Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
I helgen debuterade jag och den här gölliga elitskydd, det slutade med certpoäng på 648,5 och en 4:e plats 😍!

1B1BE519-051A-4BF2-9B67-43E5756792FE.jpeg


Riktigt nöjd med vår debut, och riktigt stolt över att vi gått från appellklass till certpoäng elitklass på mindre än 5 månader ✌️❤️!
 
Valläger hela helgen, så himla roligt! Fullt med corgis och folk att prata hund med, snygg-Lasse var där med @Fruentimber även om det var lite synd om både Lasse-ponken och Nessie då tråkiga mattar stod i vägen för deras kärlek.. Det var fantastiskt kul att se att många hade potential för vallning trots att det inte avlas på det numera, dessutom fick vi testa på både får och nöt. Redan andra försöket fick jag släppa Nessie hos fåren, hon var så duktig och även på nöten fick hon gå utan lina sen (vilket var lika bra då jag bara trassla in mig i det). Har nog varit mitt livs bästa hund-helg! Det hela blev ju inte sämre av att min hund fick full pott i det inofficiella vallanlagstestet, kursledaren öste beröm över henne och man kan inte vara annat än superstolt. :banana:

IMG_20190908_161130.jpg
 
Tävlat i Heelwork-to-music idag och vi fick två uppflyttningsresultat, så nu har vi sammanlagt tre och hunden har titeln HtM1!
I helgen debuterade jag och den här gölliga elitskydd, det slutade med certpoäng på 648,5 och en 4:e plats 😍!

Visa bifogad fil 36316

Riktigt nöjd med vår debut, och riktigt stolt över att vi gått från appellklass till certpoäng elitklass på mindre än 5 månader ✌❤!
GRATTIS till er båda :banana:
 
En lång och jobbig söndag för både mig och Ville men vi är godkända på unghundsprovet! Vi fick visserligen bara ett 3:e pris men han blev dagens bästa hund.
Vi började vid 7:00 och eftersom jag hade flest hartrampare så fick vi första haren, tyvärr gick den bakåt i drevkedja och blev upptrampad inne i busk så den var svår att ta men Ville var även tramsig och ofokuserad och drev den en bit men fick sen syn på sin kompis i drevkedjan och drog dit för att leka. :crazy: Sen blev det lång vandring utan några harar, hund nr 2 fick en fin hare och jobbade hyfsat med den. Så småningom fick hund 3 sin första hare och brydde sig inte det minsta. Så då fick Ville rycka in som provhund och se om haren gick att spåra. Han tog den men bröt vid väg och stängsel. Sen gick vi fram till 14:00 med avbrott för vattenprovet och lunch innan Ville fick sin tredje hare, då var han trött men jobbade ändå på med haren. Han hade absolut kunnat jobba på mer med den, men med tanke på att jag hade närmare 20 000 steg vid det laget så är jag otroligt nöjd med att han jobbade på.
Efter fika och transport så gjorde vi skogsprovet, han var helt klart trött med jobbade ändå ut från mig. Sen var det bara skottet kvar och där gick det utmärkt! Det svåraste var att han skulle söka ut igen och han var väldigt tydlig med att han tyckte att det faktiskt fick räcka nu. :heart Men när första skottet kom så blev han lite pepp igen och sökte ut mer engagerat. Efter andra skottet och han inte hittade något så gick han tillbaka till domarna och satte sig hos dem och blängde på mig nere i skogen. :rofl: Leta själv sa hela hans uppsyn.
 
Tillbringade gårdagen med en av mina uppfödningar :love:
Vilken härlig hund hon utvecklats till. Så glad, lyhörd, vänlig och lättsam. En av de roligaste hundar som finns att hänga med.
Jag är så stolt över henne.
36332


Fick också uppdatering från hennes kullsyster. Den svarta tiken "Iba" som jag länge sparade på till mig själv. Iba har tävlat sin första apell med fint resultat. Full poäng i spåret :up:
Nollade ett par moment men i övrigt bara nior och tior. Hon har även setts i skyddet av några poliser som blev riktigt imponerade. Jag är megastolt över henne också. Ägaren överväger nu att ta en kull på henne. Först ska dock ett MT göras innan det bestäms helt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jahapp, min hund verkar ha tänt på kaniner och harar. Från att knappt bry sig, till vi hade otur och mer eller mindre snubblade över två harar i somras när hon gick lös, som hoppade upp och iväg med henne efter.
På gräsplätten utanför finns både kaniner och harar och hon verkar ha gett sig fanken på att spåra upp de alla.
När hon inte får som hon vill så kör hon alla trick hon kan. Skappa slack i kopplet, ta ögonkontakt eller komma in till sidan för att få "ok" till att sticka efter. - tror aldrig hon har varit så motiverad förut.
Så nu spånar jag om vi skulle gå en viltspårkurs.
Låter henne delvis spåra upp de, när vi hittar dem försöker jag övertyga henne om att det var bra gjort och hela grejen.
 
Hösten gör sig påmind med regn och rusk och jag har fortfarande inte hittat någon bra höstjacka som har allt jag önskar... Gillar Pinewoods dog sport men ärmarna verkar enligt måttabellen vara hopplöst korta och de verkar inte vara intresserade av att svara på något av mina mejl jag skickat dem...
 
Hösten gör sig påmind med regn och rusk och jag har fortfarande inte hittat någon bra höstjacka som har allt jag önskar... Gillar Pinewoods dog sport men ärmarna verkar enligt måttabellen vara hopplöst korta och de verkar inte vara intresserade av att svara på något av mina mejl jag skickat dem...
Hopplöst korta tycker jag nog inte, då hade de varit lagom till mig... Jag tycker nog att de är rätt normala, dvs 3 cm för långa till mig, som de flesta jackor. Det är en bra jacka.
 
Fattade inte hur Rollo kunde vara så här fet! Visar sig att Floki ger honom minst en måltid extra av högenergifoder per dag och han äter bantningsfoder ifrån vet för att han lägger på sig så extremt. Nu är han sur och skäller på mig pga hunger då jag övervakar måltiderna. :angel:
36430
 
Alltså. Vår nyfunna hundvakt är verkligen toppen. Det har kört ihop sig på jobbet nu och framförallt fredag blir tuff. Jag ringde därför för att se om hon kunde hjälpa mig med damerna på något sätt. Och jodå, så fort hon svarade i telefonen så började hon prata om att hon saknar dem, och sedan blev det bestämt att jag lämnar damerna där på morgonen och så lämnar hon dem hos mig på eftermiddagen (för på kvällen skulle hon bort och kunde inte vara med dem). Helt underbart att hon kan ställa upp med så kort varsel och dessutom trots att jag kommer behöva lämna dem jobbigt tidigt på morgonen. Hoppas verkligen att hon förstår hur fantastisk hon är.
 
Igår var vi och tränade lite agility med knäppisarna (alla tre löper nu :meh:), idag funderade jag på att ta och cykla dom men det blev en vända i skogen istället, imorgon ska vi till klubben och köra lite rally och på fredag blir det agility för Nessie som en klubbkompis ska träna lite med då de ska tävla KM nästa vecka.
I helgen är alla anmälda till KM i rallylydnad, dock så är Nike dubbelbokad då hon är anmäld till agility samma dag. Husse har inte riktigt bestämt hur han ska göra då fröken brukar kunna bli seg i agilityn under löp.

Efter en hel del påtryckning så har husse anmält sig till handling-kurs i agility, jag tycker att han behöver komma iväg med Nano och träna henne lite i grupp. Jag har anmält till ett till valläger i oktober med Nessie och även en heelwork to music -kurs i november, ska bli så kul!
 
Hopplöst korta tycker jag nog inte, då hade de varit lagom till mig... Jag tycker nog att de är rätt normala, dvs 3 cm för långa till mig, som de flesta jackor. Det är en bra jacka.
Enligt deras tabell så är en herrjacka i storlek M mellan 64 och 66 cm lång i ärmarna vilket motsvarar den genomsnittliga längden för de flesta normalmåttade damjackorna.
 
Igår blev det en cykeltur för damerna sent på kvällen. En milslång runda i mörkret där vi såg två rådjur, flera små grodor och en fladdermus :D Sitter och funderar lite på vad jag ska hitta på ikväll med dem... Borde verkligen leta fram pannlampan nu så att det går att ta sena skogspromenader.
 
Fattade inte hur Rollo kunde vara så här fet! Visar sig att Floki ger honom minst en måltid extra av högenergifoder per dag och han äter bantningsfoder ifrån vet för att han lägger på sig så extremt. Nu är han sur och skäller på mig pga hunger då jag övervakar måltiderna. :angel:
Visa bifogad fil 36430
Jag skulle vara så tacksam om det vore problemet med min gammeltik :D Här övervakas måltiderna (som ändå tar slut på 5 sekunder för alla doggsen) och tanten får så lite och mager mat - men hon vägrar släppa sin övervikt. Jag har mer eller mindre gett upp :banghead:
 
Jag skulle vara så tacksam om det vore problemet med min gammeltik :D Här övervakas måltiderna (som ändå tar slut på 5 sekunder för alla doggsen) och tanten får så lite och mager mat - men hon vägrar släppa sin övervikt. Jag har mer eller mindre gett upp :banghead:

På Rollo är det bara RC Sateity som fungerar. Han blir smällfet på allt annat. Rekommenderar verkligen det fodret för att få ner dom i vikt, det är typ som ett mirakel. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 659
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp