Den 22a hunduppdateringstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är lite förkyld och igår var jag superhängig men åkte och tränade Nessie i heelwork i en (för oss) ny hundhall och inte heller hon kändes riktigt på hugget. Sen skulle jag åka på freestylekurs men var nära att stanna hemma, åkte iallafall men tränade inte så mycket men lilla Nike som fick följa med blev trött iallafall :D. Nano är så känslig för sinnesstämning så jag ville inte ha med henne och få en dålig träning pga mig.

Idag ska jag åka och valla med Nessie och Nano, känner mig lite piggare än igår!

86495877_10219832291031935_8139017082378387456_n.jpg


Imorgon ska jag och maken på danskurs, första aktiviteten utan hund på evigheter :nailbiting::nailbiting::nailbiting:.
Vacker hund! Stötte på en i Norrtälje tidigare idag, den var smällfet o magpälsen sopade marken. :rage:
 
Vacker hund! Stötte på en i Norrtälje tidigare idag, den var smällfet o magpälsen sopade marken. :rage:

Man blir så ledsen när man ser onödigt feta hundar 😫..
Min bekant försöker banta sin corgi och förstår inte att han inte går ner i vikt då hon följer fodrets rekommendationer.. Förklarade för henne att dessa inte alltid stämmer och att jag ger nästan hälften av vad det påstås att mina hundar ska ha för att de ska vara lagom i hull. Sen så får de en del "godis" på träning också och det får man ju också dra av. Hon hade ändå svårt att ta in att man kan ge mindre än tillverkaren rekommenderar om man har en lättfödd hund.
 
Blåser sjukt mycket ute och pissregnar. I natt kändes det igen som att huset skulle flytta på sig.

Men hoppet är det sista som överger en, har bokat träning med ena hunden och ett par kompisar vid 12 så då planerar jag att det ska ha lättat upp lite :D!
 
Blåser sjukt mycket ute och pissregnar. I natt kändes det igen som att huset skulle flytta på sig.

Men hoppet är det sista som överger en, har bokat träning med ena hunden och ett par kompisar vid 12 så då planerar jag att det ska ha lättat upp lite :D!

Samma väder här :D ska hjälpa en bekant med hennes retriever vid 13 och sedan kommer ett par och ansluter för vidare träning vid 14... än så länge verkar det inte lätta dock :cautious:
 
Sol idag och vi håller i vår söndagstradition med att låna bil, hämta upp hundvakten + hund och åka iväg till vårt favoritställe med stora ängar osv. Vi gav oss iväg tidigt(!) och var där i två timmar, så det blev ungefär 1 1/2 timmes lösspring för Ebrah, något mer för Aysu och allt var fint. Alla hundarna var på ett strålande humör, kameran var med och hundvakten varvade leksaker med godis så att hundarna tyckte att vi var bäst i världen :D

Jag har också konstaterat att leksaker fungerar mycket bättre än godis som belöning för Ebrah när det gäller inkallning. Även om jag står och prasslar med godispåse så kan hon vara helt obrydd. En leksak däremot struntar hon aldrig någonsin i. Så, nu ska jag börja fundera på vilken typ av leksak som blir bäst att ha med ut och sedan se till att köpa något sådant. Kan nog bli bra.
 
Nu kan ni snart börja tumhållning - lite nervöst :)
Runt 1-2:a mars åker jag iväg med Skalmans lillasyster för att förhoppningsvis få till en dejt för henne :) Alltid extra nervöst med att dels åka ett gäng timmar bort och dessutom med en förstagångs-tik man inte har en aning om hur hon kommer vara när det gäller parning :nailbiting: Jag har ju inte haft henne under höglöp någon gång då hon inte bor hos mig, men hon ska komma hit på dag 9 i löpet och vara här tills vi åker. Jag hoppas storebror ska tala om när det är dags att åka....:D stackars storebror bli snuvad på det roliga.....
 
Så sitter man med en Tinja hos veterinären, orolig över en liten blåräv som knappt hälsade på mig när vi sågs igen efter nästan två dagar, hon som normalt sett tjuter och spinner runt som en lycklig virvelvind. Nu stod hon bara med svansen rakt ner, dreglandes och till synes illamående. Bara att åka till veterinären. Hon sätter sig långsamt, darrar med bakbenen när hon står, har kväljningar och är extremt låg. Min lilla Tinja :heartcry:
 
Så sitter man med en Tinja hos veterinären, orolig över en liten blåräv som knappt hälsade på mig när vi sågs igen efter nästan två dagar, hon som normalt sett tjuter och spinner runt som en lycklig virvelvind. Nu stod hon bara med svansen rakt ner, dreglandes och till synes illamående. Bara att åka till veterinären. Hon sätter sig långsamt, darrar med bakbenen när hon står, har kväljningar och är extremt låg. Min lilla Tinja :heartcry:

Nej men usch vad tråkigt! Håller tummarna att allt går bra ❤️
 
Åker hem utan hund, hon ska opereras. Ett hål stort som en femkrona långt ner i svalget, antagligen en pinne. Hon hade verkligen jätteont runt det stället på halsen, så det är antagligen bitar kvar. Jag har ju sagt att de inte ska leka med pinnar :(
Åh fyfan. Håller tummarna för att allt går bra :(
 
Åker hem utan hund, hon ska opereras. Ett hål stort som en femkrona långt ner i svalget, antagligen en pinne. Hon hade verkligen jätteont runt det stället på halsen, så det är antagligen bitar kvar. Jag har ju sagt att de inte ska leka med pinnar :(

usch, så otäckt :( aHar opererat en hund för samma sak (Otis..), han fick ner en pinne i halsen under en jakt, den trängde nästan ut genom huden under örat. Det gick fint och läkte snabbt!
 
Utställning är en sak men varför skulle du behöva dispens för att tävla om hunden är döv? Hundar kan ha en massa sjukdomar men tävla ändå, det är om de står på medicinering för det som dispens krävs eftersom en del mediciner kan påverka hundens prestation på olika sätt. Eftersom jag själv har en hund som har dispens för tävling så har jag läst reglerna och aldrig läst något om att det skulle vara förbjudet att tävla döv hund :)

Jag skulle hellre kolla en gång för mycket med SKK. Jag som var helt säker på att Frej inte behövde dispens när det var så att han faktiskt måste ha det :cautious:.
 
Jag skulle hellre kolla en gång för mycket med SKK. Jag som var helt säker på att Frej inte behövde dispens när det var så att han faktiskt måste ha det :cautious:.
Men det är ju för att han genomgått ett operativt ingrepp. Jag kan inte se någon anledning till att inte få tävla med döv hund men självklart ska man läsa igenom dispensreglerna nogrannt innan man söker dispens. De finns ju öppet att läsa för alla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 655
Senast: Tuggben
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
20
· Visningar
1 578
Senast: mars
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 690
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp