Bukefalos 28 år!

Demontera soffa ytterligare?

cherie

Trådstartare
Alltså, vi vill få upp vår gamla soffa på övervåningen i vårt hus men vi har så smal och stängd trapp så det saknas knappt max 1 cm. Soffan är 240 cm lång och i ett stycke (efter vi tagit bort armstöden). Men vi älskar denna soffa och är så ledsna att vi inte får upp den. Vi kan inte få in den genom fönster heller.

Funderar därför, är det ens möjligt att demontera en sån här soffa ytterligare? Inte va? Det skulle liksom räcka med någon centimeter bara, men tyget sitter ju fast runt..

PXL_20211211_160205370.jpg
 
Nej tyvärr, det var min första tanke också. Men det verkar inte möjligt, inte vad vi kan bedöma iaf.
Lägg upp en bild på trappan, så kanske någon kan antingen hålla med eller komma med en smart lösning. (Jag har varit med när trappor har demonteras för sofflyttar två gånger.)
 
Alltså, vi vill få upp vår gamla soffa på övervåningen i vårt hus men vi har så smal och stängd trapp så det saknas knappt max 1 cm. Soffan är 240 cm lång och i ett stycke (efter vi tagit bort armstöden). Men vi älskar denna soffa och är så ledsna att vi inte får upp den. Vi kan inte få in den genom fönster heller.

Funderar därför, är det ens möjligt att demontera en sån här soffa ytterligare? Inte va? Det skulle liksom räcka med någon centimeter bara, men tyget sitter ju fast runt..

Visa bifogad fil 81390
Beroende på hur trappan ser ut...
Jag får upp min säng till övervåningen endast genom att lyfta kortänden rakt upp. Den går inte att svänga, då fastnar den.
 
Beroende på hur trappan ser ut...
Jag får upp min säng till övervåningen endast genom att lyfta kortänden rakt upp. Den går inte att svänga, då fastnar den.

Den är för lång, tar i taket som sluttar för mycket tyvärr. Det är där det saknas typ 0,5 cm. Skulle vi få upp den så mycket till skulle den gå in.
 
PXL_20211211_184839752.jpg


Längst upp till höger vid snedtaket. Vi ställer den på högkant alltså. Men den är för lång, vi får upp den till trappsteg två men skulle bara behöva få upp den till trappsteg tre för sen skulle det gå! Men det är typ 0,5-1 cm som saknas för att få upp den till tredje trappsteget, just för att den slår i taket. Och går inte att vinkla åt andra hållet för soffan är så bred att den tar emot i öppning till vänster om den vinklas minsta lilla.

Vi överväger att fråga om vår flyttfirma kan komma tillbaka och se om de lyckas 😅 De var väldigt skickliga när de bar upp sängarna. Tror dock faktiskt att vi försökt på de sätt som går.
 
Visa bifogad fil 81404

Längst upp till höger vid snedtaket. Vi ställer den på högkant alltså. Men den är för lång, vi får upp den till trappsteg två men skulle bara behöva få upp den till trappsteg tre för sen skulle det gå! Men det är typ 0,5-1 cm som saknas för att få upp den till tredje trappsteget, just för att den slår i taket. Och går inte att vinkla åt andra hållet för soffan är så bred att den tar emot i öppning till vänster om den vinklas minsta lilla.

Vi överväger att fråga om vår flyttfirma kan komma tillbaka och se om de lyckas 😅 De var väldigt skickliga när de bar upp sängarna. Tror dock faktiskt att vi försökt på de sätt som går.
Aldrig funderat på att öppna upp taket lite, för att sedan lappa ihop det igen? 🤔
 
Visa bifogad fil 81404

Längst upp till höger vid snedtaket. Vi ställer den på högkant alltså. Men den är för lång, vi får upp den till trappsteg två men skulle bara behöva få upp den till trappsteg tre för sen skulle det gå! Men det är typ 0,5-1 cm som saknas för att få upp den till tredje trappsteget, just för att den slår i taket. Och går inte att vinkla åt andra hållet för soffan är så bred att den tar emot i öppning till vänster om den vinklas minsta lilla.

Vi överväger att fråga om vår flyttfirma kan komma tillbaka och se om de lyckas 😅 De var väldigt skickliga när de bar upp sängarna. Tror dock faktiskt att vi försökt på de sätt som går.
Låter som en bra idé faktiskt.
 
Som svar på frågan om demontera ytterligare, så tror jag bara att ni blir olyckliga om ni ger er på soffdelen.
Möjligtvis kunde man raspa av nåt hörn baktil/nedertill, som inte skulle synas.

Är ledstången ivägen?
 
Aldrig funderat på att öppna upp taket lite, för att sedan lappa ihop det igen? 🤔
Jo, det är ett alternativ som jag föreslog till min partner. Men han trodde det skulle bli svårt att laga snyggt, jag kan inte nåt om sånt och kan inte bedöma.
 
Som svar på frågan om demontera ytterligare, så tror jag bara att ni blir olyckliga om ni ger er på soffdelen.
Möjligtvis kunde man raspa av nåt hörn baktil/nedertill, som inte skulle synas.

Är ledstången ivägen?

Tack, att raspa av nåt hörn skulle kanske kunna hjälpa faktiskt. Ska undersöka det. Finns ett hörn av soffan som aldrig skulle synas.

Ledstånget är inte alls problemet eller ivägen tyvärr, vi önskar att det hade varit så för den är ju enkel att ta bort.

Tidigare ägare sa att en 105 säng hade gått upp med nöd och näppe och avrådde oss från större sängar än så. Vi hade ändå hoppats på att kanske kunna få upp en 120-säng men inser väl nu att det lär ju knappast gå.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 565
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 112
Senast: starcraft
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 454
Senast: Amk
·
Hemmet Det börjar bli dags för mig att flytta in i utbyggnaden av mitt lilla hus och vardagsrummet ska därför få bli vardagsrum på riktigt...
Svar
4
· Visningar
1 284
Senast: Jonaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp