Dement katt?

Relmar

Trådstartare
Hej! Vi har en innekatt som börjar bli till åren och på det senaste har hon börjat bete sig lite märkligt. Varje gång hon går till ett annat rum så börjar hon ropa, inte jama utan det låter som ett djupare parningsljud(??) alternativt något demoniskt (skämt åsido, men nästan). Så fort man ropar på henne så slutar hon, glömmer hon bort vart vi är och ropar efter oss? Eller har hon ont? I övrigt så äter hon som hon ska, går på låda, leker och reagerar inte som att hon har ont när man klappar på henne. Jag har självklart bokat in ett veterinärbesök för att utesluta fysiska problem, men ville ändå vända mig till er här. Det börjar bli väldigt påfrestande att hon ropar om nätterna, och imorse hade hon bajsat i hallen (alternativt hade det suttit kvar i rumpan och sedan släppt, men ändå)..

Hon har ropat såhär förr, när jag har varit i ett annat rum, men inte alls lika mycket som hon gör nu. Har ni mött katter som betett sig liknande?

Tack på förhand!
 
Svårt att veta vilket ljud du menar, men mina katter hade ett väldigt djupt, klagande ljud när de mådde illa, t ex av åksjuka.
 
Ungefär såhär låter hon när hon går till ett annat rum:
Men lite djupare, mörkare ton.
 
Orolig katt - gamkatten hos farsan lät sådär så fort han inte satt i knät. Han var närmare 24 och både hörde och såg dåligt på slutet.

Katten här vart beskymrad av att husse spelade upp den filmsnutten!
 
Jag har haft en katt som lät så. Hon tystnade också när man ropade på henne. Helt klart dement och hade inte en exploderande cancer gjort att hon fick sluta sina dagar så hade detta gjort det för hon for helt klart illa av det :( I början hände det bara då och då med veckor emellan men sista tiden oftare, någon gång i veckan. Hade det hänt varje natt eller varje gång hon gick in i ett annat rum så hade hon fått somna in omgående.

(@ptr både hund och katt reagerade på ljudet här. Hunden genom att flyga upp ur sängen och komma ut till mig med bekymrad min. Klockan är strax efter fyra på morgonen och inget kan få honom ur sängen såhär dags annars. Katten kröp ihop och tittade med stora ögon. Helt klart ett ångestläte från filmen.)
 
Min äldre katt (9 år) låter också som på klippet, fast värre. Kan det vara demens alltså? Han gör det när han går ifrån oss, och tystnar när vi ropar på honom. Dock gör han det alltid i samband med att han senare går på lådan, så jag har kopplat ljudet till det.

Min yngre katt har nyligen börjat med samma typ av läte. Han gör det inte lika ofta, men går också på lådan i samband med det. Han har ett annat typ av läte (morrande/pipigt) när han är illamående.
 
Min katt låter just nu så när han inte får gå ut och göra sina behov, utan behöver använda kattlådan. Han skriker så ett par minuter sen hör man krafskrafskfras i lådan.

Spelade upp det för min hund och han reagerade inte alls, fast han är nog så van vid det här laget
 
Min äldre katt (9 år) låter också som på klippet, fast värre. Kan det vara demens alltså? Han gör det när han går ifrån oss, och tystnar när vi ropar på honom. Dock gör han det alltid i samband med att han senare går på lådan, så jag har kopplat ljudet till det.
Är han väldigt hård i magen? Tänker om det faktiskt gör ont innan/när han ska gå på lådan?
 
Lite OT men jag rekommenderar verkligen att göra en seniorkoll på äldre katter. Det behöver absolut inte vara dyrt, jag betalade under 1500 kr för Missia och då gjorde de en undersökning, blodprov (seniorpanel) samt vaccinering.

Älskar min lokala Vettris :love:
 
Precis sådär som du beskriver beter sig min gammelkatt också. Norsk skogkatt, ganska precis 16 år gammal.
Han har kollats av vet flera gånger under sommaren men är i fysiskt gott skick. Hans beteende stör nu övriga familjen eftersom han väcker både mig och maken med sina ljud, plus att han är extremt närhetstörstande - vill gärna ligga tätt intill precis hela tiden vad man än gör.
Jag hade en konversation med vetten idag om detta, för det känns som om det börjar närma sig det oundvikliga :cry:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Nikita som aldrig reagerar på youtube klipp blev klart orolig och försökte gå runt skärmen för att se vad det var, uppenbarligen stressad. Stängde av klippet.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Tack för alla svar!! Har studerat henne nu det senaste och börjar tro att det är hennes nya ljud för allt som har med uppmärksamhet att göra. När hon är hungrig ropar hon, när hon vill ut på balkongen så ropar hon och krafsar på dörren, när hon undrar var vi är så ropar hon osv. Tidigare har hon bara öppnat munnen i ett försök till vanligt jamande, men det har aldrig kommit något ljud. Kanske har hon insett nu att hon levt som en stum katt och kommit på att med vrålet så hörs hon iallafall..

Nu är ju dock problemet att vi (jag och sambon) har "matat" detta beteende, alltså hon får ju uppmärksamhet så fort hon ropar... Får se vad vet säger på seniorkollen! :up:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 643
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 159
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
1 916
Senast: annie_cool
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 891
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp