Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Tonto

Ja det finns ju typ protokoll. Blodprover på röd och vit blodbild, organparametrar, blodprover för att se om det finns antinukleära antikroppar i blodet, blododling för att se om man kan odla fram någon bakterie i blodet, urinprov inkl odling på den, ultraljud buk, röntgen av bröstkorg, blodutstryk, benmärgsprov, avföringsprov, ledaspirat om det finns ledsvullnad eller smärta, prov på ryggmärgsvätska kan vara indicerat i vissa fall, MR eller DT kan också bli aktuellt för att leta tumörer etc...
Om inget visar något kan man få diagnosen Fever of Unknown Origin men det är väldigt ovanligt. Nästan alltid finns det en orsak till febern.
 
@Tonto

Ja det finns ju typ protokoll. Blodprover på röd och vit blodbild, organparametrar, blodprover för att se om det finns antinukleära antikroppar i blodet, blododling för att se om man kan odla fram någon bakterie i blodet, urinprov inkl odling på den, ultraljud buk, röntgen av bröstkorg, blodutstryk, benmärgsprov, avföringsprov, ledaspirat om det finns ledsvullnad eller smärta, prov på ryggmärgsvätska kan vara indicerat i vissa fall, MR eller DT kan också bli aktuellt för att leta tumörer etc...
Om inget visar något kan man få diagnosen Fever of Unknown Origin men det är väldigt ovanligt. Nästan alltid finns det en orsak till febern.

Tack! Vi har röntgat buk och lungor. Vi har ultraljudat buken. Urinprov är taget och odling gjord. Blodprov visar infektion/inflammation och lite lågt på röda blodkroppar. Finns ingen ledsvullnad eller smärta. Ev. Lite lite buksmärta. Han var även dålig i magen den här omgången. Avföringsprov verkar vara nästa sak att göra hos vet.

Tack igen för ditt svar!
 
Hoppas era sjuklingar kryar på sig @Tonto @AraSlei

Det slog mig att jag inte tempat de nuvarande hundarna så jag vet deras normaltemp, så det har jag tänkt att jag ska göra. Blev rätt förvånad när maken sa samma sak igår, bara sådär utan att jag nämnt det. Så det är väl bäst att jag tar och gör det nu då!

Tack!

Det är en himla bra idé! Floki ligger tex. på 37.8-38 som normaltemperatur. När han har 40.3 grader så är han rikgit febrig. :(
 
@Tonto hoppas verkligen att ni hittar vad det är. Så maktlös situation att inte veta vad en ska göra. :heart

Bara positiva rapporter från Lyran, känns förvånansvärt bra att hon är där. Igår blev det ett vildsvin för henne :)

Tack!

Floki får komma hem på permission inatt, får hämta honom vid 15.30. Hans feber har försvunnit av att bara få lite dropp och sänkan ligger på 140 nu. Tillbaka imorgon för ul av mage och hjärta. Bakterieodling på hans blod bör göras, men helst när han har feber, så vi får se när det kan bli av.
 
Tränat rally på förmiddagen med lite ofokuserad hund, men högerhandlingen börjar funka bra. På hemvägen stannade vi vid ett fält och körde lite apportering. Nu har hon vilat medan jag tittat på skidskytte på play. Det har gått bra för Sverige idag!
 
Idag har jag ridit för första gången på 1 år och tre månader. Tanken slog mig att jag kanske skulle valt häst framför hund ändå. Den stannade kvar tills jag kom att tänka på hö :angel:

Kvar finns i alla fall drömmen om att kunna ha hunden med på ridtur.

Imorgon är det dags för gipsbyte för Frej. Det bävar jag lite för då han blir så påverkad av sederingen. Allting verkar i alla fall bra av allt att döma.

@Tonto Hoppas ni snart får någon reda i Flokis problem så att han slipper bli sjuk såhär återkommande :heart
 
Vi trivs bra här nere. Idag efter att jag handlat mat så passade jag på att träna lydnad med Gripa utanför köpcentret där det gick massor med folk och hon var SÅ fin. Sprudlande av energi men så fokuserad och härlig.

Här är lite bilder på naturen (olivodlingar överallt) som finns kring gården:

UGY7ngJ.jpg


4jK6hK6.jpg


ywVZHlk.jpg


1N0noyb.jpg


CMy783S.jpg


QT7Pl90.jpg


MZmN4KB.jpg
 
Floyd hade en drömmig dag igår, trots att jag varit apförkyld.
Först ett pass med jaktträning (sidotecken och linjetag), sedan en timmes lösspring i skogen och efter någon timmes vila så var vi i hallen och tränade med en kompis. Jag hjälpte henne lite med att komma igång med shejping på sin slyngelhane, och Floyd fick nöta avlämningar.
Han sov som en gris sedan :D

Ladda fick nöja sig med en halvmil i skogen och Finn fick chilla så klart :) Ladda verkar ha gått ur höglöp nu, så förhoppningsvis blir det lite jakt i mellandagarna! Hon har knappt jagat något i år...
Skämtade med sambon igår och sa att nu lär det väl komma en halvmeter snö eller något i veckan bara för det :p
 
Vi trivs bra här nere. Idag efter att jag handlat mat så passade jag på att träna lydnad med Gripa utanför köpcentret där det gick massor med folk och hon var SÅ fin. Sprudlande av energi men så fokuserad och härlig.

Här är lite bilder på naturen (olivodlingar överallt) som finns kring gården:

UGY7ngJ.jpg


4jK6hK6.jpg


ywVZHlk.jpg


1N0noyb.jpg


CMy783S.jpg


QT7Pl90.jpg


MZmN4KB.jpg
Vad härligt det ser ut! Är ni på resa eller har ni flyttat? Måste ha missat det någonstans i tråden... :)
 
Floyd hade en drömmig dag igår, trots att jag varit apförkyld.
Först ett pass med jaktträning (sidotecken och linjetag), sedan en timmes lösspring i skogen och efter någon timmes vila så var vi i hallen och tränade med en kompis. Jag hjälpte henne lite med att komma igång med shejping på sin slyngelhane, och Floyd fick nöta avlämningar.
Han sov som en gris sedan :D

Ladda fick nöja sig med en halvmil i skogen och Finn fick chilla så klart :) Ladda verkar ha gått ur höglöp nu, så förhoppningsvis blir det lite jakt i mellandagarna! Hon har knappt jagat något i år...
Skämtade med sambon igår och sa att nu lär det väl komma en halvmeter snö eller något i veckan bara för det :p
Snön lär komma :p Ata hade också en dröm dag, först gick hon lös med mig i skogen och sen gick hon med husse och de hittade två rådjur. Det första hoppade iväg bakom ryggen på henne när hon stod och tittade på M och sen blev det så himla kul att hon inte redde ut det. Men det andra drev hon i nästan 100 m :love: Jag stod på pass, tyvärr kom det en och gick förbi precis just där i skogen, så rådjuret tvärvände :meh:

Hon drömde väldigt gott igårkväll :D Nu är hon på kontoret med mig och påpekar tjurigt med ett gruff till alla kollegor som går förbi utan att hälsa. Att den där rumpan sitter kvar alltså, hon viftar ju helt galet :eek:
 
Snön lär komma :p Ata hade också en dröm dag, först gick hon lös med mig i skogen och sen gick hon med husse och de hittade två rådjur. Det första hoppade iväg bakom ryggen på henne när hon stod och tittade på M och sen blev det så himla kul att hon inte redde ut det. Men det andra drev hon i nästan 100 m :love: Jag stod på pass, tyvärr kom det en och gick förbi precis just där i skogen, så rådjuret tvärvände :meh:

Hon drömde väldigt gott igårkväll :D Nu är hon på kontoret med mig och påpekar tjurigt med ett gruff till alla kollegor som går förbi utan att hälsa. Att den där rumpan sitter kvar alltså, hon viftar ju helt galet :eek:

Garanterat. Och typ en meter eller nåt också, så att det definitivt inte går att släppa :p

Duktiga tjejen :love: Inte lätt när det blir för roligt :laugh: Meh, oflyt med en som var ute och gick precis där!
Hade ju varit guld att fått skjuta för henne :up:

Haha :D Finn är med mig på kontoret också, och det är samma visa här - svansen typ slår honom i huvudet, så mycket viftar han på alla som går förbi :laugh:
Igår vaktade han för första gången hemma! Jag kom in från promenaden med Floyd, men hade lämnat honom ute. Eftersom det snöade så hade jag bylsat på mig massor, och innan han fattade att det var en människa (och matte) som kom instövlandes så skällde han riktigt grovt, ändra från tårna :D Lillfisen, han ser inte så skräckinjagande ut med tratt :angel:
 
Garanterat. Och typ en meter eller nåt också, så att det definitivt inte går att släppa :p

Duktiga tjejen :love: Inte lätt när det blir för roligt :laugh: Meh, oflyt med en som var ute och gick precis där!
Hade ju varit guld att fått skjuta för henne :up:

Haha :D Finn är med mig på kontoret också, och det är samma visa här - svansen typ slår honom i huvudet, så mycket viftar han på alla som går förbi :laugh:
Igår vaktade han för första gången hemma! Jag kom in från promenaden med Floyd, men hade lämnat honom ute. Eftersom det snöade så hade jag bylsat på mig massor, och innan han fattade att det var en människa (och matte) som kom instövlandes så skällde han riktigt grovt, ändra från tårna :D Lillfisen, han ser inte så skräckinjagande ut med tratt :angel:
Precis :D å så ligger den kvar ända till april :nailbiting:

Det kommer fler chanser, säkert redan imorgon då både jag och M tänkte jobba hemifrån :angel: Hon använder näsan så himla fint! När jag gick med henne så vindade hon mycket, hoppade till och med upp på sten för att känna bättre :D totalt olik Lyran som bara springer och sen kommer på att hon har en näsa och efter det blir rädd och springer till matte...

Haha Finn :love: men en tjuv som inte fattar att det är tratt med ett grovt skall tror nog snarare att det är ett rymdmonster och försvinner därifrån :rofl: Vaktar Ladda mycket?

Ata är så himla enkel och go men det märks att det finns mycket i henne, vi är så glada att vi fick ta hand om detta vilddjuret :)
 
Precis :D å så ligger den kvar ända till april :nailbiting:

Det kommer fler chanser, säkert redan imorgon då både jag och M tänkte jobba hemifrån :angel: Hon använder näsan så himla fint! När jag gick med henne så vindade hon mycket, hoppade till och med upp på sten för att känna bättre :D totalt olik Lyran som bara springer och sen kommer på att hon har en näsa och efter det blir rädd och springer till matte...

Haha Finn :love: men en tjuv som inte fattar att det är tratt med ett grovt skall tror nog snarare att det är ett rymdmonster och försvinner därifrån :rofl: Vaktar Ladda mycket?

Ata är så himla enkel och go men det märks att det finns mycket i henne, vi är så glada att vi fick ta hand om detta vilddjuret :)

Precis :arghh::D

Hehe, smidigt att jobba hemifrån ändå :angel: Så roligt att höra :love: De flesta i kullen verkar ha kommit igång med näsan ordentligt nu, det verkar finnas ett stort intresse för spår och vilt hos dem redan.
Är så glad över mina fina valpköpare, det värmer verkligen att se allas intresse och stora engagemang i sina hundar! :heart

Hahaha, det skulle vara det då :laugh:
Ja, Ladda vaktar en del inomhus, men nästan ingenting i hundgården. I hundgården skäller hon bara om det kommer okända bilar och parkerar vid huset, inte om de bara kör förbi (på dagtid). Inomhus skäller hon så fort någon tar i dörren, eller om vi ropar "Hallå!". Då vet hon att det kommit någon som hon inte hört :D
 
Precis :arghh::D

Hehe, smidigt att jobba hemifrån ändå :angel: Så roligt att höra :love: De flesta i kullen verkar ha kommit igång med näsan ordentligt nu, det verkar finnas ett stort intresse för spår och vilt hos dem redan.
Är så glad över mina fina valpköpare, det värmer verkligen att se allas intresse och stora engagemang i sina hundar! :heart

Hahaha, det skulle vara det då :laugh:
Ja, Ladda vaktar en del inomhus, men nästan ingenting i hundgården. I hundgården skäller hon bara om det kommer okända bilar och parkerar vid huset, inte om de bara kör förbi (på dagtid). Inomhus skäller hon så fort någon tar i dörren, eller om vi ropar "Hallå!". Då vet hon att det kommit någon som hon inte hört :D
Sen Pästen försvann så är det bara Sara som vaktar, så Ata får gärna hålla sig på nivån hon är nu i vaktandet :D
 
Igår fick både jag och hund en ofrivillig långpromenad i regn/snörusk...

Renoverar tydligen skultar i motionsspåret (där jag inte brukar gå) min planerade 2,5km promenad blev till 8 nästan 9 km för att lokalisera bilen. Effie vart inte jätteimponerad av vädret eller att gå i kopplet. Inte en själ ute så kunde inte fråga någon om vägen heller.

fick nytt täcke av väninnan i helgen. Dock är det en luva på. Effie är ju mycket lös i skog och mark så luva känns inte riktigt säkert.

Hur använder man ens täcke med luva på? Känns helt meningslöst
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 908
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 660
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
840
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 806
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp