Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har precis köpt valp, hon kom i fredags. Tyvärr hade hon fått billigt dåligt foder och är lite tun är inte riktigt där hon borde vara, men har gått upp 1,7 kg sen hon kom och vi håller långsamt på att gå över till nytt foder. ( hon får mestadels nya fodret nu ), och det verkar funka bra! Var hos vetrinär idag som konstaterade att jag gjort allt rätt och att vi köpt väldigt bra foder, så det var skönt att höra! Hon fick även första vaccinet.
Bild från första dagen
 

Bifogade filer

  • 8352B4AD-4958-45DC-BE8C-0B61F467EC99.jpeg
    8352B4AD-4958-45DC-BE8C-0B61F467EC99.jpeg
    239,4 KB · Visningar: 88
Vi har precis köpt valp, hon kom i fredags. Tyvärr hade hon fått billigt dåligt foder och är lite tun är inte riktigt där hon borde vara, men har gått upp 1,7 kg sen hon kom och vi håller långsamt på att gå över till nytt foder. ( hon får mestadels nya fodret nu ), och det verkar funka bra! Var hos vetrinär idag som konstaterade att jag gjort allt rätt och att vi köpt väldigt bra foder, så det var skönt att höra! Hon fick även första vaccinet.
Bild från första dagen

Och nu 😊
 

Bifogade filer

  • A6CEA6AD-037D-4362-AC19-D6FBB5D7D494.jpeg
    A6CEA6AD-037D-4362-AC19-D6FBB5D7D494.jpeg
    227,1 KB · Visningar: 87
Varit ett deppigt dygn. Vi fick reda på igår att en klubbkamrats tre hundar brunnit inne tillsammans med en av hennes mammas hundar i deras hus. Kan knappt tänka tanken på hur det skulle vara utan att tårarna börjar komma, hon hade tre hundar som hon tävlade och tränade agility med förutom att de såklart var hennes högt älskade familjemedlemmar. Vet inte hur man själv skulle kunna repa sig från nåt sånt :cry:.

En klubbkompis har startat en insamling via swish som jag försökt dela och vi har skänkt en liten slant också men det ger ju inte henne pälsklingarna tillbaka :arghh:.

// Sorry för depp-inlägg
 
Varit ett deppigt dygn. Vi fick reda på igår att en klubbkamrats tre hundar brunnit inne tillsammans med en av hennes mammas hundar i deras hus. Kan knappt tänka tanken på hur det skulle vara utan att tårarna börjar komma, hon hade tre hundar som hon tävlade och tränade agility med förutom att de såklart var hennes högt älskade familjemedlemmar. Vet inte hur man själv skulle kunna repa sig från nåt sånt :cry:.

En klubbkompis har startat en insamling via swish som jag försökt dela och vi har skänkt en liten slant också men det ger ju inte henne pälsklingarna tillbaka :arghh:.

// Sorry för depp-inlägg

Åh herregud vad tragiskt. 😭
 
Varit ett deppigt dygn. Vi fick reda på igår att en klubbkamrats tre hundar brunnit inne tillsammans med en av hennes mammas hundar i deras hus. Kan knappt tänka tanken på hur det skulle vara utan att tårarna börjar komma, hon hade tre hundar som hon tävlade och tränade agility med förutom att de såklart var hennes högt älskade familjemedlemmar. Vet inte hur man själv skulle kunna repa sig från nåt sånt :cry:.

En klubbkompis har startat en insamling via swish som jag försökt dela och vi har skänkt en liten slant också men det ger ju inte henne pälsklingarna tillbaka :arghh:.

// Sorry för depp-inlägg
Såg det både i aftonbladet o på fb. Som om inte brand i huset skulle vara nog.
 
🥰 Helt toppendag med rasklubben med träning inför jaktproven. Ville gjorde fina sökvändor i hägnet, dryg 100 meter ifrån oss. På släpharen spårade han kanonfint och sög haren och apporterade till mig. 😍 Vid vattnet kastade han sig rakt i trots att det var långgrunt och simmade och kom tillbaka på inkallning.
Han har fått mycket beröm för sitt arbete och för sitt utseende. 😍
Är han så här på jaktprovet så borde det gå fint. 😁 Sen vet man aldrig dagsformen då. 🙄😁
 
🥰 Helt toppendag med rasklubben med träning inför jaktproven. Ville gjorde fina sökvändor i hägnet, dryg 100 meter ifrån oss. På släpharen spårade han kanonfint och sög haren och apporterade till mig. 😍 Vid vattnet kastade han sig rakt i trots att det var långgrunt och simmade och kom tillbaka på inkallning.
Han har fått mycket beröm för sitt arbete och för sitt utseende. 😍
Är han så här på jaktprovet så borde det gå fint. 😁 Sen vet man aldrig dagsformen då. 🙄😁
När du pratar om släphare, vad innebär det? I min värld innebär släphare något i stil med lure coursing fast rakt fram bara :p
 
Har ju hundar här för parning, då det är första gången för båda hundarna och ägarna båda är lite oerfarna på sånt där och ville att jag skulle överse proceduren, då tiken är notoriskt svår att upptäcka löp på och aldrig har jag sett en hane behöva jobba så hårt under uppvaktandet.

Tycker nästan synd om honom, för hon är en tuff tjej att behaga :D och jag hoppas verkligen att hon finner att han "håller måttet", för det torde bli en väldigt spännande kombination att följa om där blir smått som resultat av det hela.
 
När du pratar om släphare, vad innebär det? I min värld innebär släphare något i stil med lure coursing fast rakt fram bara :p
Ja typ! ;) Fast hundarna ser inte haren, helst ;) idag drog de rakt fram och sen 90° sväng åt höger eller vänster för att kolla om hunden följde spåret eller bara sprang. ;) mest handlade det om att få rätt teknik för att släppa hunden utan att störa.
 
De flesta av er känner ju till mina minst sagt svala känslor inför spanska vattenhundar. Under lördagens utställning gick de i samma ring som min ras, före oss. Det var väldigt blandat, vissa verkade hyfsade medan andra var hysteriska. Vid något tillfälle åkte en golfbil med funktionärer förbi och ett par hundar blev så hysteriska att de rök ihop. En yngre hund skrek vid flera tillfällen så fort den kom nära ringen.

Där slutade inte perro-historien för jag är nämligen hundvakt till vår närståendes (på detta forum ökända) perro fram till torsdag. Inatt fick vi sova kanske två timmar. Hunden pep konstant. Eftersom han inte kan vara lös fick jag med en stor hage som jag satte honom i igår ute medan vi höll på på gården. Hunden pep konstant. Satte honom i långlina. Hunden pep konstant. Nu imorse fick de vara ute själva i ca 45 minuter, satte perron i långlina så att han kunde röra sig fritt. Icke. Han satt på samma ställe, alla dessa minuter. Och pep. Varje gång jag närmar mig skriker han hysteriskt. Tar honom i halsbandet för att gå in med honom och hunden låter som om jag skulle ha ihjäl honom samtidigt som han hoppar fram på bakbenen.

Det blir fyra roliga dagar fram till torsdag. :up: :meh:
 
Klippte Frejs klor. Och pulpan i ena framsporren :arghh:.

Råkade klippa Nanos klo när hon var liten så det blev blodbad men hon märkte ingenting, däremot fick jag säga åt husse på skarpen som höll på hispa upp sig att inte göra nån stor grej av det då hon själv inte märkt nåt utan gå och hämta blodstopp och bandage istället :meh:. Nano ääääääälskar att klippa klorna, hon älskar iofsej allt som innebär att hon blir pysslad med (föning, trimning, borstning, klippning...) tror att hon egentligen skulle önskat att vara utställningshund så hon fick sitt behov av ompyssling mättat oftare. :p

Hoppas att Frej inte vart alltför lessen :heart.
 
Råkade klippa Nanos klo när hon var liten så det blev blodbad men hon märkte ingenting, däremot fick jag säga åt husse på skarpen som höll på hispa upp sig att inte göra nån stor grej av det då hon själv inte märkt nåt utan gå och hämta blodstopp och bandage istället :meh:. Nano ääääääälskar att klippa klorna, hon älskar iofsej allt som innebär att hon blir pysslad med (föning, trimning, borstning, klippning...) tror att hon egentligen skulle önskat att vara utställningshund så hon fick sitt behov av ompyssling mättat oftare. :p

Hoppas att Frej inte vart alltför lessen :heart.
Känner igen det där från när jag råkade ta lite i pulpan på labben och sambon blev helt hispig och började stoja om veterinär när det inte slutade blöda inom typ 2 sekunder. "Skärp dig, gubbaj*vel! :devil:" Sen gick han och kollade till henne med jämna mellanrum resten av kvällen så hon inte skulle bli dålig av "blodförlusten" :meh:
 
Råkade klippa Nanos klo när hon var liten så det blev blodbad men hon märkte ingenting, däremot fick jag säga åt husse på skarpen som höll på hispa upp sig att inte göra nån stor grej av det då hon själv inte märkt nåt utan gå och hämta blodstopp och bandage istället :meh:. Nano ääääääälskar att klippa klorna, hon älskar iofsej allt som innebär att hon blir pysslad med (föning, trimning, borstning, klippning...) tror att hon egentligen skulle önskat att vara utställningshund så hon fick sitt behov av ompyssling mättat oftare. :p

Hoppas att Frej inte vart alltför lessen :heart.

Haha, vad mysigt med en som gillar att bli ompysslad :love: . Frej är i regel snäll och finner sig i pysslet, men bara mot betalning (godis) förstås.

Tack och lov inget blodbad här! Det lyste rött men blodet rann inte. Jag behöver nog kloklippningsterapi en vecka, Frej är okej däremot. Han gnällde till just vid klippet men visade inget obehag efter det.

Strax innan jag klippte klon tänkte jag att jag kanske skulle be om hjälp med klippning av just sporrarna då jag tycker de är svåra att komma åt bra. Bara de inte klipper för långt, tänkte jag... 😶
 
Visa bifogad fil 32795

Svullnaden i käken var en böld, de kan inte säga varför den uppkommit så de röntgade hennes rotfyllda tand men den såg bra ut. De har också tagit prov på lymfkörteln som var svullen men det resultatet dröjer.

Eftersom vi åkte in så snabbt var bölden inte helt mogen, så de har satt ett dränaget så förhoppningsvis kommer den tömmas de närmaste dagarna. Rinner ur den gör det i alla fall, konstant. Har blod lite överallt. Dessutom är hon lite rosslig, gissningsvis av slangen under sövningen.

Den här hunden är verkligen min olycksfågel. Nu hoppas jag verkligen det inte är något allvarligare och att det läker som det ska efter dränaget är taget.
DSC_1658.JPG


Bölden kom tillbaka, mindre än den på bilden dock och växte långsammare men veterinären igen. Är bara 5:e gången på 2 månader. Det visade sig att ena hörntanden blivit infekterad, gissningsvis av den förra infektionen och behövde dras. Så nu är jag hemma med nyopererad hund.

Som grädde på moset strular IF, gissningsvis vill de undvika att ersätta eftersom det handlar om tänderna. Jäkla skitbolag.
 
Här är det en bra dag åtminstone. Precis fått räntgenresultat med ED ua och HD grad A (på min hund av stor ras som alltid rört på sig mer än vad valpar ”ska”), så nu ska jag börja försöka få Hund att lära sig dra cykel så han kan bli ordentligt motionerad. Han tycker helt klart att jag springer för långsamt så ska bli spännande och se vad han tycker om cykel :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: geting
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 659
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp