Freazer

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av demens på katt? Hur har det isåfall visat sig?
Jag har en 13 årig hankatt som ändrat beteende och detta bara på en vecka. Ska boka tid för en allmän koll men ville kolla om ngn hade ngn erfarenhet. Han har varit kastrerad i många år men har som sagt bara för ngn vecka sen börjat ”ränna”, han ska in och ut, ofta kan han gå ut och öppnar man dörren efter några min sitter han på trappan och springer in och sen ska han ut och så håller det på. När han är inne (alltid inne på nätterna) så har han börjat göra lockljud (vet inte hur jag ska beskriva det bättre men trodde det var ngn okastrerad hankatt här först) och vill bli utsläppt. Han vilar inte som han brukar och har tappat lite i vikt men äter mycket (fri tillgång på torrfoder både ute och inne samt får blötmat 1-2 gr om dagen. När han väl sover upplever jag att han vaknar och nästan beter sig som att han inte vet 100% var han är direkt och så ska han ränna. Innan kunde han utan problem sova normalt och var det det minsta dåligt väder ville han mest vara inne. 13 år är inte så ungt längre men ja jag bara tyckte det var konstigt han ändrat sig så snabbt.

Jag har en 13 årig hankatt som ändrat beteende och detta bara på en vecka. Ska boka tid för en allmän koll men ville kolla om ngn hade ngn erfarenhet. Han har varit kastrerad i många år men har som sagt bara för ngn vecka sen börjat ”ränna”, han ska in och ut, ofta kan han gå ut och öppnar man dörren efter några min sitter han på trappan och springer in och sen ska han ut och så håller det på. När han är inne (alltid inne på nätterna) så har han börjat göra lockljud (vet inte hur jag ska beskriva det bättre men trodde det var ngn okastrerad hankatt här först) och vill bli utsläppt. Han vilar inte som han brukar och har tappat lite i vikt men äter mycket (fri tillgång på torrfoder både ute och inne samt får blötmat 1-2 gr om dagen. När han väl sover upplever jag att han vaknar och nästan beter sig som att han inte vet 100% var han är direkt och så ska han ränna. Innan kunde han utan problem sova normalt och var det det minsta dåligt väder ville han mest vara inne. 13 år är inte så ungt längre men ja jag bara tyckte det var konstigt han ändrat sig så snabbt.
Om det är en plötslig ändring kanske han haft en liten stroke utan att ni märkt något? Har du kollat upp honom hos veterinären?

Min katt blev (förmodligen) dement. Det som märktes tydligast var att han blev desorienterad i hemmet, det var som att han gick vilse. Då började han skrika (han var inte en annars speciellt pratglad katt) och man fick gå och prata med honom och visa vägen tillbaka till dit han ville/där vi var. Detta hände främst när han gick mellan olika våningar.

Boka en seniorkontroll. Kan vara hypertyreos.

Liknande trådar

Katthälsa 4 åring kastrerad bengalkatt, liten hona. Har alltid tyckt mycket om mat. Får färskfoder och blötmat. I vanliga fall 4 bollar färskfoder...
Svar
4
· Visningar
334
Senast: fijja
·
Katthälsa Jag har debatterat med mig själv om jag verkligen ska skapa den här tråden, men efter de senaste veterinärbesöken är det vissa... 2 3
Svar
43
· Visningar
4 043
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 646
Senast: Tiger tok
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: MiaMia
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Cushings syndrom hund
  • Uppdateringstråd 31

Katt, Andra Djur