Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var ju på läger med rasklubben för nån vecka sen och det va som vanligt helt fantastiskt. En av kvällarna ordnas en lydnadstävling i startklass för att alla som vill ska få chans att prova på under trevliga former. Jag och Salle har som tradition att delta men i år körde jag även Impa och som hon gick 🤩 Vi har knappt tränat lydnad sen i januari pga valparna och trots det går hon som i en dröm och får en 10:a på följsamheten. Det som brast var alla bli kvar moment men det känns lättfixat. Så nu ska vi slipa lite och ge oss ut på riktiga tävlingar.
 
Stämer bra! Avmaskning minst 24 h och max 5 dygn innan ni passerar gränsen :)
Har på senaste kännt att det är sämst spenderade pengarna jag vet hos vet med dem där avmaskningen. Dom senaste två har inte ens tittat när jag gett tabletten och senast blev grabbarna stoppade i tullen men de frågade inte ens efter passen (bara alkohol).
Men såklart kommer jag fortsätta sköta det by the book, mtp konsekvenserna för att missköta.
 
När matten är kravlig så får man motionera i vattnet istället! Glad och trött hund och nöjd matte!
20190610_095219.jpg
 
@Migo , @Vassi , @snorp Tack så mycket!

Och just ja, var och kursade igår med Floki. Var nog första gången folk tyckte att Floki var en fin hund. :p Jag som är livrädd för att köra honom var lite lagom hysterisk första två passen - tänk er händerna rakt upp och hysteriska "LIGG, LIGG, LIGG" :rofl: Han är ju så sjukt snabb. Det kanske är Whippet i han trots allt.

Men tredje passet så gick det bra och jag kunde köra själv utan att dö, samt skicka han höger och vänster och gå lite i balans. Så roligt!

Fick dock återigen höra att han är en sån som aldrig vill sluta jobba och aldrig ska vila ifrån jobb. För att han är lite crazy. Men fick också höra att "Ja men det här blir nog bra!".

Glad skit!

BVe6uad.jpg
 
Godkänt doftprov idag!

Det var inomhus i en samlingslokal. Hunden var lite intresserad av allt runtomkring men fokuserade ändå ganska bra. Hon gick förbi alla kartongerna en gång utan att markera och ville sedan nosapå en stol. Då startade jag om henne och då tog hon det direkt. Sedan tyckte hon det var konstigt att vi skulle åka hem igen, vi hade ju knappt gjort något.
 
Godkänt doftprov idag!

Det var inomhus i en samlingslokal. Hunden var lite intresserad av allt runtomkring men fokuserade ändå ganska bra. Hon gick förbi alla kartongerna en gång utan att markera och ville sedan nosapå en stol. Då startade jag om henne och då tog hon det direkt. Sedan tyckte hon det var konstigt att vi skulle åka hem igen, vi hade ju knappt gjort något.
Grattis! Va kul!
 
Sista tillfället på NW-kursen idag :) Humla är fortfarande vassare på det i kurslokalen än hemma, men idag var hon lite trött så ett sök fick vi förenkla lite :) Löper gör hon också, så hon känns något tröttare överlag, men funkar bra!
Ska försöka träna hemma lite i sommar inför Nw2 kursen i höst :bump:
 
Godkänt doftprov idag!

Det var inomhus i en samlingslokal. Hunden var lite intresserad av allt runtomkring men fokuserade ändå ganska bra. Hon gick förbi alla kartongerna en gång utan att markera och ville sedan nosapå en stol. Då startade jag om henne och då tog hon det direkt. Sedan tyckte hon det var konstigt att vi skulle åka hem igen, vi hade ju knappt gjort något.

Grattis! :)
 
Med diverse ratbrädor, färg, en såg och en skruvdragare kommer man långt :up:

62554429_2852960821388032_917800469244411904_n.jpg


Damernas sommarstuga är klarfärdig!
Själva kojan tog inte mer än knappa 2 h att sno ihop, lägga takpapp och grundmåla och nu när den har fått på sig några lager täckfärg och knutbrädor så ser den ju helt okej ut :)
 
Cyklade Nessie och Nano tre km idag när jag vaknade på eftermiddagen, Nano sprang på bra nu så det verkar som om hon fattar grejen till slut. Sen hade jag sista tillfället i lydnadskursen och vi hade typ träningstävling, Nessie var superduktig fast vi inte tränat på nån vecka!
Imorgon ska maken tävla alla tre hundarna på klubbtävling i agility, hoppas de sköter sig. Hade gärna varit med men ska jobba.
 
Idag fyller Pu 5 år :)!

48FC99F9-2B8A-4E79-BFD7-A9A45C172CE4.jpeg


Vår roliga, gulliga lilla grävling som är det mest utvecklande spontanköp jag någonsin gjort :D ! Hon som är min inkörsport i svenskskyddet, världens enda aussie uppflyttad till elitskydd, KORAD, certpoäng i elitspår och makens första tävlinghund i brukset samt hans andra tävlingshund i agility :)! En härlig allroundbrukshund helt enkelt👏!

Hurra för vår söta lilla argsinta svartvita 😍!
 
Jag tänkte att det är onödigt att göra en hel tråd för frågan, så jag ställer den här. Om jag vill vara i Norge längre än 120 h och således avmaska två gånger inom 28 dagar, finns det några regler om hur tätt det får vara mellan de två avmaskningarna? Ett exempel taget ur luften: Kan jag avmaska idag och om två veckor och sedan resa om tre veckor?
 
Jag tänkte att det är onödigt att göra en hel tråd för frågan, så jag ställer den här. Om jag vill vara i Norge längre än 120 h och således avmaska två gånger inom 28 dagar, finns det några regler om hur tätt det får vara mellan de två avmaskningarna? Ett exempel taget ur luften: Kan jag avmaska idag och om två veckor och sedan resa om tre veckor?

Jag har tolkat det som att hunden måste avmaskad två gånger inom ett 28 dagars period. Dvs från första avmaskningen får det gå max 28 dagar för inresa i Norge. Det skulle också kunna tolkas som att du efter två avmaskningar har 28 dagar på dig för in- och utresa. Kan du kontakta mattillsynet med din fråga?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
781
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp