Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min ena beauceronhane är opererad efter en traumatisk patellaluxation. Han halkade när vi tränade agility och slet typ sönder patellaligamenten. Operationen gick bra, men konvalescensen var ju förstås lite jobbig, med ytterst korta promenader, typ bara ut på gården och kissa, de första 6 veckorna. Därefter fick han börja röra sig lite mer. Tyvärr gjorde han ett jäkla dumt skutt ut i en nyplöjd åker 10 veckor efter operationen, naturligtvis landade han på det opererade benet... vilket i slutändan resulterade i att han ett knappt år senare fick opereras en andra gång, därefter var det inga problem mer.

Att han sen även fick genomgå en korsbandsoperation ytterligare ett år senare var ren otur och inget som egentligen hade med patellaoperationen att göra.

Men ja, knäet läkte som sagt bra, jag tvekade aldrig angående operation, han var så ung - precis fyllt 2 år ett par veckor innan han skadade sig - och så här i efterhand hade jag tagit samma beslut igen.
Vad skönt att han blev helt bra till slut! Får jag fråga om du valde att operera på någon särskild klinik?
Jag kommer också välja att operera. Han är inte ens 5 år än och har mycket kvar att ge. Det är väl mest att jag oroar mig över allt kring operationen, konvalescensen och rehabiliteringen efteråt.
 
Varför funkar han inte för tävling?
Tråkigt med dåligt MH, vad brister han i?
Det är väl mest söket jag tänker på, tror inte han skulle söka efter främmande personer. Under en kurs för ett år sedan så ville han inte gå fram till okända, han blev bättre under tiden (var 3 dagars kurs) när han bekantade sig mer med figuranterna. Instruktören trodde att han var i någon form av spökperiod, men det har inte blivit bättre. Han funkar i vardagen, har inga problem att ta kontakt med främmande när jag är med. På MH't så hälsade han självmant på testledaren men när testledaren skulle gå iväg med honom ryckte han sig lös från halsbandet. Han fick en 4 på hälsning men efter det gick det utför. Han ville inte följa med, lekte inte och allt socialt tyckte han blev jobbigt. Om du vill och är intresserad kan jag skicka filmer på MH't. Tycker det är riktigt tråkigt för förutom det är han en riktigt trevlig hund i mina ögon.
 
Det är väl mest söket jag tänker på, tror inte han skulle söka efter främmande personer. Under en kurs för ett år sedan så ville han inte gå fram till okända, han blev bättre under tiden (var 3 dagars kurs) när han bekantade sig mer med figuranterna. Instruktören trodde att han var i någon form av spökperiod, men det har inte blivit bättre. Han funkar i vardagen, har inga problem att ta kontakt med främmande när jag är med. På MH't så hälsade han självmant på testledaren men när testledaren skulle gå iväg med honom ryckte han sig lös från halsbandet. Han fick en 4 på hälsning men efter det gick det utför. Han ville inte följa med, lekte inte och allt socialt tyckte han blev jobbigt. Om du vill och är intresserad kan jag skicka filmer på MH't. Tycker det är riktigt tråkigt för förutom det är han en riktigt trevlig hund i mina ögon.
Skicka gärna, tycker det är intressant.

Det finns ingen möjlighet att det skulle funka att börja med kända figgar och att han kanske skulle söka okända senare när han vet vad han ska göra?
Tänker att det kanske skulle gå att övervinna med kampbelöningar ute hos figgen o så - om han har kamplust tex?
Har P o M några tips?

Tråkigt iaf :(
 
Igår kom det en beddlis på besök, 13, 6 kg, jämförelsevis med min lilla räka (som dessutom gått ner ett halv kilo) på 6,4. Han är en bjässe.
Var här för häng och klippning, så fin han blev när en del av kostymen försvann. Men jisses vilken tid det tar när man är dubbelt så stor! Tur han är snäll.
 
Ni som flugit med hund i kabin, vart har ni köpt bur att ha hunden i?

(Kommer flygas med SAS så max 50cm lång, övriga mått kommer jag inte ihåg just nu..)

Jag köpte min på Rusta. Dom väskorna som är rundade upptill går att få under sätet även fast de egentligen kanske är för höga. :)
 
Vad skönt att han blev helt bra till slut! Får jag fråga om du valde att operera på någon särskild klinik?
Jag kommer också välja att operera. Han är inte ens 5 år än och har mycket kvar att ge. Det är väl mest att jag oroar mig över allt kring operationen, konvalescensen och rehabiliteringen efteråt.

Redan första besöket blev hos en väldigt duktig ortoped, Karin Löfqvist på Anicura i Hässleholm, så det var hon som fick göra operationerna. Men viktigast är nog att man hittar en klinik och veterinär som har rätt erfarenhet och kompetens plus att man känner förtroende för veterinären i fråga.

Visst är det jobbigt med operation, konvalescens och rehab, jag tror det tog mycket hårdare på mig än på Indigo, han är tack och lov en stabil individ som fixade allting utan problem och som lika glatt traskade in på djursjukhuset varje gång vi var där, min mentala status var emellanåt mera tveksam. ;)

Svårast är väl att de inte får röra sig mycket alls i början; att hålla en 2-årig ganska livlig hund med mycket motor lugn och stilla i flera månader var lite jobbigt, jag oroade mig ständigt för att han skulle göra något dumt; halka, skutta och hoppa eller så - vilket han ju också gjorde då 10 veckor efter op. - jag hade väl slappnat av vid det laget och tänkte att han ju faktiskt var så gott som läkt. Jag blev lite nojjigare efter nästa operation, på gott och ont.

Jag läste också på mycket på nätet, såg filmer av operationerna på Youtube, läste bloggar och inlägg från folk som gått igenom samma sak med sin hund, bara för att ha koll på vad det hela skulle innebära, hur andra hundar hade klarat det, hur bra de hade blivit etc etc. Något som veterinären och fysioterapeuten verkligen gillade - en ägare som fattar hur allvarlig operation hunden gått igenom är en ägare som inte tror att hunden är frisk så fort den stödjer på benet utan som inser att det krävs försiktighet och uppbyggnad för att allting ska bli bra.
 
Konstaterar att när herr Terrier går in i terriermode, så tål han hög och seriös belastning utan att lyfta ett ögonlock, utan minsta tendens till att omrikta beteendet och avreagerar på en nanosekund och blir direkt sitt normala, glada jag, när man väl nått igenom "terrierdimman".

Han är hård som flinta, den lilla skrutten.
 
Igår kom det en beddlis på besök, 13, 6 kg, jämförelsevis med min lilla räka (som dessutom gått ner ett halv kilo) på 6,4. Han är en bjässe.
Var här för häng och klippning, så fin han blev när en del av kostymen försvann. Men jisses vilken tid det tar när man är dubbelt så stor! Tur han är snäll.
Oj, vilken liten bedlis du har! Min väger nog kring 12-13 kg också 🙈
 
Hon är väldigt vinthundslik. Liten midja, djup bröstkorg, långa ben. Framförallt när hon inte är så lurvig. Den andra är bredare och mer rejäl.
Nästa vill jag ska vara ett mellanting!
Ja, vi träffade en bedlis för inte så länge sen och Olle var typ dubbelt så bred. Jag upplever inte honom som en bred hund men i jämförelse med den andra så var han stor, utan att vara tjock.
 
Fick veta igår att en bekanting som bor i närheten ska ha valpar snart (tiken parad osv). Jag erbjöd mig att komma och fotografera valpar och bekanting vill gärna ha dit mig. Sååå nu längtar jag också efter att valparna föds. Det ska bli SÅ spännande att få följa dem (och det är inte ens salukivalpar den här gången).
 
Började en kurs idag. Ledarens hund är en lapsk vallhund (vilket hens tidigare hund då också var). Jättespännade för när jag träffat hens hundar så har jag varit osäker på om de var lapska eller working kelpie (baserat då på de få working kelpie jag träffat och mina fördomar om vilka hundar bruksmänniskor har). Nu funderar jag om det är de lapska eller working kelpie som är mest ojämna. Kursledarens hundar har inte sett ut som de lapska jag sett på utställningar utan är större och gängligare (har de också e- och b-typer?). Jag vet att kursledaren jobbar med räddningshundar - och då undrar jag om lapska är lämpliga och införskaffade för ändamålet eller om det bara var de hundar hen hade, eller om vissa lapska är lämpliga och hur vet man då vilka?)

(Lapsk var på kort-listan över hundar som inte är schäfrar. Jag fastnade bara för små, spretiga raser)
 
Så jäkla ledsen jag blir. Fick precis en varning från en annan hundägare om att någon lagt ut köttbullar med Ipren i här i området där jag bor.

Tacksam för varningen dock. Total stenkoll på Frej gäller, kunde lätt ha varit han som råkat illa ut (minst en hund har blivit dålig).
 
Så jäkla ledsen jag blir. Fick precis en varning från en annan hundägare om att någon lagt ut köttbullar med Ipren i här i området där jag bor.

Tacksam för varningen dock. Total stenkoll på Frej gäller, kunde lätt ha varit han som råkat illa ut (minst en hund har blivit dålig).

Jag brukar alltid ta sådant med en nypa salt. I de flesta fall är det bara rykten och antaganden.
 
Var lite trött och tidspressad på lunchpromenaden igår, och jag och Humla var inte synkade.

Ville vända känslan på kvällspromenaden så tog med bästa godiset (=korv) och en ny leksak :D Det var lyckat! Pigg och glad hund och skrattande matte blev resultatet :rofl:

 
Det är bara motionscykling när gråhunden är med :) Det känns som att jag iallafall kan använda asfalten till transportsträckor. Tack för svar!

Tror att det är nyttigt att springa lite på hårt underlag ibland! Har själv lite asfalt om jag ska cykla hemifrån, tror inte att det kommer skada min hund alls. :) Men cyklar långsamt för att spara på tassarna.
 
Fixade lite på huset, går runt det för att hämta en sak...
”Matte jag vet faktiskt inte vad som hände”

Tur Atan är söt och att vi bara blir glada när hon tar sig för något på eget initiativ :D

AB77D214-F080-4CC8-970C-B37099DDA767.jpeg
 
Idag fick jag chansen att göra en god (men självklar) gärning.

När jag var ute med Frej stannade en bil med husse, matte och hund i och frågade efter vägen till djursjukhuset. De var ganska fel ute, så jag försökte förklara vägen men det gick inget vidare så det slutade med att jag och Frej fick hoppa in i bilen och guida hela vägen.

Frej blev nog lite förvånad, matten och hussen väldigt tacksamma och jag glad att kunna hjälpa till.

"Upptäckte" att jag är rejält dålig på att ge vägbeskrivningar :crazy:. Tur att föraren vågade be mig komma med i bilen, för jag vågade inte föreslå det själv 🙈.

Det kändes att det var längesedan jag var iväg till djursjukhuset med Frej då de plötsligt var helt klara med nya utbyggnaden. Hoppas vi håller oss därifrån :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
782
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp