Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Takire upplever att det faktiskt är en hel del friare än lydnaden som är otroligt mycket petigt finlir 😁. I rallylydnad får man ju visa med både handtecken och röst och man får prata med sin hund genom hela banan.
 
@Takire upplever att det faktiskt är en hel del friare än lydnaden som är otroligt mycket petigt finlir 😁. I rallylydnad får man ju visa med både handtecken och röst och man får prata med sin hund genom hela banan.

Instruktören på inkallningskursen påstod att rallylydnad är "rolig lydnad" eller om hon sa "lydnad, fast roligt". Men jag är nog tveksam ändå :laugh: .
 
Ikväll var Frej och jag på sista passet på inkallningskursen vi har gått. Har knappast någon perfekt inkallning, men vi har fått bra tips och övningar så det är bara att träna vidare :).

Funderar på att anmäla oss till en rallylydnadskurs som börjar om en vecka men litar inte riktigt på att rallylydnad verkligen är en rolig sport :cautious:.
Är det just pga "petigt finlir" som du tvekar kring rallylydnaden, eller är det något annat?
Själv började jag med rallylydnad för att min dåvarande hund helt hade tappat motivationen i vanliga lydnaden. Rallylydnad var nytt då och jag var mycket skeptisk. Efter två tävlingar var jag fast och struntade helt i vanliga lydnaden :p Det jag gillar är att man verkligen kan lägga det helt på sin egna nivå. Om man vill hålla på med petigt finlir, då kan man göra det. Jag tex vill ha ett fotgående som är likt tävlingslydnadens fotgående, men där jag går och tittar på hunden och pratar med den under tiden, och då är det helt ok. Det är precis lika ok som de som "bara" nöjer sig med att hunden är någonstans inom 50cm från dem på rätt sida och lyssnar när de ber om något. Just att faktiskt få kommunicera med hunden under hela banan gillar jag, även om jag själv under större delen av banan är helt tyst så blir det roligare för oss när jag får berömma muntligt efter något som blev lite extra bra.

Jag gillar också att banorna är olika på varje tävling och att de på träning går att variera i all oändlighet. Inom tävlingslydnad är ju allt likadant hela, hela tiden, vilket får såväl mig som hundar att somna av uttråkning :angel: På rallylydnaden vet vi ju bara vilka moment som kan komma att dyka upp, men vet först på tävlingsplatsen hur banan faktiskt ser ut, och det händer saker hela tiden. Sällan några långa, tråkiga transportsträckor.

Sååå, jag tycker att du ska testa rallylydnad! Det kan många gånger vara skitkul.
 
Är nyopererad med halva knät utbytt nu. Ligger i sjukhussängen och funderar på hur lång tid det kommer ta att kunna gå en riktig hundpromenad igen :arghh: det kommer ta lång tid att kunna gå med alla 3 tokarna samtidigt i alla fall då dom gärna blir lite dragiga då och får extra bråttom. Jaja, en dag i taget sen. Tur jag har trädgård även om den är liten - ett löpband åt den mest aktiva - och rejält med noseworkgrejer...:laugh:
Just nu är jag glad över att kunna gå från sängen till toan - satans ont gör det 😅 nåja, några månader är kort tid i jämförelse med många hundår om några månader kommer livet vara så mycket roligare än förut :love:
Så bra att det äntligen blivit operation för dig! Hoppas att allt går bra med läkningen nu, och att du får riktigt bra smärtstillande :p
 
Lånar en kollegas hund över helgen så nu är dom fem! 😁

2F8F30F1-A045-4A52-8CC6-BAABFA6C8C7F.jpeg
 
Frej har blivit adventskalenderhund :love:

20191012_140633.jpg


Det första tokfransen gjorde när jag lade ner kalendern för att ta kort var att kliva upp på den med blöta smutsiga tassar :meh:. (Till hans försvar: han trodde nog att det var själva poängen. Lägger matte något på golvet brukar det vara till att kliva i eller kliva på.)
 
Frej har blivit adventskalenderhund :love:

Visa bifogad fil 37908

Det första tokfransen gjorde när jag lade ner kalendern för att ta kort var att kliva upp på den med blöta smutsiga tassar :meh:. (Till hans försvar: han trodde nog att det var själva poängen. Lägger matte något på golvet brukar det vara till att kliva i eller kliva på.)

Men hallå! Han har ju ett hjärta i pannan :love: Så gudomligt söt!
 
Idag på förmiddagen gick vi hundpromenad som var till förmån för lokala hundomplaceringsgruppen. Efter promenaden var det prova-på med drag, rallylydnad och specialsök samt några utställare. Riktigt trevligt och bra organiserat. Jag har inte varit med tidigare, men det kommer definitivt bli fler gånger.

På eftermiddagen gjorde jag det sista höstarbetet i trädgården och hunden "hjälpte till" och flyttade på avklippta syrengrenar och bet dem i bitar.

Nu är hon trött. Och matte också.
 
Lyssnar på hundens hus-podden, någon "rasspecial" om vinthundar. Jag blir så skeptisk när icke-vinthundsfolk pratar vinthundar :angel:
 
Idag kommer min grabb hem efter väl gjort arbete med sin dejt - saknar honom :love: och behöver min strumpavtagare, för den biten är svår just nu med nyopererat knä :cautious:
Stackars Skalman kommer tycka livet är pest när matte inte kan gå ut på ett tag, men men vi får roa oss med annat. Jag har en grönjävlig smärta så är tacksam att jag till slut kom ur sängen i morse, det var knappt . Men nu laddad med smärtisar så kan i alla fall gå ut och plocka upp hundskit i trädgården och leka lite med valpen :cautious: Bah kommer gå i taket innan jag klarar göra saker jag vill göra igen.....:banghead::yuck:
 
Lilla Imoen och hennes matte tävlar unghunds-SM i fårvallning den här helgen. De har bara startat på den storleken på bana ett par gånger, men knep ändå åttondeplats av 40 igår. Så stolt över dem!

Och så fasar jag för att behöva ta en kull igen snart...
 
Idag har Sverige fått sin första hovawart med en IGP titel och det är min Testas mamma. 🤩 Vad jag vet finns ingen med nån IPO1 heller så det är lite häftigt. Hon Blir snart 9 år, fick en valpkull i april, blev uppflyttad till högre i juli och nu då IGP1. Att meriterna kommer nu beror på att förra ägaren knappt tävlade henne.

Nu hoppas jag Testa blir lik sin mor så kommer hon kunna gå långt. Jag funderar på IGP men då ska man ju hitta nån bra grupp att vara med i.
 
Och Skalman kom hem och hälsade inte ens på mig.....:p flickvännen hade åkt med som sällskap i buren bredvid och han ville fortfarande göka......jäkla snuskhund. Jag blev helt ratad och han är fortfarande lite ledsen över att hon åkt, men snart inser han att hon inte kommer tillbaka. Hon tyckte det räckte gott nu med det dom gjort senaste dagarna :o:D Grabben har i alla fall sovit en stund nära mig nu och börjar söka kontakt igen. Jobbigt med kärlek :rofl:
 
Hunden har haft en bra dag. Klubbmästerskap i nosework på förmiddagen där hunden skötte sig perfekt och matte klantade sig, men vi blev ändå fyra.
På hemvägen fick hon följa med in i djuraffären och köpa mat, alltid ett kul ställe att nosa runt på. När vi skulle gå ut satte sig affärens katt mitt framför dörren och tvättade sig, helt oberörd av att bli utskälld. Personalen fick lyfta bort den så vi skulle komma ut.
I kväll lek och promenad med grannhunden. Nu saknas bara kvällsmaten så är kommer hon somna gott.
 
C09C9D00-8489-47E6-BF81-FE960B8D1205.jpeg


Valpen gräver upp mina pioner 😡 Vad göra? :banghead::(
Nämen, vad har ni gjort som har /haft grävare? Finns det nån lösning eller är dt bara att finna sig..?
Vi har flera djupa hål i gräsmattan också. Men förutom att man kan slå halvt ihjäl sig så gör det ju inte så mycket. Men det där är ju bara jättetråkigt! :(
 
Vi ska låna mina föräldrars ena gråhundstik i veckan som kommer. Hämtade henne idag, hon fick vara i hundgården först men när jag gick ut typ 3 min efter att ha satt in henne så mötte jag henne i trädgården. Vet att hon kan klättra bra, så jag flyttade på pallen till mitten då jag trodde hon använt den. Går in och håller lite koll på henne genom fönstret, på 2 sekunder var hon över igen :meh: Tur hon inte var alltför sugen på jakt ikväll... hade ju varit lagom kul att samlas imorgon i det nya jaktlaget kl. 07.00 och bara ”Ehhh, hunden är på rymmen. Vi får jaga en annan dag...”:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
778
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 132
Senast: geting
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 659
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 230
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp