Den 21:e hunduppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så är andjakterna avklarade för säsongen, tror inte att det blir någon mer. 13 stycken har vi hunnit med, det får man ändå vara nöjd med :D
På ett sätt är det skönt att det bara är fasanjakterna kvar nu, wachtlarna har tyvärr blivit lite undanskuffade rent jaktmässigt denna säsongen.
Kan ni inte komma och skjuta av dem här nere?
De har en tendens att skrika och komma "flygande" ur dikena på promenaderna nu, får fan en hjärtattack varenda gång 😂
 
Jaha :laugh:
Inte för att vara sådan, men fasaner är nog de mest korkade fåglarna :angel: jisses, ibland undrar man om de har någon hjärna alls.
Ja, de verkar inte jättebrighta alltså.
Ammo brukar ju skita i dem, men ändå ska de skrikflyga in i oss när vi passerar. Hade ju aldrig vetat var de fanns om de bara låg kvar 😂 Änder har ju vett att bara ligga kvar liksom.
 
Jaha :laugh:
Inte för att vara sådan, men fasaner är nog de mest korkade fåglarna :angel: jisses, ibland undrar man om de har någon hjärna alls.
Ska dock sägas.
Min pappa är uppväxt vid ett slott/gods som ligger i Sörmland där man födde upp fasan för jakt.
Och de hade en som lärde sig att inte börja flyga när hundarna kom så den klarade sig i flera år ;)
(Man sköt dem bara när de flög? Vet inte om det är så numera, vi snackar 60-70 tal typ)
 
Jaha :laugh:
Inte för att vara sådan, men fasaner är nog de mest korkade fåglarna :angel: jisses, ibland undrar man om de har någon hjärna alls.
Ja, de verkar inte jättebrighta alltså.
Ammo brukar ju skita i dem, men ändå ska de skrikflyga in i oss när vi passerar. Hade ju aldrig vetat var de fanns om de bara låg kvar 😂 Änder har ju vett att bara ligga kvar liksom.
Jag bor granne ( snett över en 150 hektar åker) med en dam som har ett gods. Hon föder upp och släpper ut fasaner. Vi hade två stycken hanar(?) som bodde i rapsfältet runt oss i somras. Dö hrliga fåglar men dummare än en säck potatis asså :laugh: Den ena gjorde vana av atrt stå mitt på vår grusväg varje morgon och inte flyttas sig när vi skulle till jobb. Där bara stod han och såg fånig ut. Sen fick man gå ut och nästan bära bort den. O_o:grin:
 
Ja, de verkar inte jättebrighta alltså.
Ammo brukar ju skita i dem, men ändå ska de skrikflyga in i oss när vi passerar. Hade ju aldrig vetat var de fanns om de bara låg kvar 😂 Änder har ju vett att bara ligga kvar liksom.
Ska dock sägas.
Min pappa är uppväxt vid ett slott/gods som ligger i Sörmland där man födde upp fasan för jakt.
Och de hade en som lärde sig att inte börja flyga när hundarna kom så den klarade sig i flera år ;)
(Man sköt dem bara när de flög? Vet inte om det är så numera, vi snackar 60-70 tal typ)

Precis :D
Yes, man skjuter dem i regel bara i luften :)
En del lär sig att bara springa och de springer fort som tusan! En vingskjuten fasan är inte lätt att få fatt på om man inte skickar hunden direkt.
Änder är typ de snällaste fåglarna som finns, älskar dem :love:
Ibland hämtar hundarna änder som inte lärt sig flyga ännu, och då kan man bara ta dem, kolla igenom dem noga så de inte har några hagel i sig och sedan släppa tillbaka dem om de är pigga. De varken nyps eller sprattlar särskilt mycket, utan är väldigt chilla med hantering! Man förstår att de är lätta att få tama.

Jag bor granne ( snett över en 150 hektar åker) med en dam som har ett gods. Hon föder upp och släpper ut fasaner. Vi hade två stycken hanar(?) som bodde i rapsfältet runt oss i somras. Dö hrliga fåglar men dummare än en säck potatis asså :laugh: Den ena gjorde vana av atrt stå mitt på vår grusväg varje morgon och inte flyttas sig när vi skulle till jobb. Där bara stod han och såg fånig ut. Sen fick man gå ut och nästan bära bort den. O_o:grin:

Ja, väldigt charmiga och vackra fåglar, men som sagt - helt pantade :D

Tuppar ;)
 
Jag har ju tänkt i min hjärna att jag ska ha en fauvekull framemot vårkanten nästa år, men jag har inte lagt ut nån info öht om det och ändå har jag nu 3 preliminärbokade valpar och ingen av de preliminära bor inom landets gränser :eek:

Wtf liksom :confused:
 
🙈 idag höll jag på att bli genomblöt, jag cyklade med Ville på morgonen, på väg hem noterar jag att det är mycket vatten i krondiket längs med vägen och i samma sekund tar ville ett språng rakt ut i diket och börjar simma. Jag hade sinnesnärvaro nog att släppa kopplet men inte innan jag var på kanten med cykeln. 😂
 
🙈 idag höll jag på att bli genomblöt, jag cyklade med Ville på morgonen, på väg hem noterar jag att det är mycket vatten i krondiket längs med vägen och i samma sekund tar ville ett språng rakt ut i diket och börjar simma. Jag hade sinnesnärvaro nog att släppa kopplet men inte innan jag var på kanten med cykeln. 😂

Men Ville då! :rofl:
 
Imorgon är det kastreringsdags för systrarna. Poppys löp var helkonstigt och hon löpte i 4-4,5 vecka istället för 2,5 plus att hon var ännu surare än vanligt. Hon är fortfarande nere och har ont i kroppen så jag hoppas faktiskt att det är något knas med livmodern så vi kanske äntligen får ordning på hennes låsningar i kroppen. Bella mår kanon men jag kommer att kastrera henne samtidigt för dels är det redan rätt spänt mellan dem och dels är jag livrädd för pyo.

Pärla fortsätter att oroa mig. Jag tycker att ryggen nog är en liten gnutta bättre men hon är väldigt täppt i näsan. Så pass att jag satt i helgen och vägde mellan att åka in akut eller inte. Lyckades droppa i lite nässpray och det blev bättre efter en stund och idag när jag var hos veterinären sa hon att det kan vara en reaktion mot noskvalsterbehandling och vaccin, men att det är konstigt att det sitter i så länge. Hon tyckte vi skulle avvakta ett litet tag till innan fler utredningar.

Ping har trolig artros i frambenen så vi provar glukosamin ett tag för att se om hältan blir bättre annars blir det utredning för henne också.

Just nu känns det väldigt hopplöst med allting som har med hundarna att göra 😢
 
Ojoj, sen när har jag sånt här flyt? :o
Den utländska uppfödaren är supervettig. Verkar även taggad på att skriva upp mig som valpköpare nu trots att det är flera år kvar tills kombon hon planerat som jag faktiskt kan köpa från :p Blir överöst med videos på hundarna i fråga samt en drös med nära släktingar där jag får se allt från lydnadsträning och agility till barmarksdrag i tvåspann :up: Det lilla jag tittat på hittills ser riktigt härligt ut. Pigga, uppmärksamma, fartiga och följsamma med bra kroppsbyggnad.

Älskar uppfödare som av sig själva stolt delar med sig av allt :D
 
Nu är damerna avlämnade och jag, Ping och Pärla väntar på tåget hem. Att hämta dem igen kommer att bli intressant. Fyra hundar, varav två nyopererade, på tåget :crazy: Så nu ska jag hem och modifiera marsvinens vagn till hundvagn så de slipper gå hela vägen till tåget. Önskar att jag hade en bil vid sådana här tillfällen
 
Och var är bilden??

Vintertid, mörker :meh:

Men nu är det ljust. Här är hon!
Vi åkte dit för att titta på en annan valp egentligen, men kunde inte motstå den här godingen. Hon är ljuvlig! 😍😍😍

E2AB7F55-F881-4398-9CA6-015C973C5163.jpeg
 
Är ju partisk, men tycker hon är så himla fin min lilla Ata :love:
6FA38A80-3238-4BB4-847C-CE6CF0EC06BB.jpeg

Vi har varit i vildsvinshägn en sväng idag, hon gick in lite hårt i början så hon blev lite osäker. Men jobbade på bra ändå! Kortet är taget efter hennes tur, hon blev riktigt taggad och sur när hon bara fick titta på när Milo jobbade.
Milo tycker bara de är roliga om de springer, tyvärr kan de ju stå rätt hårt men förhoppningsvis så kommer han på hur han ska göra för att få igång dom.
 
Är ju partisk, men tycker hon är så himla fin min lilla Ata :love:
Visa bifogad fil 40000
Vi har varit i vildsvinshägn en sväng idag, hon gick in lite hårt i början så hon blev lite osäker. Men jobbade på bra ändå! Kortet är taget efter hennes tur, hon blev riktigt taggad och sur när hon bara fick titta på när Milo jobbade.
Milo tycker bara de är roliga om de springer, tyvärr kan de ju stå rätt hårt men förhoppningsvis så kommer han på hur han ska göra för att få igång dom.

Fina tjejen :love: tycker hon har blivit så himla fin i kroppen denna hösten! Lite mer finlemmad :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
669
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
844
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 048
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • LGCT Stockholm
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp