Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår vart jag med om något som kunde gått riktigt illa.

Var på en plats där man f¨år lov att bada med hundar och den är väldigt populär. Mycket folk många hundar perfekt träning för mitt lilla troll som tycker hon är den bästa av alla där.

Står och pratar med en väninna när 3 stora grand danois kommer (ok 2 stora och en jättesöt valp) Ägarna har bra koll ena hanhunden gjorde ett litet markerande mot mina om att det är inte ok att gå fram. (ena hade jag i famnen den andra stod på backen ingen utav dem reagerade) Inget vi reagerade på överhuvud taget.

De går ut i vattnet och det är ganska långgrunt. Som sagt mycket hundar och en( modell större hund) kom väl lite för nära den ena hanhunden resultat att båda gjorde utfall och kopplet går av på grand danoisen. Nu var det mycket folk i närheten som ryckte in och de fick isär hundarna snabbt och ingen kom till skada. Men jädrar vad det lät otäckt. Hundarna blir ju ganska rejält och människorna runtomkring.

Kan villigt erkänna att jag var rätt snabb bort mot bilen med mina när jag såg att den ena kom lös.

Olyckor händer så lätt. Verkade inte vara några sura miner på nån av hundägarna vilket var skönt.
Fy vad obehagligt. Tyvärr tycker jag att en del med så stora hundar har alldeles för klena halsband och koppel...blir ju en jäkla kraft när en sådan jätte gör ett utfall :crazy:
 
Fy vad obehagligt. Tyvärr tycker jag att en del med så stora hundar har alldeles för klena halsband och koppel...blir ju en jäkla kraft när en sådan jätte gör ett utfall :crazy:

Ja verkligen. Dock hade de här aldrig varit med om att ett koppel gått av så. Här var det kopplet och halsbandet satt kvar.
Också tur att det var en man som höll i kopplet. Tänker en i min storlek hade aldrig klarat av det. Jaghade ju aldrig klarat av att hålla eller få isär hundarna

Pratade med en släkting till dessa människor idag som berättade att han slutat cykla med hundarna sen en av dem drog efter älg ut i stubbåkern med man och cykel hängande efter sig :rofl: Båda var skrot efteråt så nu kör de med fyrhjuling och hund istället.
 
Ja verkligen. Dock hade de här aldrig varit med om att ett koppel gått av så. Här var det kopplet och halsbandet satt kvar.
Också tur att det var en man som höll i kopplet. Tänker en i min storlek hade aldrig klarat av det. Jaghade ju aldrig klarat av att hålla eller få isär hundarna

Pratade med en släkting till dessa människor idag som berättade att han slutat cykla med hundarna sen en av dem drog efter älg ut i stubbåkern med man och cykel hängande efter sig :rofl: Båda var skrot efteråt så nu kör de med fyrhjuling och hund istället.
Hahaha mardrömmen! :laugh: Mvh vågade aldrig cykla med samojeden pga massor av hare
 
Idag fick Theo följa med in till Granngården. Det märks att han inte har varit med på så mkt för han blir väldigt låg och osäker så fort vi gör ngt nytt. Men vad som är skönt med honom är att han väldigt fort konstaterar att det inte är något farligt! Sen tror jag han är lite i spökåldern just nu så det gör väl inte saken bättre!
Han är väldigt social och gosig och hälsar gärna på nya människor men han är mer skeptisk runt kvinnor än män. Om en karl börjar prata med honom ser han helt salig ut och lägger sig gärna på rygg för att bli kliad på magen. Runt kvinnor är han lite mer skeptisk men han vill gärna hälsa men han håller noggrant koll på händerna utifall att.
117539143_3461910737192473_8533991554579856549_n.jpg
 
Idag fick Theo följa med in till Granngården. Det märks att han inte har varit med på så mkt för han blir väldigt låg och osäker så fort vi gör ngt nytt. Men vad som är skönt med honom är att han väldigt fort konstaterar att det inte är något farligt! Sen tror jag han är lite i spökåldern just nu så det gör väl inte saken bättre!
Han är väldigt social och gosig och hälsar gärna på nya människor men han är mer skeptisk runt kvinnor än män. Om en karl börjar prata med honom ser han helt salig ut och lägger sig gärna på rygg för att bli kliad på magen. Runt kvinnor är han lite mer skeptisk men han vill gärna hälsa men han håller noggrant koll på händerna utifall att.
117539143_3461910737192473_8533991554579856549_n.jpg
Hans ansikte skulle verkligen kunna sitta på en schäfer eller schäferkorsning! :D På resten av kroppen ser man att det är något annat, men öron och nos! :D En riktig sötnos! :D
 
Yey äntligen är Petra på väg ur löp och Skalman börjar bli normal i skallen. HAn behöver dock äta nu, för han har knappt ätit på några dagar. Höglöpande tik i huset och inte få göra något är tydligen superjobbigt :heart
Han är en schysst kille, men det har varit ett segt år med sammanlagt 3 månader av enormt mycket löptikar ute (han vill pinkmarkera typ var 5:e meter) och det jobbigt ha koll säger han. 2 månader i våras och 1 månad nu (vi har mött 7 löptikar och hur många fler vet jag inte). Det är bara i skogen han liksom drar ett djupt andetag och kan släppa allt och bara vara. Han gnäller aldrig inomhus pga löptikar ute och han tjafsar aldrig nattetid med höglöpande tik inomhus, men det märks på honom ändå att det är lite jobbigt med så otroligt många löptikar i närområdet på alla platser vi går på och så nu nu löptikar hemma. Snart kommer jag ha 2 tikar som löper.
Han har gått i avel några gånger och jag ska ev ta en kull själv efter honom nästa år - sen funderar jag på att ev chipkastrera honom några år för att ge honom semester och bara kunna vara utan att behöva bry sig om just den biten. Jag är egentligen inget för att kastrera, men känner att han har lite för mycket att "hålla koll på" och det gör det lite svårt att 100% slappna av och bara ha kul, att det kan vara värt det och se hur han blir. Jag bor ju i ett oerhört hundtätt område, där 2/3-delar är tikar och då han är snabb på att para så vet han exakt när tikar är i höglöp eller är på väg dit så han vill ju ha stenkoll på dofter ute även om matte ändå är bäst (utom just under parning då haha).
Jaja, jag kan fundera i 7-8 månader till eller så :p
 
Jag lät vattenslangen stå och rinna vid ett ganska nyplanterat träd. Hunden tyckte det var jätte-jätte-kul och bet i strålen och attackerade den. :D

Men sedan var han både genomblöt av bäckvatten och skitig så jag duschade honom. Nu stinker det blöt hund :(
 
Händer det ofta? Eller har det med gårdagens vattenslangsattack att göra? :p
Nån gång emellanåt.
Jag sov en lite längre natt, runt 9 timmar istället för de vanliga 6-7 och det var tydligen för mycket. Papilloner har tydligen svårt att bli rumsrena men jag hade börjat tro vi hade kommit dit. men de senaste nätterna visar att nix, inte än.

Försöker också vänja honom vid kroppskontakt. Det går trögt. Om jag rör honom flyttar han på sig. Efter att ha haft ett helt liv med "klängiga" hundar som gillat att vara nära är det lite frustrerande att han inte gillar att bli pillad på.

Han ställer sig med sätter tassarna mot mitt lår eller stolen jag sitter på. Om jag försöker klappa så går han ner eller biter mig i händerna. Han vill ha uppmärksamhet men vill inte att jag rör honom.
Lite förbryllande.

Mina flattar och schäferkorsningen var knähundar. Nu har jag en i knähundsstorlek som hatar att sitta i knä. Ironi.
 
Han ställer sig med sätter tassarna mot mitt lår eller stolen jag sitter på. Om jag försöker klappa så går han ner eller biter mig i händerna. Han vill ha uppmärksamhet men vill inte att jag rör honom.
Lite förbryllande.
Vissa är sånna bara, har lite integritet och så. Ammo vill gärna sova på mig, men jag ska inte röra honom när han sover - då blir han sur. 🤷‍♀️ Det är skillnad på att röra någon och bli vidrörd själv tydligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp