Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter i godan ro på morgon-toa och valpuschlingen kommer inkutandes (ytterdörren stod lite öppen)....och hon är dyngsur och efterlämnar pölar. Hon har varit ute och morgonbadat i hundpoolen :meh: Jag når inte handduken från toan, så det är bara att jollra med uschlingen, så hon stannar på plats, samtidigt som jag gör mig själv klar innan jag kan torka henne torr :rofl:
 
Sitter i godan ro på morgon-toa och valpuschlingen kommer inkutandes (ytterdörren stod lite öppen)....och hon är dyngsur och efterlämnar pölar. Hon har varit ute och morgonbadat i hundpoolen :meh: Jag når inte handduken från toan, så det är bara att jollra med uschlingen, så hon stannar på plats, samtidigt som jag gör mig själv klar innan jag kan torka henne torr :rofl:
Om det är Petra så är hon jättefin :love: (det är tur att projekt extra hund lades på is - snacka om beslutsångest. Jag kommer att bli en tokig hundsamlare som pensionär)
 
Jag blir så arg och ledsen, trött och uppgiven..

Jag köpte en tik för 3,5 år sedan. Jag gjorde väl inte min hemläxa riktigt så bra som jag borde ha gjort, det kan jag erkänna. Smicker från en stor och välkänd uppfödare som väldigt gärna ville sälja till mig gick hem, tyvärr.. Oavsett, jag köpte hunden med förhoppnings om att det kunde bli min stamtik.

Så blev det inte. Min tik är frisk, har gjort alla hälsotester UA, gjort en, för rasen, OK mentalbeskrivning och är meriterad. Det visade sig dock att när hennes pappa blev 4 år så fick han anfall efter anfall. Uppfödaren avlivade hunden och skrev följande till mig, jag citerar: ”Efter två dygn med fruktansvärda epilepsi anfall så har nu min älskade x fått somna in. ...De har tagit alla möjliga prover igår och fann inga förgiftningar eller inflammationer i hjärnan.

På grund av detta, och en del andra hälsoproblem i släkten, så har jag valt att INTE avla på min tik. Idag är jag gladare än någonsin för det! Idag när jag öppnar Facebook så möts jag av ett inlägg om att min tiks kullsyster har fått anfall. 3,5 år gammal.. Ägaren är en ”vanlig” hundägare, en barnfamilj som inte direkt har någon kontakt med hundvärlden. Jag bestämmer mig för att skriva till ägaren och beklaga samt informera om att rapportera diagnosen till rasklubben då jag anser att det är viktigt speciellt när det nu verkar ha nedärvts.

Jag möts av kalla handen. Ägaren har minsann varit i kontakt med uppfödaren som säger att de finns ingen EP i släkten! Pappan fick visserligen avlivas pga anfall men man misstänkte att det var en hjärntumör?! Ägaren säger att de ska inte avla på sin hund och pappan är ju ändå redan död?!

Jag blir så arg o ledsen..
 
Här har vi haft en härlig sommardag, kunde önskat några grader upp, men 19 var nog tillräckligt för Frej :).

Började med promenad där vi mötte en ensam ren i skogen. Den var allt lite läskig tyckte Frej.

På eftermiddagen var vi ner till "vår" å och badade. Jag badade mer än hunden, hunden skällde mer än jag 🙄.

Jag försökte leka lite med Frej under dagen, men det var han måttligt intresserad av. Han ville däremot vara med och leka när mamma, jag och faster skulle spela Mölkky (nummerkubb) ikväll 🤦‍♀️.

När jag satte ut kubbarna flög min tokiga hund på min arm och började bita i min tröja. Sedan stal han kastpinnen och sprang iväg med den. Under spelets gång klev han in och rev ner kubbar vid flera tillfällen, även snodde med sig ett par gånger. Jag fick slänga ut lite torrfoder åt honom så att han också fick göra något, men det var nästan så att Mölkkyn var roligare :laugh:. Det slutade med att Frej fick springa och hämta kastpinnen och lämna till mig (han vägrade att lämna hos mamma eller faster). Någon gång hoppade han rakt över nummerkubbarna, tog kastpinnen och hoppade tillbaka likadant.

Efter två spelomgångar fick Frej sedan apportera samtliga kubbar. Han var SÅ duktig :love:. Denna lilla övning kan emellertid ha varit lite på gott och ont, för frågan är om han förstår att vänta tills spelet är slut nästa gång :crazy:. Nåväl, det kändes toppen att ha en "riktig" uppgift till honom ;).
 
Doris visar gärna upp sina magrutor 😂 20190709_221533.jpg
 
Hade en ohundig dag igår då maken och jag åkte iväg och sov borta en natt och åt fyra rätters middag. Sängen kändes väldigt stor och bekväm när det bara var vi två i den 😁.
Idag åkte vi och badade med tjejerna, lite mulet så det var inte en kotte där förutom vi. De fick springa lösa och sprang som sjutton.
IMG_20190712_122201.jpg
 
Lite udda fråga kanske, men ni som har enkelbur, vilken sida i bagaget har ni bilburen och varför? Ska köpa en ordentlig bilbur och började fundera.
 
Lite udda fråga kanske, men ni som har enkelbur, vilken sida i bagaget har ni bilburen och varför? Ska köpa en ordentlig bilbur och började fundera.

Jag har haft min på höger sida i bagageutrymmet. Vet inte varför, kändes bara bäst så :p Hade lika gärna kunnat köpa en bur för vänster sida.
Skulle dock vara intressant att veta om det till exempel är statistiskt vanligare att krocka/bli påkörd på en viss del eller viss sida av bilen, vilket skulle kunna hjälpa en när man väljer sida till buren.
 
Sex dagar efter operationen klantar sig matte och sätter inte på tratten. Nu har här lekts veterinär och hälften av stygnen är tagna. :arghh: Jag är en ovärdig matte!
 
Jag stötte på ett lite märkligt beteende idag, jag var ute och gick i helt nya omgivningar och precis när jag kom iväg såg jag på avstånd en dam med 5-6 hundar, hon får syn på mig, tvärvänder och försvinner. Tänkte inte mer på det utan promenerar vidare med Ville. Efter 40 min kommer jag till en ny korsning och ser damen med hundarna igen. Jag tänkte att jag underlättar för henne och går in på en sidoväg och tänker att hon kan passera, men nej då följer hon efter in på sidovägen. Jag stannar, går ifrån gångvägen med ett par meter och tänker att hon kan passera, men nej hon stannar 10 meter därifrån. Jag ropar och frågar om det går bra om jag passerar henne. Men får till svar: Nej vänder du så måste jag också vända. 🙄 Varför går man ut med en hel flock om man inte kan möta eller passera en annan hund i bebyggt område? Utöver henne mötte jag ett antal hundar så det var inte hundtomt och dessutom ett turistområde, med både ett stort vandrarhem, BB och konferenshotell och en golfbana med gässtugor och ställplatser. Så man kan ana att det rör sig mycket hundar i området.
 
Har Petras kullbror under helgen (fre-mån) och här är helt galet - hur kan man spara flera valpar hemma ur en kull utan att bli tokig hahaha. Fast han är underbar och jag har varit störtförtjust i honom från start.....kunde tänka mig båda - bara inte samtidigt 🤣

Petra försöker dränka brorsan...

Varför måste syskon ha samma grejer jämt !

Fina bruna grabben Markko

Min gammeltant Mini har varit guld och blivit en riktigt schysst tant
 
Hundarna var hemma själva några timmar nu ikväll /natt efter att hussen stack ut för att jaga. När jag kom hem från kollegan såg det ut såhär:

87A6922F-D955-436A-9F48-82024B4CF712.jpeg


Smygfotade genom fönstret 😆
De sov alltså så hårt att de varken hörde när jag körde in på gårdsplanen med bilen eller gick på grusgången till huset 😍
 
Nu har Frej fått prova på att simma. Han går ut själv ungefär så långt att han fortfarande bottnar, och jag hade egentligen inte tänkt tvinga honom, men jag blev lite otålig och bar ut honom :angel:. Han simmade så lugnt och fint in så jag var ut honom två gånger till :D. Några meter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
778
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 659
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp