Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland är det skönt med en hund som är lite sådär dumglad. Igårkväll tog sig labben ut genom staketet runt tomten, eller rättare sagt under. Bakom ett buskage var där en glipa under nätet som vi missat, men som hon hittade. Ut på grannens nysådda åker skuttade hon. Stod på gårdsplanen när jag plötsligt fick syn på henne på fel sida om staketet. Intill åkern går en 70-väg där folk gärna kör 90 eller mer, även långtradare med släp ligger i 90-100. Döm om min förvåning när hundfan glatt kom skuttande på inkallning och dessutom tog sig tillbaka in genom samma glipa hon kom ut genom... Hade hon varit lite smartare och mer självgående i det läget hade äventyret kunnat bli både längre och mer spännande. Så skönt med en dumglad hund ibland.
 
Hurraaaa idag blev den här gölliga en högreskyddshund 😍!

5DD98C11-298C-4D42-8E6F-3E2AFDEA3BB7.jpeg
 
Ghaa, jag är så kluven. Tävla eller inte? Vi är anmälda till prov (BSL1) imorgon men precis ALLT känns skit i träningen. Momenten sitter (nåja :D ) men känslan är skit. Uppepå det så har hon i de senaste spåren gått över apporterna, något hon ALDRIG tidigare har gjort, tvärt om har jag kännt mig säker på att vi skulle spåra en bit över 90p. Jag vet att det allra troligast beror på att vi "bråkat" om hur man tar sig från bilen till spåret, skrikande på två ben är inte ett av alternativen och att man faktiskt inte får hångla upp domaren innan start. Inte kul att åka två timmar enkel resa och sedan inte ta sig runt spåret.
Dessutom är hon värmepåverkad och skendräktig :devil:
Egentligen ser jag ju själv svaret ovan men jag VILL ju tävla, jag älskar att tävla!
 
@toughcookie gå dit och kör det som en träning då och passa på och ha kul! Vi var definitivt inte klara för lydnadsklass 1 förra helgen men jag tog det som en träning och det gick faktiskt över förväntan då vi bara nollade ett moment. Jag älskar själv att tävla, det så himla kul att få träffa folk och även se hur man ligger till i träningen. Jag har oftast haft nåt som inte funkar innan tävling, ena gången fick jag inte hundskrället att lägga sig dagarna innan i träning oavsett vad jag gjorde och en annan gång ville hon inte ens nosa på apport-eländet men väl på tävlingsplan så gick det tydligen :confused:. Nu vet jag inte hur din hund är och hur spår fungerar men vill du så tycker jag att du ska köra och ta resultatet med en klackspark men du vet ju inte hur det går om du inte är där :D.

// Knäpp tävlingsnarkoman som aldrig hamnar på pallen (eller nästan aldrig) men tävlar ändå
 
Ghaa, jag är så kluven. Tävla eller inte? Vi är anmälda till prov (BSL1) imorgon men precis ALLT känns skit i träningen. Momenten sitter (nåja :D ) men känslan är skit. Uppepå det så har hon i de senaste spåren gått över apporterna, något hon ALDRIG tidigare har gjort, tvärt om har jag kännt mig säker på att vi skulle spåra en bit över 90p. Jag vet att det allra troligast beror på att vi "bråkat" om hur man tar sig från bilen till spåret, skrikande på två ben är inte ett av alternativen och att man faktiskt inte får hångla upp domaren innan start. Inte kul att åka två timmar enkel resa och sedan inte ta sig runt spåret.
Dessutom är hon värmepåverkad och skendräktig :devil:
Egentligen ser jag ju själv svaret ovan men jag VILL ju tävla, jag älskar att tävla!
Jag hade åkt
 
Sitter och försöker rensa lite på datorn. Hittade en bild jag tagit på Ebrahs farfars far - när han var valp/unghund. Och så slår det mig att jag faktiskt var med den kullen när de var pluttsmå och att jag koppeltränade hans syster när hon var bara någon månad gammal.

Sååå, nu känner jag mig gammal :p
 
Den här knäppisen tror likt förra året att han måste hålla koll på alla när vi är tillsammans med familj och släkt. Han är dessutom svår att nå fram till när han hetsar upp sig och skäller för att någon går iväg, så det går rätt dåligt att dämpa honom. Annars har vi en trevlig påsk :heart. Frej får springa en del och det verkar som att han inte går
20190419_115756.jpg
sönder.
 
@Migo Grattis! Måste kännas extra bra med egen uppfödning.

Kl
Har plockat tre krypande fästingar idag. Bådar inte gott inför sommaren.
 
@Migo Grattis! Måste kännas extra bra med egen uppfödning.

Kl
Har plockat tre krypande fästingar idag. Bådar inte gott inför sommaren.
Mest besviken på mig själv, misslyckades med mitt jobb (vara den trygga och rutinerade i paret som ser till att hunden känner sig klok). Jag lärde mig en del om Rost (han behöver lite slip mellan starterna, annars tycker han att "jag vet vad som ska göras, jag fixar så kan du titta på matte!) och inser att nästa unghund ska inte gå VP för än de är klara för ik2!

Men han har iaf titeln nu!
 
Åh vilken härlig påskhelg! :love: Vi har varit ute nästan hela tiden, hundgården är äntligen helt klar, vi har lagt och gått viltspår, gått härliga långpromenader och suttit i solen och haft det skönt! :heart Riktigt mycket energipåfyllning och jag vet inte om det är så att jag har kört slut på Ville, eller om det kanske är så att han börjar komma tillbaka från sin slyngelålder lite för en massa saker har plötsligt börjat att fungera igen, så som att gå i koppel längre än fem meter, kunna göra lite övningar i skogen utan att bara rusa vidare och faktiskt hålla fokus lite längre stunder när vi tränar hemma. Spåret tog han superfint så nu funderar jag på om jag inte ska ta och anmäla oss till anlagsprov så snart som möjligt så det är avklarat.
 
Sommarens projekt att få hunden att inte skälla på förbipasserande hundar (eller andra, men det är ett mindre problem) har börjat ganska bra. Hon börjar förstå att hon får godis om hon är tyst och stilla efter att jag sagt till, men vissa hundar är svårare, dvs de som är intresserade av henne. Om jag kunde få kvarterets gamle döve cocker spanieln gå förbi som träning fem gånger om dagen skulle det vara toppen!
Men vi har ju bara tränat ett par dagar än, så det ska nog gå så småningom.
 
Sommarens projekt att få hunden att inte skälla på förbipasserande hundar (eller andra, men det är ett mindre problem) har börjat ganska bra. Hon börjar förstå att hon får godis om hon är tyst och stilla efter att jag sagt till, men vissa hundar är svårare, dvs de som är intresserade av henne. Om jag kunde få kvarterets gamle döve cocker spanieln gå förbi som träning fem gånger om dagen skulle det vara toppen!
Men vi har ju bara tränat ett par dagar än, så det ska nog gå så småningom.

Lycka till!
Jag planerar att vara i familjens sommarstuga 3-4 veckor i sommar, men Frej blir jättefrustrerad varje gång vi alla inte är på samma ställe så då skäller han. Känns just nu som ett problem helt omöjligt att få bukt med. Så jag har sympati med alla antiskallträningar/-tränare ;):).
 
Jag har trampat in två spikar i foten under dagen, inhalerat ett halv ton pollen, förberett för att döma en specialsökstävling om några veckor, och deltagit i en Hund Helt Enkelt-sändning (jag kan inte säga "hållit" en sändning, för jag var nog knappt vid medvetande ens... :cautious:). Totoro anser att han fått det värsta hemmet någon någonsin kan ha fått, han får aldrig göra något kul. :arghh:

Han har gått en kongbana på en timme och vi har varit ute i trädgården större delen av dagen, men han anser att det inte på långa vägar kan räknas som något! Sen att han möter varje uppgift just nu med "whuh? O_o" spelar tydligen ingen roll. Han klarar nada, för niomånadershjärnan betyder tydligen "start" vilopaus medan "paus" betyder flyg omkring som ett jehu och bit eller hoppa på alla inom synhåll. :meh:
(Pollenhelvetet har verkligen tärt på min tolerans för tonårsnonsens. :o)

Så. Jävla. Trött.
 
Jag har trampat in två spikar i foten under dagen, inhalerat ett halv ton pollen, förberett för att döma en specialsökstävling om några veckor, och deltagit i en Hund Helt Enkelt-sändning (jag kan inte säga "hållit" en sändning, för jag var nog knappt vid medvetande ens... :cautious:). Totoro anser att han fått det värsta hemmet någon någonsin kan ha fått, han får aldrig göra något kul. :arghh:

Han har gått en kongbana på en timme och vi har varit ute i trädgården större delen av dagen, men han anser att det inte på långa vägar kan räknas som något! Sen att han möter varje uppgift just nu med "whuh? O_o" spelar tydligen ingen roll. Han klarar nada, för niomånadershjärnan betyder tydligen "start" vilopaus medan "paus" betyder flyg omkring som ett jehu och bit eller hoppa på alla inom synhåll. :meh:
(Pollenhelvetet har verkligen tärt på min tolerans för tonårsnonsens. :o)

Så. Jävla. Trött.
Var rädd om dig, spikar i foten är dumma saker, ville du leka Jesus så var det långfredagen som du skulle ha siktat på. 😇😁 Sändningen var fin! ❤
 
Var rädd om dig, spikar i foten är dumma saker, ville du leka Jesus så var det långfredagen som du skulle ha siktat på. 😇😁 Sändningen var fin! ❤

Leka Jesus låter som en kul ambition dock. :D
(Sållar "lite" och går på de bra bitarna. :laugh:)

Tack! Men det är tack vare kollegan. Hade en inte-så-hemlig förhoppning att hon skulle få tekniska problem eftersom den kompetensen är typ det enda området där jag bidrar med något värdefullt, men icke då. :cautious::rofl:

(Jag har inte velat kommentera något speciellt i gruppen för alla är lika osv, men heeeeeej! :D)
 
Idag tog Salle tiggandet till perfektion. Pappa gav honom rester från lammsteken vilket inspererade min systers sambo till att testa Salles ”vänta” kunskaper och offrade lite av sin lammstek. Salle tittade bedjande på honom en kort stund varav min syster som normalt sett inte uppskattar tiggande hundar utbrister ”Men för guds skull ge honom den”. 😂
 
Leka Jesus låter som en kul ambition dock. :D
(Sållar "lite" och går på de bra bitarna. :laugh:)

Tack! Men det är tack vare kollegan. Hade en inte-så-hemlig förhoppning att hon skulle få tekniska problem eftersom den kompetensen är typ det enda området där jag bidrar med något värdefullt, men icke då. :cautious::rofl:

(Jag har inte velat kommentera något speciellt i gruppen för alla är lika osv, men heeeeeej! :D)

Vem sjutton vill inte vara Jesus liksom? Jag är mest ute efter den där egenskapen att göra vatten till vin, men det går förbaskat trögt. 🙄😜

❤ Du har mycket värdefullt att bidra med! Heeeej tillbaka! 😍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 895
Senast: zassoo
·
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 635
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
835
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 767
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp