Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men jag DÖÖÖÖÖR!!! 😍
Hur söt får man vara? Min valplängtan blev ju inte direkt mindre nu 🙄

Jättesöt!

Bjuder på en till bild då 😁

IMG_20191114_190511.jpg
 
Åh, jag menar inte att jag gör det regelbundet eller medvetet pressar ut mjölk förstås, men jag vill hålla koll på juvren så att hon inte blir mjölkstinn eller öm.
Första gången min hund blev skendräktig tog det ett tag innan jag fattade att hon tömde sina juvren på morgonen. Så nu har hon body på sig för att slippa att hon stimulerar och får jättemycket mjölk. Bara ett tips så att du har lite koll. (Hon fick jättemycket mjölk i tuttarna den skendräktigheten, trots galastop.)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Första gången min hund blev skendräktig tog det ett tag innan jag fattade att hon tömde sina juvren på morgonen. Så nu har hon body på sig för att slippa att hon stimulerar och får jättemycket mjölk. Bara ett tips så att du har lite koll. (Hon fick jättemycket mjölk i tuttarna den skendräktigheten, trots galastop.)

Jag tror absolut att hon gjort det. En av anledningarna till att jag gick till veterinären var beteendeförändringarna, en annan var obsessive grooming av juvren, och att de därmed blivit svullna. Bara de två bakre dock, jag hade verkligen inte en tanke på att hon skulle kunna vara skendräktig förrän vetten klämde fram mjölk.
Hon har inte ens haft ett aktivt löp, så vi håller extra koll ifall det kan vara en cysta eller någontign annat som spökar.

Tack för tipset och tanken! Det här är någonting hel nytt här i huset.
 
Att ta sig iväg på kurs med hund är rätt ansträngande när man inte har bil eller körkort :cautious:. Kunde i och för sig vara ansträngande även utan hund.

Först bära massa packning (stor ryggsäck, hundbädd och kylväska), tränga sig in på en morgonfylld buss för att vi inte hann promenera till busstationen. Åka buss i två timmar. Vänta två timmar på nästa buss. Åka buss 45 minuter till och sedan promenera med all packning minst en timme och hoppas på att hitta rätt :p. Så jag hoppas verkligen att vi har kul i helgen eftersom det blir samma resa åt andra hållet på söndag.

Är lite nervös för att Frej ska hålla oss vakna inatt och imorgon natt, men jsg hoppas att vi sks lyckas sova.
 
Yay, från och med 2022 kommer det krävas arbetsmerit på brukshundar för cert och championat i utställning!

Jag tycker ju utställning bör ersättas helt av exteriörbedömning, men det här är ett bra steg framåt :D
Vet inte om det gör så stor skillnad tyvärr.
Det man gör är bara att ta en massa titlar utomlands alt gör en IPO 1 för att kunna ta cert.
(Vi har redan så hos dobermann)
 
Vet inte om det gör så stor skillnad tyvärr.
Det man gör är bara att ta en massa titlar utomlands alt gör en IPO 1 för att kunna ta cert.
(Vi har redan så hos dobermann)
Klart det inte kommer fixa allt, men det är iallafall ett steg framåt. Nästa gång kanske kravet höjs till att arbetsmeriten måste vara från andra klassen och uppåt. Man kan ju hoppas iallafall.

Hade jag varit den som bestämde allt sånt här så skulle kraven för alla raser se väldigt annorlunda ut :D
 
Nu lär jag bli lynchad på fb, någon frågade hur en aussie ska trimmas och jag svarade ”inte alls” och klistrade in ett stycke från ASCA’s rasstandard där det uttryckligen står att de ska visas i naturlig päls :p

Men seriöst, om man måste klippa hunden för att den ska få rastypisk päls så är det ju bara fusk.
 
Nu lär jag bli lynchad på fb, någon frågade hur en aussie ska trimmas och jag svarade ”inte alls” och klistrade in ett stycke från ASCA’s rasstandard där det uttryckligen står att de ska visas i naturlig päls :p

Men seriöst, om man måste klippa hunden för att den ska få rastypisk päls så är det ju bara fusk.

Jag klipper fothår ändå. Tycker det är fult med toffsar som sticker upp plus att det fastnar snö i tassarna på många hundar när dom har mycket hår där.

Nu är ju Tonto visserligen klippt hela tiden så folk tror att han är en förvuxen kinesisk nakenhund. :rofl:
 
Yay, från och med 2022 kommer det krävas arbetsmerit på brukshundar för cert och championat i utställning!

Jag tycker ju utställning bör ersättas helt av exteriörbedömning, men det här är ett bra steg framåt :D

Tyvärr är det ingenting som betyder något för att förbättra brukshundsaveln. Precis som @Wingates skriver så har det inte hjälpt aveln frammåt utomlands. Det hade varit bättre med MH-mall och ett GK där.
 

Dom skulle ju VERKLIGEN behöva det :o.
Jag trodde i min enfald att alla bruksraserna redan hade krav på merit i Sverige. Skulle gärna se en höjning av kraven för schäfer iallafall. Och det borde definitivt inte vara så lätt att skicka iväg hundens tävlingsbok och få en stämpel på merit utan att hunden satt sin fot utomlands (Tyskland i schäferns fall)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
665
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
844
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 048
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp