Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Livet svänger fort ibland och Lidos fick somna in igår. Stallkamraten sedan 8 år tillbaka blev utdömd och det kändes inte rätt att Lidos skulle behöva byta stall och hamna i en ny hästflock med sin ålder och sina skavanker i bagaget. Så han och kompisen fick följas åt på sista resan. Ett oerhört tungt beslut och det är fruktansvärt tomt utan min lille pålle som väntar efter en dag på jobbet...
 
Livet svänger fort ibland och Lidos fick somna in igår. Stallkamraten sedan 8 år tillbaka blev utdömd och det kändes inte rätt att Lidos skulle behöva byta stall och hamna i en ny hästflock med sin ålder och sina skavanker i bagaget. Så han och kompisen fick följas åt på sista resan. Ett oerhört tungt beslut och det är fruktansvärt tomt utan min lille pålle som väntar efter en dag på jobbet...
Jag beklagar verkligen Ingela. Efter 10 år för mig här på buke känns det som jag känt Lidos. Stort av dig att vara den vettiga i det beslutet. All heder :bow:
 
Livet svänger fort ibland och Lidos fick somna in igår. Stallkamraten sedan 8 år tillbaka blev utdömd och det kändes inte rätt att Lidos skulle behöva byta stall och hamna i en ny hästflock med sin ålder och sina skavanker i bagaget. Så han och kompisen fick följas åt på sista resan. Ett oerhört tungt beslut och det är fruktansvärt tomt utan min lille pålle som väntar efter en dag på jobbet...

Beklagar och säger samtidigt att jag förstår ditt tunga beslut. Även om det inte är lätt att ta måste man tänka på hästen och vad som blir bäst en sån här gång!! Vet själv hur tungt det var när jag tog bort min förra häst efter 17 år tillsammans.....

Mvh anaby
 
Här går det jättebra.
Efter det vanliga "vår-ruset" (ha, ha) då min Pålle tror han är typ 2 år, så har han nu lugnat ner sig.

I hoppningen är vi nu uppe i 85 cm, hua, högt tycker Matte, käre Prinsen klarar högre, men Mattes nerver klarar inte mer just nu. Målet är 90 cm vid midsommar, och kanske att jag har så mycket mod att vi ger oss på 1 meter till hösten....:crazy: :nailbiting:

I dressyren har jag en häst som är harmonisk, mjuk och alldeles, alldeles underbar....
Eftersom min ridtravare har franskt blod är han rätt kortryggad, och har lätt att samla sig och sätta under sig. Lätt att korta och länga i galoppen, en underbart mjuk trav. Och travöppna i höger varv som varit JÄTTEJOBBIGT tycker Pållen, och han betett sig som en metmask, det har lossnat och han bara flyter fram på långsidorna :heart Galoppombytena sitter, kanske inte så vackra, men, men. Är helt enkelt en dröm att rida.

Och en fantastiskt trevlig häst att rida ut på, framåt, nyfiken, men går fram överallt.

Tror ni jag älskar min travare eller!!!??? ;) :D :heartheart:heartheart
 
Jag har blivit med travare :D

En underbar kille på 15år som senaste 6 åren enbart har gått som sällskap pga av en skada i ena ögat som gjort honom blind. Det påverkar honom inte alls i dagsläget så tanken är att rida in honom under sommaren. Han är väldigt positiv med mycket go i så jag tror att det kan bli toppenbra, trevlig exteriör dessutom.

Ni som har ridit in och utbildat era, är det något speciellt att tänka på när det gäller just ridtravare? Walle är väldigt lyhörd och väluppfostrad så jag tror inte att det kommer blir några problem på den fronten.

Han kom i tisdags förra veckan och har fram tills idag bara fått gå och bekanta sig med min andra häst, idag var vi ute på en promenad alla tre. Lite stressat men väldigt spännande tyckte båda :) Tanken är att från och med idag gå på promenad varje dag och nästa vecka tömkörning. :D
 
Livet svänger fort ibland och Lidos fick somna in igår. Stallkamraten sedan 8 år tillbaka blev utdömd och det kändes inte rätt att Lidos skulle behöva byta stall och hamna i en ny hästflock med sin ålder och sina skavanker i bagaget. Så han och kompisen fick följas åt på sista resan. Ett oerhört tungt beslut och det är fruktansvärt tomt utan min lille pålle som väntar efter en dag på jobbet...

Beklagar sorgen :(
 
Jag beklagar verkligen Ingela. Efter 10 år för mig här på buke känns det som jag känt Lidos. Stort av dig att vara den vettiga i det beslutet. All heder :bow:

Beklagar sorgen :(

Tack. Tänk att det redan gått en månad. Känns som om det var igår, samtidigt som att han har varit borta i en evighet. Lidos är fortfarande det första som dyker upp i huvudet när jag vaknar på morgonen, "usch, det regnar, hoppas stallägaren lägger på täcket", eller "härligt väder, idag ska vi stå ute i solen och borsta bort all vinterpäls". Har varit och hälsat på en kompis och hennes häst, men drar mig för att hälsa på de andra djuren i Lidos stall. Det kommer kännas konstigt att vara där utan att Lidos är där. Just nu vill jag mest köpa ett hus och flytta nån annanstans och hitta en ridskola eller medryttarhäst i andra omgivningar än där Lidos och jag höll till.
 
Det går bara bra här. Har anmält oss till ridtravar-riks i sommar. Är det någon mer här som ska dit?

Jag ska också dit med mitt nyförvärv. Anmäld till alla klasser Ska bli så kul
Vilka klasser ska du vara med i? Åker ni långt?

Kan ju berätta om min nya också, i november förra året hämtade jag Muscle Shane ett varmblod på 9år. Sprang sitt sista lopp i januari samma år. Vet ej hur mycket han har gjort efter det. Provred en lätt rund fluffig kille med världens snällaste ögon men en "död" blick. Vilket inte är konstigt, gått från aktiv tävlingshäst i centrum till att lulla i hagen. Vilken elitidrottare blir inte nere då

Nu har han blommat ut igen och är en helt annan häst. Glad, pigg(!) och tycker allt är roligt. Älskar att arbeta och blir aldrig trött. Jag har tillsammans med honom överkommit mycket rädslor, har ridit barbacka och varit ute på min första pnj.
 
Jag ska också dit med mitt nyförvärv. Anmäld till alla klasser Ska bli så kul
Vilka klasser ska du vara med i? Åker ni långt?

Kan ju berätta om min nya också, i november förra året hämtade jag Muscle Shane ett varmblod på 9år. Sprang sitt sista lopp i januari samma år. Vet ej hur mycket han har gjort efter det. Provred en lätt rund fluffig kille med världens snällaste ögon men en "död" blick. Vilket inte är konstigt, gått från aktiv tävlingshäst i centrum till att lulla i hagen. Vilken elitidrottare blir inte nere då

Nu har han blommat ut igen och är en helt annan häst. Glad, pigg(!) och tycker allt är roligt. Älskar att arbeta och blir aldrig trött. Jag har tillsammans med honom överkommit mycket rädslor, har ridit barbacka och varit ute på min första pnj.

Kul att komma igång med ny häst! Hoppas det går bra för oss båda på RIKS :up:

Vi har inte tävlat tidigare (bortsett från en utställning och en CR i hoppning) så vi kör på nybörjarklasserna :p Hoppning 30 och 50 cm, dressyr klass E och D samt utställningen, blir det. Ska bli såå kul! :rofl:

Jag åker inte så långt, tar väl drygt en timme. Du då?
 
Kul att komma igång med ny häst! Hoppas det går bra för oss båda på RIKS :up:

Vi har inte tävlat tidigare (bortsett från en utställning och en CR i hoppning) så vi kör på nybörjarklasserna :p Hoppning 30 och 50 cm, dressyr klass E och D samt utställningen, blir det. Ska bli såå kul! :rofl:

Jag åker inte så långt, tar väl drygt en timme. Du då?

Slö kör vi runt 30 min bara :) Har hästen i Älvängen
 
Hur går det med era hästar? :)

Vi kämpar på efter att jag födde barn i januari och siktar på nån dressyrtävling till hösten. Men först och främst måste jag få ner honom i vikt, i början gick det knappt att spänna sadelgjorden, nu har han gått ner "ett par hål " men än är det en del kvar! Provade Equilabappen och den är ju lite motivationshöjande måste jag säga. Ska påbörja lite konditionsträning nu när han orkar lite mer också.
 
Jag är ingen hejare på att vara aktiv på nätet, men jag och fröken finns iaf! :D Jag började nytt jobb i mitten av januari, vilket blev tungt för mitt huvud de första månaderna och till slut fick Honey helt enkelt vila. Nu är vi på gång igen med igångsättning! Våren har kommit och efter vila + med varmare luft fick jag en helt ny häst. Eller rättare sagt: jag börjar få tillbaka hästen som fröken egentligen är. En liten arbetsmyra som gärna jobbar på och gillar att hålla lite tempo. Det är så himla kul, äntligen börjar det lossna - har haft henne tillbaka i två år. Hon är glad, jag är glad. Bjuder på en bild av utsikten under en tur vi tog förra helgen.

Leran bjöd dock på strålröta, den behandlas nu med kopparsulfat. Suck.

Målet för i år var att starta distansritt. Men nu höll vi ju inte igång, plus att jag vill ha eget släp om vi ska nöjesåka. Och bilens avgassystem behöver tydligen bytas typ nu + att hästen behöver nya boots till bak (det är inte många turer kvar innan det blir hål i sulan...). Så vi får se. Igång ska vi iaf!

img_20180422_124335_5adc9e80ddf2b33416e44876.jpg
 
Senast ändrad:
Jag är "ny" ridtravar-ägare (haft min snart ett år). Vi kämpar på och har kommit en bit på vägen med hans utbildning. Haft en del bakslag också (som man har) och just nu pusslar jag med tiden för att försöka hålla igång honom. Jobbar heltid och har ett barn på 3 år så det känns lite tungt just nu faktiskt.
IMG_3077.JPG
 
Jag är ingen hejare på att vara aktiv på nätet, men jag och fröken finns iaf! :D Jag började nytt jobb i mitten av januari, vilket blev tungt för mitt huvud de första månaderna och till slut fick Honey helt enkelt vila. Nu är vi på gång igen med igångsättning! Våren har kommit och efter vila + med varmare luft fick jag en helt ny häst. Eller rättare sagt: jag börjar få tillbaka hästen som fröken egentligen är. En liten arbetsmyra som gärna jobbar på och gillar att hålla lite tempo. Det är så himla kul, äntligen börjar det lossna - har haft henne tillbaka i två år. Hon är glad, jag är glad. Bjuder på en bild av utsikten under en tur vi tog förra helgen.

Leran bjöd dock på strålröta, den behandlas nu med kopparsulfat. Suck.

Målet för i år var att starta distansritt. Men nu höll vi ju inte igång, plus att jag vill ha eget släp om vi ska nöjesåka. Och bilens avgassystem behöver tydligen bytas typ nu + att hästen behöver nya boots till bak (det är inte många turer kvar innan det blir hål i sulan...). Så vi får se. Igång ska vi iaf!

img_20180422_124335_5adc9e80ddf2b33416e44876.jpg

Åh vad roligt att här är nån mer än jag :D
Tråkigt med strålröta (vad har den här konstiga vintern inte fört med sig liksom :cautious:) men kul att vara på gång! Har du något preliminärt datum som du ska starta första distansritten på?
 
Jag är "ny" ridtravar-ägare (haft min snart ett år). Vi kämpar på och har kommit en bit på vägen med hans utbildning. Haft en del bakslag också (som man har) och just nu pusslar jag med tiden för att försöka hålla igång honom. Jobbar heltid och har ett barn på 3 år så det känns lite tungt just nu faktiskt.Visa bifogad fil 14149
Så kul! Har du haft travare innan, eller det här är din första? :)
Vet hur det är med tiden, jag har en fyraåring och en ettåring samt jobbar heltid... Men än så länge är det helt klart värt det att hålla på.
 
Jag har en ridtravare och är aktiv i 2013 tråden :)
Köpte henne för 1½ år sen och började rida in. Efter 7-8 månader bröt hon griffelbenet i sommarhagen och har stod på sjukbox/hage i 5 månader.
Det + mycket privat blev en riktig käftsmäll för mig men nu är vi på g igen :D

Casablanca Majo efter Andover Andover fyllde 5 år i tosdags
19905026_10154712748976099_780309828502883773_n.jpg

19884014_10154712750661099_5191696524277428375_n.jpg

18700075_10154584179886099_4906349534967574000_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 070
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 788
Senast: Niyama
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp