tand (skadad) och de passade på att ta lite prover, en seniorkontroll. Han fick beröm över hur fin han är i sin ålder, fina tänder för övrigt och alla prover var bra. Han får seniortillskott.
Han är fortfarande lycklig och kärleksfull, springer några vändor och busar med barn eller andra hunden, än känns det inte dags att ta farväl. Det märks nog när det blir dags, vi känner honom bra. Ingen inkontinens än, bara nedsatt hörsel och lite snurr i huvudet. Jag jobbar hemifrån så gällande hans separationsångest så utsätts han inte mycket, vilket känns bra. Det är ju då när barn ska sova och han skäller om ingen är med honom och sådant.
Det är svårt att veta om det sakta, sakta kommer bli sämre eller om det bara kommer säga pang från en dag till en annan. 😢
 
Svar till er båda.
Vi var hos veterinär nyligen och drog en tand (skadad) och de passade på att ta lite prover, en seniorkontroll. Han fick beröm över hur fin han är i sin ålder, fina tänder för övrigt och alla prover var bra. Han får seniortillskott.
Han är fortfarande lycklig och kärleksfull, springer några vändor och busar med barn eller andra hunden, än känns det inte dags att ta farväl. Det märks nog när det blir dags, vi känner honom bra. Ingen inkontinens än, bara nedsatt hörsel och lite snurr i huvudet. Jag jobbar hemifrån så gällande hans separationsångest så utsätts han inte mycket, vilket känns bra. Det är ju då när barn ska sova och han skäller om ingen är med honom och sådant.
Det är svårt att veta om det sakta, sakta kommer bli sämre eller om det bara kommer säga pang från en dag till en annan. 😢
Det går nog sakta om han inte får en stroke.
 
Det där med rastlöshet framåt kvällen kan vara atros. Så var det för min hund när hon blev gammal, hon fick jättesvårt att komma till ro. Det gjorde ont helt enkelt, efter att ha varit igång under dagen.
 
Det låter som demens.
Jag hade en hund som blev 17, från 15 års ålder fick hon medicin mot demens. Det stoppade helt vidare utvecklingen av demens och hon stannade på den nivån de sista åren.

Googla på Beteendeveterinären, hon är specialintresserad av sånt här.
Hon konsultade åt min veterinär när det gällde Lizzies medicin för han visste just ingenting om demens på hund.

Det finns också en site som heter dogdementia . com, där står det en hel del.
 
Det där med rastlöshet framåt kvällen kan vara atros. Så var det för min hund när hon blev gammal, hon fick jättesvårt att komma till ro. Det gjorde ont helt enkelt, efter att ha varit igång under dagen.
Jag ska tillägga att min hund fick antiinflammatoriskt/smärtstillande, och fick många fler fina år med det! :) Så det är absolut värt att prova, och är ju en ganska enkel grej som förhoppningsvis snabbt ger resultat.
 
Vi har bokat tid hos veterinär för genomgång igen, så får vi hjälp med smärtan iallafall. Hoppas på ett tag till med min fina hund, och då ska han inte behöva ha ont.
Det verkar inte så illa än iallafall, han kan springa, hoppa och busa, men blir stel ibland, särskilt på kvällen, men det blir väl så.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 102
Hundhälsa Min gamling är drygt 12, schäfer/labrador. Han är pigg och glad men kan halta till ibland, springer inte upp för trappan längre utan går...
Svar
10
· Visningar
1 484
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Ni som har mindre barn (1-åring i det är fallet) och en hund som gärna vill ha en helt egen plats att gå undan på hur löser ni det...
Svar
9
· Visningar
1 136
Senast: Bubble
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 703
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp