Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då undrar jag vilka brister hunden har om den föredrar att äta på färgpennor :cautious: Mina DYRA pennor jag använder till konst. Gärna på sängen så jag får fläckiga påslakan :meh: (Som ”tur” är så äter hon inte upp dem, bara tuggar sönder..)
:nailbiting: Tandkräm är betydligt bättre! Men jag misstänker att det är samma brist som när Ville tycker att han "hjälper till" med min stickning och tar med sig garnnystan på en rundtur i huset. :meh:
 
Humla har fått en förkärlek till jorden i en av mina stora innekrukor, kanske nån brist där med? :rofl:
Jag hittade en kattunge (typ 16 veckor uppskattade vi det till) för måååånga år sedan som bodde i hibiskuskrukan de första veckorna. Och dit släpade hon allt hon ville ha. Lite OT men jag kom bara att tänka på det nu. Hon hade troligen blivit utkastad ut en bil och bott i skogen ngn dag när hon hittade mig påväg från skolbussen. Lille kissen.
 
:nailbiting: Tandkräm är betydligt bättre! Men jag misstänker att det är samma brist som när Ville tycker att han "hjälper till" med min stickning och tar med sig garnnystan på en rundtur i huset. :meh:
Atan "hjälper" också gärna till... Hon hämtar papper etc. ur papperskorgen på kontoret och visar sen stolt upp att hon minsann städat och plockat upp skräp :meh:

Jag vågar inte tänka på vad Modo skulle kunna hitta på med ett garnnystan :nailbiting: Senaste dagarna så har hon upptäckt älghornen vi har upphängda... De ska ner tycker hon!
 
Hittade detta i rasgruppen på fb :mad:
 

Bifogade filer

  • 606CFC04-F3AE-4274-B1C3-0740E81B39C4.jpeg
    606CFC04-F3AE-4274-B1C3-0740E81B39C4.jpeg
    66,6 KB · Visningar: 134
Tjurig och uttråkad hund har äntligen lagt sig för kvällen efter att ha lurat ut matte i regnet två gånger. Det är inte kul att ha sjuk matte i tre långa dagar. Tur att dagis finns annars hade hon klättrat på väggarna i stället för att bara sätta sig och titta på matte tills något händer.
Men nu är matte i alla fall feberfri så i morgon kan vi nog göra något vettigt.

Nu vaknade hon och tittar på mig igen...
36735
 
Hösten gör sig påmind med regn och rusk och jag har fortfarande inte hittat någon bra höstjacka som har allt jag önskar... Gillar Pinewoods dog sport men ärmarna verkar enligt måttabellen vara hopplöst korta och de verkar inte vara intresserade av att svara på något av mina mejl jag skickat dem...
Kan Engelsons modell Tollarp vara något? Ärmlängd i herr C50 är 95,5cm
 
Finn har också gått unghundsprov!
Vi hade lite oflyt med haren och fick inte vår första förrän vid lunch (efter 4h trampande), och tyvärr en skräphare som man i normala fall inte hade släppt på - 50m på vall och sedan rätt in i ett stort majsfält. Efter det bröt vi och gjorde resten av momenten (vatten, skogssök, skott) där han fick full pott på allt. Eftersom vi hade chans på ett förstapris var tramparna gulliga och trampade på även på eftermiddagen, men då var skallen slut och det blev inga fantastiska arbeten av det direkt :D Godkänd och ett tredjeprisblev resultatet i alla fall. Fina lilla killen!
Vi sov hos min lillebror i hans studentlägenhet på natten innan provet, och är faktiskt riktigt impad av hur Finn hanterade att bli stadshund för en natt. Hemma kan han vara lite vaktig, men där sov han sig lugnt och snarkande igenom både för- och efterfest hos grannen :p

Dagen innan Finns prov var vi iväg och jagade änder, och Floyd blev biten av en annan hund :( Har inte varit med om det på fågeljakt, så jag blev nog lite chockad. Det var en annan labrador som vaktade viltet (vilket jag inte visste om) och när Floyd kom tillbaka från ett sök så rundade han nämnda labbe + vilthögen för att komma till mig, och då flög den på honom :down: Det blev ett ganska rejält bett över höften, så jag fick stryka honom från helgens prov. Så onödigt!! Kan inte förstå att man 1, har en sådan hund med på en jakt där det är många lösa hundar, 2, står vid viltet med den?! och 3, inte sätter den i bilen eller har den kopplad när jakten är slut?!
Det är ovanligt att retrievers är så resursvaktande, hade det varit ett gäng wachtlar hade jag inte blivit särskilt förvånad. Å andra sidan vet man i regel vad man har i kopplet då, och därför är de just kopplade eller i bilarna om det är vilt framme och olyckor sker sällan.

Ladda har varit på första rehabbesöket och fysion tyckte att hon hade musklat sig fint i sitt skadade ben. Hon ömmade lite över ländrygg/bäcken och var överansträngd i insidan av höger lår, så vi ska arbeta med det tills nästa återbesök :) Förhoppningsvis är hon såpass stark då att vi vågar börja simma henne lite.
 
Finn har också gått unghundsprov!
Vi hade lite oflyt med haren och fick inte vår första förrän vid lunch (efter 4h trampande), och tyvärr en skräphare som man i normala fall inte hade släppt på - 50m på vall och sedan rätt in i ett stort majsfält. Efter det bröt vi och gjorde resten av momenten (vatten, skogssök, skott) där han fick full pott på allt. Eftersom vi hade chans på ett förstapris var tramparna gulliga och trampade på även på eftermiddagen, men då var skallen slut och det blev inga fantastiska arbeten av det direkt :D Godkänd och ett tredjeprisblev resultatet i alla fall. Fina lilla killen!
Vi sov hos min lillebror i hans studentlägenhet på natten innan provet, och är faktiskt riktigt impad av hur Finn hanterade att bli stadshund för en natt. Hemma kan han vara lite vaktig, men där sov han sig lugnt och snarkande igenom både för- och efterfest hos grannen :p

Dagen innan Finns prov var vi iväg och jagade änder, och Floyd blev biten av en annan hund :( Har inte varit med om det på fågeljakt, så jag blev nog lite chockad. Det var en annan labrador som vaktade viltet (vilket jag inte visste om) och när Floyd kom tillbaka från ett sök så rundade han nämnda labbe + vilthögen för att komma till mig, och då flög den på honom :down: Det blev ett ganska rejält bett över höften, så jag fick stryka honom från helgens prov. Så onödigt!! Kan inte förstå att man 1, har en sådan hund med på en jakt där det är många lösa hundar, 2, står vid viltet med den?! och 3, inte sätter den i bilen eller har den kopplad när jakten är slut?!
Det är ovanligt att retrievers är så resursvaktande, hade det varit ett gäng wachtlar hade jag inte blivit särskilt förvånad. Å andra sidan vet man i regel vad man har i kopplet då, och därför är de just kopplade eller i bilarna om det är vilt framme och olyckor sker sällan.

Ladda har varit på första rehabbesöket och fysion tyckte att hon hade musklat sig fint i sitt skadade ben. Hon ömmade lite över ländrygg/bäcken och var överansträngd i insidan av höger lår, så vi ska arbeta med det tills nästa återbesök :) Förhoppningsvis är hon såpass stark då att vi vågar börja simma henne lite.

Men det låter ju himla oansvarigt! Jag vet inte vad som gäller på jaktprov men blev hunden/händelsen rapporterad?
 
Men det låter ju himla oansvarigt! Jag vet inte vad som gäller på jaktprov men blev hunden/händelsen rapporterad?

Ja, verkligen oansvarigt!
Jag blev lite chockad som sagt så just då tog jag det bara med hundägaren, typ att det blev ett rejält jack och så kom vi överens om att han skulle ta kostnaderna för ev veterinärbesök. Han var ångerfull och skämdes, så det var inget problem. Jag ringde jaktledaren för att få hundägarens nummer några dagar senare när jag behövde åka till vet för intyg till provet, och berättade vad som hänt osv, och då visade det sig att hunden hade flugit på en cocker helt oprovocerat senare under eftermiddagen :crazy: Då hade den ändå varit kopplad... Så jaktledaren hade pratat med honom sedan och hunden är inte välkommen på jakterna något mer. Det kommer ju inte synas något i något register eller så dock.
 
Enligt deras tabell så är en herrjacka i storlek M mellan 64 och 66 cm lång i ärmarna vilket motsvarar den genomsnittliga längden för de flesta normalmåttade damjackorna.

Hm, jag har en i S och om jag mäter den från armhåla till muddkanten är den 54cm, och från axel till muddkant är den 68 cm. Enligt hemsidan ska den vara 61-62cm, så tusan vet hur de mäter.
Jag upplever den som lång i ärmarna, jag har långa armar och de flesta jackor brukar vara lite på gränsen till korta för mig.
 
Tollarp har jag bara hört dåligt om. Tung, kall osv. Däremot Tromsö verkar folk gilla.
Har själv Tollarp, både byxa och jacka och jag gillar dem skarpt. Tung och kall nej, rejäl ja. Är åt det frusna hållet och det är perfekta höstkläder för mig, men smaken är olika och tur är väl det. :)
 
Passade på att träna Nessie lite medans husse var ute, har länge tänkt att jag ska kunna skicka henne till höger eller vänster så jag satte ut tre leksaker (en i mitten som är rakt fram). Nessie fattade till min förvåning jättefort och tyckte att det var jättekul. Stolt demonstrerar jag för maken när han kommer hem men när jag börjar förklara att kommandot "v" är mitt vänster och "s" är höger för att jag vill ha kortare kommandon håller han på att garva ihjäl sig för jag håller upp in högra arm när jag säger att kommandot "v" är till vänster.. Behöver jag säga att jag är sjukt dålig på vänster och höger så jag är himla glad att jag valde kortare kommandon nu när jag lärt Nessie att hon ska till höger när jag säger "v" :o. aja, maken hade himla kul åt mig iallafall :rofl:.
 
Ja, verkligen oansvarigt!
Jag blev lite chockad som sagt så just då tog jag det bara med hundägaren, typ att det blev ett rejält jack och så kom vi överens om att han skulle ta kostnaderna för ev veterinärbesök. Han var ångerfull och skämdes, så det var inget problem. Jag ringde jaktledaren för att få hundägarens nummer några dagar senare när jag behövde åka till vet för intyg till provet, och berättade vad som hänt osv, och då visade det sig att hunden hade flugit på en cocker helt oprovocerat senare under eftermiddagen :crazy: Då hade den ändå varit kopplad... Så jaktledaren hade pratat med honom sedan och hunden är inte välkommen på jakterna något mer. Det kommer ju inte synas något i något register eller så dock.

Usch, låter verkligen inte som en bra hund. Synd att det inte går att rapportera in så som
om det varit SKK/SBK-tävling.
 
Tjurig och uttråkad hund har äntligen lagt sig för kvällen efter att ha lurat ut matte i regnet två gånger. Det är inte kul att ha sjuk matte i tre långa dagar. Tur att dagis finns annars hade hon klättrat på väggarna i stället för att bara sätta sig och titta på matte tills något händer.
Men nu är matte i alla fall feberfri så i morgon kan vi nog göra något vettigt.

Nu vaknade hon och tittar på mig igen...Visa bifogad fil 36735
Dom är bra snälla när man tänker efter.
Jag har varit jätteförkyld senaste veckan. Hostar nåt otroligt så jag knappt kan gå utan att hosta tills jag nästan kräks. Stackars hunden tycker jag är supertråkig men med tanke på att han knappt fått mer än kissrundor och springa runt hemma på gårdsplanen nästan en vecka till skillnad från träning varannan dag så är han inte speciellt olycklig mer än att han försöker dra igång lekar hela tiden och med allt. Vet inte hur många strumpor han försökt själa ur tvättkorgen :grin: Igår samlade han alla sina bollar som han sen gick och släppte på katten som låg och sov för att försöka få honom att leka. Katten såg inte alls övertygad ut av någon anledning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
782
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp