Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frej har lagt sig i sängen på andra sidan rummet. Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det :cautious:. Hur som helst har han varit mycket lugnare och bekvämare än jag trodde att han skulle vara. Han verkar som att han tänker sova också (och inte skälla på skogen utanför...).

Det är en Trick Dog-kurshelg vi är på och alla tre hundarna har klarat det som krävs för novice trick dog-diplom eller vad det nu heter. Imorgon kör vi vidare :), blir nog toppen!
20191115_221828.jpg
 
Folk som hävdar att en aussie måste klippas och duschas för att få en funktionell päls ger lite samma vibb som argumentet att labradorer måste vara feta för att flyta bättre :cautious:

Men jag kan ändå förstå varför de är så fast i sina åsikter. Deras verklighet. Ganska säker på att om de fick leva med någon av mina skulle se snabbt inse vad en funktionell päls faktiskt är. Typ som när jag insåg att inte alla hundar fäller som labradorer :p Jag kommer aldrig tycka mina aussies fäller mycket :rofl:
 
Hmm, blev kontaktad av en uppfödare från utlandet som vill låna över den Skruttiga :eek: meritera henne och skicka tillbaka henne parad med en intressant hane vars linjer inte verkar finnas så mycket av här i Norden och allt det mot en parningsvalp.

76607534_2499116553542267_3200200494689550336_o.jpg


Min lilla Skrutthund liksom, hon håller hög kvalitet hon och lika snygg som hon är, är hon glad och trevlig (och galet energisk :D )

74670606_2499116556875600_8811724650171072512_o.jpg


Kul förfrågan att få, men om jag ska nappa på den har jag inte bestämt än. Det finns ju uppenbara fördelar, men nackdelen är att hon då blir borta som minst 6-7 månader och det är ju en enorm nackdel!
Å gud, nej vad läskigt! :nailbiting: Inte skicka bort lilla skruttan:love:!
Jag förstår att det är en fin bekräftelse att få frågan och ett fint betyg till dig och dina hundar. Men hjälp vad läskigt!
Meritera henne, menas det att ställa ut henne då eller vad gör man då? Jag kan inte den världen som du förstår. Jag vet bara att jag är jätteförtjust i dina hundar och drömmer om att någon gång ha en egen liten charmskrutt. 😍
 
Att ta sig iväg på kurs med hund är rätt ansträngande när man inte har bil eller körkort :cautious:. Kunde i och för sig vara ansträngande även utan hund.

Först bära massa packning (stor ryggsäck, hundbädd och kylväska), tränga sig in på en morgonfylld buss för att vi inte hann promenera till busstationen. Åka buss i två timmar. Vänta två timmar på nästa buss. Åka buss 45 minuter till och sedan promenera med all packning minst en timme och hoppas på att hitta rätt :p. Så jag hoppas verkligen att vi har kul i helgen eftersom det blir samma resa åt andra hållet på söndag.

Är lite nervös för att Frej ska hålla oss vakna inatt och imorgon natt, men jsg hoppas att vi sks lyckas sova.
Ja det är verkligen inte lätt. Imponerande att du ger dig iväg ändå på grejer!
 
Ibland är det riktigt trist att ha rätt. Mina vänner undrade varför Nero verkat nedstämd och inte lika springglad på senaste tiden, och min spontana gissning var någon form av artros eftersom han är i samma ålder som Benji när han började visa liknande symptom.
Mycket riktigt, efter ortoped och röntgen är det konstaterat att han har lindrig till måttlig artros i båda armbågarna samt ena bogleden :( Inte ens fem år gammal, och han väger ju dessutom 10 kg mer än Benji.
 
LilleSkrälle, jag och gammelhussen var ute på isen en dryg timme idag, ingen annan inom synhåll så han fick springa runt som han vill efter att mest ha gått koppel senaste månaden. Spelet han fick i början 😅 Inkallningarna satt riktigt fint, bättre än de brukar den här tiden på året när hunden går med näsan i backen och spårar konstant (plus äter allt han kommer åt) utomhus.
DSC_0116.JPG
 
Å gud, nej vad läskigt! :nailbiting: Inte skicka bort lilla skruttan:love:!
Jag förstår att det är en fin bekräftelse att få frågan och ett fint betyg till dig och dina hundar. Men hjälp vad läskigt!
Meritera henne, menas det att ställa ut henne då eller vad gör man då? Jag kan inte den världen som du förstår. Jag vet bara att jag är jätteförtjust i dina hundar och drömmer om att någon gång ha en egen liten charmskrutt. 😍

Den uppfödaren vill göra Skrutthunden till Irländsk och Engelsk utställningschampion och kvala in henne till Crufts och händer det sistnämnda, så blir hon ju borta ännu längre 😬 men å andra sidan, så vore det såklart en stor fjäder i hatten, linjerna på hanen skulle vara ett fint tillskott och det är ju alltid kul med andra uppfödare som avlar vidare på ens linjer..

Finns en del att fundera på alltså och som tur är så behöver jag inte ge något besked förrän framemot senvintern/tidiga våren, så jag har ju hyfsat gott om tid på mig :D
 
Den uppfödaren vill göra Skrutthunden till Irländsk och Engelsk utställningschampion och kvala in henne till Crufts och händer det sistnämnda, så blir hon ju borta ännu längre 😬 men å andra sidan, så vore det såklart en stor fjäder i hatten, linjerna på hanen skulle vara ett fint tillskott och det är ju alltid kul med andra uppfödare som avlar vidare på ens linjer..

Finns en del att fundera på alltså och som tur är så behöver jag inte ge något besked förrän framemot senvintern/tidiga våren, så jag har ju hyfsat gott om tid på mig :D
Då kommer hon väl hem sen och är alldeles högfärdig. :D
Jag förstår att det vore jätteroligt för dig som uppfödare förstås. Bra att du har lite tid att fundera då.
 
Det går fort fram med Trick Dog-nivåerna :p. Målet för helgen var att vi skulle klara novice - den lägsta nivån. Alla tre hundarna klarade detta redan igår kväll och har idag klarat av intermediate och advanced. Imorgon är vi således och nosar på expertnivå :D;).

Frej sköter sig över förväntan bra här på kursgården :heart.
 
ajsfusldkfls fick svar från den utländska uppfödaren och avskyr att det inte är dags för en till aussie.
Uppfödaren verkar väldigt vettig.
Jättebra och utförligt svar om epilepsin. Tog upp samma kombo som jag noterat i stamtavlan (utan att jag nämt den) och lyfte upp risken de upptäckt i efterhand med att korsa just de två linjerna. Ingen epilepsi i de senaste generationerna, men nämnde även att det aldrig finns någon garanti att en valp inte får ep eftersom det finns någonstans i alla linjer och man inte vet hur det nedärvs, den som påstår annat är antingen en lögnare eller oinformerad. Vilket är en attityd jag gillar, no nonsense liksom.

Skott är ju svårare att fråga om, då det sällan är något man testar för i andra länder, och även om det görs är åsikterna angående rädsla och nedärvning väldigt olika. Men jag har lite koll på tiklinjerna, finns en del av dem i Sverige och är oftast skottsäkra, samt med mycket arbetsmeriter. Hanlinjerna kan jag inget om utöver att det är en hel drös med höga vallningsmeriter bakom honom. Uppfödaren beskrev att de känner bara till en av sina hundar som ’reagerar’ (vad nu det betyder) men fortsätter jobba.

Blä på att jag inte ska ha en till aussie än på några år, men frågade iallafall vidare om uppfödaren tänker behålla någon valp för framtida avel om allt ser fint ut :p Redan supernyfiken på vad för linjer de skulle välja att korsa med då! Verkar ju ha bra smak:D
 
Nu har jag bokat in valpkurs för oss i januari med tema "sikta mot stjärnorna, agility valp" 😁. Ska bli spännande!
Dessutom har maken bokat coachgrupp i agility hela vårterminen, inte helt klart vilken hund han tar än bara 😋.

Känner mig lite halvkrasslig idag så har försökt att bara ta det lugnt och vila mest. Jag och maken gick en längre promenad med hundarna och jag passade på att träna lite rally med Nessie och Nano och han tränade Nike. Imorgon har han bokat tid i hundsporthallen och ska träna lite agility, känner jag mig lite bättre så tänkte jag försöka följa med.

Varit på en kortare promenad med bara Qila och hon tyckte det var jättekul att bada i lerpölar..
IMG_20191117_124151.jpg
 
Vi är på hemväg från helgens kurs. Det har varit roligt att träna men jag vet inte om vi lärt oss så mycket nytt :p. Jo, rulla upp en matta på kommando. Om vi hade levt i USA hade Frej fått titeln ETD (Expert trick dog). Det är dock många trick kvar som vi kan träna in. Både på novice-, intermediate-, advanced- och expertnivå.Vi skulle också helt klart kunna utveckla säkerheten i en del trick (alltså hur självklart han/vi utför dem).

Ett trick som Frej lärt sig för rätt längesedan är att lägga frambenen i kors när han ligger ner. Både kursinstruktören och kurskamraten frågade hur jag lärt in det. Det är bara det att jag inte riktigt vet 🙈. Jag minns att vi höll på och pysslade med det och att han lärde sig,
men hur? Han är ingen hund som spontant ligger med tassarna i kors.

Är det någon som lärt sin hund samma trick? Hur gjorde ni? 😅

20191117_140228.jpg
 
Så är andjakterna avklarade för säsongen, tror inte att det blir någon mer. 13 stycken har vi hunnit med, det får man ändå vara nöjd med :D
På ett sätt är det skönt att det bara är fasanjakterna kvar nu, wachtlarna har tyvärr blivit lite undanskuffade rent jaktmässigt denna säsongen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: geting
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 659
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp