Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Appropå fluffmattorna som mi gör så kan jag tipsa om att gömma maten i ett gammalt lakan för att ge hunden något att göra en stund. Jag lägger lakanet platt på golvet och sprider ut maten, sen rullar jag ihop lakanet från varje hörn och viker ihop det sista så att lakanet blir en liten hög.

Doris kan hålla på en stund med det och sen gör jag om det med lite mer mat så sysselsätter hon sig en ganska bra stund. Nackdelen är att det innebär att jag ofta har ett halvsmutsigt lakan liggande på golvet 😑
 
Oh jösses... Intressant att uppfödaren säljer två hanar ur samma kull också. Det låter ju inte som något de flesta andra skulle göra.
Nä de flesta vill väl helst inte sälja dubbletter om det inte är till någon som de vet är extremt kunnig och duktig. Men jag reserverar mig för att jag (förhoppningsvis) kan ha helt fel om denna personen och att h*n är superduktig och vet vad h*n gör. Vi bor på samma ort, 5 min med bil ifrån så jag har en föraning om att vi ev kommer bli tillfrågade att passa någon av dem när hormonerna härjar som värst iom att vi har en ledig hundgård iaf ett år till...
 
Fick igår kväll reda på att en kollega köpt inte en utan TVÅ schäfervalpar, två hanar ur samma kull. Jag hoppas jag har helt fel om denna personen men jag upplever inte h*n som en "kunnig hundmänniska" utan kanske någon som på sin höjd skulle ha en sällskapsgolden. Fyra barn under 8 år har de också samtidigt och så nu dessa två terroristvalparna. Ett litet ljus i tunneln är väl att de köpt från en "okej" SKK-kennel och inte från random skitavlare på blocket. Får se hur detta går. Inväntar med spänning det ögonblicket när båda två kommer in i ungkarlshormonerna samtidigt...

Bruks eller utställningsavlade?
 
E såklart :banghead::banghead:
(jag fick PM)

Finns några B-kennlar som säljer till vem som helst också :meh:

Vår uppfödare sålde förvisso två kullsyskon till ett hem nyligen med det är ett hem med två personer som tävlar på hög nivå i IGP där båda letade ny tävlingshund och båda fastnade för samma kombo. Lite skillnad.
 
Appropå fluffmattorna som mi gör så kan jag tipsa om att gömma maten i ett gammalt lakan för att ge hunden något att göra en stund. Jag lägger lakanet platt på golvet och sprider ut maten, sen rullar jag ihop lakanet från varje hörn och viker ihop det sista så att lakanet blir en liten hög.

Doris kan hålla på en stund med det och sen gör jag om det med lite mer mat så sysselsätter hon sig en ganska bra stund. Nackdelen är att det innebär att jag ofta har ett halvsmutsigt lakan liggande på golvet 😑

Jag brukar göra så ned filtar och handdukar. Det som är svårast är nog flera filtar platt utlagda på varandra och godis mellan varje lager filt. :). Tänkte att fluffmatta kunde vara ett bra alternativ, men där gick det ju så fort att hitta!
 
Frej är konstig idag :(. Det började med att jag ville att han skulle ligga och vänta. Då ville han absolut inte ligga ner, for upp på en gång när han väl lagt sig. Sedan har han inte varit sig lik, utan verkat obekväm, lite som han brukar vara när han varit sederad. Dock kunnat ligga och vila, ätit, druckit och gjort ifrån sig. På så sätt är han ju okej, men jag är van vid att han ska vara glad och energisk. Det är han inte. Får intrycket av att något gör ont men hoppas att jag har fel.
 
Villes självbevarelsedrift är lika med noll, jag är tacksam att jag hade koppel och halvstryp idag, fast helst skulle jag ha haft sele. Dikena är välfyllda med en tunn is på, precis så att den bar honom. Då ställer han sig och hoppar rakt upp och trycker allt vad han kan framtassarna i isen. :nailbiting: Det gick hål så jag fick dra upp honom. Där skulle man kunna tro att han lärde sig en läxa, men icke, fem meter längre fram försöker han göra om samma procedur. :meh: Men det är vår i luften! :love:
 
Villes självbevarelsedrift är lika med noll, jag är tacksam att jag hade koppel och halvstryp idag, fast helst skulle jag ha haft sele. Dikena är välfyllda med en tunn is på, precis så att den bar honom. Då ställer han sig och hoppar rakt upp och trycker allt vad han kan framtassarna i isen. :nailbiting: Det gick hål så jag fick dra upp honom. Där skulle man kunna tro att han lärde sig en läxa, men icke, fem meter längre fram försöker han göra om samma procedur. :meh: Men det är vår i luften! :love:
:laugh:
 
Floki har fått bli badad för typ tredje gången i sitt liv. Blev mycket dålig stämning. :rofl:
 

Bifogade filer

  • DDC3A4D5-DDC6-42F3-BEF3-21B5D08DB757.png
    DDC3A4D5-DDC6-42F3-BEF3-21B5D08DB757.png
    372,4 KB · Visningar: 68
Idag stod det klippning på schemat och det är inte favorit-göran för någon av oss. Tog miniklipparen efter som hon inte tycker om att klippas allt, så nu ser hon ut som en nakenråtta.
Har kört att den har varit på då och då och gett godis och klappat inför detta. Nu pausade vi ofta och så får hon skinka (hon tar absolut inte godis när hon klipps).
Totalt avskyr att borstas dessutom. Skriker till och hugger efter borsten. :down: :down: :down:
Tycker synd om henne eftersom hon tycker det gör ont/ att det är läskigt/ + att hon är superkänslig och känner sig trängd.
Vi ska givetvis träna på emellan, men det känns inte alls kul med en pälshund som avskyr allt som har med pälsvård att göra.
Har en kompis som är bra på det, men hen är betydligt mer hårdhänt än mig så det vill jag inte utsätta henne för. Samtidigt som jag får känslan av att det är jag som gör det kasst. :banghead:

Inte blev det bättre av när vi var ute och gick så sprallade hon av sig "stressen" genom att kuta och flamsa, bl.a. så sprang hon i full fart rakt in i mig och skrek till. Hon kunde inte riktigt avgöra om det var jag som gjorde det med flit (?) eller olyckshändelse, märktes då hon inte riktigt kunde avreagera efter. Annars så släpper hon det mesta väldigt snabbt.

Behövde skriva av mig lite!
 
Idag stod det klippning på schemat och det är inte favorit-göran för någon av oss. Tog miniklipparen efter som hon inte tycker om att klippas allt, så nu ser hon ut som en nakenråtta.
Har kört att den har varit på då och då och gett godis och klappat inför detta. Nu pausade vi ofta och så får hon skinka (hon tar absolut inte godis när hon klipps).
Totalt avskyr att borstas dessutom. Skriker till och hugger efter borsten. :down: :down: :down:
Tycker synd om henne eftersom hon tycker det gör ont/ att det är läskigt/ + att hon är superkänslig och känner sig trängd.
Vi ska givetvis träna på emellan, men det känns inte alls kul med en pälshund som avskyr allt som har med pälsvård att göra.
Har en kompis som är bra på det, men hen är betydligt mer hårdhänt än mig så det vill jag inte utsätta henne för. Samtidigt som jag får känslan av att det är jag som gör det kasst. :banghead:

Inte blev det bättre av när vi var ute och gick så sprallade hon av sig "stressen" genom att kuta och flamsa, bl.a. så sprang hon i full fart rakt in i mig och skrek till. Hon kunde inte riktigt avgöra om det var jag som gjorde det med flit (?) eller olyckshändelse, märktes då hon inte riktigt kunde avreagera efter. Annars så släpper hon det mesta väldigt snabbt.

Behövde skriva av mig lite!

Jag tycker det är bättre att ta i lite på den av våra som ogillar borstning. Jag upplever att det annars bara skapar en osäker hund, tar jag i lite och muttrar om skärpning så slappnar hunden av och det går utan problem. Jag var mycket försiktigare i början, med bara dåligt resultat.
 
Ibland blir jag så ledsen.
Lyssnade när två tjejer pratade om den enes hund. En chihuahua som var så enkel, den behöver aldrig gå ut, räcker att de har dörren öppen till altanen så går den ut och gör sina behov där. Ej trädgård, bara altan. Promenader behöver den inte, hon gick någon liten promenad någon gång ibland bara.

Varför har man hund då?
Jag ville bara skrika rätt ut :(
 
Jag tycker det är bättre att ta i lite på den av våra som ogillar borstning. Jag upplever att det annars bara skapar en osäker hund, tar jag i lite och muttrar om skärpning så slappnar hunden av och det går utan problem. Jag var mycket försiktigare i början, med bara dåligt resultat.
Försökte hålla lite mer regler idag, får nog testa mig fram lite. Hon stod still, men med läpparna uppdragna och rejält missnöjd. Hon biter ju inte mig så där är jag lugn, men avskyr allt som heter klippmaskin och sax. Men samtidigt så har hon inget annat val än att vänja sig!
 
Ibland blir jag så ledsen.
Lyssnade när två tjejer pratade om den enes hund. En chihuahua som var så enkel, den behöver aldrig gå ut, räcker att de har dörren öppen till altanen så går den ut och gör sina behov där. Ej trädgård, bara altan. Promenader behöver den inte, hon gick någon liten promenad någon gång ibland bara.

Varför har man hund då?
Jag ville bara skrika rätt ut :(
Fyfan! :cry:
Så sjukt ostimulerande liv.
 
Klockan 4 imorse tyckte hundarna att det var morgon. :banghead: I helgen väckte de oss 5.30, men det kan jag iaf mer förstå för maken stiger upp den tiden på vardagarna, eller ungefär iaf eftersom han börjar olika tider. Men klockan 4 :eek: Jag ville dräpa den som pep..jag har så sjukt ocharmigt morgonhumör :rofl:
 
Haha, alltså Floyd är så barnslig :laugh:
Är så glad för att de leker så mycket dock, de är verkligen kompisar. Hoppas att det håller i sig även över könsmognadsfaser och annat :p Floyd kommer nog inte ändra sig så mycket, han är ju 3 i år, men hos Finn kan det ju fortfarande hända mycket.

 
Min hund har lurat mig :devil:
Hon har i runt 6 veckor visat att löp borde vara på G, fällt ur och varit anmält spooky i humöret. Senaste veckan har jag reagerat på att hon börjat sätta päls igen utan att något löp visat sig. I förrgår såg jag en bloddroppe på golvet men sedan dess inget alls.
Idag kom hennes brorsa för att spendera helgen med oss. Och han säger att hon är på gång in i höglöp :o. Han piper, gnäller och vankar och försöker kliva på när tillfälle ges.
Jag har ju haft honom här tillsammans med löptik tidigare och han brukar bara vilja tvätta och slicka innan det verkligen börjar bli dags så jag har ingen anledning att misstro honom.

Blir en kul helg det här :nailbiting:.
 
Vi var lite oroliga för hur det skulle gå ihop med katter och intensiv valp, men det går överraskande bra!

Storkatten behöver lite mer tid, men det kommer säkert funka ypperligt när Malte bara växt till sig lite, och har lugnat ner sig några hekto :angel:

Men lillkatten :love: Från dag 1 har han varit framme och kollat in Malte. Första mötet bestod av att Malte tyckte hans svans var jättekul att tugga på :nailbiting: Men kattrackarn bara sitter kvar tålmodigt. Och så har det fortsatt. Kan tänka mig att de kommer bli lekpolare inom dinom tid. Nu ligger de båda i min säng och myser! :heart

69A049CD-EADF-4EAA-8647-D6BB9AD5CE43.jpeg


Såklart bytte Malte plats när jag skulle ta ett foto :cautious: Fick bli en annan bild istället. Nu ligger han istället vid min huvudkudde och katten vid fötterna. Det märks vilka som bossar i min säng :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 929
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 706
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 846
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp