Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fruentimber Nämnde för maken att jag tror att hundkostnaderna numera överstiger de kostnader vi hade för hästen när vi hade den, han svarade med att sätta händerna för öronen och nynna lätt hysteriskt..

Denna månads hund(icke)budget:
1300 kurs i rallylydnad
850 privatträning i agility
900 tävlingsavgift i rallylydnad
650 BPH
1750 hundsim
???(?) fästingmedel av nåt slag
1100 tävlingsavgifter i agility 😱
1133 försäkring
800 foder (vi räknar inte in tuggben, godis, köttbullar m.m. här)
400(?) utställning
500 hallavgift (kommer troligen bli mer)

Usch, varför började jag stapla upp det... Börjar förstå vart lönen tar vägen :arghh::arghh::arghh:.
 
Usch, varför började jag stapla upp det... Börjar förstå vart lönen tar vägen :arghh::arghh::arghh:.

Jag kan inte undvika att se hur mycket det är per månad sen Handelsbanken lade till funktionen "Mina Utgifter" i mobilklienten. Den vet ALLT! Och sorterar in det i olika kategorier, som t.ex Husdjur...

Fats den här månaden är det kategorien "Shopping & Nöjen" som ser illa ut eftersom den sorterade in hästköpet där. ;P
 
Lyran har flyttat på riktigt nu. Hon trivs jättebra hos de nya ägarna så det känns bra! Saknar henne något fruktansvärt bara och allra mest när nya matten lägger upp bilder där Lyran somnat på henne sådär mysigt intryckt :cry: Ergo verkar också ha det bra, men vi har inte bestämt hur vi ska göra där riktigt.

Nya mallevalpen växer och växer, ska bli väldigt spännande och kul med en ny brukshund. :D
 
@snorp

Jag besökte valparna när de var 5 och 6 veckor gamla. När de var 5v tyckte jag att de som kallades orange tik och lila tik var de absolut mest framåt. Otroligt sociala, lekfulla och det var de två som fastnade lite extra i mitt hjärta. Veckan därpå var lila tik kanske den valpen jag fick hälsa på minst då de andra valparna kommit ikapp rejält och lila tik stack inte alls ut längre. Orange tik var dock fortfarande den jag uppfattade mest social och med mycket, mycket kamplust. I övrigt tyckte jag att de flesta valparna var relativt lika sig vecka 5 och 6 samt hur de var när jag hämtade hem min valp vecka 8. En tik som kallades grå-tik var nästan osynlig för mig vid 5v ålder och vid 6 veckor fick jag se mycket mer av henne. Fattade verkligen tycke för henne trots att jag knappt märkt av henne vid första besöket.

Jag tycker dock ändå att det hände rätt mycket efter 5v så jag hade nog, om jag bara skulle träffa valpen en gång, velat att den var åtminstone 6 veckor gammal. Sen valde min uppfödare valp åt mig oavsett, men det var verkligen så intressant att se valparna vid olika ålder.

Hos mig hamnade för övrigt den lilla orange tiken och som ni kanske vet kallas hon idag Cessna. Min röda, lilla tollargalning. :love:

Bonusbild:
Min extremt bitska valp vid 6 veckors ålder (hon var den värsta)
XRZ4x50.jpg
 
@snorp

Jag besökte valparna när de var 5 och 6 veckor gamla. När de var 5v tyckte jag att de som kallades orange tik och lila tik var de absolut mest framåt. Otroligt sociala, lekfulla och det var de två som fastnade lite extra i mitt hjärta. Veckan därpå var lila tik kanske den valpen jag fick hälsa på minst då de andra valparna kommit ikapp rejält och lila tik stack inte alls ut längre. Orange tik var dock fortfarande den jag uppfattade mest social och med mycket, mycket kamplust. I övrigt tyckte jag att de flesta valparna var relativt lika sig vecka 5 och 6 samt hur de var när jag hämtade hem min valp vecka 8. En tik som kallades grå-tik var nästan osynlig för mig vid 5v ålder och vid 6 veckor fick jag se mycket mer av henne. Fattade verkligen tycke för henne trots att jag knappt märkt av henne vid första besöket.

Jag tycker dock ändå att det hände rätt mycket efter 5v så jag hade nog, om jag bara skulle träffa valpen en gång, velat att den var åtminstone 6 veckor gammal. Sen valde min uppfödare valp åt mig oavsett, men det var verkligen så intressant att se valparna vid olika ålder.

Hos mig hamnade för övrigt den lilla orange tiken och som ni kanske vet kallas hon idag Cessna. Min röda, lilla tollargalning. :love:

Bonusbild:
Min bitska, kampsugna valp vid 6 veckors ålder.
XRZ4x50.jpg

Igår blev det bestämt att jag kommer hälsa på valparna dagen innan de blir 6 veckor :love:
 
Brukskurs idag. Det är en återkommande grupp vi varit med i sen 2015, så Gibbs har hängt på sen han var liten. Vi börjar alltid med skott-träning och det har gått fint. Tills idag. :( Bestämde mig för att bara ta det lugnt och vara passiv vid bänkarna över planen. Han visar oro efter 3-4 skott. Efter ytterligare några vill han varken ta korv eller leksak. Bestämmer mig för att promenera lite medan de resterande skotten går, vi går bortåt från skotten, han tar lite korv men slutar sen och visar tydligt att han vill därifrån. :down:

Jag packade in hunden i bilen och åkte hemåt istället för att vara med på resten av träningen. Känner mig smått uppgiven vad gäller Gibbs. Short ulna, vek mentalitet och nu skottberörd. Det känns väldigt tråkigt.

Gud så tråkigt. Vad säger uppfödaren?
 
Idag blev förmiddagens promenad ett bra träningspass. En hare sprang upp framför oss men Ville missade det eftersom han hade fullt upp att försöka titta efter hundarna som stod och skällde på en gård, så jag kunde visa honom var haren hade legat och tryckt och sen spårade/drev han haren med skall och mig hängande i kopplet. 😁 När jag inte orkade springa i terrängen mer så bröt jag men kunde berömma massor. Jag känner mig rätt trygg inför harmomentet på jaktprovet i höst åtminstone! Vattnet borde inte heller vara något problem med tanke på att han slänger sig ut i alla vatten han har möjlighet till. 😂
 
Gissningsvis säger de nog bara att det är trist och inte mycket mer än så. Rasen mentalitetstestas i så liten omfattning och vad som finns på pappans sida är ju svårt att säga, så det är som det är.

Ok, tänkte om fler var skottberörda i kullen så kanske man ine ska avla vidare på mamman heller.
 
Hundarna och jag har varit ute i finvädret. Fick för mig att fota dom. Lätt med Skägget som gärna poserar länge så matte kan mixtra med olika effekter.
Kossan Mu däremot :banghead:

BWIMbHV.jpg


1lpsBTH.jpg


Men trägen vinner. Hann slänga mig ner och få ett snabbfoto när hon iaktog Helga :p

dkW6hX6.jpg
 
Ok, tänkte om fler var skottberörda i kullen så kanske man ine ska avla vidare på mamman heller.

Det är bara två till, gissar att de inte har utsatts för skott. Tiken är enligt BPH inte skottberörd. Men eftersom så få tester görs inom corgi är det givetvis omöjligt att ge någon helhetsbedömning om vad som eventuellt finns bakom.
 
Alltså. Jag verkligen älskar att det är ljust ute länge nu. Behövde inte ens skynda efter jobbet för att hinna gå långpromenad när det fortfarande var ljust. Vi gick till en stor, tom hage där de kunde springa av sig och tja, det känns rent allmänt bara som en väldigt bra dag för damerna. Senare i veckan ska det bli ännu varmare. Det längtar jag efter :D
 
Nä, hon meddelade att hon skulle döpa om några pga av längden på namnet då hennes kennelnamn inte hunnits registreras (dock trodde jag inte att min var en av de som var berörda). När jag kollade i hundata var hälften av hennes kullsyskon också reggade som red merle vilket de inte är. Hon har själv gått ut med att det flera valpar i den kullen som reggats med fel färg men menar på att det skk som gjort fel..
Jag vet inte, min jobbarkompis hade haft samma sak med en av sina kullar att skk rakt av slagit in samma färg på alla valparna i hennes kull så jag vet ju att det kan hända..
Fast det är ju bara då att uppfödaren skickar in stamtavlorna för ändring :)
Vi upptäckte långt efter registrering och efter försäljning att en av valparna hade fått ett stavfel. Typ när den var 7 månader :o SKK hade skrivit Labybug istället för Ladybug - men inga problem när jag pratade med SKK (dom hade gjort fel). Jag fick skicka in förstasidan på stamtavlan och namnet ändrades.
 
Fast det är ju bara då att uppfödaren skickar in stamtavlorna för ändring :)
Vi upptäckte långt efter registrering och efter försäljning att en av valparna hade fått ett stavfel. Typ när den var 7 månader :o SKK hade skrivit Labybug istället för Ladybug - men inga problem när jag pratade med SKK (dom hade gjort fel). Jag fick skicka in förstasidan på stamtavlan och namnet ändrades.

Haha, min ena uppfödare har en valp som heter Jaugar i ställer för Jaguar i stamtavlan :D De orkade aldrig ändra dock.
 
Tinja har ju fällt av all sin päls och verkar inte ha några planer på att få tillbaka den än på ett tag. Inte mig emot :D Men hon har haft några envisa strån i byxorna som sett riktigt fåniga ut. Liksom inga byxor alls, förutom typ en klump med längre strån på varje lår. Så nu rök byxorna, klippte av allt som stack ut och nu är byxorna riktigt söta :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 197
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp