Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har samma, kallar den "tärningen" :) . Ascot tycker den är helkul, även om han slår till den ganska våldsamt ibland. Är nog den äldsta hundgrej jag har hemma, den köptes till vår första hund så typ 1997-98 (?) köptes den och har använts av 4 hundar - hållbar kan man minst sagt sägs :rofl:. Den ser heller inte särskilt använd ut!
Oj har den funnits så länge! Hade aldrig sett den innan jag köpte den i somras och den blev en stor hit för alla hundarna. Kallar den också "tärningen" :)
 
Väldigt nöjd med dagen!
Startade Finn på ett skogsprov i morse, där han skötte sig fint och fick godkänt 😃 han var lite trög i starten, men sedan kom han igång fint. Igår var han totalt värdelös i skogen, så det var med viss bävan jag startade honom idag...:laugh: unghundar alltså.. :heart

När jag kom hem strålade solen och jag och Floyd hade ett fint träningspass. Skickade nyss ut Ladda med min ömma moder som stövlade förbi med gångstavar i ett raskt tempo, och ska snart åka till veterinären för att vaccinera Floyd mot rabies inför sommarens löst planerade englandsresa.

Visst borde det vara i princip omöjligt att få ett Good på en hund med ett stort överbett, i en ras där det är ett diskvalificerande fel?
 
Väldigt nöjd med dagen!
Startade Finn på ett skogsprov i morse, där han skötte sig fint och fick godkänt 😃 han var lite trög i starten, men sedan kom han igång fint. Igår var han totalt värdelös i skogen, så det var med viss bävan jag startade honom idag...:laugh: unghundar alltså.. :heart

När jag kom hem strålade solen och jag och Floyd hade ett fint träningspass. Skickade nyss ut Ladda med min ömma moder som stövlade förbi med gångstavar i ett raskt tempo, och ska snart åka till veterinären för att vaccinera Floyd mot rabies inför sommarens löst planerade englandsresa.

Visst borde det vara i princip omöjligt att få ett Good på en hund med ett stort överbett, i en ras där det är ett diskvalificerande fel?
Nej, det tror jag inte. Beror på domare. Vissa domare ger hellre very good eller good än disk, helt felaktigt.. Såna domare som ger excellent till exakt allt. Men frågan är hur många gånger man måste ställa innan man hittar DEN domaren och får good istället för disk, om det är värt det :p
 
Noseworkträning på förmiddagen. Började bra, men de sista söket blev lite tokigt. Det byttes av vem som visste var doften satt och jag var nästan sist. Hunden hade svårt att hitta, men jag märkte att hon var i rätt område, och då hon började bli trött ville jag hjälpa henne. Men hon som skulle visa visste inte exakt var doften satt, så jag fick belöna på chans. Sedan gick vi och tog om en av de första dofterna så det skulle sluta bra.

Promenad nu på eftermiddagen. Vid en krök på stigen ser jag på hunden att vi möter någon och ber henne stanna. Det var tydligen jättesvårt, hon smög ett par steg här och där. Visade sig vara en ung labrador som studsade i kopplet och utstrålade LEKA. Hans husse var imponerad att hon inte gått fram, och det var ju faktiskt duktigt gjort.
 
Väldigt nöjd med dagen!
Startade Finn på ett skogsprov i morse, där han skötte sig fint och fick godkänt 😃 han var lite trög i starten, men sedan kom han igång fint. Igår var han totalt värdelös i skogen, så det var med viss bävan jag startade honom idag...:laugh: unghundar alltså.. :heart

När jag kom hem strålade solen och jag och Floyd hade ett fint träningspass. Skickade nyss ut Ladda med min ömma moder som stövlade förbi med gångstavar i ett raskt tempo, och ska snart åka till veterinären för att vaccinera Floyd mot rabies inför sommarens löst planerade englandsresa.

Visst borde det vara i princip omöjligt att få ett Good på en hund med ett stort överbett, i en ras där det är ett diskvalificerande fel?
Beror nog lite på vem du ställer för och jag misstänker att du vill ha good för att få någon jaktmerit?! Om så är fallet hade jag sagt det till domaren o valt en jaktdomare, så gjorde jag med en av mina dobbistikar, nu nekade visserligen Curtan det och belönade fulingen med ck 😮

Edit: Behövde en slät 1a för brukset
 
Nej, det tror jag inte. Beror på domare. Vissa domare ger hellre very good eller good än disk, helt felaktigt.. Såna domare som ger excellent till exakt allt. Men frågan är hur många gånger man måste ställa innan man hittar DEN domaren och får good istället för disk, om det är värt det :p

Beror nog lite på vem du ställer för och jag misstänker att du vill ha good för att få någon jaktmerit?! Om så är fallet hade jag sagt det till domaren o valt en jaktdomare, så gjorde jag med en av mina dobbistikar, nu nekade visserligen Curtan det och belönade fulingen med ck 😮

Edit: Behövde en slät 1a för brukset

Åh, ni ger mig lite hopp, jag trodde det skulle vara helt kört! Han behöver ett Good för att kunna få ett eventuellt jaktchampionat 😊
Får vi till de jaktliga meriterna (ett godkänt vildsvinprov och minst ett andrapris i ÖKL har vi kvar, han har ett riktigt bra unghundsprov och ett skogsprov med championatpoäng nu), så kan det absolut vara värt att kuska runt till flera ställen för ett Good! Han är dessutom riktigt snygg i kroppen, om än i största laget.
Vi har typ... 4? Jaktchampions i Sverige, så det är verkligen en eftersträvansvärd merit.
 
Vi ska få nya golv på jobbet. Det är bra. Det som också är bra är att vi ändå ska kunna vara kvar i huset och slipper flytta.

Om de hittar något otäckt under golven, typ mögel, blir vi emellertid så illa tvungna att flytta ändå och hux flux kommer jag under upp till 2-3 månaders tid ha en timmes promenadväg till jobbet istället för tre minuters. Trodde i och för sig först att det var ännu längre.

En av de tråkiga sakerna med om vi måste flytta är att jag blir hundra procent tvungen att ha någon som hjälper mig med Frej.

Pratade om det i telefon med mina föräldrar varpå mamma föreslog att jag kunde ha Frej hos dem under veckorna och åka dit på helgerna :eek: (då pappa är utan jobb för närvarande och alltså hemma). Jag förstår idén men jag har fasen inte varit ifrån Frej en enda natt sedan han flyttade in 28/6-17 så det känns superläskigt!

Sedan var det ju mamma som kom med förslaget men pappa som är hemma så frågan är vad han egentligen tycker :idea:.

Det gäller nog bara att hålla tummarna för att det är okej under golven.
 
Apropå det här med fakturor... jag har många gånger fått faktura skickad från djursjukhuset. Det är inget jag särskilt bett om heller. Å andra sidan har jag även betalat direkt både med och utan direktreglering. Det kanske är när de har mycket att göra eller veterinären inte skrivit än som de bett att få skicka faktura kanske :idea:.

@Snurrfian med tanke på veterinärer, hur mår lilla hunden (som jag tappade namnet på, kommer bara på de andra..)?
 
Visst borde det vara i princip omöjligt att få ett Good på en hund med ett stort överbett, i en ras där det är ett diskvalificerande fel?
Det beror på hur väl domaren kan rasstandarden... Jag har sedan varit med om domare på stora rasspecialer (m.a.o. väldigt erfarna domare) som inte ens tittat på hundens tänder.
 
Visst borde det vara i princip omöjligt att få ett Good på en hund med ett stort överbett, i en ras där det är ett diskvalificerande fel?

Vet inte om det får samma effekt på ett överbett som på ett underbett, men på boxer som har för mycket underbett kan man se till att de är lite varma innan bedömningen så att de andas med öppen mun istället för att stänga den och visa tydligt att det är ett underbett.
 
@Snurrfian med tanke på veterinärer, hur mår lilla hunden (som jag tappade namnet på, kommer bara på de andra..)?
Oklart än så länge. 😔 jag pratade med veterinären idag, något är trasigt i vänster fram men de vet inte om det är skelettskador eller något annat. Bekymmersamt är det också att han hostar och hulkar lite trots att han äter med god aptit. Han är kvar ytterligare en natt och CT- röntgen i morgon när det är vardag. Så jag hoppas få svar under morgondagen. :(
Det är så fruktansvärt tomt här hemma. 😥
 
Det beror på hur väl domaren kan rasstandarden... Jag har sedan varit med om domare på stora rasspecialer (m.a.o. väldigt erfarna domare) som inte ens tittat på hundens tänder.

Det är nog så... de brukar inte kunna den så väl hos wachtelhundarna :grin: på en utställning vi var på sagt domaren och läste standarden på iPad under tiden han dömde :idea:

Vet inte om det får samma effekt på ett överbett som på ett underbett, men på boxer som har för mycket underbett kan man se till att de är lite varma innan bedömningen så att de andas med öppen mun istället för att stänga den och visa tydligt att det är ett underbett.

Han har ju rätt mycket läpp, så man ser inte överbettet om han har stängd mun. Däremot gör det att han blir lite snipig :p

Det är väl bara att testa tänker jag :D

han behöver ju inte visa sig från denna vinkeln :angel:
4EA584ED-E628-4104-9A5F-82CBBC1DFF25.jpeg
 
I lördags var vi hemma hos en besöksfamilj och hälsade på två jättefina Broholmer tikar. Och det tog inte många minuter innan min sambo också var helt såld 😍 Tikarna var väldigt olika i sättet, en var mer energisk och valpig med massor av energi medans den andra var väldigt lugn och sansad, efter att vi blivit ordentligt utskällda när vi kom såklart 😂 Så två hundar från vars en ända av rasskalan kan man ju lugnt säga. Gud vad man håller tummarna för att det blir något av tikens parning nu i veckan. 👍👍
 
Alltså, det här med noskvalster? Kompisens hund visar alla klassiska symptom och även en hund som den umgås mycket med började snorkla någon dag senare. Jag har fått för mig att alla hushållets hundar bör (ska?) behandlas men veterinären dom var i kontakt med idag vill absolut inte skriva ut till den andra hunden då den inte visar symptom.
Jag har inte haft noskvalster på mina hundar sedan jag började med Bravecto så min fråga är egentligen - har behandlingsråden ändrats på senare tid? Ska man inte längre behandla alla hundar som bor tillsammans?

Mina hundar träffade båda dom hundar som nu visar symptom förra veckan tycker ni att jag ska profylaxbehandla? Jag har Bravecto hemma och det finns garanterat vakna fästingar så det vore inte bortkastat att ge dom.
 
Oklart än så länge. 😔 jag pratade med veterinären idag, något är trasigt i vänster fram men de vet inte om det är skelettskador eller något annat. Bekymmersamt är det också att han hostar och hulkar lite trots att han äter med god aptit. Han är kvar ytterligare en natt och CT- röntgen i morgon när det är vardag. Så jag hoppas få svar under morgondagen. :(
Det är så fruktansvärt tomt här hemma. 😥
:heart Lilla killen! Hoppas röntgen idag ger lite klarare besked. Håller tummarna för att han får komma hem snart!
 
En vecka in i löpet kan jag konstatera att jag har en storblödare. Byter trosskydd efter varje promenad och de är alltid fulla. Ibland behöver jag byta oftare. Och det där som man läser på alla hund- och veterinärsidor om ”några droppar på golvet”, det appliceras inte på min hund :meh:
Och hon är ju ändå en relativt liten hund. Trött är hon också. Och mammig.

Idag ska vi till veterinären och se så att allt står rätt till. Hon har nämligen också en knöl i halsen och jag tycker att hon luktar äckligt. Färskt blod ska inte lukta illa i min bok.

använder du trosskydd på promenaderna?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp