Dement hund???

J

jamun

Har en 12 årig Jack russel tik, världens underbaraste, snällaste mest lätthanterlige.....:love:, fram till nu.
Har helt plötsligt börjat rymma, hon rymmer inte till nån av grannarna med hund utan går flera km, samma runda. förr kunde vi ha henne lös men det är helt omöjligt nu, hon lyssnar inte alls, detta är väl inte nått jätteproblem egentligen är ju bara att koppla menmen
Nu till det stora problemet, hon har börjat kissa och bajsa överallt, alldeles nyss när jag skulle lägga barnen så sätter hon sig i sängen mitt framför oss och kissar:(:confused:, den här damen har aldrig haft några sådana problem förut, har inte urinvägsinf, problem med njurar etc.
Kan hundar bli dementa?? vad ska man göra?
ursäkta vart lite långt
 
Sv: Dement hund???

Katter kan bli demena, lägger sig på vägen och blir överkörda bl a. Att hundar blir dementa har jag inte hört talas om men det låter inte alls orimligt.
 
Sv: Dement hund???

Visst kan hundar bli dementa. Det är inte helt ovanligt nu när de får allt längre liv.
Är hunden fysiskt frisk (t ex ingen blåskatarr e.d.) och börjar bete sig väldigt annorlunda, så kan man absolut misstänka demens eller liknande. Vet inte om det finns så mycket man kan göra, varken diagnostiskt eller behandlingsmässigt. Men prata med veterinären!
Man får försöka vara så tolerant man kan, och kanske be någon att objektivt hjälpa en att bedöma när det är dags att låta hunden gå vidare till "nya fräscha jaktmarker".
 
Sv: Dement hund???

ja då de kan allt bli dementa, hon verkar vara fysiskt frisk också eftyersom hon både bajsar ooch kissar inne, samt gör andra saker hon inte tidigare gjort.
Man får också komma ihåg att hundar (inte i ditt fall nu då) också kan få "hjärlsläpp" som tex jag ofta fåt.. som att ett kommando, säg sitt, bara hjlet glöms bort.. ni vet hur de e ibland när man ska komma på ett ord och det är precis borta, så kan de vara för hundarna, att de bara för stunden glömmer bort ett kommando.

Det var bara en annan sak som inte hörde till problemet alls :)
 
Sv: Dement hund???

Det stämmer att hundar kan bli dementa. Hjärnan "stänger ner" succesivt.

Det finns äldre hundar som håller sig fräscha länge och sen kan demensen komma som en blixt från himlen. Andra kan få det i långsammare takt.

Dom blir ofta inkontinenta på ett eller annat sätt, från att droppa när dom lägger sig/ställer sig till att göra behoven inomhus.

Det är med dom äldre hundarna som med valparna, man får vara lite extra rädd om dom.

Till slut kommer man oundvikligen till det sorgliga slutet, som man får försöka att avgöra med bästa förmåga, hur lätt det nu är med en älskad familjemedlem som funnits vid ens sida i många år:(. Men förnuft måste gå före hjärtat, hur gärna man än vill ha kvar dom.
 
Sv: Dement hund???

Min förra hund, en irish soft coated wheaten terrier, blev dement vid 11 års ålder. Inget allvarligt, lite tomtar på loftet bara. Men en sak var egendomligt. Hon blev livrädd för kameror och mobiltelefoner. Om man försökte ta ett kort på henne, med eller utab blixt, vare sig det var med kameran eller mobilen så flydde hon. Och hon kände verkligen ígen om man bara satt och höll på med mobilen eller om man riktade den mot henne =P
Så alla kort vi har från hennes sista två år är när hon flyr från kameran =P
 
Sv: Dement hund???

Tack för alla svar, jag tänkte ringa vet, men har skjutit upp det ett tag nu... har väl först nu börjat inse att hon börjar bli gammal, men hon har väl fått en demens., men hon är så pigg annars...men är rätt jobbigt med kissfläckar överallt:( samt att vara på väg att trampa i en hög här och var...
Nån som har erfarenhet.. vad händer sen..

Det finns ingen brist dom kan ha som kan leda till glömska??
 
Sv: Dement hund???

Tack för alla svar, jag tänkte ringa vet, men har skjutit upp det ett tag nu... har väl först nu börjat inse att hon börjar bli gammal, men hon har väl fått en demens., men hon är så pigg annars...men är rätt jobbigt med kissfläckar överallt:( samt att vara på väg att trampa i en hög här och var...
Nån som har erfarenhet.. vad händer sen..

Det finns ingen brist dom kan ha som kan leda till glömska??

Om du googlar på "gammal hund", "den gamla hunden" eller nåt liknande så kommer det upp en hel del bra sidor om just det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 619
Senast: fejko
·
Hundhälsa Är det vanligt? Tik som fyller 10 i Januari. Tidigare löp så har hon blödigt väldigt mycket första veckan nästan, men nu är vi inne på...
Svar
7
· Visningar
1 464
Senast: Kratus
·
Hundhälsa Hej, skulle behöva lite tankar och råd från er då min hjärna mest går i spinn.. Har en CCD tik på 5 år som kom till oss som omplacering...
Svar
8
· Visningar
1 422
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 953
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp