Den 20:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha ja absolut :D Jag ska vara med och hjälpa till så jag är nog där hela dagarna! På lördag såg det ju inte ut att bli så många anmälningar, märkligt att folk inte hellre står på ett fält hela dagen istället för att fira påsk :confused::D

Jag ska dit på kurs helgen innan så det känns som jag inte kan få bättre start på vår tävlingskarriär även fast lydnaden är lite si och så. Den där genen som ska innehålla "will to please" som border collie är så kända för verkar Tripp inte ha fått alls :grin: Än så länge har vi inte alls tränat på fålla in men förhoppningsvis försvinner snön här hemma snart så vi kan börja träna!
Folk prioriterar så konstigt!
 
Alltså jag tycker det här är så konstigt egentligen. Absolut att man ska ha respekt för viltet osv. Men jag tycker vissa tar det till sån otrolig överdrift. Hade alla verkligen hållit sig så strikt som vissa menar att lagen är så hade vi nog ganska snabbt haft en brist på bra arbetshundar inom flertalet områden… Både vad gäller motion och träning av hundarna 6 månader om året. Dessutom under den tiden som tävlingar/prov främst sker.
Det är knappast för viltets skull - då hade ju tex avverkning och dyl. också begränsats.

Jag är väldigt tacksam över att mina hundar kan vara lösa i hagarna - det vore rätt svårt att träna/jobba/tävla med vallhund annars... (undrar hur det ser ut med dispans eg, aldrig hört talas om nån vallhundsmänniska som brytt sig. Inte följer vi dispensreglerna heller)
 
Det är knappast för viltets skull - då hade ju tex avverkning och dyl. också begränsats.

Jag är väldigt tacksam över att mina hundar kan vara lösa i hagarna - det vore rätt svårt att träna/jobba/tävla med vallhund annars... (undrar hur det ser ut med dispans eg, aldrig hört talas om nån vallhundsmänniska som brytt sig. Inte följer vi dispensreglerna heller)

Ja jag tänker så med... Det är konstigt att de enda som begränsas är hundar.

Får dina hundar egentligen rastas/motioneras lösa I hagarna?
Inte för att jag bryr mig ett skvatt :D Är bara nyfiken.
 
Ja jag tänker så med... Det är konstigt att de enda som begränsas är hundar.

Får dina hundar egentligen rastas/motioneras lösa I hagarna?
Inte för att jag bryr mig ett skvatt :D Är bara nyfiken.
Det får de säkert inte. Jag får ta med flasklammet ut och säga att de jobbar, tror jag.
 
Så himla rolig träning igår :love:
Ett, åtminstone tillfälligt :D , fint steg framåt i linjeträningen.
26997


Dolt över två djupa diken, längs med björkarna och bort till träden vid stenmuren.
Jag börjar äntligen lära mig att inte trycka honom i sidled i skicket! Vilket voilá, leder till att han går mycket rakare :D
 
Vet inte vad som flugit i Zeppelin men han har varit rätt pipig några dagar och igår när vi skulle sova tog priset. Han gjorde inget annat än pep. Husse fick för sig att han kanske behövde ut akut så han sprang upp och släppte ut honom. Då gick han och satt sig i en snöhög och spanade ut över åkrarna och bara satt där..tyst och lugnt. När vi tog in honom igen så fortsatte pipandet. Gaah..blir galen!
 
Vet inte vad som flugit i Zeppelin men han har varit rätt pipig några dagar och igår när vi skulle sova tog priset. Han gjorde inget annat än pep. Husse fick för sig att han kanske behövde ut akut så han sprang upp och släppte ut honom. Då gick han och satt sig i en snöhög och spanade ut över åkrarna och bara satt där..tyst och lugnt. När vi tog in honom igen så fortsatte pipandet. Gaah..blir galen!

Marskatt-syndromet!
 
Vet inte vad som flugit i Zeppelin men han har varit rätt pipig några dagar och igår när vi skulle sova tog priset. Han gjorde inget annat än pep. Husse fick för sig att han kanske behövde ut akut så han sprang upp och släppte ut honom. Då gick han och satt sig i en snöhög och spanade ut över åkrarna och bara satt där..tyst och lugnt. När vi tog in honom igen så fortsatte pipandet. Gaah..blir galen!

Mina vill också sova ute/sitta på trappen till sena kvällen på våren och sommaren. Hundluckan blir extra uppskattad nu!
 
Om man ska åka 60 mil för att hälsa på valparna en gång innan det är dags att hämta hem den valp man ska ha, hur gamla ska valparna vara då för att det ska vara kul och att man ska se nått av personlighet och liknande?
 
Då har jag tänkt ganska rätt. 5-6 veckor nånting tänkte jag.
Jag tyckte det var svårt för valpköparna att få en rättvis bild öht faktiskt. Valpar har så himla tydlig mat/sov/idiotklocka, så även om man är med dem i fem timmar så hinner man inte få hela bilden.

När jag i framtiden behöver köpa valp (hemska tanke) kommer jag att hälsa på kullen vid 7 veckor typ, kolla så ingen individ visar nått jag absolut inte vill se och sen välja den som är sötast, typ :grin: :banghead: Det viktigaste jobbet är ju att hitta föräldrar man gillar.
 
Jag tyckte det var svårt för valpköparna att få en rättvis bild öht faktiskt. Valpar har så himla tydlig mat/sov/idiotklocka, så även om man är med dem i fem timmar så hinner man inte få hela bilden.

När jag i framtiden behöver köpa valp (hemska tanke) kommer jag att hälsa på kullen vid 7 veckor typ, kolla så ingen individ visar nått jag absolut inte vill se och sen välja den som är sötast, typ :grin::banghead: Det viktigaste jobbet är ju att hitta föräldrar man gillar.

Det blir nog uppfödaren som får välja valp. Är kullen väldigt jämn kann man ju gå på söthet :love:

Jag har haft flera valpar men aldrig hälsat på dem innan leverans. Har ju ofta bara blivit med mina hundar, både omplaceringar och valpar.
 
Det blir nog uppfödaren som får välja valp. Är kullen väldigt jämn kann man ju gå på söthet :love:

Jag har haft flera valpar men aldrig hälsat på dem innan leverans. Har ju ofta bara blivit med mina hundar, både omplaceringar och valpar.

Jag rekommenderade valp till alla mina valpköpare efter vad de var ute efter, som de andra säger så kan det vara svårt att få en helhetsbild på den stunden man är där och tittar. Alla följde mitt råd och det verkar som om det blev rätt valp till rätt hem såhär i efterhand.
 
Om man ska åka 60 mil för att hälsa på valparna en gång innan det är dags att hämta hem den valp man ska ha, hur gamla ska valparna vara då för att det ska vara kul och att man ska se nått av personlighet och liknande?

Vid 4-5 veckor har de ganska tydliga personligheter. Ska man däremot kika på exteriöra detaljer, så bör man vänta tills närmare 7 veckor, fast jag är så "elak" som uppfödare att man får inte välja valp själv som köpare, utan man får den som jag anser matchar bäst med vad köparen önskar ha i sin valp, för jag känner valparna, vet hurdana de är osv och det gör inte valpköpare.
 
Jag rekommenderade valp till alla mina valpköpare efter vad de var ute efter, som de andra säger så kan det vara svårt att få en helhetsbild på den stunden man är där och tittar. Alla följde mitt råd och det verkar som om det blev rätt valp till rätt hem såhär i efterhand.

Den enda som fick välja här var uppfödaren till modertiken. Den jätterutinerade valpköparen som inte haft möjlighet att hälsa på alls i förväg pga avstånd, fick välja mellan tre när hon kom. Hon valde den jag rekommenderade henne.
 
Vid 4-5 veckor har de ganska tydliga personligheter. Ska man däremot kika på exteriöra detaljer, så bör man vänta tills närmare 7 veckor, fast jag är så "elak" som uppfödare att man får inte välja valp själv som köpare, utan man får den som jag anser matchar bäst med vad köparen önskar ha i sin valp, för jag känner valparna, vet hurdana de är osv och det gör inte valpköpare.

Kullen jag ska ha ifrån är jämngammal med din kull, skiljer bara några dagar så jag har försökt bilda mig en uppfattning utifrån dina filmer.

Uppfödaren kommer som sagt få välja vilken valp som passar bäst hos mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 554
Övr. Hund En bild från i somras på min lilla räka. 😍 Ska vi köra en presentationsrunda nu i starten? Här är den gamla tråden.
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
107 193
Senast: Vovve
·
Bukefalos Jag försökte svara och sedan multicitera ett inlägg men det dyker aldrig upp någon text eller ruta i svarsrutan där den ska dyka upp...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Gunnar
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 436
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp