Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag och tränade på klubben med träningsgruppen i lydnad, himla trevligt och jag fick lite tips på hur jag ska komma vidare i träningen. Pinsamt dålig var jag när jag får kommendering, glömmer helt bort min hund 😬.. Tre veckor till tävling så det bara att försöka skärpa sig!
På eftermiddagen packade vi in alla hundarna i makens bil och åkte och tränade agility, för Nessie blev det träning på balansen (jag är lite velig om jag ska försöka lära in running contacts eller om hon ska ha stopp) och hoppteknik, hon hade bra flyt över hindrena nu! Nike körde samma och Nano sprang mest runt i 100 knyck och var helt slut sen..
Idag tänkte jag åka och promenera hundarna runt klubben och så träna lite på rutan med Nessie, imorgon tävlar vi i agility och på söndag tävlar husse och Nike i agility :D.
 
Kullen jag ska ha ifrån är jämngammal med din kull, skiljer bara några dagar så jag har försökt bilda mig en uppfattning utifrån dina filmer.

Filmerna visar ju bara ögonblick, men jag ser de olika personligheterna och har gjort sen nån vecka. Jag vet vilken som är den mest nyfikna och framåt i gänget, vem som är fegisen när det kommer till nya saker, vem som protesterar mest när det kommer till saker den inte vill göra (som kloklippning etc) osv. Sådant (eller i af delvis) skulle även en valpköpare se om den var här några timmar, så att de hinner se flera "faser" i valpvardagen :)
 
Alltså jag tycker det här är så konstigt egentligen. Absolut att man ska ha respekt för viltet osv. Men jag tycker vissa tar det till sån otrolig överdrift. Hade alla verkligen hållit sig så strikt som vissa menar att lagen är så hade vi nog ganska snabbt haft en brist på bra arbetshundar inom flertalet områden… Både vad gäller motion och träning av hundarna 6 månader om året. Dessutom under den tiden som tävlingar/prov främst sker.
Jag kan tycka att det borde vara enklare att få dispens för folk som vill träna. Problemet är ju att den allmänna hundägaren inte förstår när den förstör, tex ett pågående tjäderspel. Därför tycker jag det är befogat med ett dispenssystem där Länsstyrelsen kan kolla om det är en lämplig plats att träna på. Sen är ju de som tränar i skogen det minsta problemet tycker jag, hur många hundägare åker inte till skogen och låter sina hundar röja runt utan minsta koll. Sen finns det ju många sätt att motionera hundarna på utan att de behöver springa fritt i skogen under dessa månader.
 
Är det skillnad om det är en stor eller liten ras? Är utvecklingen likadan? Tänker att små raser ofta blir könsmogna tidigare än stora raser men det kanske inte hunnit bli någon skillnad när de är så unga som yngre än 8 veckor.
 
Är det skillnad om det är en stor eller liten ras? Är utvecklingen likadan? Tänker att små raser ofta blir könsmogna tidigare än stora raser men det kanske inte hunnit bli någon skillnad när de är så unga som yngre än 8 veckor.

Jag tycker inte storleken har betydelse (det där lät ju bra, Fredagsfeeling? :laugh:) utan snarare så är det vad som ska ta plats i hjärnan som spelar roll. Jag tycker många lättsamma sällskapraser visar sig tidigare "färdiga" i skallen än arbetande och driftstarka raser som har mycket som ska falla på plats.
Sen är det även en linjefråga samt slumpen i olika individer.
 
Nu har både SKK och Postnord överraskat mig. La på dispensansökan från dopningsreglementet sent tisdagskväll - dvs den gick med posten på onsdagen. Nu sitter den beviljad i Pysslingens tävlingspärm!

(Lille Måndagsexet ska gå doftprov och så ska han få köra tunnelrace som han älskar)
 
Om man ska åka 60 mil för att hälsa på valparna en gång innan det är dags att hämta hem den valp man ska ha, hur gamla ska valparna vara då för att det ska vara kul och att man ska se nått av personlighet och liknande?
Ebrah var 3 veckor när jag var på kenneln, men jag var där en hel vecka då också och tog hand om kullen, så jag fick ju minst lika bra koll på dem då som uppfödaren och kunde på så sätt välja den som jag trodde passade mig bäst. Det som fick mig att välja just Ebrah var att hon var den som helst höll sig nära mig, och att hon var den som var mest framåt och nyfiken på nya saker.

Hade jag inte kunnat vara hos uppfödaren en längre tid, åtminstone en helg, då hade jag nog inte brytt mig allt för mycket om ålder på valparna. Kanske hade jag inte ens brytt mig om att hälsa på (förutsatt att jag kände till hundarna sedan innan, träffat uppfödaren osv).

Är man hos uppfödaren någon enstaka timme så kan den mest livliga vara trött efter att ha busat hela morgonen eller något, och att valpen är söt går ju att se på bilder. Köper man hund efter bra föräldrar med jämn släkt osv, då lär ju alla valparna vara tillräckligt jämna mentalt och personlighetsmässigt för att det ska kunna bli bra med vilken valp som helst ur kullen. Jag har tex bra kontakt med de som har syskonen till Ebrah och hör ju på hur de berättar att det nog aldrig hade spelat någon större roll vilken valp som blev min, jag hade älskat att leva med den ändå.
 
Ebrah var 3 veckor när jag var på kenneln, men jag var där en hel vecka då också och tog hand om kullen, så jag fick ju minst lika bra koll på dem då som uppfödaren och kunde på så sätt välja den som jag trodde passade mig bäst. Det som fick mig att välja just Ebrah var att hon var den som helst höll sig nära mig, och att hon var den som var mest framåt och nyfiken på nya saker.

Hade jag inte kunnat vara hos uppfödaren en längre tid, åtminstone en helg, då hade jag nog inte brytt mig allt för mycket om ålder på valparna. Kanske hade jag inte ens brytt mig om att hälsa på (förutsatt att jag kände till hundarna sedan innan, träffat uppfödaren osv).

Är man hos uppfödaren någon enstaka timme så kan den mest livliga vara trött efter att ha busat hela morgonen eller något, och att valpen är söt går ju att se på bilder. Köper man hund efter bra föräldrar med jämn släkt osv, då lär ju alla valparna vara tillräckligt jämna mentalt och personlighetsmässigt för att det ska kunna bli bra med vilken valp som helst ur kullen. Jag har tex bra kontakt med de som har syskonen till Ebrah och hör ju på hur de berättar att det nog aldrig hade spelat någon större roll vilken valp som blev min, jag hade älskat att leva med den ändå.

Det är därför jag låter uppfödaren välja vilken valp som passa bäst.

Jag vill ändå gärna åka och träffa valpen. Jag har tiden och ser det som en kul grej plus att jag kan passa på att träffa kompisar som bor där när jag ändå åker till den delen av landet.
 
Haft en "tröttvecka". Orkat träna lite rally och lite heelwork men mest har det blivit soffhäng på kvällarna. Nu måste vi slipa formen på heelwork till tävling nästa helg.
 
Det är därför jag låter uppfödaren välja vilken valp som passa bäst.

Jag vill ändå gärna åka och träffa valpen. Jag har tiden och ser det som en kul grej plus att jag kan passa på att träffa kompisar som bor där när jag ändå åker till den delen av landet.
Jag lät också uppfödaren välja valp men vi åkte och hälsade på ändå, mysigt att se hela kullen och så var det kul att träffa uppfödaren i verkligheten också. 😂 Vi la ihop lite andra saker på vägen och åkte hela familjen. När vi hämtade åkte jag och maken själva och lät barnen vara hemma.
 
Jag bor långt från min uppfödare så jag tog en långweekend där när valparna var 5 veckor för att hinna spendera lite tid med valparna. Vi hade samma valp i åtanke åt mig både före och efter.
 
Jag kan tycka att det borde vara enklare att få dispens för folk som vill träna. Problemet är ju att den allmänna hundägaren inte förstår när den förstör, tex ett pågående tjäderspel. Därför tycker jag det är befogat med ett dispenssystem där Länsstyrelsen kan kolla om det är en lämplig plats att träna på. Sen är ju de som tränar i skogen det minsta problemet tycker jag, hur många hundägare åker inte till skogen och låter sina hundar röja runt utan minsta koll. Sen finns det ju många sätt att motionera hundarna på utan att de behöver springa fritt i skogen under dessa månader.

Jo den rena motionen kan man ju lösa med typ cykel. Men det blir ändå inte samma sak som att lukta lite, springa osv.

Men om man tänker skogsarbete så som spår och uppletande, som man lätt kan träna själv men rent tekniskt sett inte får (enligt vissa då). Skulle man inte få det 6 månader om året så blir det ju helt omöjligt att träna inför tävling och utvärdera våra brukshundar.
 
Är det skillnad om det är en stor eller liten ras? Är utvecklingen likadan? Tänker att små raser ofta blir könsmogna tidigare än stora raser men det kanske inte hunnit bli någon skillnad när de är så unga som yngre än 8 veckor.

Det är rätt stor skillnad på raser i hur de mognar i den åldern, men inte så man kan sortera på storlek. Jag har inte tillräcklig överblick över tillräckligt många raser i valplådan för att säga vad det eventuellt går att sortera på, men det spretar rätt rejält.

Totoro var 5 veckor när jag hälsade på, jag tänker som @Migo att jag är inte ute efter att hitta den "bästa" valpen (men det fick jag såklart! :D) utan jag vill få en egen uppfattning om hela kullen först och främst, så det inte är någon valp som sticker ut åt fel håll. De hade fått vara äldre för min del men jag var upp på kurs en dryg timmes bilresa från kenneln då så det var ju betydligt smidigare än att köra upp från Skåne igen någon vecka senare.

Jag fick visserligen välja valp, tror de andra valde uppfödaren åt, men jag var väldigt nöjd med att det var enormt svårt - i princip kunde jag ha singlat slant bland de 3 jag valde mellan (ville ha en hane, ej svart eftersom han ska synas på film :angel:). Har inte träffat hans brorsor sedan den dagen jag hämtade Totoro men av vad jag hör om dem så är de både väldigt lika och väldigt olika honom. Jag tippar det är typ 99% miljö, 1% arv i det som skiljer sig. :D

Bra kull, realistiska förväntningar, sen kan man nog inte göra så mycket mer. :up:

***********************************************************

Jag har brottats med ett större projekt ett tag (lanserade hemsidan och webshopen idag/inatt/imorgon - ok, inte 100% klart än men jättepepp! :angel::D), särskilt nu senaste dagarna sitter jag klistrad vid datorn när jag inte jobbar. Totoro är less! Han stjäl allt, bits, förstör, ställer sig ivägen för monitorn, släpper leksaker på tangentbordet och i största allmänhet - men inte stillhet - försmäktar. Och det är synd om honom, jag är disträ, trött och halvvägs tillbaka vid datorn även när jag leker med honom. Och det går ju inte att förklara för honom att det i alla fall delvis är något han tjänar på i längden också, han har noll koll på att hans mat kostar pengar. :laugh:

Men nu tror jag vi ser krönet i alla fall, det är inte lugnare än men vi är nog på spurtsträckan. Plus att nu går vi in i en fas där han faktiskt behövs! (Ja jag kom på det medan jag skrev, hjärnan är som ett stroboskop vid det här laget...) Så nu får han lite mer att göra ändå.

Min lilla jättetok! Så lik älskade Monster, så olik. En helt egen, fantastisk liten kille... Åtta månader så han har varit hos mig i sex månader - och är nästan sex ggr så stor som när jag hämtade honom! 😍 😅
20190226_134824.jpg


27041
 
Det är rätt stor skillnad på raser i hur de mognar i den åldern, men inte så man kan sortera på storlek. Jag har inte tillräcklig överblick över tillräckligt många raser i valplådan för att säga vad det eventuellt går att sortera på, men det spretar rätt rejält.

Totoro var 5 veckor när jag hälsade på, jag tänker som @Migo att jag är inte ute efter att hitta den "bästa" valpen (men det fick jag såklart! :D) utan jag vill få en egen uppfattning om hela kullen först och främst, så det inte är någon valp som sticker ut åt fel håll. De hade fått vara äldre för min del men jag var upp på kurs en dryg timmes bilresa från kenneln då så det var ju betydligt smidigare än att köra upp från Skåne igen någon vecka senare.

Jag fick visserligen välja valp, tror de andra valde uppfödaren åt, men jag var väldigt nöjd med att det var enormt svårt - i princip kunde jag ha singlat slant bland de 3 jag valde mellan (ville ha en hane, ej svart eftersom han ska synas på film :angel:). Har inte träffat hans brorsor sedan den dagen jag hämtade Totoro men av vad jag hör om dem så är de både väldigt lika och väldigt olika honom. Jag tippar det är typ 99% miljö, 1% arv i det som skiljer sig. :D

Bra kull, realistiska förväntningar, sen kan man nog inte göra så mycket mer. :up:

***********************************************************

Jag har brottats med ett större projekt ett tag (lanserade hemsidan och webshopen idag/inatt/imorgon - ok, inte 100% klart än men jättepepp! :angel::D), särskilt nu senaste dagarna sitter jag klistrad vid datorn när jag inte jobbar. Totoro är less! Han stjäl allt, bits, förstör, ställer sig ivägen för monitorn, släpper leksaker på tangentbordet och i största allmänhet - men inte stillhet - försmäktar. Och det är synd om honom, jag är disträ, trött och halvvägs tillbaka vid datorn även när jag leker med honom. Och det går ju inte att förklara för honom att det i alla fall delvis är något han tjänar på i längden också, han har noll koll på att hans mat kostar pengar. :laugh:

Men nu tror jag vi ser krönet i alla fall, det är inte lugnare än men vi är nog på spurtsträckan. Plus att nu går vi in i en fas där han faktiskt behövs! (Ja jag kom på det medan jag skrev, hjärnan är som ett stroboskop vid det här laget...) Så nu får han lite mer att göra ändå.

Min lilla jättetok! Så lik älskade Monster, så olik. En helt egen, fantastisk liten kille... Åtta månader så han har varit hos mig i sex månader - och är nästan sex ggr så stor som när jag hämtade honom! 😍😅Visa bifogad fil 27041

Visa bifogad fil 27041

Ja precis så är det, vill titta på kullen som helhet och sen får uppfödaren göra valet vilken valp som passar i vilket hem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 194
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp